بازاریابی الکترونیکی ( درس اول)

در این دروس با هم مروری خواهیم کرد بر برخی از مهمترین نکاتی که در هنگام بازاریابی الکترونیکی باید رعایت کرد. البته شاید بتوان این دروس را با عنوان بازاریابی اینترنتی و یا بازاریابی آنلاین نیز نام برد.

به هر ترتیب آنچه اینجا عنوان می شود، حاصل مطالعات و تجربیاتی است که هم بصورت تئوری و هم بصورت تجربی بدست آمده است.

انواع موتور های جستجو:

موتورهای جستجوی رایگان و پولی:

گوگل محبوبترین و بزرگترین پایگاه داده و بیشترین صفحات ایندکس شده را دارد. گوگل برای شرکت گوگل، بینگ برای شرکت مایکروسافت، آلتا ویستا، اَسک

موتورهای جستجو پرداخت به ازای کلیک:

تعداد کلیکی که برروی آن سایت انجام می شود. یا حتی تعداد نمایشی که یک سایت در گوگل ادوردز  Google Adwords داشته باشه. در سیستم گوگل ادورز یک سایت میتونه ثبت نام کنه و به ازای کلیک کلمات کلیدی هزینه ای را بپردازد.

ابرجستجوگرها: 

که به خودی خود پایگاه داده و صفحات ایندکس شده ندارند.

دایرکتوری یا فهرست سایت ها:

که لیستی از سایت ها و کلمات کلیدی را دارند. مثلا صفحات زرد یاهو این امکان را داشت که شما بتوانید تا مطالب سایتهای مرتبط با بازاریابی را مشاهده کنید.

  • در بین محبوبترین موتورهای جستجو گوگل و بینگ و یاهو، معمولا جستجو ها در صنایع مختلف نتایج متفاوتی دارد.

مثلا گوگل در صنعت بهداشت و درمان در حدود 75 درصد نتایج را به خودش اختصاص داده. یعنی محبوبیت داره. در صنایع و خدمات مالی به حدود 55درصد.

آنچه در یاهو محبوبیت داره مربوط به صنایع خرده فروشی یا ریتیلینگ یا خدمات مالی است.

بازاریابی جستجویی  (search marketing) یعنی شما بتوانید از طریق موتورهای جستجو مخاطبین خودتان را به سایتتان جذب کنید. حالا چه از طریق پولی یا رایگان و این مخاطبین را بعدها به مشتری تبدیل کنید.

در بازاریابی جستجویی از دو مسیر متفاوت عمل می کنیم:

1) جستجوی پولی( گران است و موقتی)

2) بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو ( ارزان تر و ماندگار تر) هزینه ی طراحی دارد. اگر با گوگل Google- Friendly دوست باشد در نتایج جستجو عملکرد بهتری خواهد داشت.

در گوگل ادوردز شما مبالغ مختلفی برای کلمات کلیدی می پردازید. مثلا یک کلمه ی کلیدی در صنایع بیمه، وکالت، وام و رهن، اعتبار خیلی گرانتر است از یک کلمه ی کلیدی در صنعت برق و الکتریسیته و حمل و نقل. پس کلمات کلیدی رقابتی گران خواهند بود.

با من در درس های آینده از سری آموزشی بازاریابی الکترونیکی همراه باشید.

 

 

پاسخ دهید