تغییر طرز فکر در مورد شیوه های دفاعی در فوتبال

تغییر طرز فکر در مورد شیوه های دفاعی
مشاوره مربیگری
توسط سعید رنجبر مربی آکادمی فوتبال درفک البرز
به نگرش مثبت نسبت به بازی خارج از مالکیت پاداش دهید

سعید رنجبر می‌گوید موفقیت در دفاع باید توسط همه به همان اندازه جشن گرفته شود که گلزنی می‌کنند
صحنه را به تصویر بکشید. بازیکنان شما در شروع یک جلسه دور هم جمع می شوند و شما می گویید “امروز، ما روی دفاع کار می کنیم”.

واکنشی که ما ترجیح می‌دهیم عکس‌العملی مانند جان استونز و روبن دیاس در آن بازی لیگ قهرمانان مقابل پاری سن ژرمن است – هر تکل موفقی را با پنجه های دست باز شده و بالا کشیده شده جشن می‌گیریم.

بهترین کلاس فوتبال در کرج

پس چگونه می توانیم ذهنیت بازیکنان فوتبال خود را برای دفاع کردن تغییر دهیم؟

اولین تغییری که می توانیم ایجاد کنیم این است که بگوییم بدون مالکیت توپ و بردن توپ کار می کنیم. در حال حاضر، این موضوع در ذهن بازیکنان مثبت‌تر است – آنها به احتمال زیاد درگیر می‌شوند، زیرا می‌توانیم روی موفقیت در بردن توپ تمرکز کنیم، نه اینکه به طور بالقوه فرصت‌ها را واگذار کنیم.

همچنین مهم است که توجه داشته باشید که ما از دفاع به عنوان یک امتیاز منفی استفاده نمی کنیم، بلکه به عنوان فرصتی برای به دست آوردن مجدد مالکیت و ضربه زدن روی ضد حمله استفاده می کنیم.

ثانیاً، من معتقدم که باید نحوه پاداش دادن به دفاع را در تمرینات تغییر دهیم. معمولاً، جلسات خارج از مالکیت، به بازیکن مدافع با اجازه دادن به او برای بازی مجدد در مالکیت، پاداش می‌دهد.

در حالی که این موضوع در بازی ها صادق است، من فکر می کنم ما باید به دفاع موفق با دفاع بیشتر پاداش دهیم.

منظور من از آن این است که به جای داشتن یک 1v1 جایی که هنگام بردن توپ در آن می چرخید، 1v1 را با یک بازیکن اضافی امتحان کنید، به این معنی که سه بازیکن درگیر هستند.

هنگامی که مدافع توپ را به دست می آورد، آنها می توانند دوباره در برابر بازیکن سوم دفاع کنند. اگر آنها توپ را نبرند، نمی توانند دوباره دفاع کنند – ساده.

از طرف دیگر، در چیزی مانند یک روندو، یک منطقه را برای بازیکنان تعیین کنید تا در آن بازی کنند. اگر مدافع توپ را برد، آنها باید سعی کنند از منطقه خارج شوند تا مدافع باقی بمانند. اگر آنها توپ را ببرند و سپس آن را قبل از شکستن از دست بدهند، باید بچرخند.

باز هم، در حالی که اکثر بازیکنان عادت دارند که این کار برعکس باشد، زمانی که ما روی دفاع تمرکز می کنیم یک تغییر اساسی است، زیرا مدافع بودن پاداش است، نه مجازات.

با تیم خودم، این طرز فکر کار بدون مالکیت را کاملاً تغییر دادم و باعث شد بازیکنان بخواهند دفاع کنند و توپ را پس بگیرند.

این بدان معناست که بازیکنان وقتی توپ را در اختیار ندارند برای یکدیگر ارزش قائل هستند و آنها را تشویق می کنند و شروع به جشن گرفتن چالش های شگفت انگیز، بلوک های عالی و توقف گل کرده اند.

“من فکر می کنم ما باید به دفاع موفق با دفاع بیشتر پاداش دهیم…”

به سادگی با تغییر پاداش – و بنابراین طرز فکر بازیکنان – می توانیم اصول کار خارج از مالکیت را آموزش دهیم و جلسات را بسیار لذت بخش تر کنیم.

ثبت نام در بهترین مدرسه فوتبال کرج

اما این تنها طرز فکر نیست که می تواند تأثیر مثبت بگذارد. در نظر گرفتن این رویکرد امکان تکرارهای بیشتری را در جنبه رقابتی بازی فراهم می‌کند، که امکان موفقیت بیشتر را فراهم می‌کند. این یک برد-برد است.

بنابراین من یک چالش را برای همه کسانی که این را می خوانند پیشنهاد می کنم. تمرین بعدی خارج از مالکیت که استفاده می کنید، پاداش را دفاعی تر کنید و دفاع را برای بازیکنان خود لذت بخش کنید.

دفاع موفقیت آمیز را با صدای پنجه ها و تشویق بیش از حد جشن بگیرید و هم تیمی ها را به انجام همین کار تشویق کنید. موفق بودن در دفاع – خواه مهار توپ، بردن آن به عقب و یا وادار کردن آن به جهتی دیگر – باید توسط همه به همان اندازه که برای گلزنی جشن می گیرند جشن بگیرند.

این تغییر طرز فکر در ابتدا عجیب خواهد بود، اما اگر بتوانیم نگاهمان را تغییر دهیم و دفاع را جشن بگیریم، بازیکنان ما متوجه اشتیاق ما به آن خواهند شد. سپس آنها به همان اندازه مشتاق خواهند بود که یاد بگیرند چگونه یک مدافع موفق باشند – که باید برابر با کلین شیت های بیشتر باشد.

پس برو بیرون و این طرز فکرها را عوض کن!

باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز، به عنوان بهترین مدرسه فوتبال کرج تلاش دارد تا همگام با تمرینات بهترین آکادمی های فوتبال دنیا جلو رفته و استعدادهای بهتری را به فوتبال ملی و باشگاهی ایران معرفی کند. شما نیز می توانید عضو باشگاه درفک البرز شده و در مسیر حرفه ای شدن قدم بردارید.

 

پاسخ دهید