چالشی که با موفقیت انجام شد

در قسمت قبلی از دروس خلاقیت که با یک فیلم آغاز شد و در بخش دوم آن باافسانه ی غلط خلاقیت ادامه پیدا کرد، قرار شد در درس بعدی ذهن شما را به چالش بکشم، و نشان دهم که خلاقیت ها گاه چنان تاثیرگذار است که تحسین همگان را به دنبال دارد.

سال ها قبل فردی به نام داگ که کارمند با سابقه ی جنرال الکتریک محسوب می شد، هدایت و توسعه ی سیستم های پیشرفته تصویر برداری پزشکی را عهده دار بود.

پس از حدود دو سال و نیم فعالیت بر این پروژه، کار داگ به پایان رسید. وقتی دستگاه برای نصب در بیمارستان قرار گرفت، داگ فرصت را غنیمت شمرد و با تکنسین دستگاه مشغول صحبت شد. فکر می کرد برای کار بزرگی که انجام داده تشویق خواهد شد. اما در همین حال کاربر دستگاه از او خواست تا برای انجام تصویر برداری از یک بیمار، از اتاق خارج شود. در همین حال داگ به صحبتهای پدر و مادری گوش میداد، که در حال آرامش دادن به فرزند خود بودند، چرا که دختر کوچک و نحیفشان از دستگاه اِم آر آی ترسیده بود و اشک از چشمانش جاری بود.

نکته ای که داگ متوجه شد، این بود که تعداد زیادی از بچه ها از این دستگاه می ترسند و همین عامل باعث میشود تا نتوانند مدت زیادی بر روی تخت دراز بکشند.به همین دلیل مسئولین مربوطه کودکان را بیهوش میکنند تا آنها حرکت نکنند.(باید اقرار کنم که زمانی خود من هم از قرار گرفتن بر زیر این دستگاه می ترسیدم).

و اگر دکتر بیهوشی در آن لحظه حضور نداشته باشد، کار اسکن بدن به تعویق می افتد. دستگاه طراحی شده بزرگ و خشمگین بود. حال داگ ماشین خود را از نگاه یک دختر بچه می نگریست. داگ به دنبال تغییر دستگاه بود. به همین دلیل  با خیلی از افراد مشورت کرد، به پیشنهاد رئیسش در دوره طراحی شرکت کرد، با این امید که دیدگاهی تازه برای کارش پیدا کند.

خودباوری در خلاقیت، در همه ی ما انسان ها وجود دارد، گاهی در طراحی محصولات باید رویکرد انسان محور داشت، به همین دلیل داگ شروع به صحبت کردن با افراد مختلف کرد تا بتواند نیازهای آن ها را بهتر درک کند. از رویکردهای انسان محور در سایر صنایع الگو گرفت و از ایده های افراد بهره گرفت تا بتواند دستگاه اِم آر آی بهتری را طراحی کند.

داگ می دانست که باز طراحی دستگاه هزینه ی زیادی را بدنبال دارد، به همین دلیل به باز طراحی تجربه پرداخت.به میان کودکان رفت، با روان شناسان صحبت کرد تا به درک بهتری از حال کودکان در زمان بیماری برسد.

این دستگاه ها آنقدر برای کودکان جذاب شدند که دیگر خبری از گریه و بی قراری نبود.مثلا یکی از این طراحی ها مربوط به دستگاه دزدان دریایی است که کاربر به کودکان می گوید: ما اکنون سوار کشتی دزدان دریایی شده ایم و شما نباید تا پایان مسیر حرکت کنید.

با این باز طراحی تعداد کودکانی که نیاز به بیهوشی داشتند را بسیار کاهش داد، بیمارستان خوشحال بود چرا که میتوانست تعداد بیشتری اسکن انجام دهد.

ذهنیت خلاق میتواند ابزاری قدرتمند برای فراتر نگریستن وضع موجود باشد.

چند سال بعد داگ به موقعیت بالاتری در شرکت جنرال الکتریک دست یافت.شما چطور ؟ نوبت شماست که خلاقیت نشان دهید.ایران ما به خلاقیت و نوآوری نیاز دارد.

پاسخ دهید