خطر آسیب دیدگی و راهبردهای بهبودی در فوتبال | درفک البرز

خطر آسیب در فوتبال زیاد است. یک تیم فوتبال حرفه ای با 25 بازیکن به طور متوسط ​​در طول یک فصل 50 آسیب می بیند. میزان 8.1 آسیب در 1000 ساعت نمایش با ده برابر بیشتر در بازی ها در مقایسه با آنچه در جلسات تمرین اتفاق می افتد است.

جدای از شواهد علمی و تجربیات بالینی، موفقیت برنامه‌های پیشگیری از آسیب و بهبود آسیب‌دیدگی ارتباط زیادی با اعتقادات و انتظارات بازیکنان و مربیان دارد. وقتی شواهد علمی با باورهای ورزشکار موافق باشد، ارائه یک رویکرد جدید نسبتاً آسان است. با این حال، در فرصت‌های دیگر، درک بازیکنان و مربیان ممکن است با شواهد علمی که معمولاً از روال‌های مداخله پشتیبانی می‌کنند، متفاوت باشد. بنابراین، بسیار مهم است که بفهمیم چه عواملی بر ورزشکاران و مربیان تأثیر می‌گذارد تا عناصر مداخله را بپذیرند، و از آن پیروی کنند. زمانی که ورزشکاران به آنچه انجام می دهند اعتقاد داشته باشند، رعایت پیشنهادات تمرینی بیشتر می شود. ما قبلاً می دانیم که انطباق با برنامه پیشگیری بالا منجر به کاهش احتمال آسیب می شود.

بازیکنان و مربیان چگونه خطر آسیب دیدگی را درک می کنند؟

برخی از تحقیقات اخیر درک بازیکنان و مربیان فوتبال را در مورد عواملی که منجر به آسیب می‌شوند و راهکارهای پیشگیری و بهبودی مورد مطالعه قرار داده‌اند. چند نتیجه جالب از آنها گرفته شد:

1. مربیان و بازیکنان متقاعد شده اند که آسیب دیدگی یک مشکل جدی است که به طور کلی می توان با اجرای برنامه های پیشگیری و بهبودی خاص از آن جلوگیری کرد.

2. بازیکنان و مربیان نظرات متفاوتی در مورد زمان بازگشت به بازی پس از مصدومیت دارند. در حالی که بازیکنان می خواهند به تنهایی تصمیم بگیرند (81%)، مربیان تیم ها برای تصمیم گیری به پزشکان به عنوان شخصیت اصلی (84%) متکی هستند. گاهی اوقات، هر دو گروه برخلاف توصیه پزشک تصمیم می گیرند (به ترتیب 64% و 87%). جالب اینجاست که 29 درصد از بازیکنان و 71 درصد از مربیان پس از رعایت نکردن توصیه پزشک مبنی بر عدم بازگشت به بازی، عود بیماری را مشاهده کردند. از این نظر، نشان داده شد که ارتباطات داخلی در تیم های فوتبال با عملکرد بالا بسیار مهم است. همچنین ثابت کرد که چگونه با آسیب دیدگی و در دسترس بودن بازیکن برای تمرین و مسابقه مرتبط است. ایجاد یک محیط کاری خوب در باشگاه، پرسیدن و ابراز علاقه به کار دیگران و طراحی پروتکل های ارتباطی داخلی (کانال ها، تقویم جلسات، مکان در هفته، گزارش های ارائه شده و …) برای ارتقای تعامل مثبت بین اعضای کادر مربیگری. و بازیکنان به شدت اقدامات توصیه می شود.

3. به گفته بازیکنان، چهار عامل از پنج عامل خطر اصلی که منجر به آسیب می‌شود، مربوط به خستگی است: استراحت/خواب ضعیف، ریکاوری کم بین بازی‌ها، بازی‌های زیاد و تمرین زیاد. مهمترین عامل مربوط به سطوح پایین تر استحکام بود. این در حالی است که فوتبالیست ها سابقه مصدومیت و سن را از عوامل اصلی آسیب دیدگی نمی دانستند.

4. تقریباً همه بازیکنان و مربیان مورد بررسی اظهار داشتند که پیشگیری از آسیب مهم یا بسیار مهم است و اکثر آنها اظهار داشتند که احساس می کنند به خوبی از موضوع مطلع هستند.

5. به گفته بازیکنان، مهمترین عامل برای اطمینان از اثربخشی برنامه های پیشگیری از آسیب و ریکاوری مربوط به نظارت بر بار در جلسه تمرین و مسابقه بود. روتین های گرم کردن، تثبیت کمری لگن، تمرین حس عمقی و عملکردی، کنترل رژیم غذایی و کار انعطاف پذیری عوامل دیگری بودند که به عنوان بسیار مهم در نظر گرفته شدند. با این وجود، چرخش در بازی ها به عنوان یک جنبه مهم برای جلوگیری از آسیب در نظر گرفته نمی شود.

به طور خلاصه، تصور بازیکنان تا حدی با شواهد علمی موجود مطابقت دارد. پیشنهاد یک برنامه پیشگیری از آسیب و بهبودی که منحصراً بر اساس شواهد علمی است، احتمالاً توسط برخی از بازیکنان که خطر موفقیت آنها را به همراه دارد رد خواهد شد. به طور دقیق، جنبه های مربوط به شرکت در بازی (زمان بازگشت به بازی بعد از آسیب دیدگی و اجرای چرخش در بازی ها) به نظر می رسد دو جنبه ای باشد که می تواند منجر به اکثر مشکلات یک بازیکن شود. تیم پزشکی و مربیان باید ادراکات و باورهای ورزشکاران خود را بدانند. از آنجایی که آنها می توانند تحت تأثیر آموخته های بازیکنان فوتبال از تیم پزشکی/مربی قرار گیرند، توصیه می شود فعالیت های سازنده ای را پیشنهاد کنند که بر اساس اطلاعات محکم و علمی که می تواند انطباق برنامه های پیشگیری را تسهیل کند، باورهای آنها را توسعه دهد. وقتی شواهد علمی محکم است، اما ورزشکار به کاری که انجام خواهد داد اعتقاد ندارد، صبر لازم است. در صورت لزوم، توصیه می شود در مورد کهن الگوهای ورزشکارانی که مداخلات مبتنی بر علم را اتخاذ می کنند صحبت شود.

باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز، به عنوان بهترین مدرسه فوتبال کرج تلاش دارد تا همگام با تمرینات بهترین آکادمی های فوتبال دنیا جلو رفته و استعدادهای بهتری را به فوتبال ملی و باشگاهی ایران معرفی کند. شما نیز می توانید عضو باشگاه درفک البرز شده و در مسیر حرفه ای شدن قدم بردارید.

پاسخ دهید