اهمیت سرعت در دفاع های مرکزی مدرن فوتبال | درفک البرز

اهمیت سرعت برای مدافعین مرکزی مدرن فوتبال

سخت ترین چیز در زندگی برآورده کردن انتظارات است. در فوتبال، انتظارات از باشگاه ها، مدیران و بازیکنان هرگز بالاتر از این نبوده است. به عنوان طرفداران، علاوه بر اینکه از بازیکنان انتظار داریم بازی‌های همه جانبه خود را ارائه دهند، می‌خواهیم آنها مظهر کمال در موقعیت خود باشند.

ما انتظار داریم مهاجمان به همان اندازه در خارج از محوطه جریمه مهارت داشته باشند که در داخل محوطه. ما از هافبک‌ها انتظار داریم که مانند ژاوی پاس دهند، مانند انگولو کانته زمین را با دوندگی بالا پوشش داده و توپ گیری کنند و مانند فرانک لمپارد گل بزنند. حالا این توقعات بیش از حد به مدافعان میانی نیز رسیده است.

پیش از این، هیچ الزامی در دفاع میانی برای سریع بودن وجود نداشت. توپ را از دفاع خارج کنید. خواندن خوب  بازی، قرار گرفتن در چالش های قوی و پیروزی در دوئل های هوایی کافی بود. با این حال، همه چیز تغییر کرده است.

گفتن اینکه چه زمانی این تغییر اتفاق افتاد سخت است، اما بهترین تیم‌های فوتبال جهان اکنون از پرس بالا استفاده می‌کنند به این معنی که نقش مدافع میانی برای همیشه تغییر کرده است.

خواسته‌های مدافعان میانی امروزی چندوجهی هستند، در کنار اینکه از نظر هوایی مسلط هستند و بازی را خوب می‌خوانند، اکنون انتظار می‌رود که مدافعان میانی خطوط میانی زمین را با پاس دادن یا حرکت با توپ بشکنند.

آنها باید سرعت ریکاوری فوق العاده ای در هنگام بازی در خط بالا داشته باشند، در کنار اینکه از نظر فیزیکی قوی هستند و از موقعیت های گسترده دفاع می کنند.

همانطور که قبلا ذکر شد، تیم های برتر در فوتبال یک پرس بالا و همراه با آن یک خط دفاعی بالا بازی می کنند. برای بازی در این خط بالا، مدافعان باید خوانش بسیار خوبی از بازی داشته باشند و بدانند چه زمانی باید گام بردارند، و همچنین باید سرعت ریکاوری را داشته باشند تا زمانی که یک مهاجم زمان‌بندی دقیقی برای دویدن خود انجام داده است، بازیابی کنند.

به عنوان مثال، تیم فاتح بایرن مونیخ در سال های 2019-2020 دارای خط بسیار بالایی بود. مدافعان میانی این تیم داوید آلابا بودند که سابقاً مدافع چپ بود، بنابراین از نظر بدنی می‌توانست خواسته‌هایش را برآورده کند.

در کنار او ژروم بواتنگ قرار داشت که به دلیل توانایی های غیرواقعی در پاس دادن با هر دو پا، یکی از بهترین مدافعان میانی اروپا برای بخش عمده ای از یک دهه بود. نمونه ای از برتری های این تیم، تخریب معروف 8-2 بارسلونا در لیگ قهرمانان اروپا 2019/20 است.

خط دفاعی بایرن  در بازی بارسلونا بسیار جمع و بالا بازی می کرد. که یک برنامه بازی، برای وادار کردن بارسلونا به بازی گسترده بود. با این حال، مواردی وجود داشت که در آن بارسلونا به خط بالای بایرن نفوذ کرده بود. در یک صحنه لوئیس سوارز را دارید، که زمان دویدن خود را به بهترین نحو انجام داد تا در پشت مدافعان میانی قرار بگیرد و به توپ عبوری دست پیدا کند.

داوید آلابا، با استفاده از سرعت خود، موفق می شود قبل از اینکه سوارز را در مقابل مانوئل نویر در دروازه شوت کند، به عقب برگردد و سوارز را یارگیری کند. بدون واکنش ها و سرعت او، مدافع اتریشی نمی توانست به مهاجم اروگوئه ای برسد.

این تنها ویژگی های فیزیکی آنها نبود که به آنها اجازه ایفای این نقش ها را می داد، زیرا هر دو مدافع میانی بیش از 90 درصد از پاس های خود و بیش از 66 درصد از تکل های خود را در رقابت های لیگ خود انجام دادند.

توانایی انجام همه این کارها در سطح بالا چیزی است که به بایرن اجازه داد تا سبک بازی مستقیم و پرس بالا خود را بازی کند. همه اینها باعث شد که آنها در سال 2020 شش جام را به دست آورند و پس از بارسلونا در سال 2009، تنها تیمی شوند که موفق به کسب این عنوان شدند.

شاید معروف ترین نمونه تاثیر مدافع میانی روی یک تیم، قهرمان لیورپول در خط دفاعی، ویرجیل فن دایک باشد. زمانی که او به قیمت 75 میلیون پوند از ساوتهمپتون خریداری شد، در لیگ برتر، ابروهای بسیاری بالا رفت. با این حال، او ثابت کرده است که این رقم یک معامله خوب برای لیورپول بوده است.

یورگن کلوپ، سرمربی لیورپول، سبک بازی خود را طوری توصیف کرده است که در آن تاکید می‌کند تیمش از جلو پرس کند و تمام نود دقیقه در گردن حریف باشد.

برای بازی در این سبک فوتبال، تیم او مانند بایرن به دو مدافع میانی نیاز داشت که بتوانند در خط بالایی بازی کنند و در صورت شکسته شدن خط، سرعت برگشت لازم را داشته باشند. 

فیلم زیر از شاهکارهای ویرجیل فن دایک هستش که می توانید مشاهده کنید.

 

باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز، به عنوان بهترین مدرسه فوتبال کرج تلاش دارد تا همگام با تمرینات بهترین آکادمی های فوتبال دنیا جلو رفته و استعدادهای بهتری را به فوتبال ملی و باشگاهی ایران معرفی کند. شما نیز می توانید عضو باشگاه درفک البرز شده و در مسیر حرفه ای شدن قدم بردارید.

پاسخ دهید