صداها چگونه در استادیوم های فوتبال بهبود پیدا می کند | درفک البرز

مت کلیفورد نوازنده کیبورد سرودهای رولینگ استونز و یوفا و تنظیم کننده است. به عنوان مثال، سرود لیگ قهرمانان اروپا 2012 یکی از آنهاست. 


دانلود آهنگ

زمانی که برای فوتبال اروپا شروع به کار کرد، از تورهای جهانی با استونز می آمد و آکوستیک استادیوم ها را به خوبی می دانست. همانطور که او در مصاحبه ها توضیح داده است، موازی کاری های زیادی بین کنسرت ها و رویدادهای ورزشی در سالن های بزرگ وجود دارد. مخاطب، معمولاً ده ها هزار نفر، هنگام فریاد زدن یا آواز خواندن، احساسات شدیدی را برمی انگیزند. هیچ کس نمی داند در یک رویداد چه اتفاقی خواهد افتاد. در هر مناسبت عدم اطمینان و هیجان وجود دارد. با این حال، او می گوید که این اتفاق در کنسرت ها نیز می افتد زیرا هیچ کس نمی داند کدام آهنگ پخش خواهد شد. هنگامی که اولین آکورد نواخته می شود، مردم می لرزند و احساسات خود را به همه حاضران از جمله نوازندگان منتقل می کنند. علاوه بر این، برای جشن گرفتن هر دو رویداد، همان امکانات و ارائه دهندگان صدا استخدام می شوند. با این حال، طبق گفته کلیفورد، رویدادهای ورزشی هنوز از نظر صدا، به خصوص در حال حاضر با تکنیک های صدای اطراف، چیزهای زیادی برای بهبود دارند.

مخاطب همیشه صدای غالب در رویدادهای ورزشی بوده است. این بازیکن شماره دوازده در بازی فوتبال در نظر گرفته می شود. طرح‌های جدید استادیوم روش‌های خاصی را برای تقویت غرش جمعیت در نظر گرفته و در عمل به کار می‌برند. این برای تیمی که در خانه بازی می کند بسیار مهم است که در برتری قرار بگیرد و حریف را مرعوب کند. به همین دلیل است که آکوستیک در استادیوم ها به یک عامل کلیدی تبدیل شده است. در واقع، این یک عنصر حیاتی در تمام ورزش ها است. در بسکتبال، هنگام حمله تیمی که در خانه بازی می‌کند، سکوت و وقتی کسی که خارج از خانه بازی می‌کند این کار را می‌کند، صدایی کر کننده است. این موضوع در طول همه‌گیری زمانی که بازی‌ها بدون تماشاگر اجرا می‌شدند، ثابت شد، بسیاری از پخش‌های زنده یک جلوه پس‌زمینه اضافه کردند که به نظر می‌رسید صدای طرفداران ایجاد شده توسط سیستم‌های پیچیده باشد.

با وجود این، استادیوم های بیشتری با مشکلات آکوستیک منسوخ مواجه می شوند. اگر امکانات منسوخ شده باشند، صدای بلندگو ممکن است کر کننده و حتی مضر باشد. Global Sport Matters هشدار داد که دسی بل قابل تحمل گاهی اوقات در بسیاری از بازی های NBA بیشتر می شود و خطر آسیب های جزئی اما دائمی برای بازیکنان و کارکنان استادیوم وجود دارد. طبق مطالعه ای که ذکر شد، نیمی از داوران از وزوز گوش (زنگ زدن در گوش) رنج می بردند. با این حال، خواسته های نمایش های مدرن متوقف نمی شود. حتی بالاتر و بالاتر است و این به معنای ترکیب افکت‌هایی است که به حجم صدای بالا یا بلندگوها، ویدیوهای روی صفحه‌نمایش یا واقعیت افزوده نیاز دارند. یک استادیوم میان رده به عنوان مثال، زمین خانگی ولورهمپتون انگلیس، باید یک سیستم صوتی جدید نصب می کرد تا تمام فعالیت های برنامه ریزی شده برای روز بازی مانند مصاحبه با بازیکنان و کارشناسان و حتی نمایش آتش بازی انجام شود.

در این شرایط، علم صدا در استادیوم ها تقاضا و پیچیدگی بیشتری نسبت به آنچه در ابتدا به نظر می رسد دارد. سیستم بلندگو و فیلم ها باید با شدت یکسان به همه صندلی ها برسد. صدای شرکت کنندگان در عین حال باید به اندازه ای حجم داشته باشد که مردم را هیجان زده کند و بخشی از آن کاتارسیس جمعی باشد که در نهایت باعث می شود هواداران به جای تماشای بازی از آسایش خانه خود به استادیوم برگردند. مشکل این است که هر چه محوطه بزرگتر باشد، رسیدن صدا به همه قسمت ها به یک شکل دشوارتر است.

در حال حاضر، بیشتر استادیوم‌های اروپایی سقف‌هایی جزئی دارند که باعث می‌شود امواج صوتی به سمت داخل بازگردند. در گذشته، استادیوم ها باز بودند و این باعث می شد صدا “فرار باشد” بیرون بیاید. یکی از تجربیاتی که این مشکل را آشکار کرد احتمالاً بازی های المپیک 1964 توکیو بود. استادیوم ملی یویوگی به دلیل سقف عریض طراحی شده توسط معمار کنزو تانگه، مشکلات صوتی مهمی داشت.

استادیوم های جدید روی آکوستیک تمرکز دارند:

نمونه بارز آن ساخت ورزشگاه جدید تاتنهام هاتسپر بود. رئیس آن، دنیل لوی، می‌خواست که محل جدید حتی سر و صداتر از استادیوم قبلی باشد، که قبلاً در انگلستان به خاطر محیطش مشهور بود. آکوستیک از ابتدای طراحی آن مورد توجه قرار گرفت و برای اجرای پروژه، شرکت Vanguardia را که مسئول صدای U2 بود، استخدام کردند. آنها با استفاده از یک طیف‌نگار، ابزاری برای نمایش تصویری صدا، مجموعه‌ای از نمودارها را ایجاد کردند که با جزئیات نشان می‌داد امواج صوتی چگونه در استادیوم حرکت می‌کنند، چگونه بر روی سطوح و مواد مختلف باز می‌گردند. دسترسی به تمام قسمت های ساختمان با این اطلاعات، زوایای پانل های سقف تنظیم شد و مواد مناسب برای به حداکثر رساندن فریاد مخاطب انتخاب شد.

پس از سفر به اروپا و تجزیه و تحلیل مهم ترین مکان ها تکنسین‌های مسئول ورزشگاه جدید اسپرز مشاهده کردند که استادیوم‌هایی که بهترین اتمسفر را دارند، همگی یک جزئیات مشترک دارند: آنها دارای صندلی‌های بزرگ و بدون فضاهای آزاد بودند که پر سر و صداترین هواداران در آن قرار داشتند. بنابراین، در تاتنهام، معماران تمام امکانات برتر را در غرفه‌های شرقی و غربی قرار دادند و مکان‌های عمومی در شمال و جنوب متمرکز شدند. در واقع، غرفه جنوبی آن با صندلی‌هایی برای 17500 تماشاگر و طراحی خاص متمرکز بر صدا، بزرگ‌ترین جایگاه در کل بریتانیا است. دارای شیب 35 درجه و ارتفاع کمی است که به همراه پنل های قرار گرفته در قسمت پایینی آن ناحیه از زمین به طور ویژه برای نمایش “دیوار صدا” در بازی ها طراحی شده است. این یک بلندگوی معماری است.

اثرات صدا در داخل و خارج از استادیوم های فوتبال:

از طرفی وقتی به ارتباط ورزشگاه با محیط شهری، طبیعی و محله ای که در آن قرار دارد باید به صدایی که از استادیوم خارج می شود نیز توجه کرد. اساساً نمی‌توان محیط را از نظر صوتی تحت تأثیر قرار داد، سطح صدای بالا فقط باید در داخل ساختمان مؤثر باشد. این مشکل قبلاً در ایالات متحده در حین مدرن سازی استادیوم ها شناسایی شده است زیرا فعالیت آنها بر مناطق مسکونی اطراف تأثیر گذاشته است. هواشناسی نیز باید به لیست اضافه شود. هنگام تجزیه و تحلیل توسعه آخرین استادیوم های ساخته شده در اروپا، Slaski در لهستان نمونه جالبی در نظر گرفته می شود. کنسرت های بسیاری از گروه های با تقاضای بالا از نظر دسی بل مانند Iron Maiden یا AC/DC برگزار شد. هنگامی که سیستم صوتی جدید در سال 2009 نصب شد، چیزی که به طور جدی مورد توجه قرار گرفت، شرایط نامساعد آب و هوایی در زمستان در لهستان بود. هر چه رطوبت بیشتر باشد، احتمال شکست بیشتر است. برعکس هم همینطور است، هر چه دما بیشتر باشد، صدا سریعتر حرکت می کند. اگر هوا در نزدیکی زمین گرم باشد، امواج به سمت بالا حرکت می کنند و صدا از شدت کمتری برخوردار می شود.

صندلی ها یکی دیگر از مشکلات آکوستیک در استادیوم ها محسوب می شوند. آنها معمولاً پلاستیکی هستند زیرا ارزان تر و نگهداری آسان تر هستند، اما وقتی تماشاچی برای جذب صدا وجود ندارد، طنین غیر قابل کنترل است. صندلی های خالی باعث امواج صدا می شود.

به گفته کن ووس، مهندس RCF ایالات متحده آمریکا، در یک رویداد ورزشی، به طور متوسط ​​صدایی از 85 تا 90 دسی بل به مخاطب می رسد.  ممکن است تا 110 و 115 افزایش یابد. در ایالات متحده، رکورد ثبت شده 142 دسی بل در استادیوم Arrowhead در کانزاس سیتی است. در فوتبال اروپا، پر سر و صداترین بازی ها به 113 دسی بل در آنفیلد لیورپول یا 111 در سن سیرو، میلان رسید.

ایده ها و راه حل های جالب بیشتری در ایالات متحده برای ارائه یک تجربه 100٪ مثبت و مطابقت با مقررات ایمنی در حال ارائه است. انتقال‌هایی که می‌توانند از هر صندلی استادیوم همگام شوند، رایج‌تر می‌شوند. به عنوان مثال، برنامه Mixhalo که توسط مایک اینزیگر، گیتاریست Incubus راه اندازی شده است، به کاربران اجازه می دهد تا برنامه های تلویزیونی را پخش کنند. ایده او بر اساس این واقعیت متولد شد که سیستم های بلندگو در استادیوم ها به دلیل صدای محیطی هرگز به درستی کار نمی کنند. با این اپلیکیشن نویز خارجی مسدود می شود و تماشاگر می تواند روی آنچه می خواهد بشنود تمرکز کند. در فوتبال، گوش دادن به صدای جمعیت ممکن است به اندازه گوش دادن به صداهای ضبط شده روی چمن یا انیمیشن گوینده مهم باشد. این فناوری قبلاً توسط بوفالو سابرز در NHL و ساکرامنتو کینگز در NBA پیاده سازی شده بود. ایده اولیه در کنسرت های راک متولد شد. Sting، Aerosmith، و Metallica قبلاً این را اجرا کرده اند تا تماشاگران آنها به بقیه مخاطبان گوش ندهند و فقط بتوانند به گروه گوش دهند، اما در عین حال احساسات هزاران نفر را از بین نبرند.

از سوی دیگر، اگر هدف برابری کامل باشد، ایده های دیگری از دنیای موسیقی راک می آید. آلیستر جیم که با درامر سابق Guns N’Roses در بسیاری از تورها بازی کرد، به همراه ریموند مک گلمری Audion را ایجاد کردند، برنامه ای که برای تعدیل صدای بلندگو در هر مکان از استادیوم استفاده می شود. این سیستم در استادیوم یانکی نیویورک نصب شده است. آنچه در اینجا بدیهی تلقی می شود، زوال تدریجی سیستم بلندگو است. این امر اجتناب‌ناپذیر است و وقتی اتفاق می‌افتد، روند عادی افزایش صدا است و این امر منجر به مشکلات پخش یا شنیداری می‌شود که بخشی از مخاطبان یا در سطوح مختلف تجربه می‌کنند.

باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز، به عنوان بهترین مدرسه فوتبال کرج تلاش دارد تا همگام با تمرینات بهترین آکادمی های فوتبال دنیا جلو رفته و استعدادهای بهتری را به فوتبال ملی و باشگاهی ایران معرفی کند. شما نیز می توانید عضو باشگاه درفک البرز شده و در مسیر حرفه ای شدن قدم بردارید.

پاسخ دهید