خلاقیت و تمرین 30 دایره

در مدارس خلاقیت و طراحی یک تمرین  فردی یا گروهی انجام می شود تا ذهن متقاضیان دوره را به چالش بکشند. هدف این تمرین مجبور کردن افراد به استفاده از قدرت خلاقیتشان برای تبدیل دایره ها به اشیا قابل تشخیص است.

این تمرین قطعا کمک میکند تا ذهن خلاق خودمان را امتحان کنیم.

این تمرین ماهیچه های خلاقیت را گرم میکنه. برای انجام آن که واقعا لذت بخش است نیاز به کاغذ و قلم دارید.

طول مدت این تمرین 3 دقیقه است و همانطور که در بالا اشاره شد، میتوان آنرا بصورت فردی یا گروهی انجام داد.

برخی از نکات در مورد تمرین 30 دایره:

معمولا افراد نمیتوانند تمام دایره ها را پر کنند. پس اگر دایره ها را در مدت 3 دقیقه تمام نکردید، خیلی از خودتان ناامید نشوید.

در مورد ارزیابی دایره ها کمیت دایره های پر شده و اینکه چه کسانی پانزده یا بیست دایره را تمام کرده اند، و  توجه به کیفیت دایره های کشیده شده بینهایت اهمیت دارد. مثلا اگر فردی تنوع و انعطاف بیشتری در دایره ها داشته باشد، بهتر عمل کرده است. بعضی افراد شکل تمام توپ های ورزشی(فوتبال، بسکتبال، والیبال) را میکشند، و برخی دیگر شکل های گوناگونی(کنسرو باز شده، ماهی در آب، لبخند) در دایره ها رسم میکنند.

نکته ای که وجود دارد، توجه کردن به هنجار شکنی است. کدام یک از افراد یا گروه ها ترکیب منحصر به فردی رسم کرده است. کدامشان برخلاف بقیه عمل کرده اند. چه گروهی توانسته آدم فضایی و قلب طراحی کند.

کمیت ایده ها مهم است، چرا که هرچه تعداد ایده ها بیشتر باشد، احتمال یافتن ایده ی مناسب بیشتر است.

کیفیت ایده ها نیز دارای اهمیت است، چرا که هر چه کیفیت بیشتر باشد، قدرت انعطاف پذیری و کشف ایده ای متمایز آسان خواهد بود.

در پایان این درس نمونه ای از تمرینات انجام شده را می بینیم. همچنین لینکی قرار داده میشود تا این تمرین و سایر تمریناتی که در مدارس طراحی و خلاقیت انجام میشود را مطالعه فرمایید. و در انتها لینک دانلود تمرین برای کسانیکه دوست دارند در محل کار یا در محیط خانواده آن را انجام دهند، قرار داده شده است.

لینک دانلود صفحه انجام این تمرین

لینک مقاله در Harvard Business Review

پاسخ دهید