انتقال در فوتبال چیست؟

انتقال بخش کلیدی بازی در همه سطوح است. برای اکثر مربیان پایه، موضوعات جلسات معمولا به دو دسته کلی تقسیم می شوند: در اختیار داشتن توپ و خارج از مالکیت توپ.

محتوای تمرین معمولاً مربوط به داشتن توپ یا تلاش برای پس گرفتن آن است. تمرکز به طور خاص بر روی لحظات بین این دو – که به عنوان انتقال نیز شناخته می شود – کمتر رایج است، اما مطمئناً اهمیت کمتری ندارد.

مدیریت موثر لحظات انتقال – مسلماً در سطح اول فوتبال دنیا، اکنون یکی از عناصر کلیدی کسب مزیت رقابتی و بخشی کلیدی از برنامه های بازی بسیاری از تیم ها در نظر گرفته می شود.

طی چند سال اخیر، انتقال به یک مفهوم تاکتیکی مهم در برنامه بازی بسیاری از تیم ها تبدیل شده است. ینس بنگسبو، دانشمند سابق ورزش یوونتوس، و بیرگر پیترسن، مربی سابق تیم زنان دانمارکی، در فصل خود درباره تاکتیک ها می نویسند، تیم ها روی استفاده از موقعیت ها تمرکز می کنند که توپ را دوباره به دست می آورند، زیرا دفاع حریف اغلب در آن لحظه به هم ریخته است.

یکی از روندهای رایجی که تیم ها در از یورو 2016، به ویژه در مرحله گروهی اتخاذ کردند، دفاع عمیق بود. این تاکتیک – که معمولاً تا 10 بازیکن در عمق نیمه خود دفاع می کردند – برای جلوگیری از استفاده حریف از فضای خارج از خط دفاعی، و همچنین برای دعوت حریفان به جلو به امید ضربه زدن به حریف با ضد حمله بود.

«با عقب نگه داشتن عمدی تیم و اجازه دادن به حریفان در زمین، فضایی برای بازی پشت دفاع حریف در زمانی که توپ پس گرفته می‌شود در دسترس است.

تمرکز روی اولین پاس پس از بازپس گیری توپ است. بنگسبو و پیترسن اضافه می‌کنند که این ممکن است یک پاس بلند به یک مهاجم در فضای باز همراه با دویدن سریع به جلو توسط هم تیمی‌ها برای حمایت از بازیکنی باشد که توپ را دریافت می‌کند.

به طور مشابه، بهترین تیم‌ها ممکن است از ترکیبی از پاس‌های سریع اولین بار یا فردی که می‌تواند به سرعت با توپ در فواصل دور حرکت کند، استفاده کند تا هرگونه بی‌سازمانی در دفاع حریف را آشکار کند.

اتحادیه فوتبال انگلستان انتقال را به عنوان “فرایند شناسایی و پاسخ در چند لحظه اول پس از بازپس گیری یا از دست دادن مالکیت” تعریف می کند.

این روند ممکن است زودتر شروع شود. آیا بهترین تیم‌ها و بازیکنان واقعاً پیش‌بینی می‌کنند که چه زمانی ممکن است توپ برده یا از دست برود و شروع به اسکن کردن، تصمیم‌گیری، تنظیم و عکس‌العمل قبل از گردش توپ در اختیار می‌کنند؟

داشتن تصویری واضح از آرایش در حال تغییر بازیکنان و فضا ممکن است اجازه دهد تصمیم‌گیری‌ها به‌جای واکنش‌پذیری، آنی و بی‌درنگ اتخاذ شوند.

آینده نگری چیزی است که ما در همه بازیکنان خود در آکادمی فوتبال درفک البرز تشویق می کنیم. قبل از بازپس گیری مالکیت، بازیکنان باید از قبل بدانند چه گزینه هایی در اختیار دارند و چه تصمیماتی ممکن است بگیرند.

«ما نمی‌خواهیم بازیکنان توپ را پس بگیرند و بعد فکر کنند: حالا من چه کار خواهم کرد؟»

مشاهده واکنش گروهی از بازیکنان شما به تغییر مالکیت می تواند یک تمرین مفید و گاهی روشنگر باشد.

وقتی تیم شما توپ را از دست می دهد، آیا همه بازیکنان تلاش می کنند تا پشت توپ به حالت دفاعی برگردند؟

آیا آنها ریکاوری هایی را انجام می دهند که فضا را تنگ کرده و برای هم تیمی های خود پوشش و پشتیبانی ایجاد می کند؟
بسته به سبک بازی، آیا بازیکنانی که بلافاصله نزدیک به توپ هستند برای بازپس گیری توپ حرکت می کنند؟ اگر نه، چه کار می کنند؟
به همین ترتیب، آیا تیم شما با بردن توپ به عقب، به دنبال نفوذ سریع و با دقت به حریف است؟
آیا بازیکنان هجومی شما پشت سر حریف دویدن به جلو انجام می دهند تا به بازیکنی که روی توپ است اجازه دهد یک پاس رو به جلو بازی کند؟ اگر نمی توانند جلو بازی کنند یا با توپ بدوند بهترین گزینه بعدی چیست؟
آیا بازیکن روی توپ می داند که قبل از رسیدن توپ چه گزینه هایی در اختیار دارد یا باید پس از کنترل توپ به بالا نگاه کند؟ اگر اینطور باشد چه خطری وجود دارد؟
با شروع به این گونه نگاه کردن به بازی و کمک به بازیکنان خود در تلاش برای پاسخ دادن به برخی از سؤالات بالا، می‌توانید ببینید که چگونه چالش‌های بازیکنان و تیم مناسب طراحی شده‌اند و چگونه یک بازی ساده و کوچک ممکن است شروع به تمرکز روی انتقال کند.

ایده های چالش بازیکن مرتبط با بازی انتقالی: چیزهایی که باید از بازیکنان بخواهید در نظر بگیرند

“اگر ما اکنون آن را به دست آوریم – چه کسی جلوتر است که می توانم به طور موثر بازی کنم.”
اگر پاس بعدی را قطع کنم، گزینه‌های پاس یا فضایی که باید در آن قرار بگیرم کجاست؟ آیا می دانم؟»
“اگر این پاس شکست بخورد، کجا باید بروم تا جلوی یک پاس رو به جلو را بگیرم که ممکن است حریف بازی کند.”
“اگر پاس بعدی در این حرکت ناموفق باشد، چه کاری باید انجام دهم تا رقیبان به ما آسیب نرسانند.”

لحظات انتقال در فوتبال شرایطی هستند که نیاز به شدت، ریتم،  انرژی و سرعت (درتمام اشکال آن) و بالاتر از همه تصمیم گیری سریع دارند. به همین دلیل است که آنها بخش های هیجان انگیز یک مسابقه هستند.
این شرایط بازی در حال تغییر شامل ترکیبی از ویژگی های فردی، تهاجم ، اراده است. بنابراین برای تمرین چنین شرایطی بسیار طبیعی است که به مواردی همچون شدت, انرژی , تغییر سرعت و جهت و تمرینات سرعتی و قدرتی
پرداخت. این تمرینات بایستی در روزهایی که میتوانیم با شدت بالا کارکنیم انجام شود. هدف اساسی و مهم ما باید
پرورش بازیکنان، گروهها و تیمهایی باشد که به خوبی شرایط را درک میکنندو تصمیم گیری میکنند و به سرعت
عمل میکنند که البته این موارد بایستی حتما سریعتر از حریف انجام شود.

باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز، به عنوان بهترین مدرسه فوتبال کرج تلاش دارد تا همگام با تمرینات بهترین آکادمی های فوتبال دنیا جلو رفته و استعدادهای بهتری را به فوتبال ملی و باشگاهی ایران معرفی کند. شما نیز می توانید عضو باشگاه درفک البرز شده و در مسیر حرفه ای شدن قدم بردارید.

 بهترین مدرسه فوتبال کرج کجاست؟ (بهترین آکادمی فوتبال در کرج)

پاسخ دهید