با تمرین حس عمقی تعادل، کنترل و هماهنگی را بهبود بخشید | درفک البرز

حس عمقی که با نام حرکتی نیز شناخته می‌شود، توانایی حس کردن و حرکت آزادانه بدن و اندام‌ها در محیط خارجی است. داشتن این آگاهی حرکتی برای زندگی روزمره مهم و برای عملکرد ورزشی حیاتی است.

اگر تا به حال متوجه تفاوت بین چمن و سیمان در کف پای خود شده اید یا احساس کرده اید که یک کیسه مواد غذایی با پر کردن آن با سیب سنگین تر می شود، حس عمقی را تجربه کرده اید.

حس عمقی می تواند با افزایش سن، آسیب یا بیماری بدتر شود و کارهای روزانه را سخت تر کند و خطر آسیب و زمین خوردن را افزایش دهد. خوشبختانه، افزودن تمرینات تمرین حس عمقی به روتین می تواند خطر آسیب دیدگی شما را کاهش دهد و سطح تناسب اندام شما را بهبود بخشد.

این مقاله تمام آنچه را که باید در مورد حس عمقی بدانید توضیح می دهد و 10 تمرین را ارائه می دهد که می توانید برای بهبود آن امتحان کنید.

حس عمقی چیست؟

حس عمقی توانایی بدن شما برای احساس حرکات، مکان ها و اعمال خود است. هدف اصلی جلوگیری از آسیب با افزایش آگاهی و تعادل فضایی است. این شامل یک رابطه نزدیک بین سیستم عصبی، بافت های نرم و گیرنده های عمقی است.

ممکن است بشنوید که مردم از حس عمقی به عنوان آگاهی بدن یاد می کنند.

گیرنده های عمقی حسگرهای تخصصی هستند که بر روی انتهای عصبی در عضلات، تاندون ها، مفاصل، پوست و گوش داخلی شما قرار دارند. این حسگرها اطلاعات مربوط به تغییرات حرکت، موقعیت، تنش، نیرو و محیط را به مغز شما می‌رسانند.

به عنوان مثال، هنگامی که در مسیری خاکی پیاده روی می کنید و انحرافات کوچک مانند سوراخ ها یا سنگ ها را در مسیر تشخیص می دهید، حس عمقی را تجربه می کنید. برای جلوگیری از آسیب، بدن شما تنظیم می شود، پا و مچ پا را در پاسخ به بازخورد دریافت شده توسط گیرنده های عمقی اندام تحتانی تثبیت می کند.

در برخی موارد، یک فرد ممکن است حس عمقی ناشی از یک آسیب اخیر یا مزمن، بیماری عصبی یا در نتیجه افزایش سن کاهش یافته باشد. علاوه بر این، مسمومیت ناشی از الکل یا مواد مخدر ممکن است تعادل و حس عمقی شما را کاهش دهد.

برای کسانی که حس عمقی آنها ناشی از آسیب یا بیماری کاهش یافته است، بسیاری از تمرینات در خانه می توانند به بهبود تعادل، آگاهی فضایی و حرکت کلی شما کمک کنند. در موارد شدید، ممکن است لازم باشد ابتدا با یک متخصص آموزش دیده کار کنید.

خلاصه
حس عمقی توانایی بدن شما برای احساس مکان در فضا و انطباق با تغییرات ناگهانی در محیط است، مانند تغییرات مربوط به نیرو، تنش و وضعیت بدن.

چرا حس عمقی در ورزش و تناسب اندام مهم است؟

حس عمقی در تمام فعالیت های ورزشی و تناسب اندام بسیار مهم است. این به یک ورزشکار اجازه می دهد تا بدون نگاه کردن به پایین یا فکر کردن در هر مرحله یک توپ فوتبال را دریبل کند و بدود. همچنین به یک بازیکن والیبال اجازه می‌دهد تا بداند توپ در چه نقطه‌ای در هوا قرار دارد تا آن را به صدا درآورد.

هر چه فرد بیشتر تمرین کند، حس عمقی بیشتر بهبود می یابد.

تصور کنید که تازه وارد بسکتبال شده اید. ابتدا یاد می گیرید که در محل توپ را دریبل کنید. سپس، راه رفتن و دریبل زدن را یاد می گیرید. در نهایت، شما یاد می گیرید که دریبل بزنید، بدوید و شوت بزنید و به بازی اطراف خود توجه کنید.

حتی به عنوان یک ورزشکار با تجربه، همچنان می توانید از تمرینات حس عمقی بهره مند شوید. این می تواند به شما کمک کند تعادل، زمان واکنش، هماهنگی و چابکی بهتری ایجاد کنید، که می تواند تفاوت بزرگی در عملکرد کلی شما ایجاد کند.

در نهایت، تمرین حس عمقی می تواند خطر آسیب را کاهش دهد. بهبود حس عمقی در ماهیچه‌ها، تاندون‌ها و مفاصل می‌تواند به ورزشکار کمک کند تا با حرکات سریع یا تغییرات تعادلی سازگار شود تا از آسیب‌های معمول و آسیب‌های مجدد مانند پیچ‌خوردگی مچ پا جلوگیری کند.

در واقع، یک مطالعه 6 ساله روی بسکتبالیست های اروپایی که در یک برنامه تمرینی حس عمقی شرکت کردند، کاهش 81 درصدی در پیچ خوردگی مچ پا و کاهش 75.5 درصدی در بازی ها و تمرینات از دست رفته را مشاهده کرد.

علاوه بر این، مطالعه دیگری نشان داد که حس عمقی بیشتر با توانایی های ورزشی مرتبط است، به طوری که ورزشکاران نخبه بیشترین سطوح حس عمقی را در مچ پا، شانه و ستون فقرات نشان می دهند (منبع مورد اعتماد 11).

بنابراین، افزودن تمرین حس عمقی به برنامه تمرینی شما ممکن است به عملکرد بهتر و کاهش خطر آسیب کمک کند.

خلاصه
تمرین حس عمقی ارتباط زیادی با عملکرد ورزشی و کاهش خطر آسیب و آسیب مجدد، به خصوص پیچ خوردگی مچ پا دارد.

حس عمقی چگونه با تعادل مرتبط است؟

تعادل توانایی حفظ مرکز ثقل خود بر روی یک پایه پشتیبانی است. توانایی شما برای ایجاد تعادل از سه ورودی حسی ناشی می شود: سیستم دهلیزی (حرکت، تعادل و جهت گیری فضایی)، بینایی (بینایی) و حس عمقی (لمس)

این سیستم ها سیگنال هایی را برای مرتب سازی و یکپارچه سازی به مغز شما ارسال می کنند.

باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز، به عنوان بهترین مدرسه فوتبال کرج تلاش دارد تا همگام با تمرینات بهترین آکادمی های فوتبال دنیا جلو رفته و استعدادهای بهتری را به فوتبال ملی و باشگاهی ایران معرفی کند. شما نیز می توانید عضو باشگاه درفک البرز شده و در مسیر حرفه ای شدن قدم بردارید.

پاسخ دهید