آنالیز تاکتیک های روبن آموریم سرمربی تیم فوتبال اسپورتینگ لیسبون

روبن آموریم: ساعت تاکتیکی مربی

RÚBEN AMORIM

تنها در چند سال مدیریت، روبن آموریم به یکی از مربیان جوان با رتبه بالا و مورد تقاضا در فوتبال تبدیل شده است. آموریم که در سال 2018 در کاسا پیا در لیگ سوم پرتغال شروع شد، اولین فرصت خود را در یک باشگاه بزرگ زمانی که براگا او را به عنوان سرمربی تیم ذخیره منصوب کرد، به دست آورد. تنها سه ماه بعد، پس از اخراج ریکاردو ساپینتو، آموریم هدایت براگا را بر عهده گرفت. با انجام این کار، او در سن 34 سالگی مدیر یک تیم باشگاهی شد که در یک لیگ معتبر اروپایی شرکت می کرد.

آموریم در 13 بازی تحت هدایت خود – که 10 بازی از آنها را برد – آنقدر تحت تأثیر قرار گرفت که اسپورتینگ لیسبون فراخوان داد و در مارس 2020 آنها مبلغ قابل توجهی را برای خرید آموریم از قراردادش با براگا پرداخت کردند. سپس، به طور قابل توجهی، در اولین فصل کامل خود در این باشگاه، آموریم اسپورتینگ را به دوگانه داخلی، از جمله اولین قهرمانی آنها در لیگ پس از 19 سال، هدایت کرد. اسپورتینگ در تمام فصل تنها یک شکست در لیگ متحمل شد، آن باخت در بازی 33 از 34 – و پس از پایان عنوان قهرمانی بود.

نام تجاری چشم نواز و موثر فوتبال Amorim به سرعت نتایج را به ارمغان آورده است و منجر به پیوندهای زیادی با بزرگترین تیم های اروپا شده است. بعید است که او فکر کند کارش در اسپورتینگ هنوز تمام شده است، اما او همچنین به خوبی از تیم هایی که با آنها پیوند خورده است آگاه است و ممکن است جاه طلبی داشته باشد که روزی در لیگ برتر مربیگری کند. در اینجا، نگاهی دقیق به نوع فوتبالی که او دوست دارد تیم هایش بازی کنند، می اندازیم.

مدرسه فوتبال در کرج

بهترین مدرسه فوتبال در گوهردشت کرج

بهترین مدرسه فوتبال در عظیمیه کرج

بهترین مدرسه فوتبال در باغستان کرج

سه بازیکن عقب قابل تطبیق:

آموریم با اسپورتینگ به دنبال یک ساختار پشتیبان سه مدافعی بوده است و در طول دوران هدایتش، تیمش یک بازی مبتنی بر مالکیت انجام داده است. آموریم در طول بازی عمیق خود، از سه مدافع میانی خود می‌خواهد که تا آنجا که ممکن است خط اول را از مرکز زمین بشکنند.

با پایین آمدن دابل پیوت در عمق، سباستین کوتس، مدافعان میانی، گونسالو ایناسیو، و ماتئوس ریس، مدافع چپ تبدیل شده، به دنبال پاس‌های رو به جلو به پای دابل پیوت هستند. آنها سپس به دنبال چرخش و یافتن مهاجمان بین خطوط هستند. اگر نمی توانند بچرخند، هافبک ها در عوض توپ را به سمت مدافعان کناری ارسال می کنند.

آموریم همچنین فرم سمت خود را تنظیم می کند و مدافع میانی – معمولاً کوتس – کمی بالاتر (زیر) است. این به این معنی است که دو پیوت باز می شوند و به مدافعان کناری نزدیک می شوند. این همچنین می‌تواند خطوط عبور بیشتری را برای پاس‌های رو به جلو مستقیم و واضح از قسمت‌های وسیع‌تر مدافعان میانی – حالا به طور خلاصه جفت – به مهاجمان بالاتر از زمین باز کند. این پاس‌ها اغلب نزدیک‌ترین گزینه‌ها را دور می‌زنند و در عوض مهاجمی را پیدا می‌کنند که از طریق کانال‌های داخلی می‌افتد.


پس از آن، بالاتر از سه مدافع میانی بین دو محور عمل می‌کند، و با انجام این کار می‌تواند یک اضافه بار عددی در نواحی مرکزی ایجاد کند تا به شکست دادن پرس‌های بالای حریف کمک کند. این بدان معناست که بازیکنان در خط دفاعی آموریم می‌توانند روی شکستن خطوط به هم‌تیمی‌های مرکزی تمرکز کنند و به این معنی است که تنها در صورت لزوم از مدافعان کناری در هنگام تقویت عمیق‌تر استفاده می‌کنند.

هر زمان که مدافعان میانی پهن نمی توانند مستقیماً در دابل پیوت بازی کنند، از الگوی قبلی برعکس استفاده می شود: مدافع کناری توپ را به عقب می اندازد تا بازیکنان محور را در موقعیت رو به جلو پیدا کند.

کانال های داخلی:

بالاتر از زمین، آموریم دوست دارد تیم هایش با سه جلوی روان حمله کنند که می چرخند تا بین خطوط فاصله پیدا کنند. در اکثر موارد، مدافعان کناری عرض را نگه می دارند، با دو فوروارد پهن و سپس به داخل حرکت می کنند، چه تیم در مالکیت یا خارج از مالکیت باشد. مهاجمان گسترده اسپورتینگ در چند فصل گذشته – بازیکنانی مانند مارکوس ادواردز، پدرو گونسالوز، فرانسیسکو ترینکائو، پابلو سارابیا و برونو تاباتا – همگی با کار کردن در داخل و خارج از یک مهاجم وسط و به دنبال تسلط بر فضاها، تهدیدی ثابت برای گل ایجاد کرده‌اند.

آموریم از پائولینیو، یک مهاجم وسط سنتی تر، در میانه این سه استفاده کرده است. اما او به تدریج به یک خط مقدم روان تر تبدیل شده است، با بازیکنانی که می توانند از موقعیت های گسترده حمله کنند و همچنین می توانند در موقعیت مرکزی بچرخند. این امکان چرخش های بیشتر را برای قرار دادن بازیکنان بین خطوط و اضافه بارهای مهم در کانال های داخلی فراهم کرده است.


با داشتن بال‌بک‌ها، آموریم اغلب دو تا از سه جلو را در یک کانال داخلی می‌خواهد. مهاجم سوم و آخر پس از آن باریک می شود تا به یک تهدید مرکزی تبدیل شود و مدافع کناری در سمت دور برای تغییر بازی (تصویر بالا) در دسترس است. این استراتژی یک طرف زمین را اضافه بار می کند. Amorim بازیکنانی را جذب و انتخاب می کند که قادر به بازی ترکیبی نزدیک در یک کانال داخلی هستند تا مخالفان را به آن طرف زمین بکشاند. اگر آنها نتوانند از طریق کانال داخلی پیشرفت کنند، این فرصت را برای تغییر بازی و منزوی کردن یک مدافع در طرف دیگر زمین است.

نونو سانتوس از نقش هجومی تبدیل شده و به عنوان مدافع چپ استفاده می شود که در یک سوم پایانی از سمت چپ، یک حضور هجومی اضافی اضافه کرده است.

این شبیه به نحوه ای است که گراهام پاتر گاهی اوقات در برایتون از مدافع کناری بازی می گرفت و یک بازیکن مهاجم خطرناک را برای دریافت سوئیچ بازی در دسترس می گذاشت. در اسپورتینگ، این منجر به اضافه بار در کانال سمت راست داخلی شد، با سانتوس، که راحت در حمله 1 به 1، آزاد در سمت چپ است. پس از تغییر بازی، بازیکنانی که قبلاً کانال سمت راست را اضافه بار کرده بودند، برای سانتوس برای ارسال سانترها یا کات بک ها به جعبه حمله می کنند.

دابل پیوت زیر توپ را پوشش می دهد و به مدافعان کناری اجازه می دهد همزمان به جلو فشار بیاورند. آموریم دوست دارد تیم هایش با پنج بازیکن حمله کنند و به طور کلی پنج بازیکن را پشت توپ نگه می دارد.

پرس کردن تیم های روبن آموریم:

خارج از مالکیت، اسپورتینگ آموریم یکی از پرقدرت ترین تیم های پرتغال است. هنگام فشار دادن به زمین، سه قسمت جلو باریک می شوند تا از فضاهای مرکزی محافظت کنند. درست مانند زمانی که تیمش مالکیت توپ را در اختیار دارد، اولین فکر آموریم این است که مناطق مرکزی را اشغال کند.

هنگامی که به یک پرس متعهد می شوند، هدف مهاجمان این است که به زور بازی را به سمت بیرون انجام دهند، با مهاجمان گسترده پرس خود را از داخل به خارج منحنی می کنند. دابل پیوت با توپ حرکت می کند، اغلب موقعیت آنها را متزلزل می کند، و نزدیک ترین ها آماده پرش به جلو در زیر مهاجم مرکزی هستند. قرار گرفتن عضو بالاتر دابل پیوت بین حریفان به آنها این امکان را می دهد که درست در مقابل نزدیکترین مدافع کناری دفاع کنند و بسته به اینکه حریف پاس بعدی خود را کجا انجام دهد (در زیر) تصمیم بگیرد که چه کسی را فشار دهد. در صورتی که حریف از خط اول عبور کند و حریف را با فاصله زیاد پیدا کند، مدافعان کناری به شدت فشار خواهند آورد.


بازیکن محور دوم خطوط میانی را پوشش می دهد و آماده است تا بین مدافعان میانی قرار بگیرد – به خصوص اگر وقتی مدافع وین برای پرس به جلو می پرد، یکی از مدافعان میانی پهن تر در سراسر زمین کشیده شود. دفاع کناری کناری باریک خواهد شد و در فضاهای مرکزی محافظت بیشتری از مدافعان میانی ایجاد می‌کند. این همچنین باعث می‌شود که دابل‌پیوت با موقعیت‌های تکان‌دهنده‌شان و در تصمیم‌گیری‌های خود برای حرکت به بیرون و فشار دادن توپ، تهاجمی‌تر عمل کنند.

تله های گسترده:

هنگامی که حریف مالکیت توپ را به دست آورد و برای تیم آموریم امکان پرس بالا وجود نداشته باشد، معمولاً به شکل 5-2-3 عمل می کنند، اگرچه گاهی اوقات از 5-4-1 استفاده می شود. تیم او همچنان حفاظت از مرکز زمین را در اولویت قرار می‌دهد، با بلوک 5-2-3 خود که طبیعتاً بازی را مجبور می‌کند گسترده باشد. در اینجا، تیم Amorim یک تله فشار دادن کلید را مستقر می کند.

همانطور که خط جلو به توپ فشار می آورد، بال بک از خط عقب پنج نفره بیرون می پرد. بال سمت دور در یک خط پشتی چهار نفره می ماند تا از پست دور (در زیر) محافظت کند. دابل پیوت به طور تهاجمی در سراسر زمین حرکت می کند تا بازی را در یک طرف قفل نگه دارد. کمتر احتمال دارد که آنها در این شرایط موقعیت خود را در خط دوم متزلزل کنند، و اکنون تمرکز آنها بر جلوگیری از بازی مجدد حریف در داخل است. بال بک پاس در خط لمسی را متوقف می کند و نزدیکترین مدافع میانی آماده ردیابی هر دونده پهن است. بقیه خط دفاعی برای رقابت برای هر دوئل هوایی یا تغییر بازی در موقعیت قرار دارند.


خط جلو هنوز هم برای پرس کردن توپ کار می کند – به خصوص دو فوروارد پهن – با نزدیکترین بازیکن رو به جلو که توپ را از پشت فشار می دهد تا توپ را به صورت باز ببندد. مهاجم وسط موقعیت خود را حفظ می‌کند تا از نفوذ پاس‌ها به وسط بلوک جلوگیری کند، و مهاجم در سمت دور موقعیت خود را بسته به نقاط قوت حریف تطبیق می‌دهد. اگر آنها در تعویض بازی مهارت داشته باشند، بازیکن با عرض دور به خط دوم بازمی گردد. اگر آموریم فکر می‌کند ارزش ریسک بیشتری را دارد، این بازیکن همچنان بالا باقی می‌ماند، آماده انتقال سریع یا فشار بالا اگر حریف پاس ماشه‌ای را انجام دهد.

فوتبال فعال آموریم منجر به صحبت های مثبت زیادی در مورد آینده او شده است. جالب خواهد بود که ببینیم او تا چه حد در نخبگان فوتبال قرار می گیرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تاکتیک های فوتبال و کسب بینش از مربیان در بالاترین سطح، سایت های فوراستادی 4STUDY.IR و وبلاگ باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز را  مطالعه کنید.

باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز، به عنوان بهترین مدرسه فوتبال کرج تلاش دارد تا همگام با تمرینات بهترین آکادمی های فوتبال دنیا جلو رفته و استعدادهای بهتررا به فوتبال ملی و باشگاهی ایران معرفی کند. شما نیز می توانید عضو باشگاه درفک البرز شده و در مسیر حرفه ای شدن قدم بردارید.

 

پاسخ دهید