جود بلینگهام (تغییری نکرد)

هی، جود بلینگهام رو امتحان کنیم یا چی؟”

تقریباً مثل این بود که من و دستیارم در بیرمنگام سیتی، پاکو هررا، این را همزمان به هم گفتیم.

ما در ششمین بازی فصل 2019/20 قهرمانی در خانه به استوک سیتی باختیم. ما واقعاً در حال تقلا بودیم. علاوه بر این، من کاملاً به یاد دارم که پاکو به من گفت: “پپ، آنها مزرعه ما را سنگسار می کنند.”

ما مشکل را دیدیم، اما نه اینکه چگونه می‌توانیم آن را حل کنیم. فکر می‌کردیم یک وینگر راست یا بازیکنی با مشخصات مشابه می‌تواند به ما کمک کند روند بازی را تغییر دهیم. اما ما هیچ کدام را روی نیمکت نداشتیم.

پس بعد از نیم ساعت رفتیم سراغ جود بلینگهام.

پاکو مشتاق بود ببیند این بازیکن 16 ساله چه کاری می تواند انجام دهد، زیرا اولین دقایق خود را در مقابل هواداران خانگی خود بازی می کرد. او گفت: “اگر این پسر فوتبالیست باشه، بازی را تغییر خواهد داد.” زیرا بازیکنان بزرگ می توانند به تنهایی بازی ها را تغییر دهند.

قبل از آن، جود بلینگهام فقط در جام اتحادیه مقابل پورتسموث و هفته قبل برای دقایقی مقابل سوانسی در چمپیونشیپ به میدان رفته بود. من آرام بودم و به تمام کارهای خوبی که او می توانست انجام دهد بسیار مطمئن بودم.

“من او را می بینم که با پیراهن رئال مادرید بازی می کند و گل می زند، و همچنان او را آرام و فروتن می بینم که در آن زمان بود.”

ثبت نام فوتبال در کرج

با این حال، او فراتر از همه انتظارات بود. او گلی را به ثمر رساند که ما را 2-1 جلو انداخت و نقش اول را در بازی هجومی تیم داشت. شگفت انگیز بود.

برگشتم تو رختکن، به جود بلینگهام نگاه کردم. او مثل قبل از بازی آرام بود. انگار کار خاصی نکرده بود. او در اولین جلسه تمرین پس از بازی استوک نیز به همان اندازه آرام بود.

خیلی وقت ها وقتی یک بازیکن جوان در اولین دقایق خود در سطح نخبگان بازی بسیار خوبی دارد، می بینید که چگونه رفتارش در روزهای بعد تغییر می کند. هر آنچه در مورد او گفته می شود می تواند به سرش برود. این اتفاق در مورد جود بلینگهام رخ نداد.

بلینگهام پس از گلزنی در اولین بازی خانگی خود برای بیرمنگام مقابل استوک، 16 سال و 63 روز داشت و این موفقیت را جشن گرفت.
هفته بعد از استوک نیز چیزی در رفتار او تغییر نکرد. او همان بود که تمام فصل بود.

بهترین کلاس فوتبال در کرج

اکنون او را می بینم که با پیراهن رئال مادرید بازی می کند و گل می زند و همچنان او را مثل آن زمان آرام و متواضع می بینم. همانطور که اولین باری که با او صحبت کردم نشان داد او پسر بسیار بالغی است.

پیش فصل 2019 بود. من او را در رده های جوانان در بیرمنگام دنبال می کردم و از باشگاه خواستم که او را به تیم اصلی ارتقا دهد. اما من مستقیم به او نگفتم؛ از طریق باشگاه آمد. این مهم بود، زیرا جود بلینگهام دارایی بیرمنگام بود.

“اگر صادق باشم، در مقطعی می ترسیدم که نتوانیم استعدادی به بزرگی جود بلینگهام را مدیریت کنیم.”

من و مدیران تیم توافق کردیم که او برای پیش فصل به ما ملحق شود و سپس ببینیم با او چه خواهیم کرد. آیا او در تیم اصلی می ماند یا نه.

او در همان روز اول پیش فصل، در همان سطح هم تیمی هایش تمرین کرد. بعد از تمرین با او تماس گرفتم تا صحبت کنیم.

گفتم: “شما برای پیش فصل با ما آمدید و در اصل به شما گفتیم که فقط پیش فصل را انجام می دهید.” “اما این باید در ذهن شما باشد که امسال باید سال شما باشد.”

بلینگهام (بالا) در طول فصل 2019/20 کووید 2019/20  به یک بازیکن ثابت در تیم بیرمنگام سیتی تبدیل شد.
او به من نگاه کرد و گفت: “باشه، نگران نباش مربی. شما من را می شناسید و می دانید که من می خواهم همه چیز را بدهم. من اینجا هستم تا بمانم.» او کاملاً واضح بود که چه می خواهد و چگونه به آن می رسد.

او تمام پیش فصل را در همان سطح بقیه هم تیمی هایش کار کرد. اگر صادقانه بگویم، در مقطعی می ترسیدم که نتوانیم استعدادی به بزرگی جود را مدیریت کنیم. شاید اگر خیلی به او فشار بیاوریم یا بخواهیم خیلی سریع با او حرکت کنیم، می توانیم به او آسیب برسانیم.

در هر صورت، ما برنامه ای برای تنظیم حجم کار او در تمرینات داشتیم. اما ما در هیچ نقطه ای آن را اجرا نکردیم. جود در طول کل پیش فصل یک جلسه تمرینی را از دست نداد و در هیچ زمانی نیازی به کار با سرعت کمتری نسبت به هم تیمی هایش نداشت. پس از آن، او منتظر لحظه خود شد – آن بازی باورنکردنی مقابل استوک.

“می دانم که او آن را دوست نداشت، زیرا میل او برای بازی بسیار زیاد است، اما او همچنین کسی است که گوش می دهد.”

از آن زمان، او به یک بازیکن ثابت در 11 نفر تیم اصلی تبدیل شد. تنها در 16 سالگی، او 41 بازی در چمپیونشیپ انجام داد – لیگی رقابتی، فیزیکی و سخت. برای چنین بچه جوانی باور نکردنی است.

او فقط در کریسمس توقف کرد. این به دلیل مشکل پا بود، اگرچه متقاعد کردن او آسان نبود. او می خواست در هر بازی، بازی کند. او همچنین می خواست هر روز در بالاترین سطح تمرین کند.

اما می‌توانستم ببینم که ناراحتی در پای او می‌تواند به چیزی بدتر منجر شود – شکستگی استرس – بنابراین مجبور شدم مداخله کنم.

به او گفتم: «ما باید شما را کمی تخلیه کنیم. من این هفته به شما استراحت خواهم داد، زیرا علائم فیزیکی را دوست ندارم

که شما نشان می دهید.»

می دانم که او آن را دوست نداشت، زیرا میل او به بازی زیاد است، اما او کسی است که گوش می دهد و می فهمد که در هر لحظه چه چیزی ممکن است برای او بهترین باشد. یک هفته و نیم توقف کرد و مشکلاتش حل شد. وقتی چکمه هایش را عوض کرد هم خیلی کمک کرد.

ثبت نام در بهترین مدرسه فوتبال کرج

برقراری ارتباط با جود بسیار آسان است. من و او در طول فصل زیاد صحبت کردیم – به خصوص بعد از هر مسابقه، تا ببینیم او چه کارهایی را خوب انجام داده و چه کارهای اشتباهی انجام داده است. در بازی بعدی، می‌بینید که او فوراً کاری را که در بازی قبلی خوب انجام نداده است، تصحیح می‌کند.

“او بازیکن بسیار مهمی در زمین بود، اما همچنین به عنوان نمادی از باشگاه.”

این نشان دهنده سطح فنی بسیار بالای او و همچنین ظرفیت بسیار بالای او برای کار است. اینها دو فضیلت به عنوان یک بازیکن است که او تحمل بسیار زیادی برای تحمل فشار به آنها می افزاید. او تحت فشار و در تیم هایی با حداکثر تقاضا احساس راحتی می کند. هیچ چیز روی او تأثیر نمی گذارد.

وقتی او توپ را در اختیار دارد، انگار می ایستد و بر زمان مسلط می شود. او از مدافعان جلوتر است.

در بیرمنگام، جود بلینگهام فشار زیادی را متحمل شد. او بازیکن بسیار مهمی در زمین و همچنین به عنوان نماد باشگاه بود. فقط به این واقعیت نگاه کنید که بیرمنگام پیراهن شماره 22 خود را پس از ترک در پایان فصل 2019/20 بازنشسته کرد.

بلینگهام با 16 سال و 38 روز به جوانترین بازیکن تاریخ بیرمنگام تبدیل شد و رکوردی را که در سال 1970 توسط تروور فرانسیس مارک اتکینز فقید ثبت شده بود، کاهش داد.
در آن زمان دیوانه به نظر می رسید، اما این تصور باورنکردنی از سوی افراد باشگاه بود که بگویند جود بیرمنگام است. هیچکس مثل او آنجا نخواهد بود.

او همچنین باید فشار دیدن نامش در مطبوعات را هر روز تحمل می کرد – به خصوص بعد از کریسمس، زمانی که پنجره نقل و انتقالات زمستانی باز شد. در خانه او با لیورپول، منچسترسیتی و منچستریونایتد مرتبط بود. خارج از انگلیس، بایرن مونیخ و یوونتوس بودند. او در دستور کار بهترین تیم های جهان قرار داشت. همه می خواستند او را ملاقات کنند.

مدیریت این کار آسان نیست، به خصوص زمانی که شما فقط 16 سال دارید. اما این بخش توسط خانواده او مراقبت می شود. من با پدر و مادرش خیلی صحبت می کردم، به طوری که جود بلینگهام احساس می کرد که همه در یک نقطه هستیم. این واقعا یک تلاش مشترک، باشگاه و خانواده بود.

“او همیشه می خواهد بخشی از تیم باشد و به عنوان یک ستاره دیده نشود.”

در میان این همه اخبار و شایعات و جلسات هر روز نگران او بودم. می خواستم ببینم حالش چطوره، ازش پرسیدم حالش چطوره؟ یک بار دیگر، او با من بسیار پخته و واضح بود.

آروم باش، مربی. قرار نیست وسط فصل برای شروع یک ماجراجویی دیگر آنجا را ترک کنم. من اینجا خیلی خوشحالم و فصل را تمام خواهم کرد.» از آن به بعد، برایم اهمیتی نداشت که مدام در مطبوعات چه می‌خوانم. می دانستم که جود بلینگهام به قولش عمل خواهد کرد.

علاوه بر این، خانواده با مدیریت بیرمنگام توافق کردند که او تمام فصل را با ما بازی کند و سپس قدم بعدی را بردارد. پس از آن، باشگاه در تصمیم نهایی جود دخالت نخواهد کرد.

بلینگهام پس از انتقال به این باشگاه آلمانی سه فصل را با بوروسیا دورتموند گذراند.
یکی از آخرین لحظات من با او در بیرمنگام صرف شام در خانه او با خانواده بود. او را در محیطش دیدم، بسیار آرام و متمرکز. در کل شام، ما در مورد بیرمنگام صحبت کردیم: در مورد اینکه باشگاه چقدر برای او ارزش دارد. در مورد مشکلاتی که تیم در آن زمان داشت که عمدتاً مالی بود. در مورد شهر و هواداران.

از مارک، پدرش، پرسیدم که چگونه قدم بعدی را تحمل خواهند کرد. بدون اینکه به من بگوید که به بوروسیا دورتموند می رود، به من گفت که این پروژه ای خواهد بود که جود بخشی از تیم خواهد بود.

“کاپیتان ها فکر می کردند که او خیلی جوان است که نمی تواند چنین نقش بزرگی در تیم داشته باشد.”

این تعریف می کند که جود بلینگهام چگونه بازی را درک می کند.

او همیشه می خواهد بخشی از تیم باشد و به عنوان یک ستاره دیده نشود. این همیشه در بیرمنگام بود.

امروز هم جلسه ای که با کاپیتان های تیم ترتیب دادم را به یاد دارم. در آن زمان جود فقط چند بازی با ما بود. کاپیتان ها فکر می کردند که او خیلی جوان است تا بتواند چنین نقش بزرگی در تیم داشته باشد. اما فکر می‌کنم کاری کردم که همه آنها فراتر از آن را ببینند.

بلینگهام پس از کریستیانو رونالدو در سال 2009 و پپیلو در سال 1959 تنها سومین بازیکنی شد که در چهار بازی اول خود برای رئال مادرید گلزنی کرد.
به آنها گفتم: «از این فصل به بعد، می توانید به همه بگویید که به جود بلینگهام کمک کردید. که باهاش بازی کردی و خواهید دید که این معنای زیادی خواهد داشت، زیرا ما شاهد تولد یک بازیکن بزرگ هستیم.

الان همه با من موافقند. و همه، مانند من، بسیار مفتخرند که بخشی از اولین قدم های مهم جود بوده اند.

باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز، به عنوان بهترین مدرسه فوتبال کرج تلاش دارد تا همگام با تمرینات بهترین آکادمی های فوتبال دنیا جلو رفته و استعدادهای بهتری را به فوتبال ملی و باشگاهی ایران معرفی کند. شما نیز می توانید عضو باشگاه درفک البرز شده و در مسیر حرفه ای شدن قدم بردارید.

 

پاسخ دهید