مفهوم ارزش زمانی پول

در قسمت قبل با هم در مورد اثرات تورم و تفاوت نرخ رشد اسمی و نرخ رشد واقعی مروری داشتیم.

گفتیم که در نگاه اسمی افزایش حقوق ممکن است باعث ثروتمند شدن ما شود، اما زمانیکه اثرات تورم را در نظر می گیریم ممکن است، فقیرتر شویم.

در این درس با توجه به درس قبلی، با مفهوم دیگری از مباحث مالی آشنا می شویم که کمک می کند تا تصمیمات بهتری چه در زندگی شخصی و چه در زندگی شغلی اتخاذ کنیم.

آیا می دانید ارزش زمانی پول چیست؟

قبلا می گفتند زمان همان پول است. اما در مباحث مالی می گویند، پول همان زمان است.

یه سوال: شما یک میلیون تومان امسال را ترجیح می دهید یا یک میلیون تومان سال بعد را؟

پول ارزش زمانی دارد. زمان پرداخت پول برای سرمایه گذاری اهمیت دارد. بسیاری از افراد می گویند پولی که امسال دریافت می کنند، ارزش بیشتری نسبت به سال آینده خواهد داشت. دلیلشان همان درس قبلی یعنی تورم می باشد.

حالا سوال دیگری مطرح است: اگر فرض کنیم  در کشوری زندگی می کنیم که تورم آن صفراست، آنگاه آیا پول امسال ارزش بیشتری نسبت به سال آینده دارد.

باید گفت جوابش در نرخ بازده بدون ریسک است.

اگر شما بتوانید با 1 میلیون تومان امسال بدون ریسک مثلا در حساب بانکی  به نام فُوراِستادی، 1100000 یک میلیون وصد هزار تومان در سال آینده کسب کنید، پس پولی که امروز دریافت می کنید، نسبت به پول سال آینده دارای ارزش بیشتری است.

پس 1 میلیون تومان امسال به اندازه 1 میلیون و 100 هزار تومان سال آینده ارزش دارد. دلیل آن هم امکان سرمایه گذاری شما می باشد.

در درس بعدی با یکی از پایه ای ترین مباحث مالی آشنا می شویم. می خواهیم یاد بگیریم که ارزش 1 میلیون تومان را در زمان های مختلف محاسبه کنیم.

سعید رنجبر در حال یادگیری است. پس اگر کمبودی در محتوای درس یا سبک نوشتاری مشاهده می کنید، لطفا آن را به حساب کسب تجربه بگذارید.

پاسخ دهید