تفاوت بین تکنیک و مهارت در فوتبال

FCDORFAK

تفاوت بین مهارت و تکنیک
مشاوره مربیگری
توسط سعید رنجبر مربی آکادمی فوتبال درفک البرز

سعید رنجبر، مربی و معلم، می گوید که کلمات مهم هستند، او نگران است که تفاوت معنایی بین دو عبارت کلیدی در میان استفاده های بدون فکر از بین برود.

دریبل کردن یک “تکنیک” است نه یک “مهارت” – این مهارت در نهایت به فرصت استفاده از تکنیک منجر می شود.
کلمات ما قدرت دارند. آنچه به بازیکنانمان می گوییم بر عملکرد آنها، درک آنها از آنچه از آنها خواسته شده است، وضعیت روحی و عاطفی آنها – و رشد کلی آنها تأثیر می گذارد.

مطالعات مختلفی در مورد اینکه چقدر از آنچه مربیان به بازیکنان می گویند درک، جذب و به خاطر سپرده می شود، انجام شده است. من معتقدم ارزیابی دقیق آن دشوار است، زیرا همه بازیکنان دامنه توجه متفاوتی دارند.

همه مربیان از ترکیبی از “نمایش و گفتن” استفاده می کنند و سبک مربیگری خود را متناسب با شخصیت های گروه خود تغییر می دهند.

من برای مربیانی بازی کرده‌ام که توضیحات فنی و تاکتیکی طولانی می‌دادند، و همچنین کسانی که توصیه‌های کوتاه و تیز را ترجیح می‌دادند.

من هم به عنوان بازیکن و هم مربی، راه های زیادی را برای نمایش به جای گفتن دیده و به کار گرفته ام، از جمله آنالیز ویدیویی، تابلوهای تاکتیک ها و نمایش های فیزیکی.

وقتی همه مربیانم به طور مفصل صحبت می کردند، خوشحال بودم. اگر شیوه ارائه آنها جذاب بود، و من مطمئن بودم که آنها در آنچه در مورد آن صحبت می کنند متخصص هستند، می توانستم صبر زیادی از خود نشان دهم و برای مدت طولانی گوش کنم.

می‌دانم بازیکنان زیادی وجود دارند که تظاهر کردن را ترجیح می‌دهند و سخنرانی‌های طولانی را خسته‌کننده می‌دانند، اما من دوست داشتم با دقت به صحبت‌های مربیانم گوش کنم و تأثیر کلمات آنها را بر درک من از سیستم‌های بازی، عملکرد خودم و عملکرد کلی تیم بسنجم.

ثبت نام فوتبال در کرج

 

اما چیزی که من را بیش از همه ناامید می کرد استفاده نادرست از کلمات بود. می‌توانستم اصطلاحات را فیلتر کنم، اما گوش دادن به مربی‌هایی که از زبان فنی گیج یا نادرست استفاده می‌کردند، سخت‌تر بود.

زمانی که دانشجوی مدیریت در دانشگاه قزوین بودم، در سخنرانی‌های زیادی درباره موضوعات مختلف شرکت کردم. از جمله این سخنرانی ها، سمینار زنده یاد دکتر مسعود حیدری، پدر علم مذاکره ایران بود. در طی سمینار، بارها به قدرت کلمات و تسلط کلامی اشاره داشتن.

اگر مربی به مرحله‌ای رسیده باشد که بر گروه‌های بازیکنان نظارت می‌کند، اما درک عمیقی از نحوه استفاده دقیق از زبان فنی نداشته باشند، او آن را یک شکست بزرگ می‌داند.

مدتی به عنوان یک بازیکن به این مسئله فکر می کردم. بحث این بود: “مهارت چیست و تکنیک چیست – و چگونه تفاوت بین این دو را تشخیص دهیم؟”.

به عنوان تماشاگران بازی، اغلب مفسران تلویزیون و رادیو را می شنویم که در مورد “مهارت” یک بازیکن صحبت می کنند، یا نظراتی مانند “این یک مهارت عالی بود”.

پس از چندین دهه در فوتبال، اعتقاد من این است که در بیشتر مواقع استفاده از کلمه “مهارت” نادرست و می تواند بی معنی باشد.

خطر استفاده از زبان فنی نادرست این است که توسط مردم دنیای فوتبال جذب و پذیرفته شود. نتیجه این است که اکثر مربیان و بازیکنان روزانه از زبان فنی نادرست و بی معنی استفاده می کنند.

بدون وام گرفتن هیچ تعریفی، از فرهنگ لغت یا چیزهای دیگر، از معنای کلمات “مهارت” و “تکنیک”، سعی می کنم آنها را به زبان خودم توضیح دهم.

بهترین کلاس فوتبال در کرج

تکنیک:

حرکات فیزیکی مورد نیاز برای انجام یک عمل. هر تکنیکی از اقدامات کوچک و متوالی تشکیل شده است.

اینکه این اقدامات چقدر دقیق و کارآمد انجام می شوند، میزان موفقیت و کیفیت زیبایی شناختی تکنیک را تعیین می کند.

تکنیک خوب را می توان با یک نتیجه موفقیت آمیز نشان داد، مانند زدن یک ضربه آزاد به گوشه بالای دروازه، یا با ظاهر نحوه اجرای آن، مانند چرخش بدون مخالف به فضا.

مهارت:

توانایی ایجاد یک موقعیت سودمند یا فرصتی برای اجرای موفقیت آمیز یک تکنیک.

یک مثال از یک مهارت، دویدن کاملاً زمان‌دار به محوطه جریمه برای برخورد با توپ است، یا مدافعی که پرواز توپ را می‌خواند تا با ضربه سر به آن حمله کند یا زمین را رها کند و مالکیت توپ را به دست آورد.

در هر مورد، مهارت در نهایت به تکنیک منجر می شود. در مورد دویدن به محوطه جریمه، فرصت تمام کردن ایجاد می شود و در مورد مدافع این فرصت برای قطع کردن توپ با سر یا کنترل آن توسط مهارت ایجاد می شود.

هنگامی که ما تعاریف را درک می کنیم، بسیار نگران کننده می شود که ببینیم چگونه از کلمه “مهارت” توسط مربیان، بازیکنان و هواداران در سراسر جهان نادرست استفاده می شود.

وقتی بازیکنی دو یا سه بازیکن را دریبل می زند، اغلب به عنوان “ماهر” توصیف می شود. اما به نظر من، دریبل زدن یک مهارت نیست – این تکنیکی است که شامل حرکت دقیق توپ با قسمت های مختلف پا و دور نگه داشتن آن از یک یا چند مدافع است.

دانستن زمان استفاده از دریبل یک مهارت است – مثلاً در یک لحظه مناسب که به بازیکن دریبل‌کننده اجازه می‌دهد تا زمانی که پاس در دسترس نیست، به فضای جدیدی نفوذ کند. این مهارت از هوش و درک بازی ناشی می شود، نه در عمل دریبل.

ممکن است مربیان و بازیکنانی این مطلب را بخوانند که با افکار و تعاریف من مخالف باشند. با این حال، از منظر دانشگاهی، من معتقدم که برای مدت طولانی سوء استفاده از کلمه “مهارت” وجود داشته است.

به عنوان یک مربی و معلم ورزش، همیشه خودم را از نظر صحت زبان فنی چک می کنم. به راحتی می توان در دام استفاده از «مهارت» به جای «تکنیک» افتاد.

ثبت نام در بهترین مدرسه فوتبال کرج

“زبان فنی اگر درست استفاده نشود چه فایده ای دارد؟…”

بسیاری از کودکانی که من به آنها آموزش می دهم و مربی آنها هستم، ممکن است هرگز به استفاده از این کلمات فکر نکنند یا حتی به آنها اهمیت ندهند.

با این حال ما به عنوان مربی و معلم وظیفه داریم به بازیکنان به درستی و دقیق آموزش دهیم.

استفاده بیش از حد و سوء استفاده از “مهارت” یک مشکل مهم است – اگر به عنوان مترادف نادرست برای “تکنیک” استفاده شود، کلمه “تکنیک” را بی معنی می کند.

این یک مسئله بزرگ در فوتبال است زیرا به عنوان مربی، وظیفه ما به حداکثر رساندن تکنیک بازیکنان است. اگر استفاده دقیقی از کلمه “تکنیک” وجود نداشته باشد، چگونه مربیان می توانند آن را بهبود بخشند یا بازیکنان آن را درک کنند و سپس خودشان را بهتر کنند؟

برای هر دو کلمه دسته بندی وجود دارد. تکنیک ها می توانند “باز”، “بسته” یا ترکیبی از این دو باشند. ضربه پنالتی نمونه ای از تکنیک های بسته است زیرا توپ ثابت است، هیچ مدافعی نمی تواند ضربه را مهار کند و بازیکن می تواند آن را در زمان معقول بزند.

یک تکنیک باز تحت تأثیر مدافعان و حرکت است – یک مثال می تواند عبور از یک توپ متحرک با یک مدافع در مجاورت باشد.

مهارت ها را می توان به فیزیکی و ذهنی تقسیم کرد. همانطور که قبلاً توضیح داده شد، زمان‌بندی دویدن در محوطه جریمه یک مهارت فیزیکی است، در حالی که دانستن زمان انجام پاس یا دریبل کردن یک مهارت ذهنی مبتنی بر هوش و تجربه است.

ما مربیان باید اشتباهاتی را که معمولاً توسط مربیان، کارشناسان و بازیکنان مرتکب می‌شوند، درک کنیم تا مطمئن شویم که بازیکنان به درستی مربیگری شده و آموزش می‌بینند. اگر از زبان فنی به درستی استفاده نشود، چه فایده ای دارد؟

از آنجایی که دنیای مربیگری بیش از پیش تحت فشار قرار می‌گیرد و مربیان در قبال آنچه ارائه می‌کنند بیشتر پاسخگو می‌شوند، مطمئناً نکاتی که در اینجا مطرح می‌شوند قابل تامل است.

باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز، به عنوان بهترین مدرسه فوتبال کرج تلاش دارد تا همگام با تمرینات بهترین آکادمی های فوتبال دنیا جلو رفته و استعدادهای بهتری را به فوتبال ملی و باشگاهی ایران معرفی کند. شما نیز می توانید عضو باشگاه درفک البرز شده و در مسیر حرفه ای شدن قدم بردارید.

پاسخ دهید