قطع کردن توپ در فوتبال چیست | درفک البرز

رهگیری یا قطع کردن توپ در فوتبال چیست؟
مشاوره مربیگری
توسط سعید رنجبر

زمانی که بازیکن از رسیدن توپ به هدف خود جلوگیری می‌کند، رهگیری یا قطع کردن توپ اتفاق می‌افتد.

در ساده‌ترین شکل، توپ به بازیکنی که برایش در نظر گرفته شده بود نزدیک نمی‌شود، زیرا حریف آن را در نقطه‌ای از مسیر خود قطع کرده است.

در موارد دیگر، زمانی که حریف درست قبل از او به توپ می رسد، می تواند به بازیکن مورد نظر برسد. در هر صورت، یک بازیکن از تکمیل شدن یک پاس جلوگیری می کند.

هدف اصلی فوتبال در اختیار داشتن توپ است. بدون توپ نمی توان گل زد.

به همین ترتیب، اگر تیم مقابل توپ را نداشته باشد، نمی تواند گلزنی کند. بنابراین، وقتی یک تیم مالکیت توپ را در اختیار دارد، حریف می خواهد توپ را از آنها بگیرد.

این را می توان از راه های مختلفی به دست آورد، مانند تکل زدن بازیکن با حریف، اجبار به اشتباه – که اغلب با فشار دادن بازیکن رخ می دهد – یا از طریق قطع کردن.

عمل رهگیری معمولاً برای متوقف کردن یک پاس رو به جلو با هدف جلوگیری از نیاز به تکل استفاده می شود.

قطع کردن یک پاس رو به جلو مانع از پیشرفت حریف در زمین و شکستن خطوط می شود. اگر بازیکنی نتواند یک پاس را قطع کند، به این معنی است که توپ از کنار آنها و به احتمال زیاد همه هم تیمی هایش در یک واحد خواهد گذشت. بنابراین، رقیب توانسته است «خط را بشکند».

قطع یک پاس می تواند فرصت ضد حمله را برای یک تیم فراهم کند…

مزیت دیگری که قطع توپ نسبت به سایر روش های بدست آوردن توپ دارد، فرصت هایی است که پس از آن ایجاد می کند.

با قطع یک پاس، یک تیم می تواند مالکیت “خوب” توپ را به دست آورد – یعنی در حالی که حریف برای حمله آماده شده است، نه دفاع، مالکیت توپ را به دست آورده است.

به عبارت دیگر، قطع یک پاس می تواند فرصت ضد حمله را برای یک تیم فراهم کند.

راه های مختلف برای رهگیری یا قطع توپ در فوتبال چیست؟

درست قبل از اینکه یک بازیکن حریف اولین تماس را داشته باشد

در این مثال، بازیکن قبل از اینکه بازیکن حریف فرصتی برای کنترل آن داشته باشد، توپ را دزدیده است. هنگامی که یک بازیکن تلاش می کند این کار را انجام دهد، معمولاً در پشت هدف مورد نظر قرار می گیرد.

از آنجایی که آنها پشت حریف خود هستند، قضاوت بازیکن در مورد اینکه آیا آنها در رهگیری موفق خواهند بود بسیار مهم است. اگر آنها متعهد شوند و ناموفق باشند، می تواند آنها و تیمشان را در موقعیت بسیار خطرناکی قرار دهد.

در موقعیت شروع، آنها بین توپ و دروازه خود قرار دارند، یک موقعیت دفاعی قوی برای قرار گرفتن در آن. اما به محض اینکه قصد دارند توپ را بدزدند، دیگر قادر به محافظت از دروازه نیستند، زیرا در اشتباه خواهند بود. بنابراین ضروری است که آنها موفق باشند.

زمانی که بازیکن تصمیم می گیرد که آیا توپ را بدزدد یا نه، باید محاسبه کند که آیا می تواند توپ را قبل از رسیدن به حریف خود محاسبه کند یا خیر.

آنها باید شکل بدن و موقعیت حریف خود و همچنین سرعت حرکت توپ را در نظر بگیرند. اگر حریف در وضعیت مناسبی قرار داشته باشد و فرم بدنی مناسبی داشته باشد، قرار گرفتن در مقابل او را برای بازیکن بسیار دشوار می کند.

بازیکن همچنین باید تشخیص دهد که آیا فضایی برای آنها وجود دارد که بتواند از مقابل حریف خود عبور کند و به توپ برسد. علاوه بر این، آنها باید از بدن و قدرت خود برای مهار حریف خود استفاده کنند.

همانطور که آنها از کنار آنها عبور می کنند، باید بازوی خود را به سمت جلو ببرند و خود را بین حریف و توپ قرار دهند.

قرار گرفتن در مقابل یک بازیکن برای دزدیدن توپ یک تجارت پرخطر است – اما می تواند پاداش هایی را به همراه داشته باشد
هنگامی که توپ در راه رسیدن به بازیکن حریف قطع می شود، به احتمال زیاد بازیکن در مقابل حریف خود قرار خواهد گرفت.

برای مهار موثر، بازیکن باید بتواند بازی را پیش‌بینی کرده و بخواند، زیرا بعید است که توپ را بدون حرکت دادن موقعیت خود قطع کند.

اگر این اتفاق بیفتد، بیشتر به دلیل عدم اجرای صحیح پاس است تا موقعیت بازیکن قطع کننده.

بازیکنی که پاس می دهد سعی می کند از وجود یک مسیر واضح بین آنها و هدف مورد نظر اطمینان حاصل کند. بنابراین مدافعی که به دنبال مهار توپ است نمی تواند برای شروع در این فضا باشد. وقتی توپ در حال حرکت است، آنها باید به داخل آن حرکت کنند.

برای رسیدن به این هدف، بازیکن باید برای شناسایی هدفی که حریفش به دنبال پاس دادن به آن است، اسکن کند. قدم بعدی پیش بینی زمان است.

سپس آنها می توانند به سمت فضایی حرکت کنند که در آن پاس می توان قبل از اینکه توپ شروع به حرکت کند، قطع کرد و شانس بیشتری برای موفقیت به آنها می دهد.

یک مدافع باید نشانه هایی را که نشان می دهد پاس در شرف انجام شدن است شناسایی کند. به عنوان مثال، قبل از انجام پاس، یک بازیکن اغلب با نگاه کردن به هدف، قبل از نگاه کردن به توپ، هدف را شناسایی می کند. سپس پای ضربه‌ای بلند می‌شود – اگر از قسمت داخلی پای خود برای پخش پاس استفاده کنند، پای آنها نیز “باز” می‌شود.

بازیکن باید علاوه بر شناسایی فرصت‌های رهگیری، در حال اسکن باشد تا اطلاعاتی را که در صورت بردن توپ به آن‌ها سود می‌رساند، دریافت کند. این به آنها کمک می کند تا تشخیص دهند که چه کاری باید انجام دهند.

از آنجایی که حریف انتظار از دست دادن توپ را نداشت، بازیکنان آنها در موقعیتی قرار می گیرند که حمایت کنند تا تیم آنها بتواند مالکیت توپ را حفظ کند. بنابراین آنها تلاش خواهند کرد تا زمین را گسترش دهند، به این معنی که باید فضاهایی برای بهره برداری وجود داشته باشد.

بازیکنانی که به دنبال رهگیری هستند باید موقعیت هم تیمی های خود و جایی که فضای مقابل آنها است را بررسی کنند. این به آنها اجازه می دهد تا در صورت بردن توپ و سوء استفاده از فضاها، سریع بازی کنند.

رهگیری شامل برخی خطرات است – اما اغلب با آن پاداش نیز همراه است.

ترک یک موقعیت و حرکت به سمت جایی که توپ ممکن است برود می تواند فضاهایی را باز کند که حریف می تواند از آنها استفاده کند – با این حال، می تواند یک روش واقعاً مؤثر برای بردن توپ و سپس شروع حمله خود باشد.

مهارت‌های مورد نیاز برای رهگیری موفقیت‌آمیز نیز مهارت‌های کلیدی هستند که در سایر بخش‌های بازی مورد نیاز هستند. یک تفاوت کلیدی بین بازیکنان نخبه و غیرنخبه سطح “هوش بازی” آنها است – بخشی از این توانایی خواندن بازی و بررسی آنچه قرار است اتفاق بیفتد است.

در حالت ایده‌آل، ما می‌خواهیم که بازیکنان بتوانند به جای واکنش‌پذیری، فعال و پیش‌بینی کنند.

باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز، تلاش دارد تا همگام با تمرینات بهترین آکادمی های فوتبال دنیا جلو رفته و استعدادهای بهتری را به فوتبال ملی و باشگاهی ایران معرفی کند. شما نیز می توانید عضو باشگاه درفک البرز شده و در مسیر حرفه ای شدن قدم بردارید.

مدرسه فوتبال در کرج

بهترین مدرسه فوتبال در گوهردشت کرج

بهترین مدرسه فوتبال در عظیمیه کرج

بهترین مدرسه فوتبال در باغستان کرج

پاسخ دهید