چگونه سرعت و مهارت های فنی بازیکنان جوان فوتبال بر شانس آنها برای حرفه ای شدن تأثیر می گذارد| درفک البرز

در فوراستادی ما سعی می کنیم از همه راه های ممکن به بازیکنان فوتبال و به طور کلی جامعه ورزشی کمک کنیم. ما علاوه بر ارائه بهترین برنامه‌های آموزشی بلندمدت در آکادمی‌های پیشرو فوتبال یا اردوهای کوتاه‌مدت فوتبال در سرتاسر جهان، مقالات علمی تحقیقاتی موجود و با رتبه‌های برتر را نیز تحلیل می‌کنیم. این فقط برخی از نظرات شخصی در مورد تمرین فوتبال نیست، بلکه نتیجه گیری های ارزشمندی است که توسط علم و تجزیه و تحلیل پشتیبانی می شود. ما قویاً معتقدیم که اگر ورزشکار می خواهد در حرفه خود سریعتر پیشرفت کند، باید توصیه های علمی را در مورد تمرینات فوتبال در نظر بگیرد.

اهمیت برنامه های استعدادیابی و پرورش در فوتبال پایه Talent Identification and Development:

همیشه یک مسئله اساسی در جامعه فوتبال وجود دارد – چگونه می توان به طور موثر بازیکنان با استعدادی را در دوران کودکی که احتمالاً در بازی حرفه ای بزرگسالان موفق می شوند شناسایی کرد؟ این کاملاً قابل درک است زیرا آکادمی های فوتبال بودجه محدودی دارند که باید برای انتخاب بهترین ورزشکاران به طور مؤثر هزینه شود. مقالات علمی، کمی و تحلیلی زیادی منتشر شده است که به دنبال شناسایی شاخص‌ها و معیارهای عملکردی به منظور شناسایی پتانسیل‌های موجود در فوتبالیست‌های جوان است. اینها برنامه‌های مختلفی از «شناسایی و توسعه استعدادها» (TID) Talent Identification and Developmentرا که بنا به درخواست آکادمی‌های فوتبال در حال توسعه هستند، ارائه کرده‌اند، اما نمی‌توانند تنها معیار انتخاب باشند.

مشکل این است که حتی با وجود برخی روش‌های مبتنی بر علمی برای انتخاب ورزشکاران، هنوز کار دشواری است زیرا بازیکنان با استعداد زیادی برای مکان‌هایی در تیم‌ها یا آکادمی‌های فوتبال رقابت می‌کنند. بنابراین، در کشورهای پیشرو و آکادمی های فوتبال، برنامه های TID همیشه در اولویت هستند – هر چه روش شناسی بهتر باشد، انتخاب موثرتر است.

ما می دانیم که انتخاب صحیح نتایج را در بالاترین سطح رقابت ارائه می دهد. اسپانیا قهرمان جام جهانی 2010 و آلمان قهرمان جام جهانی 2014 شد. در هر دو مورد، سهم قابل توجهی از بازیکنان کلیدی از آکادمی های ملی فوتبال و تیم های ملی جوانان فارغ التحصیل شده بودند. این کشورها قبلاً از مزایای سرمایه گذاری در برنامه های TID برخوردار شده اند. اتحادیه فوتبال انگلیس نیز با توسعه برنامه عملکرد بازیکنان نخبه  از این مثال پیروی کرده است.

دو عامل کلیدی که باید در ارزیابی پتانسیل بازیکنان جوان در نظر گرفته شود، معیارهای کمی «دوی سرعتی» و «مهارت های فنی» (تکنیک) است. توسط دانشمندان ورزش نشان داده شده است که باشگاه ها و آکادمی های فوتبال که ارزیابی می کنند. آکادمی های فوتبال بازیکنانی که صرفاً به صورت چشمی انتخاب می کنند، بیشتر از کسانی که از روش‌های مبتنی بر علمی استفاده می‌کنند، هنگام تماشای بازیکنان جوان اشتباه می‌کنند.

در این مقاله قصد داریم نتایج یکی از مهم‌ترین، طولانی‌مدت‌ترین و دقیق‌ترین مطالعات انجام شده توسط دانشمندان دانشگاه توبینگن (آلمان) را با کمک فدراسیون فوتبال آلمان برجسته کنیم.

این یک مطالعه در مقیاس بسیار بزرگ (N = 14178) روی ورزشکاران مرد در ابتدا حدود 11 سال بود که در نظر گرفته شد که در 4٪ بازیکنان برتر گروه سنی خود در آلمان قرار دارند. آنها تقریباً به مدت 10 سال از 2004-6 تا 2014-2015 از سطح U12 تا بزرگسالان (U19 و بالاتر) پیگیری شدند تا همبستگی های احتمالی بین مهارت های حرکتی، سرعت دوی سرعت و تکنیک در دوران کودکی با سطح بازی بزرگسالان (APL) بررسی شود.

این یک همبستگی مثبت واضح بین شاخص های “دوی سرعت” و “تکنیک” در دوران کودکی و موفقیت در فوتبال حرفه ای بزرگسالان برقرار می کند. به غیر از دوی سرعت و تکنیک، دانشمندان تأثیر سن ورزشکاران و داده های آنتروپومتریک آنها (قد، وزن) را نیز ارزیابی کردند.

در ارزیابی اولیه بازیکنان 11 ساله در سال های 2003-2004، آنها از نظر سرعت با درخواست از آنها برای دویدن 20 متر در خط مستقیم آزمایش شدند. این تکنیک با اندازه گیری دریبل (زمان دریبل زدن در اطراف موانع با توپ و بدون توپ)، کنترل توپ (زمان برای تکمیل 6 پاس)، دقت و سرعت ضربات (8 شوت در سه گل) ارزیابی شد. دو تلاش برای هر آزمون که با بهترین نتایج شمارش شد.

نتایج با سطح بازی همان ورزشکاران بزرگسال در فصل 2014-2015 مقایسه شد. برای انجام این کار، بازیکنان بسته به دستاوردهای حرفه ای خود به گروه های دسته بندی شدند. گروه APL 1 شامل بازیکنانی از باشگاه‌های سه لیگ برتر آلمان (بوندسلیگا، بوندسلیگا 2، بوندسلیگا 3)، گروه APL 2 – شامل بازیکنان نیمه حرفه‌ای است که برای باشگاه‌های رده‌های 4 و 5 فوتبال آلمان (لیگ منطقه‌ای، Oberliga) و گروه APL3 شامل کسانی بودند که در سطح آماتور بازی کردند.

نتایج نشان می دهد که در فصل 2014-2015 کمتر از 1% (89 نفر) از شرکت کنندگان در گروه APL1 بودند. حدود 6.5٪ در گروه APL 2 (913 نفر) و 92.9٪ در گروه APL3 (13167 نفر). نتایج به طور کامل در شکل 1 ارائه شده است.

الف) بازیکنان گروه APL1 در سن 11 سالگی نتایج تست به طور قابل توجهی بهتری در تست های سرعتی و دریبلینگ نسبت به بازیکنان گروه های APL2 و APL3 داشتند. به طور مشابه، بازیکنان APL2 نتایج تست دوی سرعت بهتری در دوران کودکی نسبت به بازیکنان APL3 داشتند.

ب) تست های دوی سرعت در 11 سالگی هر دو ارزش پیش بینی بسیار بالایی را نشان دادند. هر چه یک ورزشکار در سن 11 سالگی سریعتر بتواند 20 متر را در یک خط مستقیم بدود، احتمال اینکه او بین 19 تا 20 سالگی به سطح حرفه ای برسد بیشتر می شود.

ج) با این حال، تکنیک شوت زدن و مهارت های کنترل توپ (آزمون قبولی) در سن 11 سالگی  اما به طور قابل توجهی تاثیر کمتری بر موفقیت حرفه ای ورزشکار در فوتبال نسبت به آزمون های «دوی سرعت» دارد.

د) بازیکنانی که برای باشگاه های گروه APL1 قرارداد می بندند در دوران کودکی خود قد بلندتر و سنگین تر از بازیکنان باشگاه های APL2 و APL3 بودند. با توجه به قد، 89 بازیکنی که به سطح APL1 دست یافتند در سن 11 سالگی به طور متوسط ​​3.37 سانتی متر بلندتر از بازیکنانی بودند که فقط در بزرگسالی می توانستند به سطح APL3 برسند.

ه) با این حال، مشاهده شد که تفاوت سنی تا چند ماه در ارزیابی اولیه هیچ ارزش پیش بینی کننده ای ندارد.

نتیجه گیری برای ورزشکاران و مربیان فوتبال:

مطالعه ارائه شده در اینجا یکی از معدود مطالعات علمی در مورد ارزش پیش‌بینی‌کننده سرعت، تکنیک و تفاوت‌های آنتروپومتریک در دوران کودکی در سطح بازی بزرگسالان فوتبالیست‌ است. با این حال، مانند هر مطالعه مشابه دیگری، محدودیت هایی دارد، به عنوان مثال، توانایی های ذهنی، ویژگی های شخصیت یا سایر داده های شخصی کودکان را کنترل نمی کند. بنابراین، نتایج ارائه شده در بالا نباید به عنوان تنها مبنای تصمیم گیری مربیان در ارزیابی بازیکنان مورد استفاده قرار گیرد. محدودیت دیگر جامعه نمونه است. علیرغم اندازه آن، ورزشکارانی که در این مطالعه گنجانده شده بودند، هنوز تنها 4 درصد از بازیکنان 11 ساله آلمانی را در آن دوره نشان می دادند. به عبارت دیگر، فقط ورزشکارانی را آزمایش می کرد که در ابتدا مهارت های مسابقه خوبی داشتند. اگر بازیکنان سطوح مختلف در آن سن مورد آزمایش قرار می گرفتند (از ابتدایی تا صدک های بالا)، احتمالاً نتایج متفاوت خواهد بود.

بنابراین، انتخاب استعدادها همچنان یک موضوع بسیار پیچیده است و به مربیان توصیه می شود که از ترکیبی از ابزارهای عملی (مانند تجزیه و تحلیل ویدیویی، عملکرد پیشاهنگی) و نظری (مانند مدل های آماری و روش شناسی) از جمله آزمون های مورد استفاده در مطالعه آلمانی استفاده کنند.

با این حال، نتایج ارائه شده در اینجا شایسته توجه بازیکنان، والدین و مربیان آنهاست. تست های سرعت و دریبل باید انجام شود و اگر نتایج دلگرم کننده نباشد، بازیکنان و مربیان باید روی این فعالیت ها کار کنند. به طور خاص، برای تمرکز بهتر روی تمرینات سرعت، تمرینات چابکی (تمرین های سرعت فوتبال، تمرینات چابکی فوتبال)

ما در آکادمی فوتبال درفک البرز، کمپ‌های فوتبال با عملکرد بالا و آکادمی‌های فوتبال برای بازیکنان فوتبال پایه، از جمله آن‌هایی که 8 تا 16 سال سن دارند، داریم. مربیان آکادمی درفک البرز شهرت زیادی برای توسعه بازیکنان فوتبال، کادر مربیگری واجد شرایط با مجوزهای A و B آسیا داریم. امکانات ورزشی درجه یک، و پردیس برای اقامت. علاوه بر این، آنها در جریان نوآوری و تحقیق در تمرینات فوتبال (فوتبال) قرار می گیرند و در صورت نیاز از آخرین فناوری ها استفاده می کنند. این کمک می کند تا بازی بازیکنان را به سطح بعدی برساند و عملکرد ورزشی آنها (سرعت، چابکی، مهارت های فنی و تاکتیکی) را بهبود بخشد که به نوبه خود آنها را برای تست فوتبال و حرفه های فوتبالی آینده آماده می کند. هر یک از آکادمی های فوتبال رویکرد خاص خود را برای تمرین سرعت و چابکی فوتبال دارند.

باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز، به عنوان بهترین مدرسه فوتبال کرج تلاش دارد تا همگام با تمرینات بهترین آکادمی های فوتبال دنیا جلو رفته و استعدادهای بهتری را به فوتبال ملی و باشگاهی ایران معرفی کند. شما نیز می توانید عضو باشگاه درفک البرز شده و در مسیر حرفه ای شدن قدم بردارید.

پانویسها و منابع:
1 لیگ برتر عملکرد نخبگان 2011. https://www.premierleague.com/youth/elite-performance

2 Höner O, Votteler A. ارتباط پیش بینی کننده های استعداد حرکتی در اوایل نوجوانی: یک ارزیابی مبتنی بر گروه و فرد

 

پاسخ دهید