نظر شخصی من در ارتباط با بازی دادن رده نوجوانان فوتبال

اول اینکه این نظرات شخصی من است و خب نظرات شخصی آلوده به ذهن نویسنده این متن است.

مطمئن نیستم این نظرات با آنچه در ذهن شماست و تجربه به شما میگه، همخوانی داشته باشه و حتی مطمئن نیستم که سال های آینده نیز با این نوشته هایی که امروز اینجا قرار می دهم، موافق باشم.

اما یک اصولی را در مربیگری خودم قائلم و آن هم تمرین کردن است. تمرین کردن و جدی گرفتن جلسات تمرینی برای من بسیار مهمه، شاید به همین دلیلم باشه که در رده پایه های فوتبال ممکن است، اثرات و نتایج بدی را به بار بیاره.

یکی از دلایل نتایج بد حداقل در کوتاه مدت، بازی ندادن به بازیکنان خوب تیم اما بی انضباط در جلسات تمرین است.

این موردی است که به شدت باعث اذیت شدن یک مربی میشود. حال اگر این مربی در تیم های یک باشگاه و آکادمی فوتبال در استان البرز فعالیت می کند و مدیر آن باشگاه فقط به فکر پول گرفتن از بچه های تیم است، کار بسیار مشکل تر میشود.

متاسفانه اینجا این مربی نمی تواند با بی انضباطی مقابله کند، چون یا خودش باید باشد یا اینکه این دیر آمدن یا نیامدن به تمرین را بپذیرد.

چرا که دیر آمدن و نیامدن بازیکن باید در وهله اول با جریمه همراه باشد، در مرحله بعد باید با توبیخ کتبی و مرحله سوم اخراج از باشگاه، اما در رده سنی پایه و به خصوص در باشگاه ها و آکادمی های فوتبال استان البرز شاهد این هستیم در نهایت پول شهریه باشگاه، تمام تاخیرها و رفتارهای غیرحرفه ای را می پوشاند.

میخواهم بگم من هر وقت که بازیکنی غیبت می کند دلم میخواهد سر به تنش نباشد، با آنکه اجازه گرفته است و غیبتش موجه است کاری ندارم اما آنکه به تیم بی احترامی می کند، نظم تیم را نادیده می گیرد غیر قابل بخشیدن است.

همین باعث می شود شما در روز بازی رسمی به مشکل بخورید. اول اینکه از طرفی می خواهید نتیجه بگیرید و حالا فرض کنید در مرحله ی حذفی هستید، بازیکن با استعداد و پرتلاش در بازی رسمی، چند جلسه ای در ماه تاخیر و غیبت داشته است و از طرفی بازیکن کمتر دارای استعداد و پرنوسان در بازی، ماه های اخیر در تمرین حضوری فعال داشته است.  چه می کنید؟ کدام را بازی می دهید؟

این یکی از تصمیمات مشکل در رده های سنی پایه فوتبال است.

من اما خودم یاد گرفتم اگر تیم مقابلت شرایط خوبی دارد، اصول کمکی نمی کند.

بیشتر توضیح می دهم، اگر در مقابل تیمی بازی می کنی که شرایطشان شبیه به شماست، از لحاظ جسمانی و قدرت بدنی، از لحاظ نتایج دیدارهای گذشته و گل های زده و خورده و تساوی های آن و شرایط جدول، اصول اگر تمرین کردن و بازی رسمی باشد باید حفظ شود.

بازیکن بی انضباط در این گونه بازی ها باید از روی سکو نظاره گر بازی باشد.

اما اگر تیم مقابل یک تیم گردن کلفت و خوبی بود: بهتر است کمتر اصول را در نظر بگیرید.

میدانم شاید به نظر شما اشتباه باشد اما چه کنم که این فوتبال بی رحم است.

فوتبال در این مواقع می تواند اعتماد به نفس کل  تیم و مربی را نابود کند. اینجا به نظرم بهتر است به نکات زیر توجه کنید:

1) از ابتدای بازی، بازیکن خوب اما بی انظباط را در این رده سنی که بحث روانشناسی و اعتماد به نفس نقش ویژه ای دارد، داخل ترکیب قرار دهید. چون اشتباه هات آن بازیکن کم تر مورد قبول از لحاظ قابلیت های فردی ممکن است شالوده های هر تیمی را نابود کند.

2) گاهی یک بازیکن در تمرین بسیار عالی است اما روز بازی گیج می زند، در اصطلاح ما فوتبالی های مرد بازی رسمی نیست.

3) اگر هر بازیکنی در این رده سنی خوب تمرین می کند، به یک چیز بایستی توجه کرد، سرعت بازیکن، متاسفانه در تمرینات فوتبال پایه و آکادمی های فوتبال استان البرز و کرج اکثر تیم ها در زمین های کوچک تمرین می کنند و یا چند رده در نصف زمین یا ربع زمین، خب اگر شما به سرعت حرکتی این بازیکنان توجه نکنید متاسفانه اتفاقات بدی در انتظارتان است. جایگیری بازیکن نیز مورد دیگری است که واقعا تخریب کننده یک تیم است.

4) اگر بازیکنی در تمرینات حضوری فعال دارد و اما در تمرینات روزهای آخر و قبل بازی توپ های زیادی را از دست می دهد بیخیال این اشتباهات نشوید و فرصت بازی بخاطر تمرین های منظم به آن بازیکن ندهید. این نشان می دهد که بازیکن پیشرفتش کم شده و چه بسا در حال افول است.

من سعید رنجبر هستم مربی رسمی فدراسیون فوتبال، در سال 99 باشگاه و مدرسه فوتبال خود را راه اندازی خواهم کرد. این باشگاه قطعا یکی از بهترین باشگاه های استان البرز و کشور خواهد بود.

اگر شما هم می خواهید فرزندان با استعداد خود را به خوبی آموزش دهید و مسیر پیشرفتشان را هموارتر کنید، خوشحال میشوم به ما اعتماد کنید و این مسیر پر فراز و نشیب را همراه ما باشید.

برای ثبت نام در باشگاه و آکادمی ما می توانید با شماره زیر تماس بگیرید؛ 09193631098

پاسخ دهید