نقش دستیار مدیر یا سرمربی در فوتبال چیست؟ |درفک البرز

نقش های مکمل متعدد و متنوع برای یک مدیر فوتبال یا سرمربی در بازی مدرن فوتبال همچنان در حال رشد است. با این حال، یکی از پست‌هایی که به طور قابل‌توجهی در بسیاری از باشگاه‌های فوتبال بخشی از آن بوده است، دستیار مدیر یا دستیار سرمربی است. حتما می دانید به دلیل نقش های و مسئولیت های زیادی که سرمربیان در فوتبال مدرن دارند، به آنها مدیر گفته می شود.  تاریخ فوتبال از دستیاران افسانه ای کم نیست: برایان کلاف، پیتر تیلور را در ناتینگهام فارست داشت، بیل شنکلی، باب پیزلی (که خودش هم به عنوان سرمربی کارنامه بدی نداشت) در لیورپول داشت، در حالی که حتی زین الدین زیدان هم دستیار کارلو آنچلوتی در رئال مادرید بود.

اما این نقش در واقع شامل چه چیزی است و بسته به سرمربی یا باشگاه چقدر متفاوت است؟ اجازه دهید کمی بیشتر توضیح دهیم.

دستیار مدیر یا دستیار سرمربی در فوتبال چیست؟

دستیار مدیر با سرمربی همکاری می کند و معمولاً فردی است که سرمربی به او کاملاً اعتماد دارد. آنها نظرات یکسان یا مشابهی در مورد چگونگی ساخت یک تیم و نحوه بازی فوتبال دارند.

اهمیت دستیار مدیر در تصویر عمومی آنها نیست – آنها معمولاً به خوبی از کانون توجه دور می مانند – بلکه وظیفه اصلی آنها کار داخلی آنها با کادر مربیگری و بازیکنان است. از این نظر، دستیار علیرغم اینکه به وضوح نقش تعیین کننده ای ایفا می کند، باید تسلیم سرمربی یا مدیر شود و هر کاری برای موفقیت سرمربی انجام دهد. آنها به طور فزاینده ای در بازی مدرن اهمیت پیدا کرده اند.

یک دستیار مدیر یا دستیار سرمربی در فوتبال باید چه آموزشی داشته باشد؟

دنیای فوتبال دائماً در حال تحول است، به این معنی که تقاضای فزاینده ای برای مربیان برای داشتن برخی شرایط برای مدیریت یک تیم در هر سطحی وجود دارد. این در مورد دستیاران مدیر نیز صدق می کند، با بالاترین صلاحیت ها بسته به سطح فوتبالی که در آن کار می کنند.

دستیار همچنین به دانش تاکتیکی بازی و همچنین فاکتورهای مهمی مانند روانشناسی و مدیریت گروه نیاز دارد تا بهترین نتیجه را از بازیکنان خود بگیرد.

یک کمک مربی چگونه با سرمربی کار می کند؟

دستیار مدیر هم در کار روزمره و هم در اعتقاداتشان به نحوه تربیت یک تیم باید مکمل کار و دیدگاه مدیر باشد.

آنها باید با هم کار کنند تا مطمئن شوند که تیم به خوبی تمرین می کند و پیشرفت می کند در حالی که ممکن است زمان زیادی برای انجام این کار وجود نداشته باشد، و سپس این وضعیت را در طول فصل حفظ کنند. محدودیت در زمان ممکن است به دلیل یک برنامه شلوغ باشد یا به دلیل اینکه تیم به صورت نیمه وقت بازی می کند و فقط یک یا دو بار در هفته تمرین می کند.

یک مسئولیت اساسی دستیار سرمربی در فوتبال این است که تا حد امکان اطلاعات بیشتری از بازیکنان به دست آورد و نکات کلیدی را در اختیار سرمربی قرار دهد. این کار به مدیر این امکان را می‌دهد که زمان کمتری را برای تصمیم‌گیری صرف کند و زمان بیشتری را صرف تمرکز بر این باشد که چگونه بیشترین بهره را از تیم خود ببرد.

بنابراین دستیار سرمربی فوتبال باید رابطه کاری خوب و نزدیک با بازیکنان داشته باشد. آنها نیاز دارند که بازیکنان احساس راحتی کنند و با آنها در مورد نگرانی هایی که دارند صحبت کنند و بتوانند وقتی صادقانه با دستیار صحبت می کنند اعتماد کنند.

دستیار و مدیر باید یکدیگر را به چالش بکشند و همچنین بتوانند زمانی که بحثی وجود دارد به نتایج مثبت برسند. آنها همیشه مجبور نیستند موافق باشند، اما باید بتوانند اختلافات خود را کنار بگذارند تا بهترین تصمیم را برای تیم بگیرند.

دستیار مدیر یا دستیار سرمربی در تیم های فوتبال چه می کنند؟

وظایف خاص یک دستیار سرمربی فوتبال یا دستیار مدیر فوتبال از یک مدیر به مدیر دیگر و از باشگاهی به باشگاه دیگر متفاوت است. در یک مفهوم کلی، دستیار معمولا نقش مهمی در برنامه ریزی، روش شناسی، تجزیه و تحلیل ویدئویی و سازماندهی و اجرای جلسات ایفا می کند.

دستیار سرمربی باید با بقیه اعضای کادر مربیگری ارتباط برقرار کند، به هماهنگی سازماندهی آموزش، جلسات با مربی شرطی سازی، جلسات تجزیه و تحلیل و ارتباط با تیم رسانه کمک کند. دستیار برای اطمینان از اینکه مدیر مجبور نیست کارهای کمتر مهم و وقت گیر را انجام دهد عمل می کند.

در زمین تمرین، دستیار سرمربی فوتبال ممکن است برخی از جلسات را بگذراند. در برخی موارد، مدیر از آموزش یک گام به عقب برمی‌دارد و بر مدیریت انسانی تمرکز می‌کند، اگرچه سایر مدیران ترجیح می‌دهند کاملاً درگیر آموزش باشند و غوطه‌ور شوند. اغلب مسئولیت نظارت بر تمرینات ضربات ایستگاهی، از جمله تجزیه و تحلیل حریف، برنامه ریزی قبل از هر بازی و تخصیص نقش های فردی در حمله و دفاع، بر عهده دستیار  سرمربی است.

وقتی نوبت به مسابقات می رسد، دستیار مدیر یا دستیار سرمربی فوتبال چه می کند؟

همانطور که در مورد آموزش وجود دارد، دستیار احتمالاً روی اجرای ایده های مدیر کار می کند. قبل از مسابقه، دستیار کمک می کند تا برنامه ها را برای سناریوهای مختلف در مسابقه تنظیم کنید – برای مثال، اگر شکست 1-0 را در طول بازی داشته باشیم، یکی از بازیکنان تیم خود و رقیب اخراج شده باشند، یا مصدوم شدن یک بازیکن کلیدی. بلافاصله قبل از مسابقه، آنها احتمالاً به گرم کردن بازیکنان کمک می کنند و همچنین در مورد حریف و انتقال هرگونه اطلاعات به سرمربی مراقب هستند.

 

در طول مسابقه، دستیار سرمربی فوتبال مجموعه دیگری از چشم ها و گوش ها را برای سرمربی فراهم می کند و همچنین نظر خود را در مورد نحوه بازی ارائه می دهد. آن‌ها همچنین ممکن است دستورالعمل‌های ویژه‌ای را به جایگزین‌ها بدهند و با تحلیلگران در ارتباط باشند تا اطلاعات و کلیپ‌هایی را در اختیار مدیر قرار دهند، که سپس می‌تواند تصمیمات آگاهانه بگیرد.

در پایان بازی، دستیار تحلیل مسابقه را به سرمربی منعکس می‌کند تا به آنها کمک کند در صحبت‌های تیم پس از بازی خود تصمیم بگیرند که چه چیزی بگویند.

چه انواع مختلفی از دستیار مدیر یا دستیار سرمربی در فوتبال وجود دارد؟

طیف گسترده ای از مشخصات دستیار مدیر یا دستیار سرمربی فوتبال وجود دارد و مدیر آنچه را که می خواهد انتخاب می کند. یک پروفایل بسیار رایج مربوط به یک بازیکن سابق است که در فوتبال می ماند و ممکن است به دنبال کسب تجربه در مربیگری و مدیریت فوتبال باشد. این نوع دستیار، درک بهتری از اتاق رختکن و همچنین شناخت بالقوه بیشتری از باشگاهی که مربیگری می کند، به سرمربی می دهد.

مثال ها عبارتند از:
آیتور کارانکا در کنار خوزه مورینیو در رئال مادرید.
خوان کارلوس اونزوئه به همراه لوئیس انریکه در بارسلونا.
زین الدین زیدان در کنار کارلو آنچلوتی در رئال مادرید.

یکی دیگر از مشخصات دستیار سرمربی در فوتبال، مربی با تجربه کم یا بدون تجربه به عنوان یک بازیکن در سطح حرفه ای است، اما سابقه آکادمیک داراست. این مربیان با مطالعه فوتبال راه خود را ارتقا داده اند و معمولاً نه تنها نگاهی مدرن به بازی خواهند داشت، بلکه تجربه مربیگری قابل توجهی نیز خواهند داشت.

مثالها عبارتند از:
خوانما لیو در کنار پپ گواردیولا در منچسترسیتی.
خسوس پرز به همراه مائوریسیو پوچتینو در تاتنهام و پاری سن ژرمن.
پپ لیندرز در کنار یورگن کلوپ در لیورپول.

همه دستیاران مدیر یا دستیاران سرمربی های فوتبال جاه طلبی این را ندارند که روزی سرمربی شوند، اما تعداد خوبی خواهد شد. به طور مشابه، همه نمی توانند آخرین مرحله را بردارند و از موفقیتی که ممکن است به عنوان دستیار داشته باشند لذت ببرند. با این حال، یک چیز مسلم است – این هرگز تلاش آنها را متوقف نمی کند.

باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز، تلاش دارد تا همگام با تمرینات بهترین آکادمی های فوتبال دنیا جلو رفته و استعدادهای بهتری را به فوتبال ملی و باشگاهی ایران معرفی کند. شما نیز می توانید عضو باشگاه درفک البرز شده و در مسیر حرفه ای شدن قدم بردارید.

مدرسه فوتبال در کرج

بهترین مدرسه فوتبال در گوهردشت کرج

بهترین مدرسه فوتبال در عظیمیه کرج

بهترین مدرسه فوتبال در باغستان کرج

 

پاسخ دهید