اهمیت تغذیه بعد از فعالیت ورزشی و مسابقات فوتبال | درفک البرز

اهمیت تغذیه بعد از فعالیت ورزشی یا مسابقه فوتبال

تغذیه بعد از فعالیت ورزشی به ورزشکاران کمک میکند تا مایعات بدن را جبران کنند و ذخایر گلیکوژن را افزایش دهند و بافتهای عضلانی را ترمیم کنند. از این رو، هر غذایی که بلافاصله بعد از تمرین یا مسابقه مصرف میکنند کمک میکند تا بدنشان برای
فعالیت بعدی آماده شود.

تغذیه بعد از فعالیت به نوع رشته ورزشی، شدت فعالیت، مدت زمان بازی، وزن و سن ورزشکار، و جنسیت ورزشکار وابسته است. بعد از فعالیت ورزشی، ورزشکاران باید آب و الکترولیت از دست رفته را جایگزین نمایند. اگر زمان اجازه بدهد، وعده غذایی طبیعی، میان وعده ها، و آب میتواند ذخایر از دست رفته را جبران نماید.

از آنجائیکه سدیم برای بازجذب مایعات بدن مفید است، ورزشکاران میتوانند یک نوشیدنی ورزشی حاوی کربوهیدرات الکترولیت و یا آب – معمولی را به همراه وعده غذایی حاوی سدیم کلراید (یا اضافه کردن نمک به غذا) مصرف نمایند. روشهای خوردن مایعات تا جای ممکن باید بر اساس عادت خود ورزشکار تنظیم شود.

روش تغذیه بعد از مسابقه برای رشته های تناوبی شدید

از آنجائیکه ورزشکارانی که در رشته های ورزشی شدید و تناوبی مانند فوتبال فعالیت میکنند احتمال دارد که روزانه در بیش از یک بازی و با چند ساعت اختلاف در بین مسابقات شرکت نمایند، ریکاوری بلافاصله بعد از بازی برای بهبود عملکرد آنها در بازی بعدی بسیار حائز اهمیت میباشد. در زمان شرکت در مسابقات ورزشی در رشته هایی مانند فوتبال که فعالیتهای بلند مدت شدید دارند، ذخایر گلیکوژن عضله به شدت کاهش مییابد که در نهایت منجر به خستگی میشود.

جایگزینی کامل گلیکوژن عضله قبل از وعده بعدی فعالیت ورزشی و یا مسابقه میتواند مدت زمان رسیدن به خستگی را کاهش دهد و عملکرد ورزشی را بهبود بخشد. مصرف 10 گرم کربوهیدرات به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در مقایسه با یک رژیم غذایی با میزان کالری مشابه ولی به صورت چربی و پروتئین میتواند عملکرد ورزشی را در وعده بعدی افزایش دهد.

ورزشهایی که به فعالیتهای تناوبی شدید نیاز دارند میتوانند منجر به آسیب عضلانی شوند که این آسیب میتواند بسته به شدت بازی و اندازه بدن ورزشکار متفاوت باشد. مصرف پروتئین بعد از فعالیت بدنی میتواند باعث کاهش آسیب سلولهای عضلانی شود.
میزان پروتئین مصرفی طبیعی بعد از فعالیت ورزشی در رشته هایی مانند فوتبال زیاد روشن نیست اما نشان داده شده است که اضافه کردن پروتئین به وعده غذایی تا 4 ساعت قبل از فعالیت بعدی باعث بهبود عملکرد ورزشی نمیشود. ولی مصرف روزانه 1 تا 2 گرم پروتئین به ازای هر کیلوگرم وزن بدن میتواند اندازه طبیعی پروتئین برای ورزشکاران رشته فوتبال باشد. یعنی یک ورزشکار 70 کلیوگرمی، بسته به شده فعالیتی که دارد باید روزانه 70 تا 140 گرم پروتئین مصرف کند.

باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز، به عنوان بهترین مدرسه فوتبال کرج تلاش دارد تا همگام با تمرینات بهترین آکادمی های فوتبال دنیا جلو رفته و استعدادهای بهتری را به فوتبال ملی و باشگاهی ایران معرفی کند. شما نیز می توانید عضو باشگاه درفک البرز شده و در مسیر حرفه ای شدن قدم بردارید.

پاسخ دهید