بخش های یک مصاحبه و ارزیابی متقاضیان

در این درس می خواهیم مراحل انجام یک مصاحبه را مرور کنیم و در پایان درس فرم ارزیابی متقاضیان شغل را مشاهده کنیم.

مصاحبه سه بخش دارد:

1)شروع مصاحبه:

در این بخش که معمولا 10 دقیقه زمان می برد،بیشتر به معرفی مصاحبه کننده و ایجاد جو دوستانه و کاهش استرس مصاحبه شونده می گذرد.

چقدر خوب است که در این مرحله به متقاضی شغل گفته شود که چه سوالاتی قرار است از او پرسیده شود.و اینکه حتما در پایان مصاحبه به او زمان داده خواهد شد،تا بتواند سوالات خودش را از مصاحبه کننده بپرسد.

2)بدنه مصاحبه :

 این مرحله  80 درصد زمان مصاحبه را به خود اختصاص می دهد.

این مرحله به منظور ارزیابی متقاضی شغل در مورد ویژگی ها،مهارتها،تجربیات قبلی انجام می شود.

در این مرحله پرسیدن سوالات سناریویی شما را کمک خواهد تا میزان آمادگی افراد برای کنترل موقعیتهای مختلف را دقیق تر بسنجید.

 مثلا از متقاضی بپرسید که فرآیند پاسخگویی به مشتریان خواهان وام در بانک ما، دو روز بیشتر از رقبا زمان می برد، آیا شما برای کاهش زمان پاسخگویی راهکاری دارید.

 یا مثالا از فرد در مورد موقعیتی بپرسید،  که یکی از همکاران بخش فروش که اتفاقا رابطه ی خوبی با دیگر همکاران دارد و دیگران دوستش دارند،اما این فرد نتوانسته پس از دو سال انتظارات را برآورده کند،چگونه با چنین وضعیتی برخورد میکنید؟

 نکته:حتما در طول مصاحبه یادداشت برداری کنید.این کار کمک میکند نکات قابل توجه در مورد متقاضی شغل را بخاطر بسپارید.این کار را مخفی انجام ندهید و حتما به متقاضی بگویید که در حال یادداشت برداری هستید.

3)پایان مصاحبه:

10 درصد از زمان مصاحبه را به این بخش اختصاص دهید،از متقاضی بدلیل حضورش تشکر و قدردانی کنید. در مورد چگونگی اطلاع از نتیجه ی مصاحبه و زمان آن به متقاضی بگویید.

و از متقاضی بپرسید که آیا سوالی دارد که مطرح نشده باشد و به آن پرداخته نشده است. با متقاضی شغل ارتباط چشمی برقرار کنید و با او دست بدهید.

و در نهایت او را تا درب خروج همراهی کنید و یا به مقصد بعدی راهنمایی کنید.

 ارزیابی متقاضیان:

وقتی مصاحبه با متقاضیان به پایان رسید،تیم مصاحبه باید یک تصمیم درست در مورد متقاضی شغل بگیرد.به همین منظور میتوان از ماتریس تصمیم گیری استفاده کرد.

این ماتریس ابزاری مناسب جهت مقایسه ی متقاضیان با یکدیگر است.

در این ماتریس چند گزینه ی اصلی وجود دارد که شما بعد از پایان مصاحبه باید به این گزینه ها امتیاز بدهید و نهایتا امتیازات داده شده را جمع کنید.به منظور کاهش دادن امتیاز اشتباه به یادداشتهای خود در طی فرآیند مصاحبه توجه کنید.

پاسخ دهید