باز کردن کدهای موفقیت باشگاه و بازیکنان تیم فوتبال بارسلونا | درفک البرز

به عنوان مربی که مانند هر عاشق بازی زیبا مجذوب پدیده بارسا است و مشتاق است بداند چه چیزی آنها را متفاوت می کند. ما در باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز سعی خواهیم کرد فرمول موفقیت آنها را باز کنیم.

کلید 1) آگاهی سر بالا بازی کردن

بازیکنان بارسا از همه چیزهایی که در اطراف زمین می گذرد آگاهی زیادی دارند زیرا آنها یاد گرفته اند که بازی را با سر بالا انجام دهند. سایر باشگاه‌ها بازیکنان تکنیکی بسیار خوبی دارند که توپ را خوب در اختیار میگیرند، با این حال، آنها به زمان زیادی نیاز دارند تا توپ را تحت کنترل درآورند و در نتیجه نمی‌توانند موقعیت‌هایی را برای پاس دادن توپ به هم تیمی‌ها در موقعیت‌های سودمند تشخیص دهند.

بچه‌ای را می‌بینید که با سرش بالا بازی می‌کند و می‌تواند در صورت نیاز پاس اول بدهد. ما فکر می کنیم “بله او انجام خواهد داد” و شروع به توسعه بازی او با مربیگری خوب در باشگاه می کنیم.” (ژاوی)

بازی مدرن در سطح بالا به سرعت نیاز دارد، بنابراین یک بازیکن باید بتواند به موقعیت‌های غیرقابل پیش‌بینی سریع و صحیح واکنش نشان دهد.

یکی دیگر از جنبه های این آگاهی، توانایی بازی راحت و موثر در هر قسمت از زمین است. در مقابل، بسیاری از بازیکنان بریتانیایی در اوایل دوران حرفه‌ای خود «کبوتر جلد» شده‌اند تا در یک نقش مشخص بازی کنند، موقعیتی که به‌عنوان بخشی از زمین به شدت رشد فوتبالی آن‌ها را محدود می‌کند. پیامد این امر این است که بسیاری از آنها از نظر آگاهی به “یک چشم” تبدیل می شوند که به ندرت جرأت می کنند در حوزه های دیگری از این رشته به غیر از مواردی که به آن عادت کرده اند، جرأت کنند و زمانی که این کار را انجام می دهند ضعیف عمل می کنند.

بازیکنان خوب باید کل زمین را بدانند. (یوهان کرایف)

کلید 2) سادگی فنی

تمام تکنیک‌های پویای آن‌ها از ذهن و قلب و با صرفه‌جویی در تلاش سرچشمه می‌گیرد که کاربرد آن‌ها را بسیار آسان‌تر می‌کند.

در مقابل، تعداد زیادی از بازیکنان برای تحت تاثیر قرار دادن و ظاهر زیبا کار سختی می‌کنند و در این فرآیند با فکر کردن بیش از حد همه چیز را پیچیده می‌کنند، که به نوبه خود بر کارایی حرکت فیزیکی آنها تأثیر می‌گذارد. بازیکنان بارسلونا خطر این موضوع را درک می‌کنند و اجازه نمی‌دهند روحیه آنها مانع شود. هر تکنیکی که آنها استفاده می کنند بر اساس سادگی و پایان داستان است. اگر یک پاس آسان به یک هم تیمی با موقعیت بهتر «روشن» باشد – به سرعت داده می شود یا اگر مدافعی راه را برای رسیدن به دروازه مسدود می کند و باید شکست بخورد – یک فریب بدنی شانه برای عدم تعادل او و به دنبال آن کمی تغییر سرعت با توپ از کنار او رد می شوند. بدون سر و صدا.

بازیکنان بارسا باید سریع فکر و عمل کنند. به بوسکتس نگاه کن او در یک حرکت نگاه می کند، کنترل می کند و پاس می دهد در حالی که دیگران به دو یا حتی سه لمس توپ نیاز دارند. این در بازی مدرن بسیار کند است.” (ژاوی)

بارسا از ضرب المثل مربیگری قدیمی استفاده می‌کند که می‌گوید…“بگذار توپ کار را انجام دهد” بهتر از هر بازیکن دیگری وقتی از مالکیت خود فوتبال استفاده می‌کند – کلید آنها این است که به هیچ وجه مسائل را پیچیده نکنند، در عوض آنها آن را ساده نگه می‌دارند.

کلید 3) یک هویت قدرتمند

از نظر تاریخی بارسلونا یک “باشگاه خانوادگی” است. شعار آنها “فراتر از یک باشگاه” مردم را از اهداف، میراث و چشم انداز آنها آگاه می کند. آنها یک ایدئولوژی روشن بر اساس فرهنگ کاتالانی و ریشه های سوسیالیستی خود دارند که نیروی قدرتمندی است و امروز باشگاه و هر چیزی را که برای آن مطرح می کند را فرا گرفته است.

بسیاری از باشگاه‌های برتر برای تقویت تیم‌های خود هزینه‌های هنگفتی برای بازیکنان «ستاره» می‌پردازند، اما متوجه می‌شوند که نگرش‌های ضعیفی با خود به همراه دارند که باعث می‌شود تیم مجبور شود بازی خود را به نحوی تغییر دهد تا آنها را تطبیق دهد. البته بازیکنان جدید می‌توانند ابعاد بیشتری به تیم بدهند، و در بارسا آنها را تشویق می‌کنند که این کار را انجام دهند، با این حال، در سال‌های اخیر رویکردی وجود داشته است که تضمین می‌کند مهم نیست که چقدر بازیکن بزرگ است، هویت باشگاه برای آنها مشخص می‌شود. همه چیزهایی که آنها نمایندگی می کنند و آنچه در داخل و خارج از زمین از آنها انتظار می رود – پایان داستان.

باشگاه بارسلونا به دنبال القای ارزش ها، فروتنی و نگرش های خوب در بازیکنان خود است. وقتی بازیکنان را می بینید که بازی می کنند، هیچ ستاره ای با منیت های متورم و رفتار منفی برای تطابق وجود ندارد – در عوض شما گروهی از بازیکنان بسیار با استعداد را مشاهده خواهید کرد که از نظر ظاهری باهوش هستند. به یکدیگر و باشگاه احترام می گذارند.

برخی از باشگاه ها هزینه های زیادی برای نقل و انتقال بازیکنان می پردازند، اما شما نمی توانید طبق سنت خرید کنید. (ون نیستلروی)

کلید 4) کار برتر – اخلاق

به راحتی می توان نادیده گرفت که هر بازیکن بارسا در طول مسابقه چقدر دوید، عمل و تلاش فیزیکی محض انجام می دهد.
روش منحصر به فرد آنها در بازی مستلزم تمرکز ذهنی شدید به علاوه سرعت بالای کار فیزیکی در طول نود دقیقه است. بازی آنها تماماً در مورد مالکیت توپ و حمایت از یکدیگر است تا به عنوان یک تیم فشرده بمانند. برای انجام این کار، هر بازیکن باید دائما در حال حرکت باشد تا نزدیک هم تیمی های خود بماند که نیاز به دویدن زیاد دارد. زمانی که تیم مالکیت توپ را از دست می دهد، اخلاق کاری آنها حتی واضح تر دیده می شود. این سیگنالی است برای بازیکنان که مانند یک دسته گرگ با هم کار کنند تا توپ را دوباره برگردانند.

کلید 5) شجاعت متفاوت

یکی از عوامل کلیدی که بازیکنان بارسلونا بازی به بازی نشان می دهند، شجاعت ذهنی محض آنهاست. دو نوع شجاعت در بازی فوتبال مشهود است – یکی ماهیتی فیزیکی بیشتری دارد در حالی که می توان گفت دومی بیشتر ذهنی است.

در فوتبال بریتانیا به دسته اول اهمیت بیشتری می دهند. در بریتانیا تمایل دارند بازیکنانی تولید کنند که به طور کلی بهتر از بقیه تکل های بدنی سخت را انجام دهند و از حریفان توپ بگیرند. با این حال، در نوع دوم شجاعت، نوع ذهنی، در مقایسه با بارسلونا، متأسفانه کمبودهای زیادی دارند.

خیلی اوقات در فوتبال انگلستان، ما شاهد مالکیت در مورد بازی کردن توپ –و پایبندی به آن صحبت می کنیم، اما به محض اینکه تحت فشار قرار می گیریم و یک گل از دست می دهیم، به مسیر مستقیم برای جلو بردن توپ برمی گردیم.

“من شجاعت بسیار آنها را در بازی کردن بدون دردسر توپ در شرایطی که تحت فشار هستند تحسین می کنم (گری نویل در ستایش بازی مالکانه بارسلونا می گفت)

بازیکنان بارسا به دلیل از دست دادن مالکیت توپ در خط دفاعی گیر افتاده اند، اما شجاعت و باور دارند که به همان روشی که تربیت شده اند، بازی کنند.

فیلم زیر توضیحاتی درمورد تاکتیک های بارسلونا تحت هدایت ژاوی هرناندز دارد. 

به 433 بارسلونا اشاره خوبی داشته و به خصوص در فاز حمله، به چگونگی حرکت به داخل آلبا و دنی آلوز و همچنین حرکت به نیم فضاهای پدری و دی یونگ و چگونگی چرخش بازیکنان در موقعیت های مختلف بازی.

 

کلید 6) بازی مالکیت

بازیکنان بارسلونا با شعار مطلق حفظ مالکیت توپ تربیت شده اند. آنها یک بازی فنی و ورزشی سریع را انجام می دهند که نیاز به تصمیم گیری سریع در هنگام “در اختیار داشتن توپ و نداشتن توپ” دارد. میزان تصمیمات صحیحی که بازیکنان آنها در زمین در هنگام فشار رقابت برای حفظ توپ می گیرند واقعاً حیرت آور است.

همه اینها تصادفی اتفاق نمی افتد. آنها به عنوان بازیکنان جوان تشویق می شوند که از اشتباه کردن نترسند و به ریسک کردن، نه تنها در تمرین بلکه در طول مسابقات ادامه دهند.

بیشتر تمرینات روزمره آنها به بازی هایی با چرخش مداوم بازیکنان در حمایت از یکدیگر، ایجاد فضا و حرکت دادن توپ برای انتخاب بهترین پاس در هر موقعیت اختصاص دارد.

شما می توانید بهترین پاسور دنیا باشید، اما اگر هم تیمی هایتان به سرعت به موقعیت های صحیح نرسند، شانسی برای حفظ توپ نخواهید داشت. (اینیستا)

بارسلونا تلویحاً معتقد است که مالکیت توپ از عقب شروع می شود و به همین دلیل آنها دروازه بانان با بازی پای خوبی دارند که بتوانند توپ را به طور موثرتر از سایر باشگاه های برتر پاس دهند.

حفظ مالکیت توپ به همان اندازه که به برتری ذهنی به برتری فنی نیاز دارد. بازیکنان بارسا از سنین پایین مربیگری شده اند تا ریسک کنند، آرام، با اعتماد به نفس و جسور با پاس های خود رفتار کنند.

کلید 7) فشرده ماندن

بارسا روش بازی پویا و واضحی دارد که شبیه هیچ تیم دیگری نیست. یک عامل کلیدی توانایی آنها در کنار هم ماندن به عنوان یک تیم و حفظ شکل خود در هنگام حرکت به سمت بالا، پایین یا در سراسر زمین است.

آنها یک ساختار اساسی برای تیم فراهم می کنند که به بازیکنان اجازه می دهد در این چارچوب کارهای خود را در لحظه انجام دهند. فشردگی یک شکل ثابت نیست، برای مقابله با موقعیت های مختلف بازی تغییر می کند، اما همیشه به شکل فشرده اولیه خود باز می گردد. این برای بازی آنها به چند دلیل مهم است… زمانی که مالکیت توپ را حفظ می کند، بازیکن روی توپ همیشه به حمایت نزدیک برای اطمینان از انتخاب و دقت نیاز دارد. در مقابل، زمانی که توپ از دست می رود و نیاز به دفاع دارند، تیم را به هم نزدیک کنند و فضایی را که حریف باید در آن کار کند و میزان دوندگی که برای دفاع خوب باید انجام دهد را کاهش دهد.

بهترین شانسی که در مقابل بارسلونا دارید، به محض بردن توپ مقابل آنها این است که فوراً از مرحله اول آنها عبور کنید و به پشت سر آنها – واحد برسید. (گریم سونس)

آن‌ها آنقدر به جمع و جور بودن اعتقاد دارند که به ندرت به‌عنوان یک تیم از موقعیت‌های عمیق به‌دلیل ترس از تجاوز، و قرار گرفتن در معرض یک ضد حمله، مقابله می‌کنند. گاهی اوقات آنها خود را در موقعیت‌های ضد حمله بالقوه می‌بینند که در آن فرصت دارند سریع با تعداد مساوی به جلو بروند، اما تصمیم می‌گیرند قبل از شروع مجدد پاس‌های خود برای جلو بردن دوباره منتظر بمانند تا دوباره به حمایت هم تیمی‌های خود بپیوندند.

تیم های بزرگی در دنیا وجود دارند – تفاوت این است که ما بازیکنان بیشتری داریم که می توانند سریعتر فکر کنند و واکنش نشان دهند. اکثر بازیکنان ما دوازده سال آموزش در برنامه جوانان ما را پشت سر گذاشته اند که به آنها یک شروع عالی می دهد. (ژاوی)

کلید 8) کارخانه تولید جوانان
بسیاری اذعان دارند که بارسلونا بهترین آکادمی فوتبال جوانان را در اختیار دارد

 

دنیای فوتبال چگونه کار می کند؟ پسران در سن 7 سالگی آکادمی را شروع می کنند، زیرا همه آنها آموزش جامع و قابل اعتماد “راه بارسا” را دریافت می کنند. با شعار “بیش از یک باشگاه”، آنها قصد دارند بازیکنان بزرگ را توسعه دهند. افرادی که آموزش زندگی در کنار فوتبال را میبینند- آنها معتقدند که این دو در کنار هم هستند. هدف آنها توسعه عزت نفس، هوش و قدرت ذهنی فوتبالیست های جوان برای مقابله با فشارهای اجتناب ناپذیری است که در امتداد خط قرار می گیرند.

لینک دانلود قسمت اول فایل صوتی آموزشی عزت نفس

لینک دانلود قسمت دوم فایل صوتی آموزشی عزت نفس

لینک دانلود قسمت سوم فایل صوتی آموزشی عزت نفس

آکادمی جوانان بارسلونا این مسئولیت را بر دوش بازیکنان جوان تحت مراقبت خود قرار می دهد تا مسئولیت توسعه یادگیری خود را بر عهده بگیرند. آنها به جای اینکه دائماً به آنها دستور دهند و به آنها بگویند چه کاری انجام دهند، آنها را راهنمایی می کنند، نظارت می کنند و آنها را تشویق می کنند تا راه حل های خودشان را برای مشکلات موجود در بازی بیابند – این روش بسیار مؤثرتری برای یادگیری است.

کلید 9) درک از راه دور

به نظر می رسد که آنها می توانند قبل از اینکه تصمیم بگیرند چه کاری انجام دهند، ذهن و مقاصد یکدیگر را “بخوانند“. این توانایی به راحتی به دست نمی آید – این توانایی حاصل ذهن و بدن دو یا چند نفر است که به طور موقت در هماهنگی کامل کار می کنند. گاهی اوقات دو بازیکن در یک تیم با یکدیگر هماهنگ می‌شوند و می‌توانند به آنچه که یکدیگر فکر می‌کنند پایبند باشند و آن را به حساب بیاورند. چیزی که در مورد بارسلونا بسیار متفاوت است، این است که به نظر می رسد آنها به عنوان یک تیم سازگاری، اعتماد و آشنایی بیشتری با یکدیگر دارند که به آنها اجازه می دهد هنگام بازی در یک طول موج باشند.

“برخی تیم ها دو بازیکن با این نوع درک غریزی دارند، اما ما یک تیم کامل داریم که می تواند این کار را انجام دهد.” (اینیستا)

این کار تیمی برتر در زمین تمرین در طول سالیان متمادی مربیگری هوشمندانه در قالب بازی‌های کوچک و پیوسته تمرین روزانه ایجاد و توسعه یافته است که به آنها این مزیت را می‌دهد که واکنش‌های یکدیگر را نسبت به موقعیت‌های بازی که هستند بدانند.

کلید 10: “ویژه واقعی”

پپ گواردیولا مربی جوانی است که به تنهایی بارسلونا را برای تسلط بر فوتبال باشگاهی جهان طراحی کرد.

او در موقعیت ایده آلی قرار دارد تا همه چیزهایی را که باید درباره تاریخ باشگاه بدانیم و اینکه از کجا آمده است و در آینده باید به کجا برود، بداند. او طرح آبی «فوتبال کامل» کرایف را که بازیکن و مربی افسانه‌ای به باشگاه آورده بود، انتخاب کرده و آن را هوشمندانه به شیوه خاص خود تطبیق داده بود تا در اثربخشی آن از هر باشگاه دیگری جلوتر باشد. بازیکنان او کاملاً به او احترام می گذارند و به او اعتماد کرده اند تا تخصص مربیگری را برای به حداکثر رساندن استعدادهای خود به عنوان فردی و تیمی فراهم کند. او موفق شده است به “جام مقدس” موفقیت مربیگری که هر مربی رویای آن را در سر می پروراند – پیروزی با فوتبال زیبا – دست یابد.

پپ برای تیم تعادل ایده آلی بین مهارت های جریان آزاد به کار گرفته شده تا ساختاری موثر که مناسب همه بازیکنان است، ابداع کرده است. او اعتقاد تزلزل ناپذیری به نحوه بازی آنها دارد و توانسته این را به بازیکنانی که به اندازه خودش به سیستم معتقد هستند منتقل کند.

قوانین بارسا برای مربی، کادرش و همه بازیکنان، ساعات پر زحمت، هفته ها و سال ها تمرین فشرده، تجربه مسابقه و مربیگری با کیفیت را به خود اختصاص داده است تا به سطح عملکرد برتر خود برسند. رسیدن به آن چالش بزرگی برای بقیه خواهد بود.

در بارسلونا ابتدا به شما یاد می‌دهند که فکر کنید، فکر کنید و سریع فکر کنید. (ژاوی)

اکنون ژاوی بزرگ راه یوهان کرایف و پپ گواردیولا را ادامه میدهد و ما از بازی های زیبا بارسلونا ژاوی لذت می بریم.

باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز، به عنوان بهترین مدرسه فوتبال کرج تلاش دارد تا همگام با تمرینات بهترین آکادمی های فوتبال دنیا جلو رفته و استعدادهای بهتری را به فوتبال ملی و باشگاهی ایران معرفی کند. شما نیز می توانید عضو باشگاه درفک البرز شده و در مسیر حرفه ای شدن قدم بردارید.

پاسخ دهید