سیر تکامل تاکتیک های یورگن کلوپ از سال 2015 تا سال 2024 در لیورپول

سیر تکاملی تاکتیک های یورگن کلوپ در لیورپول

یورگن کلوپ

لیورپول، 2015-2024

تاثیر بسیار زیاد یورگن کلوپ در 9 فصل به عنوان سرمربی لیورپول را می توان از چند جهت سنجید. جام ها – به ویژه اولین قهرمانی لیگ در 30 سال گذشته – فراوان بوده است. بازی های به یاد ماندنی زیادی وجود داشته است، از جمله بازی برگشت نیمه نهایی لیگ قهرمانان 2019 مقابل بارسلونا. سپس ارتباط او با نیمه قرمز لیورپول است، جایی که در سال 2022 جایزه آزادی شهر را به او اعطا کرد. با این حال، زیربنای همه اینها، سبک بازی کردن تیم های لیورپول او بوده است.

در دوران دورتموند، کلوپ تفاوت بین سبک بازی مورد علاقه خود و آرسن ونگر را توضیح داد: «او دوست دارد توپ، بازی فوتبال، پاس دادن را داشته باشد. مثل یک ارکستر است اما این یک آهنگ بی صدا است. من متال را بیشتر دوست دارم. من همیشه آن را با صدای بلند می خواهم.»

برچسب “فوتبال متال” به کلوپ چسبیده است، اما در آنفیلد چه معنایی دارد؟ در این نوشته، تکامل تاکتیکی لیورپول را تحت نظر سرمربی آلمانی خود تجزیه و تحلیل کرده ایم و ویژگی های کلیدی تیم های او را بین سال های 2015 و 2024 انتخاب شده است.

ضد پرس در تیم لیورپول یورگن کلوپ:

کلوپ در اکتبر 2015 جایگزین برندان راجرز شد و بلافاصله سبکی مشابه آنچه در دورتموند دیده می شد را به کار گرفت. دوران او در بوندسلیگا با ضد پرس تهاجمی، بازی های مجدد کارآمد و دوئل قوی همراه با فوتبال هجومی هدفمند مشخص شده بود.

لیورپول اولین فصل کلوپ را به عنوان بالاترین رتبه در دوئل های دفاعی در لیگ برتر به پایان رساند و در همان معیار زیر نظر راجرز به طور قابل توجهی پیشرفت کرد. آنها همچنین سومین دوئل دفاعی کلوپ را به ثبت رساندند که قرار بود به یکی از عناصر اصلی سبک بازی اولیه کلوپ در آنفیلد تبدیل شود.

این دوئل های موفق اغلب در لحظاتی دیده می شد که لیورپول توپ را از دست می داد. طبیعتاً این امر مانع از ایجاد ضدحمله توسط حریف شد، اما لیورپول نیز از این لحظات به عنوان ابزار حمله خود استفاده کرد.

حریفان پس از اینکه در ابتدا توپ را از تیم لیورپول کلوپ پس گرفتند، شروع به باز شدن کردند و چندین نفر به موقعیت ها یا فضاهای جدید رفتند. از آنجایی که لیورپول اغلب به سرعت توپ را به دست می آورد، آنها در موقعیت هایی قرار گرفتند تا از فضاهای نوظهور استفاده کنند.

آرایش 4-2-3-1 ساختار ترجیحی اولیه کلوپ در فصل 2015/16 بود، قبل از اینکه برای فصل های بعدی به 4-3-3 منتقل شود (در زیر).

جورجینیو واینالدوم (شماره 5، بالا) در ژوئیه 2016 از نیوکاسل یونایتد که سقوط کرده بود به این تیم پیوست و جردن هندرسون (شماره 14) خود را در خط هافبک مرکزی تثبیت کرد. این به لیورپول دو عدد هشت عالی را در 4-3-3 کلوپ داد، که از ضد پرس یک خط مقدم متشکل از فیرمینو (#11)، سادیو مانه (#19) و فیلیپه کوتینیو (#10) حمایت کرد. مهمتر از همه، آنها همچنین به طور خستگی ناپذیری برای پوشاندن هر شکافی در جلو یا بین چهار بازیکن عقب کار کردند.

حملات انتقالی تیم لیورپول یورگن کلوپ:


ورود کلوپ با وجود دوئل موفقیت آمیز تیمش، بلافاصله تعداد گل های خورده را افزایش نداد. آنچه به طور قابل توجهی بهبود یافت، تهدید در مورد انتقال بود. لیورپول فصل 2015/16 را به عنوان دومین گلزن برتر در 29 بازی لیگ که کلوپ هدایت آن را برعهده داشت، به پایان رساند. وقتی او وارد شد چهاردهمین تیم بودند.

لیورپول در دو فصل بعد، 2016/17 و 2017/18، میانگین 60 درصد مالکیت توپ را داشت. اما این انتقال هجومی آنها با مانه، کوتینیو و فیرمینو بود که آنها را به چنین نیروی هجومی تبدیل کرد. ورود مو صلاح در سال 2017 به تهدید انتقالی آنها افزود. این مصری در اولین فصل خود در لیگ برتر 32 گل به ثمر رساند. خط هافبک ضد پرسینگ همچنان در جریان بود و به خط مقدم خطرناک لیورپول این امکان را می‌داد تا از بازی‌های دوباره در نیمه حریف استفاده کند.

فیرمینو در نحوه حمله لیورپول مهم بود و به حرکات نفوذی از صلاح (11) در سمت راست و مانه (19) در سمت چپ متصل شد. پس از به دست آوردن مجدد مالکیت در خط میانی، بازیکنانی مانند هندرسون، واینالدوم، میلنر و کان به طور هدفمند توپ را به سمت جلو در خط جلو حرکت می دادند.

مدافعان کناری در تیم لیورپول یورگن کلوپ:


سال 2018، کلوپ لیورپول را به فینال لیگ قهرمانان اروپا رساند و به عنوان سرمربی به خوبی تثبیت شد. او ویرژیل فن دایک را در ژانویه به خدمت گرفت و آلیسون بکر و فابینیو در تابستان بعد از آن وارد شدند.

با انتقال به فصل 2018/19، تیم او همچنان به طور میانگین 60 درصد مالکیت توپ یا بالاتر را در اختیار داشت و مدافعان کناری ترنت الکساندر-آرنولد و اندی رابرتسون اکنون چهره های کلیدی هستند. این دو در بالای زمین کار کردند و به لیورپول یک مزیت اضافی برای حملات آنها کمک کردند.

این مکمل دریبل‌های صلاح و مانه، موقعیت‌یابی هوشمندانه و فرار به سمت داخل توپ و همچنین سقوط مداوم فیرمینو بود. حداقل یکی از هافبک ها – معمولاً شماره هشت ها – معمولاً یک حرکت رو به جلو نیز انجام می دهد.

در هر فصل از سال 2018 تا 2023، لیورپول حداقل دومین سانتر را در لیگ برتر ثبت کرده است. در آن زمان، الکساندر-آرنولد و رابرتسون بودند که بیشترین سانترها را برای تیم کلوپ ارسال کردند. الکساندر-آرنولد در رده سوم مشترک برای پاس گل در لیگ برتر 2018/19 قرار گرفت و رابرتسون پنجم شد. در رقابت‌های قهرمانی پس از آن، آنها به ترتیب دوم و سوم شدند – پس از کوین دی بروین، بازیساز منچسترسیتی.

مدرسه فوتبال در کرج

بهترین مدرسه فوتبال در گوهردشت کرج

بهترین مدرسه فوتبال در عظیمیه کرج

بهترین مدرسه فوتبال در باغستان کرج

سانترهای مکرر، کات بک و پاس های کلیدی این دو به طور منظم هم تیمی های مرکزی خود را پیدا می کرد، زیرا حریفان لیورپول در تلاش برای مهار تهدید از مناطق گسترده بودند. ارسال مدافعان کناری از ضربات ایستگاهی نیز یکی از عناصر ارزشمند حمله کلوپ بود.

داشتن یک تهدید مدافع کناری برای پیشروی به جلو یک امتیاز تهاجمی است، اما داشتن دو نفر در یک تیم به این معنی بود که حریف برای مهار هر دو تلاش می‌کرد. هر زمان که حریف سعی می کرد توپ را به سمت یک طرف فشار دهد، به دفاع کناری در سمت دور فضای بیشتری برای ارائه برگشت های هجومی قابل توجهی داده می شد. این زوج همچنین شروع به ترکیب مستقیم با یکدیگر کردند، از طریق سوئیچ‌های بازی، و طیف فوق‌العاده‌ای از پاس‌ها را در زمین به نمایش گذاشتند.

اون سه نفر جلو در تیم لیورپول یورگن کلوپ:


برای محدود کردن تهدیدات مدافع کناری لیورپول، حریفان پیشرفت‌های گسترده آنها را دنبال می‌کردند، اغلب با وینگرهای بسیار عمیق و مخالف. علاوه بر این، برخی از حریفان با فشار دادن و اجبار به بازی در داخل، تلاش کردند تا دخالت مدافعان کناری لیورپول را محدود کنند. در این مواقع، خط مقدم باریک – معمولاً صلاح، مانه و فیرمینو – ارزش خود را ثابت کردند. برای یک دوره آنها احتمالا موثرترین سه خط مقدم در فوتبال جهان بودند.

به طور جداگانه آنها در شرایط 1v1 برجسته بودند، که برای شکستن یک سیستم فشرده و بازیکن محور ایده آل بود. تهدید دریبل صلاح از سمت راست (پایین) و توانایی برش به داخل موقعیت های شوتزنی ایجاد کرد، باعث تساوی مدافعان نیز شد. این به نوبه خود مانه، فیرمینو، مدافعان کناری پیشرو و هر دونده عمیقی را از خط میانی آزاد کرد.


فیرمینو برای ایجاد یک بار اضافی در خط میانی زمین را رها می کرد، از آنجا که بین خطوط ارتباط برقرار می کرد و با واینالدوم، هندرسون، نابی کیتا یا الکس اوکسلید چمبرلین به سمت دیگر می چرخید. مهمتر از همه، حرکات او باعث کشیدگی و اختلال در مدافعان میانی حریف شد و باعث ایجاد شکاف برای ارسال به صلاح و مانه شد.

مانه مستقیم‌ترین بازیکن این خط مقدم بود و با دویدن و همچنین جرکت های مستقیم با توپ از پشت عقب می‌رفت. او در اینجا هم از دریبل صلاح و هم از موقعیت یابی فیرمینو سود می برد. هنگامی که این حرکات یا چرخش ها به شدت دنبال می شدند، پوشانده می شدند یا نمایش داده می شدند، فضاهای پشتی برای الکساندر-آرنولد و رابرتسون در دسترس قرار می گرفت تا به هر حال خط مقدم را پیدا کنند.

این سه نفر هجومی علاوه بر ویژگی‌های فردی خود، ترکیب‌های قدرتمند و اغلب غیرقابل مقاومتی را نیز ارائه می‌کردند. آنها توانستند همدیگر را بین خطوط، هم از طریق ترکیب های فشرده و هم در هنگام حمله، پیدا کنند. پس از مدافعان کناری، بین سال‌های 2018 تا 2022، مانه، صلاح و فیرمینو اغلب بیشترین پاس گل را برای لیورپول ارائه کردند.

چرخش های مرکزی در تیم لیورپول یورگن کلوپ:

مناطق وسیع لیورپول به لطف کار مدافعان کناری آنها مثمر ثمر بود، اما همچنین حرکت های گسترده از سمت راست هندرسون شماره هشت، که به خوبی روی حرکات داخلی صلاح کار می کرد. از آنجایی که هندرسون از عرض بیشتری برای حمله استفاده می کرد، الکساندر-آرنولد دیگر تنها به دنبال همپوشانی و عبور از زمانی که لیورپول مالکیت توپ را در اختیار داشت، نبود. در نتیجه، الکساندر-آرنولد به داخل حرکت می کرد، یا شماره هشت می شد، یا گهگاهی پیوت دوم. از اینجا، تیم کلوپ شروع به ساخت و ساز در عمق نیمه خود کرد، با سه خط دفاعی تبدیل شده و یک دو محور.

هنگام حمله در بالاتر از زمین، محدوده پاس الکساندر-آرنولد نیز قابل توجه بود. او می‌توانست خط دفاعی حریف را از طریق توپ‌های تیز، پاس‌های دور گوشه یا سوئیچ‌های بازی بشکند. رابرتسون در سمت چپ برای همپوشانی بسیار مناسب تر بود و مهاجم چپ لیورپول بر این اساس معکوس شد. متعاقباً، شماره هشت سمت چپ لیورپول – اغلب کرتیس جونز در فصل 2023/24 – مسیرهای گسترده ای را شبیه به سمت راست ارائه داد.

با جدایی هندرسون، مانه و فیرمینو از سال 2022، نمونه‌های جدیدتر چرخش مرکزی شامل دومینیک زوبوسلای، به عنوان شماره هشت سمت راست لیورپول است که حمایت گسترده‌تری را در اطراف و جلوتر از صلاح ایجاد می‌کند. در مقایسه با فیرمینو، داروین نونیز دوهای مرکزی بیشتری را در پشت، از موقعیت‌های بالاتر از زمین ارائه کرده است. دیوگو جوتا نیز در پاس دادن و ترکیب های خود بسیار نفوذگر بوده است، به خصوص زمانی که بین خطوط قرار می گیرد.

جوتا و کودی گاکپو نیز نقش تک مهاجم مرکزی را ایفا کرده‌اند که گاهی اوقات برای دریافت کوتاهی می‌کنند، در میانه‌ی زمین بیش از حد بازی می‌کنند و حریفان را می‌کشند.

ساختن بازی از عقب زمین در تیم لیورپول یورگن کلوپ:

یکی دیگر از تحولات اخیر در تیم کلوپ نحوه انطباق و اصلاح ترکیب خود است، در حالی که با مالکیت کنترل شده در رده سوم پیش می روند. با این حال، آنها هنوز هم این را با انتقال موثر و هدفمند و فشار متقابل همراه می کنند.

پیوستن به تک محور – فابینیو در 2022/23، بیشتر الکسیس مک آلیستر یا واتارو اندو در فصل 2023/24 – الکساندر-آرنولد اغلب از دفاع راست برعکس شده است و بقیه خط دفاعی یک سه نفر موقت را تشکیل می دهند. این یک ساخت 3-2 است، یا زمانی که آلیسون به آن می پیوندد 4-2 است – یک ترکیب رایج در بسیاری از تیم های برتر فعلی (در تصویر بالا، جو گومز در غیاب رابرتسون به دلیل مصدومیت در دفاع چپ بازی می کند).

لیورپول در تلاش برای یافتن تعادل در هنگام پیشروی به نیمه حریف بوده است. تیم‌هایی که به این روش بازی می‌کنند اغلب ساختار 3-2 را پشت توپ حفظ می‌کنند، پس از اینکه آن را در خط جلو قرار دادند. اما با توجه به اینکه رابرتسون هنوز در فاز هجومی بسیار تأثیرگذار است، او به پیشرفت خود ادامه داده است. این باعث می شود که 2-2 تنظیم شود و بازیکنان کمتری از ضد حمله محافظت کنند.

حتی بدون اینکه دفاع چپ به سمت بالا فشار بیاورد، یک مدافع میانی باید در هنگام انتقال از ناحیه سمت راست دفاع کند. به این ترتیب، حریفانی که چپ‌گرایان مستقیم و آرام دارند، می‌توانند لیورپول را بیش از آنچه قبلاً انجام می‌داد تهدید کنند.

نقطه قوت اصلی این مجموعه اقتباس شده، قرار دادن الکساندر-آرنولد در یک منطقه مرکزی تر و تأثیرگذارتر برای تأثیرگذاری بر ساخت است. او به نشان دادن برد عالی خود ادامه داده و با اتصال مستقیم به خط جلو، موقعیت‌هایی ایجاد می‌کند.

به طور طبیعی، ارسال او کاهش یافته است – پس از 21 بازی در لیگ برتر در فصل 2023/24، او کمترین تعداد سانترهای خود را در هر 90 دقیقه از سال 2017 به ثبت رسانده است. با این حال، با انجام حرکات رو به جلو و دویدن های پشت سر نونیز – کلوپ، روش جدیدی برای ایجاد اضافه بار مرکزی از طریق الکساندر آرلوند Alexander-Arnold پیدا کرد.

در حالی که کلوپ ممکن است در طول دوران حضورش در لیورپول به اصل متال خود وفادار مانده باشد، جزئیات تاکتیکی در نحوه بازی تیمش قطعا تکامل یافته است. دیدن اینکه جانشین او چگونه بر این امر بنا می‌کند، شگفت‌انگیز خواهد بود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تاکتیک های فوتبال و کسب بینش از مربیان در بالاترین سطح، سایت های فوراستادی 4STUDY.IR و وبلاگ باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز را  مطالعه کنید.

باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز، به عنوان بهترین مدرسه فوتبال کرج تلاش دارد تا همگام با تمرینات بهترین آکادمی های فوتبال دنیا جلو رفته و استعدادهای بهتررا به فوتبال ملی و باشگاهی ایران معرفی کند. شما نیز می توانید عضو باشگاه درفک البرز شده و در مسیر حرفه ای شدن قدم بردارید.

پاسخ دهید