شماره 10: تاکتیک های فوتبال | درفک البرز

عدد 10 چیست؟

شماره 10 مهاجمی است که در فضاهای بین هافبک مرکزی و خط جلو عمل می کند. آنها اغلب بین خط هافبک و دفاع حریف قرار می گیرند – فضایی که معمولاً به آن “بین خطوط” می گویند.

نام “شماره 10” از کجا آمده است؟

نقش شماره 10 کلاسیک به این دلیل نامیده می شود که به طور سنتی شماره ای بود که بازیکن در آن موقعیت می پوشید. در آرژانتین «enganche» نامیده می‌شد که به «قلاب» ترجمه می‌شود تا اهمیت آن را در اتصال خط میانی و حمله توصیف کند. وقتی شروع به دور شدن از 4-3-3 دهه 1970 به الماس 4-3-1-2 یا 4-4-2 در دهه 1980 کردند، “قلاب” اهمیت بیشتری پیدا کرد.

در دوران مدرن، شماره 10 معمولاً در پشت یک مهاجم مرکزی تک بازی می‌کند، با دو هافبک دفاعی در پشت در ساختار 4-2-3-1. تک عدد 10 نیز به شکل 3-4-1-2 استفاده می شود. با این حال، اکنون بسیاری از تیم ها از هافبک های دفاعی در فضاهایی که شماره 10 کلاسیک عمل می کند، استفاده می کنند. در نتیجه، نقش شماره 10 مدرن اکنون به حرکات متنوع تر و مهارت گسترده تری نیاز دارد.

مسئولیت های در اختیار یک عدد 10 چیست؟

انتظار می رفت که شماره 10 اصلی و کلاسیک دفاع و هافبک را با خط جلو وصل کند. آن‌ها باید با دریبل‌های هوشمندانه، لمس‌ها، سانترها، پاس‌ها، توپ‌ها و ترکیب‌ها برای هم تیمی‌ها موقعیت ایجاد کنند. آنها اغلب در فضاهای تنگ و تحت فشار رقیبان از چندین جهت عمل می کردند.

همانطور که بازی تکامل یافته است، با این حال، شماره 10 برای انجام کارهای بسیار بیشتر مورد نیاز است. مسئولیت‌های آن‌ها بسیار بیشتر از خلق کردن برای دیگران با اقدامات روی توپ است. حرکات در محوطه جریمه برای حمایت از مهاجمان وسط و همچنین حرکت به بیرون و داخل کانال های داخلی برای حمایت از وینگر یا مدافع کناری مهم هستند. آنها باید به ایجاد اضافه بارهای گسترده کمک کنند تا هم تیمی ها را وارد فضاهایی برای عبور کنند. عدد مدرن 10 نیز ممکن است برای دریافت از مرکز از عقب توپ دریافت کنند، به خصوص زمانی که فضای کمی بین خطوط وجود داشته باشد.

همچنین انتظار می رود که شماره 10 با فرار از مهاجم(ها)، حمله به سانترها و حمایت از مرحله دوم بازی پس از ارسال توپ به مهاجم وسط، تهدیدی برای گل باشد.

وظایف خارج از مالکیت یک عدد 10 چیست؟

شماره 10 کلاسیک مسئولیت‌های دفاعی کمی داشت – اغلب آنها نقشی آزاد داشتند. زمانی که تیم آنها دفاع می کرد، آنها به دنبال فضایی برای دریافت پاس پس از برگردان و شروع یک ضد حمله بودند. در حالی که بقیه خط هافبک برای مالکیت توپ می جنگیدند و از نواحی مرکزی دفاع می کردند، شماره 10 به این فکر می کرد که چگونه زمانی که مالکیت دوباره به دست می آید، از امتیاز استفاده کند.

هر چند یک شماره 10 مدرن مسئولیت دفاعی بسیار بیشتری دارد. آنها اغلب به جلو فشار می آورند تا مدافعان میانی حریف را تحت فشار قرار دهند یا برای دفاع در مناطق کناری حرکت کنند. اغلب آنها مستقیماً در بالای زمین با مدافعان کناری حریف درگیر می شوند و دوئل می کنند.

اگر مربی از آنها بخواهد دسترسی به محور حریف را مسدود کنند، عدد 10 نیز نقش بررسی کلیدی دارد. از این موقعیت، پاس‌های مرکزی را کنترل می‌کنند، دویدن‌های رو به جلو را مسدود می‌کنند و رهگیری می‌کنند. این بسیار مفید است، چه سرمربی تیم بخواهد در زمین فشار بیاورد و چه در بلوک میانی یا عقب زمین باشد.

بهترین شماره 10 مدرن چه کسانی هستند؟

 

مسوت اوزیل در رئال مادرید و آرسنال

اوزیل هم در رئال و هم در آرسنال یک شماره 10 خلاق بود و با پاس های هوشمندانه، لمس های مبدل و دید عالی خود خطوط را شکست. او با حرکات و پاس های خود فضاسازی می کرد و مدام در فضای خالی بین خطوط روی توپ قرار می گرفت. از آنجا، او می‌توانست برای تغذیه توپ از میان شکاف‌های دفاع حریف بچرخد. نقطه قوت دیگر درک او از زمان ایستادن و حفظ موقعیت خود در حالی که دیگران در اطراف او حرکت می کنند، بود.

توماس مولر در بایرن مونیخ

مولر یک شماره 10 همه کاره با مهارت بسیار متفاوت با اوزیل است. او بدون توپ جنگنده، در تحریک پرس موثر و باهوش است و در غربالگری و پوشش به خوبی کار می کند. با توپ، حرکات او متنوع و غیرقابل پیش بینی است. او به خوبی پاس ها را به مهاجم مرکزی متصل می کند، اما نقطه قوت اصلی او قرار گرفتن در موقعیت های گلزنی است. او به طور مداوم در یک سوم پایانی فضا پیدا می کند و دویدن های مداوم فراتر از مهاجم مرکزی انجام می دهد. نکته مهم، او همچنین از حرکت گسترده، ترکیب و ایجاد بار اضافی با وینگرها و مدافعان کناری  است. میل او برای نفوذ به محوطه جریمه، همراه با هوشیاری و درک نحوه قرار گرفتن در یک سوم پایانی توپ، به این معنی است که او در طول دوران حرفه ای خود به طور مداوم گل زده است.

برونو فرناندز در منچستریونایتد

فرناندز با پاس خود از موقعیت شماره 10 راه هایی برای نفوذ به جلو پیدا می کند. او می‌تواند به دونده‌های فراتر از دفاع حریف متصل شود، از موقعیت‌های وسیع‌تر سانتر ایجاد کند، توپ‌های خطرناک را از ضربات ایستگاهی ارسال کند، و از نقاط مختلف زمین شوت کند. او همچنین می تواند با پاس های کوتاه ترکیب شود.

هم از طریق کانال های داخلی و هم از نواحی وسیع به تاثیر زیادی می رسد. با این حال، توانایی او برای یافتن مهاجمین پشت سر دفاع حریف، احتمالاً قوی ترین بخش بازی او است. او می‌تواند هم پاس‌های دوربرد و مورب به وینگرها و هم پاس‌های ماهرانه از داخل یا روی یک بلوک عمیق ارسال کند.

پائولو دیبالا در یوونتوس

دیبالا دریبل‌زن ماهری است، در فضاهای تنگ چشمگیر است و به اندازه‌ای چابک است که هنگام داشتن توپ از فشار جلوگیری کند. تصمیم گیری او برای ارسال پاس به هم تیمی هایش یک نقطه قوت دیگر است – و یک امتیاز کلیدی برای شماره 10 با کیفیت.

کدام بازیکنان دیگر نمونه های شماره 10 هستند؟

  • دیگو مارادونا در ناپولی
    دنیس برگکمپ در آرسنال
    خوان رومان ریکلمه در بوکا جونیورز.
    کاکا در آث میلان
    داوید سیلوا در منچسترسیتی

مزایای بازی با عدد 10 چیست؟

بازی با شماره 10 احتمال دسترسی یک تیم به فضای بین خطوط را بیشتر می کند. وقتی این اتفاق می‌افتد، احتمال ایجاد موقعیت در یک تیم نیز بیشتر است. این امر به ویژه در برابر تیم هایی که با دو خط دفاعی مسطح مانند 4-4-2 تنظیم می شوند، صادق است.

در غیر این صورت، شماره 10 می تواند با دور شدن از دروازه برای بیرون کشیدن مدافعان از موقعیت اصلی، شکاف هایی را در خط دفاعی حریف ایجاد کند. در صورت حرکت حریف به سمت توپ، مکث روی توپ نیز می تواند به از بین بردن خط دفاعی کمک کند. این می تواند هم تیمی ها را قادر می سازد تا از فضای به دست آمده استفاده کنند.

شماره 10 از طریق حرکات، پاس ها و تهدید کلی آنها در حمایت از مهاجمان دیگر، توجه را از تهدید هدف اصلی – مهاجم وسط یا مهاجم مرکزی – دور می کند. این می تواند به فضای بیشتر در موقعیت های پیشرفته تر و شانس های بیشتر و بهتر برای گلزنی منجر شود.

از نظر دفاعی، شماره 10 می تواند یک صفحه نمایش اضافی برای عبور به مناطق مرکزی ارائه دهد. آنها همچنین می توانند هنگام پرس زدن بالاتر از زمین، از مهاجم مرکزی حمایت کنند.

دیگو مارادونا در دوران حضورش در ناپولی در سری A  به عنوان شماره 10 کلاسیک عمل کرد.

مضرات بازی با شماره 10 چیست؟

در بازی مدرن، بازیکنانی که نقش دفاعی ندارند، به شدت بر بقیه اعضای تیم تأثیر می‌گذارند. در نتیجه، شماره 10های امروزی باید بیشتر از ارائه کیفیت روی توپ انجام دهند. آنها همچنین باید مایل به کار سخت باشند و کاری که از آنها خواسته شده است را انجام دهند.

در حمله، اتکای بسیار زیادی به عدد 10 وجود دارد تا بتواند خروجی خلاقانه ای را برای تیم خود فراهم کند. بنابراین، هر زمان که حریفان دسترسی به عدد 10 را مسدود کنند، آنها را علامت گذاری کنند، یا از دریافت آنها در مناطق کلیدی جلوگیری کنند، خروجی حمله تیم می تواند به خطر بیفتد.

با بسیاری از تیم‌های مدرن که از یک محور تکی یا دوتایی در نزدیکی خط دفاعی استفاده می‌کنند، دسترسی به فضاهای مرکزی بین خطوط – جایی که عدد 10 باید موثرترین باشد – می‌تواند دشوار باشد. افزایش تشکل هایی که فضای مرکزی را محدود می کنند، منجر به کاهش استفاده از عدد 10 سنتی شده است.

در حال حاضر چرخش ها، حرکات و جابجایی نقش ها بیشتر است، بنابراین عدد 10 ممکن است خود را از موقعیت مطلوب خود دور کند. این ممکن است برخی از مربیان را زیر سوال ببرد که آیا اصلاً به متخصص شماره 10 نیاز دارند یا خیر.

باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز، به عنوان بهترین مدرسه فوتبال کرج تلاش دارد تا همگام با تمرینات بهترین آکادمی های فوتبال دنیا جلو رفته و استعدادهای بهتری را به فوتبال ملی و باشگاهی ایران معرفی کند. شما نیز می توانید عضو باشگاه درفک البرز شده و در مسیر حرفه ای شدن قدم بردارید.

پاسخ دهید