ایجاد روش شما در فوتبال توسط انزو مارسکا

ایجاد روش شما توسط انزو مارسکا مربی فوتبال

 

من خوش شانس بودم که با مربیان فوق العاده ای از جمله پپ گواردیولا، مارچلو لیپی، کارلو آنچلوتی و مانوئل پلگرینی کار کردم.

همه آنها مدیران فوق العاده ای هستند، اما انسان های فوق العاده ای نیز هستند. مطمئناً می توانید چیزهای زیادی از آنها یاد بگیرید. پلگرینی و آنچلوتی از نظر رفتاری که با تیم انجام می دهند کاملا شبیه هم هستند. من دو سال با لیپی در یوونتوس گذراندم – یک تجربه فوق العاده. و سپس با پپ. از نظر تاکتیکی همیشه می گفتم که او یک نابغه است.

مانوئل پلگرینی کسی بود که به من پیشنهاد داد وقتی به عنوان بازیکن کارم به پایان رسید می‌توانم سرمربی باشم. او زمانی که سرمربی مالاگا بود با من قرارداد امضا کرد. قبل از آن ، من چهار سال خارق العاده را در اسپانیا با سویا گذرانده بودم. فوق العاده بود زیرا وقتی به سویا رسیدم، این باشگاه هرگز جام اروپایی را نبرده بود. در زمان من در آنجا، دو لیگ اروپا را پشت سر هم بردیم.

از آن زمان آنها به عنوان استاد این رقابت ها تبدیل شده اند و در مجموع هفت بار برنده شدند ، اما بخشی از دو نفر جام اول بسیار شگفت انگیز بود. همچنین، شخصی، زیرا من در فینال اول، مقابل میدلزبورو موفق شدم دو گل به ثمر برسانم.

همسرم اهل سویل است و پسرم در آنجا به دنیا آمد، بنابراین مانند خانه دوم است. من حتی به عنوان دستیار مربی به سویا برگشتم، وقتی آنها تصمیم گرفتند وینچنزو مونتلا را به عنوان مدیر وارد کنند.

وقتی حرفه من به عنوان بازیکن نزدیک به پایان بود، من شروع به فکر کردن در مورد سرمربی شدن کردم. شما وقتی به پایان نزدیک هستید، برای خودتان متوجه می شوید و باید تصمیم بگیرید که در آینده می خواهید چه کاری انجام دهید. برای شروع سفرم به عنوان مربی هیجان‌زده بودم. کاملاً واضح بود که ایده من این بود که الان باشم.

به نظر من، در فوتبال عاشق یک ایده در مورد نحوه بازی هستید. با این ایده، شما سعی می کنید تجزیه و تحلیل و ایجاد ایده خود ، روش خود را ایجاد کنید. این چیزی است که برای من اتفاق افتاده است. من عاشق یک راه بازی شدم.

وقتی هنوز بازیکن بودم، وقتی پپ در آنجا بود، با بارسلونا روبرو شدم. فهمیدم وقتی در زمین بودم که هر بار که با آنها روبرو می شدیم اتفاق متفاوتی رخ می داد. از نظر نحوه حرکت توپ و نحوه حضور در زمین. همچنین ، هنگامی که آنها توپ را از دست دادند، نحوه واکنش آنها باورنکردنی بود.

بنابراین من عاشق این ایده شدم. از آن لحظه، من شروع به تلاش برای درک و ایجاد ایده خودم کردم. من شروع به تجزیه و تحلیل بازی برای خودم کردم تا سعی کنم نحوه بازی آنها را بفهمم.

 

من با پپ در منچسترسیتی کار کردم. ابتدا به عنوان سرمربی تیم توسعه نخبگان آنها و سپس به عنوان دستیار مدیر تیم اول. فکر می‌کنم برای هر مدیر یا مربی‌ای که با تیم‌های آکادمی کار کرده است، می‌توانید ایده‌های خود را بدون فشاری که در تیم اول وجود دارد برای پیروزی امتحان کنید. این مورد برای من در آکادمی منچسترسیتی بود. برای من هم خیلی خوب بود چون به تیم اصلی خیلی نزدیک بودم. من این شانس را داشتم که با ایده هایم کار کنم، ایده هایم را بهبود بخشم، اما در عین حال کار تیم اول را تماشا کنم و چیزهای جدید ببینم و یاد بگیرم.

من همیشه روشن بودم که می خواهم یک مدیر باشم. آنها این را در منچسترسیتی می دانستند. من این را از درون احساس کردم و دلیل آمدنم به لسترسیتی نیز همین بود. این یک باشگاه باورنکردنی است، یک باشگاه بزرگ در انگلیس. من می توانم ببینم که در اینجا ما ابزارهایی برای خوب کار کردن داریم. وقتی می بینید که آنها در 10 سال گذشته به چه چیزی رسیده اند، قهرمانی در لیگ برتر، جام حذفی و جامعه شیلد، باور نکردنی است.

هدف ما این است که این باشگاه را به جایی که آنها تعلق دارند، یعنی لیگ برتر برسانیم، اما واقعیت این است که ما در چمپیونشیپ هستیم. بنابراین باید تلاش بزرگ و بزرگی برای این فصل انجام دهیم.

“قهرمانی یک تجربه فوق العاده است، زیرا اکثر مدیران سعی می کنند به شیوه ای متفاوت با ما روبرو شوند.”

شما یاد گرفتن را متوقف نمی کنید ما همیشه سعی می کنیم تکامل پیدا کنیم. صادقانه بگویم، از زمانی که در لستر شروع کردیم، سعی کردیم تغییر کنیم. شما سعی می کنید راه حلی بیابید، اما مخالفان نیز سعی می کنند راه هایی برای شکست دادن راه حل شما بیابند. پس باید راه حل جدیدی پیدا کنید. همیشه پویا است، بنابراین ما هرگز از تلاش برای تکامل دست نمی‌کشیم.

وقتی آخرین نشان مربیگری ام را در ایتالیا انجام دادم، برای امتحان نهایی چیزی در مورد شباهت بین شطرنج باز و مدیر فوتبال آماده کردم. اگر مهره ای در شطرنج جابه جا شود، چگونه می توانید تنظیم کنید؟ اگر حریف تلاش می کند کاری انجام دهد، به عنوان یک مدیر فوتبال شما را تنظیم می کنید. این جور چیزها برای من خیلی شبیه هم هستند.

ما یک بازی را آماده می کنیم که بیشتر اوقات برای نحوه بازی حریف مناسب است. اما گاهی اوقات شما آماده می شوید زیرا حریفان همیشه به همین شکل بازی می کنند – سپس، برای آن بازی، آنها می خواهند شما را غافلگیر کنند و آنها تغییر می کنند. من در آن لحظه، شما باید به سرعت خود را وفق دهید. امسال چند بار این اتفاق افتاده است.

مارسکا لستر را به بهترین شروع بعد از 22 بازی هر باشگاهی در یک فصل چمپیونشیپ هدایت کرده است .
به عنوان مثال، اکثر تیم ها به طور معمول نفر به نفر را فشار نمی دهند. سپس، وقتی با آنها روبرو می شویم، سعی می کنند مرد به مرد پرخاشگرتر باشند. بنابراین ما با این فکر آماده شده ایم که آنها قرار نیست ما را نفر به نفر تحت فشار قرار دهند، و سپس انجام می دهند. سپس ما نیاز به تطبیق فوری داشتیم.

گاهی اوقات در ساختاری که با آن روبرو هستیم این اتفاق افتاده است. پرستون همیشه با خط پنج بازی می کرد و آنها با خط چهار تایی مقابل ما قرار می گرفتند. بنابراین باید سریعا خود را تطبیق دهیم زیرا اکثر تیم ها سعی می کنند مقابل ما تغییر کنند.

قهرمانی تجربه فوق العاده ای است، زیرا اکثر مدیران سعی می کنند به گونه ای متفاوت با ما روبرو شوند. برای ما، به عنوان کادر، تجربه خوبی است، زیرا می توانیم پیشرفت کنیم. در همان زمان، این 46 بازی است – احتمالاً ما هر سه روز یک بار تا فوریه، مارس بازی خواهیم کرد. سخت است، اما همان چیزی است که هست و باید خود را وفق دهیم.

«ما می‌توانیم روشی را که می‌خواهیم بازی کنیم، اما متأسفانه نمی‌توانیم نتایج را کنترل کنیم»

نسبت به زمانی که من در وست برومویچ در سال 1998 بودم کاملاً تغییر کرده است. در 25 سال، می توانید ببینید که فوتبال کاملاً تغییر کرد – نه تنها در چمپیونشیپ یا لیگ برتر، بلکه در هر کشوری. حالا کاملا متفاوت است. زمان، روشی که تیم ها برای بازی کردن تلاش می کنند.

مطمئناً، 25 سال پیش، احتمالاً می‌توانستید چند تیم را پیدا کنید که تلاش می‌کنند بازی کنند. اما بیشتر آنها فوتبال مستقیم، توپ بلند، توپ دوم، سانتر بودند. اکنون می توانید پیدا کنید که بیشتر آنها سعی می کنند به روشی متفاوت بازی کنند.

ایده من در مورد فوتبال این است که تا جایی که می توانیم تلاش کنیم تا بازی را کنترل کنیم و تا جایی که می توانیم توپ را در اختیار داشته باشیم. این بدان معناست که بیشتر اوقات شما در نیمه حریف بازی می کنید. این اولین هدفی بود که در شروع فصل در لستر داشتیم. تا تیم را متقاعد کنیم که این راهی است که می خواهیم بازی کنیم. و سپس، از آنجا، می توانید شروع به ساختن مفاهیم و اضافه کردن راه حل کنید.

از روز اول سعی کردیم این ایده حفظ توپ و تلاش برای بازی در نیمه حریف را القا کنیم تا بازی را کنترل کنیم. کم و بیش، در هر بازی تا کنون، ما این کار را انجام دادیم.

البته این بدان معنا نیست که شما در همه بازی ها پیروز خواهید شد. ما همیشه همین را می گوییم: می توانیم روشی را که می خواهیم بازی کنیم، اما متأسفانه نمی توانیم نتایج را کنترل کنیم. این البته به دلایل زیادی است. اما از زمانی که شروع کردیم، سعی کردیم این ایده را القا کنیم و بازیکنان فوق العاده بودند، زیرا آنها با آن موافق هستند. آنها خوشحال هستند و از هر روز لذت می برند.

در این لحظه، جاه طلبی و آرزوی ما این است که این باشگاه و این شهر، این هواداران را به جایی که تعلق دارند برگردانیم. چون وقتی به چیز بزرگی مانند قهرمانی در لیگ برتر، جام حذفی و جامعه شیلد دست می‌یابید، و سپس ناگهان سقوط می‌کنید، این احساس خوبی نیست.

برگرداندن این باشگاه به جایی که به آن تعلق دارد تمرکز اصلی است. سپس برای باشگاه احساس خوشحالی خواهم کرد.

انزو مارسکا

باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز، به عنوان بهترین مدرسه فوتبال کرج تلاش دارد تا همگام با تمرینات بهترین آکادمی های فوتبال دنیا جلو رفته و استعدادهای بهتری را به فوتبال ملی و باشگاهی ایران معرفی کند. شما نیز می توانید عضو باشگاه درفک البرز شده و در مسیر حرفه ای شدن قدم بردارید.

 

پاسخ دهید