چهارچوب GOST چیست؟

قبلا در مورد تفکر استراتژیک مطالبی را عنوان کردم. از اهمیت آن بخصوص در دنیای متلاطم امروزگفتم.

به این که واکنشی بودن در برابر مسائل مختلف چه قدر آسیب زننده است، و شاید یکی از مهمترین کارهایی که در این مواقع میشود انجام داد ، همین جمله ی کوتاه باشد که بیایید کمی در موردش فکر کنیم. مثلا یکی از کارکنان شرکت ایمیل مهمی را علامت زده است، و از شما میپرسد که چگونه میتوان در مقابل این تاکتیک رقیب عمل کرد، پاسخ واکنشی دادن راهکار بدون درنگ است، اما پاسخی که تفکر استراتژیک را در دل خود دارد، نشانه هایی از جمله ساده ی بیا کمی در موردش فکر کنیم را دارد.

در مطلبی که مقدمه ای بود برای شروع درس استراتژی به برخی از تعاریف و اینکه استراتژی برای اولین بار توسط چه کسی مطرح شد، پرداختم. در این مطلب نیز جمله ای معروف از سان تزو خواهم گفت.

GOST: Goals, Objectives, Strategies and Tactics

در این نوشته به معرفی چهارچوبی میپردازم که کمک زیادی میکند به شناخت بیشتر استراتژی کسب و کار و فعالیت هایی که انجام میشود. چهارچوب GOST از ابتدای چهار حرف انگلیسی تشکیل شده است.

در بیشتر مواقع حتی بسیاری از مدیران با تجربه دنیا نیز اهداف بلند مدت(Goal) اهداف کوتاه مدت(Objectives) استراتژی(Strategies) و تاکتیک(Tactics) را اشتباه میگیرند.

 

بگذارید با یک مثال از واحد فروش یک شرکت این تفاوت را بهتر درک کنیم.

 هدف بلند مدت واحد فروش پیروزی در فروش ملی در سطح منطقه است.

 هدف کوتاه مدت فروش 25 میلیاردی در پایان فصل سوم سال.

 استراتژی واحد فروش متمرکز نمودن فعالیتهای واحد فروش بر افزایش سهم از کیفِ پول مشتریان کنونی است.

 و در نهایت تاکتیک ها به مواردی مثل سی دی آموزشی، قرار ملاقات گذاشتن با بهترین مشتریان هر ناحیه، یا خرید آی پَد و قرار دادن اطلاعات و اسلاید های بهتر در زمان ملاقات با مشتری.

 به طور کل بعد از این مثال باید گفت، زمانیکه ما اهداف کوتاه مدت و بلند مدت خود را مشخص کردیم، وقت آن است که به سراغ استراتژی برویم.و سپس در مورد تاکتیک ها بیاندیشیم که چگونه قرار است کارها را انجام دهیم.

 پس استراتژی مسیر دست یافتن به اهداف است. چگونگی تخصیص دادن منابع است. اگر باز هم شما، همکارتان و مدیرانتان در مورد استراتژی و تاکتیک دچار اشتباه شدید از قانون لمس استفاده کنید. قانون لمس(rule of touch) میگوید اگر بازوی خودتان را دراز کردید و چیزی فیزیکی مثل کاربرگ فروش، دی وی دی آموزشی را لمس کنید، این از جنس تاکتیک است.

 سان تِزو می گوید:همه افراد میتوانند تاکتیک هایی که در جنگ به کار میبرم را ببینند، اما آنچیزی که هیچ کس نمیتواند آنرا ببیند، استراتژی ای است که پیروزیِ بزرگ از دل آن زاییده است. شاید بدلیل انتزاعی بودن استراتژی است که ما شاهد آن هستیم که هرکس تفسیر متفاوتی از استراتژی سازمان خود دارد و یکی از مهمترین مشکلات مدیران در اجرای استراتژی و پیاده سازی آن همین تفاسیر مختلف است. و اولین چیزی که در سازمان قربانی میشود همین استراتژی است.

پاسخ دهید