چگونه ژاوی در بارسلونا تحول ایجاد کرد | فیلم از تاکتیک های ژاوی در بارسلونا

بارسلونا که زمانی فوق‌العاده در اوج فوتبال اروپا و جهان بود، طی سه سال گذشته از ارتفاعات سقوط کرده است.

ارنستو والورده، کیکه ستین و رونالد کومان همگی تلاش کردند و در نهایت شکست خوردند تا ژاوی بارسلونا را به قله های دوران پپ گواردیولا و لوئیس انریکه برگرداند.

ژاوی به عنوان یکی از بهترین هافبک های تمام دوران ستایش می شود. به نظر می رسد، او به عنوان مربی هم تاریخ سازی کند. این مربی 42 ساله به عنوان سرمربی در السد قهرمان لیگ ستارگان قطر شد و 7 جام داخلی قطر را بدست آورد.

ژاوی در ابتدای نوامبر 2021 به سکان هدایت بارسلونا را بدست گرفت و موقعیت افسانه ای او در بارسلونا بدون شک عامل اصلی این امر بود. با این حال، مربی جوان با یک سبک فوتبالی فوق العاده هیجان انگیز به خانه نوکمپ آمده است تا هواداران برای حضور در نیوکمپ لحظه شماری کنند.

 

سبک بازی تیم ژاوی در بارسلونا:

سبک بازی ژاوی با مربی سابقش گواردیولا مقایسه شده است. با توجه به اینکه این مربی معتبر نقش مهمی در دوران حرفه ای ژاوی داشته است، این یک پیوند آشکار است. با تماشای بارسلونا تحت سرمربیگری ژاوی، مطمئناً میشه دید که گواردیولا بدون شک تأثیر زیادی بر نحوه دید ژاوی از زمین بازی داشته است.

هر دو مرد مشتاق داشتن توپ و همچنین حفظ اصول کلیدی “Juego de Posicion” (بازی موقعیتی) هستند که توسط خود گواردیولا نامگذاری شده است. ژاوی در مصاحبه ای با فیفا در سال 2019 در مورد نحوه بازی تیم هایش صحبت کرد:

من خودم را فردی توصیف می کنم که دوست دارد تیمش توپ را در اختیار داشته باشد. وقتی بازی می‌کردم هم همین‌طور بود: دوست داشتم مالک توپ باشم. چیزی که من می‌خواهم این است که تیمم کنترل داشته باشد و فکر می‌کنم وقتی توپ را در اختیار دارید، بر بازی کنترل دارید.

این فلسفه من است: مالکیت توپ در بالای زمین – نه فقط نشستن و منتظر ماندن – و رفتن به حمله، زیرا هرچه موقعیت‌های بیشتری ایجاد کنید، شانس بیشتری برای برنده شدن دارید.

ژاوی مطمئناً به این اصول وفادار مانده است زیرا جای تعجب نیست که بارسلونا تحت هدایت او  در جدول مالکیت توپ در لالیگا تسلط داشته است.

بارسلونا مطمئناً مانند دوران درخشان پپ در نوکمپ، چرخ را تحت هدایت ژاوی دوباره اختراع نمی کند. با این حال، سرمربی جدید مطمئناً ناخواسته تمام تلاش خود را انجام می دهد تا این روایت را که او یک «مینی گواردیولا» است را انکار کند. چیزی که در تمام مدت حضور در آرسنال بر میکل آرتتا آویزان است.

بارسا ژاوی بسیار شبیه تیمی است که لوئیس انریکه رهبری می کند، در حالی که تعداد کمی از بیلسائیسم(مارچلو بیلسا) در سیستم بازی این تیم وجود دارد. فوتبال مهیج است و ژاوی بار دیگر بارسلونا را از سقوط آزاد از صخره ای بی انتها به یکی از هیجان انگیزترین تیم های اروپا تبدیل کرده است.

سعید رنجبر

باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز، به عنوان بهترین مدرسه فوتبال کرج تلاش دارد تا همگام با تمرینات بهترین آکادمی های فوتبال دنیا جلو رفته و استعدادهای بهتری را به فوتبال ملی و باشگاهی ایران معرفی کند. شما نیز می توانید عضو باشگاه درفک البرز شده و در مسیر حرفه ای شدن قدم بردارید.

پاسخ دهید