تاکتیک های خوزه مورینیهو (ایجاد و بهره برداری از اضافه بار با حرکت رو به داخل وینگرها) | سعید رنجبر

  • ایجاد و استفاده از اضافه بار با حرکت رو به داخل وینگر در سمت ضعیف و قوی

هدف: ایجاد و استفاده از اضافه بار با حرکت رو به داخل وینگر در سمت ضعیف و قوی

شرح تمرین(سمت ضعیف)

در یک محوطه 40 در 60 متر ما دارای 2 ناحیه زرد و 2 ناحیه سفید رنگ(منطقه دریافت) هستیم.

در اینجا 8 آدمک بزرگ که هر کدام به عنوان خط دفاعی و هافبک تیم مقابل در زمین نشان داده شده و به همراه دروازه بزرگ و دروازه بان داریم.

ما 4 بازیکن A به عنوان مدافع مرکزی، 2 بازیکن  Bبه عنوان مدافع کناری، 2 بازیکن C بعنوان بازیکن مرکزی داریم. همچنین در نیمه تهاجمی ما شماره 10 و شماره 9 را بعنوان مهاجم و شماره 7 و 11 را بعنوان وینگر که آنها با ایجاد اضافه بار و استفاده از کارهای ترکیبی تهاجمی قصد گلزنی دارند.

این تمرین با پاس بازیکن A به بازیکن C آغاز می شود، به محض اینکه پاس داده می شود شماره 10 باید به ناحیه سفید در سمت قوی حرکت کرده و مهاجم باید در سمت ضعیف قرار بگیرد. بازیکن C  به بازیکن A پاس را برگشت داده و او نیز به بازیکن B پاس می دهد.

بازیکن C به ناحیه زرد رنگ حرکت کرده تا حق انتخاب به بازیکن B داده و در این ناحیه توپ را دریافت کند. بازیکن C توپ را دریافت کرده و به مهاجم 9 در سمت ضعیف یا به طور مستقیم به وینگر 11 پاس می دهد. در این مثال بازیکن شماره 9 به بازیکن شماره 11 پاس می دهد و او توپ را دریافت کرده، حرکت می کند و پاس نهایی را به هر یک از انتخاب های موجود شماره 9، 10و 7 برای گلزنی پاس می دهد.

سمت قوی

اضافه بار همچنین می تواند در سمت قوی ایجاد شود، همانطور که در شکل بالا نشان داده شده است. در این نوع تمرینی، شماره 10 در سمت ضعیف و مهاجم شماره 9 در سمت قوی قرار دارد. بازیکن شماره 10 در ناحیه سفید رنگ و سمت ضعیف بوده و معنی آن است که مهاجم شماره 9 در سمت قوی و جلوتر قرار دارد.

بازیکن C (هافبک مرکزی) برای پخش توپ به سمت مناسب باید از موقعیت آگاه باشد. شما همچنین می توانید شماره 10 و شماره 9 را انعطاف پذیر و آزاد قرار دهید تا هر یک به عقب حرکت کند. این تمرین برای آرایش های با دو مهاجم بسیار عالی است.

در این مثال بازیکن C توپ را در ناحیه زرد دریافت کرده و به بازیکن مهاجم 9 در سمت قوی پاس میدهد. معنی آن است که وینگر شماره 7 در سمت قوی به سمت مرکز حرکت می کند تا در این ناحیه اضافه بار ایجاد کند. بعد از ارسال پاس از نفر دوم به نفر سوم (lay off) شماره 7 توپ را دریافت کرده و به جلو حرکت می کند و پاس نهایی را پشت دفاع تیم مقابل به یکی از انتخاب های پاس (شماره 9 و شماره 10 ) ارسال کرده یا خودش برای گلزنی حرکت می کند.

لطفا به نکات مربوط به هر دو شکل توجه کنید (هر دو سمت قوی و هم سمت ضعیف):

حرکات یکسان در سمت مخالف زمین اجرا می شود. بازیکنان A,B,C  جابه جا شده و بازیکنان شماره های 9، 10، 7 و 11 به جای خودشان برمی گردند. شما می توانید دو بازیکن در هر موقعیت جلویی زمین استفاده کنید به طوری که یک سرعت خوب در طول تمرین حفظ شود.

نکات مربیگری:

  • یکی از مهمترین جنبه های این تمرین حرکات هماهنگ و زمان بندی بازیکنان است.
  • جز کلیدی دیگر این تمرین تکنیک و دقت خوب بازیکنان در پاس دادن است.

پیشرفت تمرین (1-3-2-4)

  1. بازیخوانی این موقعیت تاکتیکی زمانیکه با حرکت رو به داخل وینگر اضافه بار ایجاد شده

اهداف: ایجاد/بهره برداری با حرکات وینگرها و واکنش مناسب برای زمانیکه اضافه بار امکان پذیر نباشد

شرح تمرین (1-3-2-4)

این پیشرفت تمرین های قبلی است، ما دو ناحیه 10 تا 15 متری در کناره های زمین اضافه کرده ایم. دو مدافع کناری آبی به جای آدمک ها جایگزین شدند. واکنش دفاعی آنها تعیین کننده تصمیم درست تیم مهاجم خواهد بود.

در این زمان بازیکن C تیم قرمز فقط نباید در مورد پاس مستقیم به سمت قوی و ضعیف تصمیم بگیرد، بلکه او همچنین بایستی بهترین انتخاب را متناسب با حرکت مدافعین کناری تیم آبی اتخاذ نماید.

اگر مدافع کناری تیم آبی تصمیم بگیرد که حرکت رو به داخل وینگر تیم قرمز را دنبال نکند، آنگاه تمرین درست مطابق صفحات قبلی اجرا می شود. اگر مدافع کناری تیم آبی تصمیم بگیرد تا وینگر قرمز را دنبال کند، در این صورت همانطور که در شکل نشان داده شده است، بازیکن C قرمز بازی را به فضای در دسترس در کناره های زمین تعویض می کند و بازیکن B قرمز حرکت کرده  و در این ناحیه 10 تا 15 متری صاحب توپ می شود. زمانیکه فول بک B صاحب توپ شد با نگاه به حرکت مهاجمین به داخل باکس، 3 حق انتخاب دارد. (شماره های 9، 10و 7).

بازیکنان A,B,C  جابه جا شده و بازیکنان شماره های 9، 10، 7 و 11 به جای خودشان برمی گردند. شما می توانید دو بازیکن در هر موقعیت جلویی زمین استفاده کنید به طوری که یک سرعت خوب در طول تمرین حفظ شود.

پیشرفت تمرین (1-3-2-4)

  1. بازیخوانی این موقعیت تاکتیکی زمانیکه با حرکت رو به داخل وینگر اضافه بار ایجاد شده با شرایط 10 در مقابل 4 (+ دروازه بان)

شرح تمرین (1-3-2-4)

در این شکل پیشرفته تمرین ما از دو سوم زمین استفاده می کنیم. تیم قرمز حمله کننده است و 10 بازیکن در آرایش 1-3-2-4 دارد. آنها در مقابل 4 مدافع مرکزی فعال و 4 آدمک (هافبک) آبی بازی می کنند. مربی تمرین را با ارسال پاس به مدافع مرکزی شماره 5 آغاز می کند. او به مدافع کناری در عرض زمین پاس داده و او نیز به هافبک مرکزی شماره 6 پاس می دهد. شماره 6 بایستی تشخیص دهد که مهاجم 9 در کدام سمت و چه موقعیتی قرار دارد. در این مثال مهاجم 9 در سمت ضعیف قرار دارد و بازیکن شماره 10 آبی در موقعیت عمیق تری در سمت قوی است.

همانطور که مهاجم در سمت ضعیف قرار دارد، وینگر سمت ضعیف به سمت داخل حرکت کرده تا اضافه بار ایجاد کند. اگر موقعیت شماره 9 در سمت قوی بود آنگاه شماره 11 تیم آبی بایستی برای ایجاد اضافه بار به داخل حرکت می کرد. شماره 6 می تواند هر یک از پاس های مستقیم به شماره 7 یا پاس به شماره 9 و سپس دریافت توسط شماره 7 را اجرا کند. در هر کدام از راه ها وینگر باید در ناحیه سفید توپ را دریافت کند. وینگر شماره 7 دارای 3 حق انتخاب در موقعیت جذاب 5 در مقابل 4 یا 6 در مقابل 4 برای حمله دارد. ( دو مدافع کناری به حمله اضافه شده، یا شماره 8 در موقعیت بالاتری از زمین قرار گیرد).

باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز، به عنوان بهترین مدرسه فوتبال کرج تلاش دارد تا همگام با تمرینات بهترین آکادمی های فوتبال دنیا جلو رفته و استعدادهای بهتری را به فوتبال ملی و باشگاهی ایران معرفی کند. شما نیز می توانید عضو باشگاه درفک البرز شده و در مسیر حرفه ای شدن قدم بردارید.

پاسخ دهید