مزایای آموزش Speed, Agility and Quickness SAQ سرعت، چابکی و تندی در فوتبال جوانان و پایه | درفک البرز

فوتبال رقابتی جوانان  و پایه امروزی به آموزش بدنی جامع برای رشد بازیکنان نیاز دارد تا عملکرد را در افزایش سرعت روزافزون بازی حفظ کند. به طور متوسط، در طول یک مسابقه 90 دقیقه ای، یک فوتبالیست حرفه ای 700 چرخش، 30 تا 40 دوی سرعت انجام می دهد که هر 90 ثانیه (11 درصد از کل فعالیت) به مدت 2-4 ثانیه، 30-40 تکل و پرش انجام می شود.

اگرچه این نوع آمار برای بازیکنان جوان فوتبال شناخته شده نیست، اما بدیهی است که تقاضای بازی در حال حاضر مستلزم اختصاص زمان تمرین است، نه فقط به توانایی فنی و تاکتیکی، بلکه همچنین سرعتی که یک بازیکن می تواند این کارها را انجام دهد.

بازیکنان جوان فوتبال امروز باید توانایی خود را در شتاب، سرعت انفجاری، تغییر جهت، چک کردن و چرخش با چابکی و تعادل، واکنش و واکنش به موقعیت های متناوب با سرعت فکر و تصمیم گیری نشان دهند. در نتیجه، مربیان باید بخشی از آموزش سرعت، چابکی و تند و تیز بودن (SAQ) را در برنامه تمرینی خود بگنجانند.

مزایای برنامه SAQ با کیفیت به طور مداوم در توسعه ورزشکاران فوتبال جوانان ثابت شده است. اینها به بهترین وجه توسط یک مطالعه منتشر شده در مجله علوم ورزشی و پزشکی (Milanovic et. al., 2013) در مورد بازیکنان جوان فوتبال خلاصه می شود. این مطالعه در یک دوره آموزشی 12 هفته ای انجام شد و به این نتیجه رسید که:

به نظر می رسد تمرین SAQ راهی موثر برای بهبود چابکی با و بدون توپ باشد.
مربیان فوتبال می توانند از این تمرینات در طول تمرینات پیش فصل و درون فصل استفاده کنند.
در مقایسه با قبل از تمرین، بهبود قابل توجهی در تمام معیارهای چابکی به جز یک معیار، هم با و هم بدون توپ بعد از تمرین SAQ وجود داشت.
علاوه بر این، یک مطالعه جدیدتر این موارد را تأیید می‌کند و نشان می‌دهد که تمرین SAQ راهی مؤثر برای افزایش شتاب و در نتیجه بهبود عملکرد تیمی و فردی فوتبال است.

یک برنامه تمرینی با کیفیت SAQ باید بر توسعه اشکال مختلف حرکات و سطح کلی آمادگی هوازی و بی هوازی مورد نیاز در فوتبال تأثیر بگذارد. به طور خاص، باید به دنبال بهبود سرعت واکنش، تغییر جهت، هماهنگی، تعادل و فعالیت عصبی-عضلانی از طریق طیف وسیعی از تمرین‌های خاص فوتبال باشد که برای رسیدگی به ویژگی‌های مشترک و منحصر به فرد هر یک از اجزای زیر طراحی شده‌اند: سرعت واکنش، شتاب. سرعت، سرعت دویدن، حداکثر سرعت، حرکت جانبی انفجاری و حرکت عمودی انفجاری. علاوه بر این، هر یک از مؤلفه‌ها، یعنی سرعت، چابکی و تند و نیز بودن، باید به‌عنوان توانایی‌های حرکتی متفاوتی که تأثیر محدودی بر یکدیگر دارند، در نظر گرفته شوند و بنابراین آموزش خاصی باید برای هر یک مورد نیاز باشد (لیتل و ویلیامز، 2006). بیایید نگاهی دقیق تر به هر یک از این موارد بیندازیم.

سرعت:

سرعتی است که در آن ورزشکاران مسافت را طی می کنند و با زمان اندازه گیری می شود. سرعت بخش مهمی از بازی یک بازیکن فوتبال است، به ویژه زمانی که زمین را در چند متر اول تا حد ممکن به طور موثر و اقتصادی پوشش می دهد، و سپس باز شدن به طول گام بزرگتر و افزایش فرکانس گام در هنگام پوشش مسافت های 30 تا 50 متری. شتاب میزان تغییر سرعت است یا اینکه چگونه یک ورزشکار سرعت حرکت را افزایش می دهد. حداکثر سرعت سرعتی است که بازیکن می تواند در مسافت ها به دست آورد و حفظ کند. توجه به این نکته حائز اهمیت است که در حالی که هم شتاب و هم حداکثر سرعت در برنامه‌های توسعه سرعت حیاتی هستند، اما در تمرین متفاوت هستند. به عنوان مثال، قدرت و توانایی های یک ورزشکار میدانی بر توانایی آنها برای تولید سریع نیرو در حین شتاب گیری تأثیر می گذارد، در حالی که تمرین برای بهبود حداکثر سرعت نیازمند تمرکز روی تعدادی از مکانیک های دویدن است که باید با هم ادغام شوند، مانند طول و فرکانس گام، پا. و چرخه بازو و ارتفاع و موقعیت باسن. عوامل دیگری که باید در هنگام تمرین برای دستیابی به سرعت مطلوب به طور موثر در نظر گرفت عبارتند از: زمان واقعی تماس با زمین، کنترل و قدرت هنگام برقراری تماس، و آماده سازی و زمان بندی صحیح تمرین.

چابکی:

توانایی تغییر جهت بدون از دست دادن تعادل، قدرت، سرعت یا کنترل است و تمرین برای چابکی تضمین می کند که بازیکنان در هنگام استفاده از حداقل انرژی و حرکت، مهارت های خود را با سرعت و کنترل توسعه دهند. این همچنین به جلوگیری از آسیب از طریق تمرینات مکرر کمک می کند و به عضلات می آموزد که به درستی فعال شوند و الگوهای حرکتی را در سراسر بدن به خاطر بسپارند. توانایی حفظ تعادل عنصر مهم چابکی است، تمرکز بر مرکز ثقل و آموزش سیستم عصبی و ماهیچه‌ها برای پذیرایی و برنامه‌ریزی بیشتر برای الگوهای حرکتی مورد استفاده در تعادل. هنگام انجام مهارت های متعدد و/یا ساده در محیطی تحت فشار یا استرس، اما با استفاده از روش صحیح، هماهنگی بخشی از چابکی است.

باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز، به عنوان بهترین مدرسه فوتبال کرج تلاش دارد تا همگام با تمرینات بهترین آکادمی های فوتبال دنیا جلو رفته و استعدادهای بهتری را به فوتبال ملی و باشگاهی ایران معرفی کند. شما نیز می توانید عضو باشگاه درفک البرز شده و در مسیر حرفه ای شدن قدم بردارید.

 

پاسخ دهید