هنر پیش بینی کردن در ورزش و فوتبال | درفک البرز

توانایی پیش بینی حرکات حریف برای هر ورزش مبتنی بر سرعت ضروری است. هنگامی که واکنش سریع مورد نیاز است، اگر بازیکن منتظر باشد تا مسیر توپ را ببیند، دیگر خیلی دیر خواهد شد. بنابراین، هنر پیش‌بینی عبارت است از پیش‌بینی مسیر توپ از روی نشانه‌های وضعیتی و حرکات حریف که پیش بینی درست جهت بازی را در بر دارد. آنچه در ورزشکارانی که توانایی پیش بینی مکرر را دارند برجسته است، هوش و دید بازی و حتی سن آنهاست. به نظر می رسد که آنها چند ثانیه جلوتر از بقیه فکر می کنند. این نوع مداخلات توسط ادبیات علمی به عنوان “در مرز غیرممکن” شناخته شده است. این در مورد توانایی است که امروز، در ورزش های نخبه، کاملا تعیین کننده است.

پیش بینی در ورزشکاران خبره و مبتدی:

مکانیسم هایی که امکان پیش بینی را فراهم می کند از دهه هفتاد به طور کلی با استفاده از تکنیک انسداد زمانی موضوع مطالعه بوده است. این، نشان دادن ویدئوهای ورزشکاران از سکانس‌های مختلف زمانی قبل از توقف آن است. در بریتانیا، آزمایشی در مورد تنیس در سال 1978 انجام شد. آنها ویدئوهایی را با سرویس ها به تعدادی از شرکت کنندگان نشان دادند. صحنه در لحظه تماس با توپ قطع شد و از شرکت کنندگان خواسته شد جهت توپ و محل سقوط آن را پیش بینی کنند. آنها باید آن را با یک “x” در نقاشی زمین تنیس که به ربع قسمت تقسیم شده است، علامت گذاری می کردند.

قضاوت شرکت کنندگان موظف بود با اطلاعات موجود قبل از تماس با راکت توپ، با علائمی که می توانستند از نشانه های وضعیتی و حرکات بازیکنی که سرویس را اجرا می کرد، تشخیص دهند. شرکت کنندگان تنیس بازان خبره و مبتدی بودند و نتایج نشان داد که نفر اول در پیش بینی اینکه توپ به کجا می رسد دقیق تر بودند. ممکن است نتیجه‌گیری واضح به نظر برسد، اما در آن زمان، برجسته کردن ارتباط تفسیر نشانه‌های وضعیتی حریف، و مهم‌تر از همه، تأکید بر این نکته مفید بود که تمرین و تجربه، خودکارسازی را برای انجام آن ایجاد می‌کند. همین نتایج بعداً در آزمایشاتی که با دروازه بان های هندبال خبره و مبتدی انجام شد، یافت شد.

کدام نشانه ها یک عمل را آغاز می کنند؟

بعدها، تحقیقات دیگری نشان داد که اطلاعات از گروهی از نشانه های مرتبط به هم که در سراسر بدن توزیع شده اند، گرفته شده است. شرکت‌کنندگانی که به یک جزئیات یا یک منبع مجزا از اطلاعات توجه کردند، نتایج بدتری داشتند. علاوه بر این، ثابت شد که بازیکنان خبره توانایی تشخیص فریبکاری از اعمال واقعی و شناسایی الگوهای توالی در طول بازی را دارند. مکانیسم پیش بینی یک تکنیک بسیار پیچیده است.

ما باید درک کنیم که مطالعه زمان واکنش، که در روانشناسی معمول است (فشار دادن دکمه بعد از سیگنال)، با اقدامات ورزشی قابل مقایسه نیست زیرا پاسخ آنها چندان ساده نیست. اگر پنالتی فوتبال را به عنوان مثال در نظر بگیریم و تا حدی هندبالی را در نظر بگیریم، بررسی می شود که تبادل اطلاعات، اسکن بصری، در هر دو جهت از دروازه بان به شوت زننده از شوت زننده به دروازه بان صورت می گیرد. نگاه ها از موقعیت توپ در نقطه پنالتی رد و بدل می شود. شناسایی دقیق نشانه آغازگر یک تصمیم خاص آسان نیست. این یک فرآیند با توالی های بسیاری قبل از تماس با توپ است.

در طول بازی، در جریان مالکیت توپ، حتی پیچیده تر است. به عنوان یک قاعده، تماس با توپ معمولا مرجع است. لحظه ای است که در آن اطلاعات بصری در دسترس تغییر می کند. این لحظه در تجزیه و تحلیل زمانی به عنوان نقطه صفر شناخته می شود، حتی اگر اسکن از قبل شروع شده باشد، و همچنین می تواند تحت تأثیر مشاهده سایر اقدامات انجام شده در بازی یا مشاهداتی که مربی انجام داده و به بازیکن هشدار داده است، باشد. برای مثال یک ویدیو در طول هفته.

علاوه بر این، دانستن نشانه‌ها در ابتدای یک نمایشنامه کافی نیست، زیرا هر نتیجه خاص می‌تواند شکل‌های متفاوتی به خود بگیرد. به همین دلیل، در مطالعات متوالی کشف شد که ورزشکاران برای هر عمل احتمالات واقعی را به عنوان راهی برای کاهش عدم قطعیت اختصاص می‌دهند که بار شناختی را کاهش می‌دهد. این فرآیند با شناسایی یک سری نشانه های مرتبط برای رد موارد جزئی توسعه می یابد. به طور خلاصه، بازیکنان ماهر اطلاعاتی را که به صورت سلسله مراتبی شناسایی می‌کنند پردازش می‌کنند و آن‌ها را بر اساس ارتباط آن طبقه‌بندی می‌کنند تا احتمالات را تخصیص دهند و سناریوهای احتمالی را پیش‌بینی کنند.

این یک پدیده تطبیقی ​​است که ویژگی های شخصی ورزشکار نیز در آن نقش دارد. یک تحقیق در سال 2010 نشان داد که در ضربات پنالتی، دروازه بان های کم چابک به طور متوسط ​​بین 150 تا 250 میلی ثانیه قبل از شوت توپ را شروع می کردند در حالی که سریع ترین ها آن را تا 50 و 100 میلی ثانیه نگه می داشتند. آنهایی که میانگین سیو بالاتری داشتند دومی بودند، آنهایی که مدت بیشتری نگه داشتند. ما می توانیم در مورد اوج اطلاعات صحبت کنیم. لحظه ای که در آن می توانیم حداکثر اطلاعات را در مورد یک عمل جمع آوری کنیم

که یک واکنش دقیق را تضمین می کند. همیشه یک لحظه قبل از اقدام برای داشتن یک واکنش پیش بینی کننده. در واقع، دانشمندانی وجود دارند که معتقدند ورزشکاران پیش بینی نمی کنند. در عوض، آنها در حال تطبیق، تنظیم و کالیبره کردن اقدامات خود هستند. همانطور که در مقاله ژورنال Studies in Psychology توضیح داده شد، این است: “برای زمانی که اعمال خود را با توجه به قابلیت های عملکردی کنش و محدودیت های مکانی-زمانی کار انجام دهیم.”

پیش بینی آموزش
مهارت پیش‌بینی چگونگی ادامه بازی می‌تواند با استرس، مانند هر توانایی دیگر، و بار کاری یا خستگی تغییر کند. این عوامل مهارت‌های ادراکی-شناختی، نحوه پردازش اطلاعات را تغییر می‌دهند. به همین دلیل، ادبیات علمی آموزش این مهارت را مانند هر توانایی دیگری در ورزش پیشنهاد می کند. انجام این کار با جلسات تمرینی در زمینه‌های مشابه با مواردی که در آن مسابقه برگزار می‌شود، که در آن چرخه ادراک-عمل برای بازیکن رعایت می‌شود تا مرتبط‌ترین منابع اطلاعاتی را پیدا کند و یاد بگیرد که اطلاعات کلیدی را به دست آورد، انجام شود، ایده‌آل خواهد بود. پیش بینی کنید که در آینده چه اتفاقی می افتد.

با این حال، پیش بینی را می توان با تمرینات مجزا نیز آموزش داد. در یک جلسه تمرینی نزدیکتر به بازی واقعی، تمایلات اکشن حریفان و موقعیت یابی آنها اهمیت دارد. اما در نوع دیگری از تمرینات خاص تر، اطلاعات وضعیتی، مانند حرکات، پهلوها یا نمایه، می تواند مرتبط باشد. به طور خلاصه زمانی که یوهان کرایف در آژاکس مربی بود، بازیکنان 10 ساله را در پارکینگ آموزش می داد. او فکر می کرد که افتادن روی بتن بسیار ناراحت کننده تر از افتادن روی چمن است. به همین دلیل است که فوتبالیست ها یاد گرفتند که حرکت کنند و تصمیم بگیرند که با یا بدون توپ روی آن سطح چه کار کنند. داشت ذهن آنها را تربیت می کرد.

با این جزئیات کوچک یک جلسه تمرین، شما دو یا سه جنبه واقعا مهم را محدود می کنید: موقعیت یابی، کنترل توپ، سرعت، تمرکز. در درازمدت، این کار مفید خواهد بود و پیامدهای مستقیمی بر روی کاری که در زمین انجام می دهید و در نتیجه بر عملکرد جهانی تیم خواهد داشت. بنابراین، فقط با تغییر یک چیز ساده مانند مکان تمرین، از زمین به پارکینگ برای یک جلسه تمرین، با در نظر گرفتن شرایط یک میدان ناهموار و غیرعادی، پیش بینی، سرعت را تشویق می کنید. یاد می گیرید اول برسید، توپ را از قبل رها کنید و سریع آن را پاس دهید. به طور خلاصه، شما در حال آموزش سه عمل در یک حرکت هستید. و این امکان وجود دارد که بازیکنان قوی و تنومند هرگز این جزئیات را آموزش نداده باشند.» یوهان کرایف.

به طور خلاصه، جنبه کلیدی این مهارت ها، توانایی به دست آوردن اطلاعات و پردازش آن است. اگر در مورد فوتبال صحبت می کنیم، پیش بینی برای دروازه بان مفید است تا مسیر یک شوت را پیش بینی کند. برای اینکه مدافع یک کمک را قطع کند یا یک حمله را مسدود کند. برای هافبک‌ها برای برهم زدن مالکیت و برای مهاجمان برای پیش‌بینی حرکات دفاعی حریفان. با این حال، یک عامل دیگر وجود دارد و حتی تعیین کننده تر است: اسکن بازی قبل از دریافت توپ. جمع آوری اطلاعات چیزی است که باعث می شود بازیکن بدون مالکیت توپ، قبل از دریافت آن تصمیم بگیرد که با آن چه خواهد کرد.

اسکن قبل از عمل

تحقیقات موجود نشان می‌دهد که هرچه فوتبالیست‌ها بیشتر اسکن کنند، اقدامات آنها موفقیت‌آمیزتر است. آرسن ونگر، در نسخه 2020 کنگره ورزش فردا که توسط Barça Innovation Hub برگزار شد، اظهار داشت که از تحلیلگران و کارشناسان علم داده خود خواسته است تا بفهمند بهترین بازیکنان فوتبال اروپا در 10 ثانیه قبل از دریافت، چند بار به محیط اطراف خود نگاه می کنند.  در لیگ برتر، بازیکنان سطح بالا از 4-6 بار و ستاره ها بین 6-8 این کار را انجام دادند. اوج در مقیاس اروپایی ژاوی هرناندز با 8.3 بود.

پروفسور Geir Jordet که مطالعات زیادی در مورد اسکن انجام داده است، رتبه بندی را تأیید کرد که ژاوی را به عنوان بازیکن فوتبال با توانایی های بیشتر اسکن قرار داد. طبق تحقیقات او، بازیکنان این نگاه ها را بین پاس ها می گیرند. هنگامی که توپ لمس می شود، هنگامی که جهت تغییر می کند، ضربه را نگاه می کنند اما در حالی که به سمت هدف خود می روند، از شرایط دیگری که در آن لحظه در زمین رخ می دهد آگاه هستند. این به اندازه رانندگی یک ماشین پیچیده و ساده است.

دستاورد بزرگ این یافته‌ها تبدیل آنها به تکنیکی مانند پیش‌بینی است که می‌توان آن را آموزش داد. به گفته Jordet، تحقیقات انجام شده با بازیکنان فوتبال از دسته‌های سازنده، با حاشیه زیادی برای یادگیری، نشان داد که توانایی اسکن تعداد دفعات بیشتری می‌تواند افزایش یابد. اما تبدیل آن به بهبود موفقیت اقدامات زیر پیچیده تر بود. فرضیه این است که اسکن باید به عنوان یک عادت برای پرورش از ابتدا در جوانترین بازیکنان وارد شود، تا آنها بتوانند در اسرع وقت آن را درونی کنند. به قول او: “همانطور که به بچه هایمان می گوییم قبل از عبور از یک جاده شلوغ به هر دو طرف نگاه کنند.”

 

پاسخ دهید