رست دفنس rest defence یا دفاع استراحت در فوتبال چیست؟ | تاکتیک های روز فوتبال

رست دفنس rest defence یا دفاع استراحت در فوتبال چیست؟ | تاکتیک های روز فوتبال

رست دفنس rest defence چیست؟

هنگامی که یک تیم حمله می کند، آنها تعدادی بازیکن را به جلو می کشند تا حمله را ایجاد کرده و به پایان برسانند. سایر بازیکنان تیم در اطراف و پشت توپ حمایت می کنند.

این بازیکنان ثانویه همچنین می توانند به قفل کردن حریف در یک سوم پایانی کمک کنند، توپ را به سمت دیگر زمین حرکت دهند و مهمتر از همه، جلوی ضدحمله های رقیبان را بگیرند. وقتی مالکیت توپ از دست می‌رود، این بازیکنان عمیق‌تر روی کنترل فضاها تمرکز می‌کنند.

اقدامات، موقعیت، نقش ها و مسئولیت های آنها “رست دفنس rest defence” یک تیم است. به طور معمول، تیم ها با پنج بازیکن حمله می کنند و پنج بازیکن عقب زمین مسئول دفاع استراحت رست دفنس rest defence هستند. وقتی تیمی قاطع‌تر است، یا به‌ویژه برای یک گل ناامید است، ممکن است به شش حمله و چهار در دفاع استراحت تبدیل شود. یک تیم زمانی که لحظه‌هایی را که مالکیت توپ را از دست می‌دهند اولویت‌بندی می‌کنند، این حالت را معکوس می‌کنند.

واژه «رست دفنس یا دفاع استراحت rest defence» از کجا سرچشمه می گیرد؟

این اصطلاح ترجمه مستقیم از عبارت آلمانی restverteidigung است. استراحت در آلمانی به این دلیل استفاده می شود که با آنچه که باقی مانده است، بر خلاف معنای انگلیسی که برای آرامش استفاده می شود.

از نظر فوتبالی، استراحت برای آن دسته از بازیکنانی که در پشت یا اطراف توپ هستند، برای دفاع بالقوه از ضدحمله آماده می‌شوند و در عین حال از حمله پشتیبانی می‌کنند.

اصطلاح استفاده شده توسط اتحادیه فوتبال آلمان – restfeldsicherung – در واقع به “پوشش کمکی میدان” ترجمه می شود. مثال مشابهی از عبارت فوتبال آلمانی که مستقیماً به انگلیسی ترجمه شده است.

چگونه بازیکنان می توانند از کاربرد موثر رست دفنس rest defence یا دفاع استراحت اطمینان حاصل کنند؟

قبل از اینکه توپ مالکیتش تغییر کند، بازیکنانی که توپ را در اختیار دارند باید فاصله و موقعیت خود را از یکدیگر مدیریت کنند. واحد رست دفنس rest defence یا دفاع استراحت باید به اندازه کافی از هم فاصله داشته باشند تا حریف را بکشد، بازیکنان را از فرم خارج کند و به حرکت توپ به مناطقی کمک کند که حمله اولیه جریان داشته باشد و خطرناک بماند. در نهایت، بهترین راه برای متوقف کردن حریف از ضد حمله، گلزنی از طریق حمله اولیه است.

از آنجایی که فوتبال ورزشی کم امتیاز است، تعداد گل‌ها کم هستند. بنابراین فواصلی که واحد دفاع استراحت مدیریت می کند باید احتمال ضد حمله را نیز در نظر بگیرد. هنگامی که آنها به عنوان یک واحد جمع و جور در نزدیکی یکدیگر قرار می گیرند، به احتمال زیاد خطوط خطرناک عبور از جلو را قطع می کنند، توپ را به تأخیر می اندازند و با موفقیت در مقابل پرس حریف قرار می گیرند. با این حال، اگر فاصله بین آنها خیلی کم باشد، می توانند مانع از حمله تیم خود شوند.

هنگامی که آنها فاصله ها را به درستی مدیریت کردند، بردن توپ به عقب بسیار مهم است. یک تیم می تواند از طریق دوئل انفرادی، قطع توپ، تکل یا فرود آمدن روی توپ های دوم به این مهم دست یابد. پیش‌بینی اینکه نمایشنامه ممکن است به کجا برسد، همچنین می‌تواند به یک رست دفنس rest defence دفاع استراحت مؤثر منجر شود، همانطور که می‌تواند به خواندن اشکال بدن، درک حرکات و ویژگی‌های مخالف و ارتباط منظم منجر شود.

اگر یک تیم نتواند بلافاصله پس از از دست دادن مالکیت توپ را به دست آورد، به تعویق انداختن ضدحمله حریف و توقف حرکت فوری حریف به جلو، قدم بعدی است. هر چه حریفان زمان بیشتری برای ساخت حمله خود داشته باشند، زمان بیشتری برای بازیکنان اضافی برای دفاع وجود دارد.

اگر واحد رست دفنس rest defence دفاع استراحت فشار، پوشش و تأخیر را اعمال کند، بازیکنان واحد حمله بالاتر از زمین زمان برای بازیابی دارند. آنها اغلب از پشت سر رقیبان فشار می آورند. گاهی اوقات این بازیکنان در حال ریکاوری واقعاً می توانند مالکیت خود را دوباره به دست آورند و حمله جدیدی ایجاد کنند. اگر بازیابی امکان پذیر نیست، اضافه کردن بازیکنان بیشتر به شکل گیری یک بلوک دفاعی کمک می کند.

بلوک کلی دفاع استراحت معمولاً می تواند به دو خط مجزا تقسیم شود. معمولاً این به شکل 2-3 (مانند پارما انزو مارسکا در زیر) یا 3-2 خواهد بود. بالاتر از دو خط مسئول بسته شدن فوری فضاهای اطراف توپ است تا سعی شود ضد حمله را در منبع متوقف کند. این خط معمولاً از هافبک‌هایی با تفکر دفاعی تشکیل می‌شود، اگرچه روند رو به افزایشی شاهد حضور حداقل یک مدافع بوده است. آنها باید برای دوئل کردن، تکل زدن و قطع توپ، با پرس تهاجمی مقابله کنند.

این اقدامات همچنین به عنوان “قفل کردن لبه” محوطه جریمه شناخته می شود. این خط همچنین مسئول به تأخیر انداختن ضد حمله حریف است و به هم تیمی های بالاتر از زمین اجازه می دهد تا به حالت دفاعی بازگردند و به حضور دفاعی تیم خودشان را اضافه کنند.

مدافعان معمولاً عمق دو خط را تشکیل می دهند و برخی از تیم ها یک هافبک را عقب می اندازند. این خط باید از پاس‌های مستقیم و طولانی‌تری دفاع کند که دفعات بیشتری از پاس‌های جلویی عبور کند. طبیعتاً آنها بیشتر در هوا دوئل خواهند کرد، در حالی که با حریف نیز روبرو خواهند شد.

تعداد فزاینده ای از تیم ها با رست دفنس rest defence خود بسیار تهاجمی هستند و خط عمیق تر را بیشتر و بیشتر در نیمه حریف قرار می دهند. این مسافت بالقوه مورد نیاز برای پشت سر گذاشتن به سمت دروازه خودی را افزایش می دهد، اما همچنین به بازیکنان مهاجم فضای کمتری برای عملیات می دهد. این امر به طور بالقوه حمایت متقابل بیشتری را از جانب افراد پیش رو ممکن می سازد.

کدام مربیان و تیم‌ها نمونه‌های خوبی برای رست دفنس rest defence هستند؟

منچسترسیتی پپ گواردیولا در استفاده از رست دفنس rest defence:

گواردیولا تسلط بر توپ و قلمرو را به ارمغان می آورد و شکل 3-2 زیر خط پنج نفره او، واحد دفاع استراحت را تشکیل داده است. در ابتدا بازیکنانی مانند ژائو کانسلو و الکساندر زینچنکو از دفاع کناری معکوس شدند. سپس گواردیولا از جان استونز یا مانوئل آکانجی خواست که از دفاع میانی به جلو حرکت کنند تا به رودری تک محور در مدیریت فضاهای مستقیم زیر توپ بپیوندند.

لیورپول یورگن کلوپ در استفاده از رست دفنس rest defence:

4-3-3 کلوپ اغلب به شدت به پیشروی های مدافع کناری متکی بوده و مقدار قابل توجهی از بازی هجومی آنها را ایجاد می کند. در نتیجه، هافبک مرکزی اغلب در نقش‌های پوششی قبل از دو مدافع میانی – ویرجیل فن دایک به عنوان گزینه اول، با جوئل ماتیپ یا ابراهیما کوناته اغلب در کنار او قرار می‌گیرد. این شکل 2-3 به بازیکنانی مانند جردن هندرسون، جیمز میلنر، جورجینیو واینالدوم، نبی کیتا و بعدها واتارو اندو و دومینیک سوبوسلای برای پوشش زمین، فشار تهاجمی و دفاع از فضاها قبل از پوشش کم شده در خط آخر لیورپول متکی است.

آرسنال میکل آرتتا در استفاده از رست دفنس rest defence:

مانند گواردیولا، آرتتا اغلب یکی از مدافعان کناری خود – که معمولاً زینچنکو است – را وارونه می کند تا ترکیبش را تقویت کند. با این حال، لحظات زیادی وجود دارد که مانند کلوپ از دفاع استراحت 2-3 استفاده می شود. با تسلط وینگرهای آرسنال، بازیکنانی مانند زینچنکو، تاکهیرو تومیاسو و بن وایت در عوض برای پوشش و محافظت محدود شده‌اند، زیرا خط جلو حداکثر عرض را برای مدت طولانی‌تری حفظ می‌کند.


برایتون روبرتو دزربی در استفاده از رست دفنس rest defence:

د زربی در سبک بازی مورد علاقه خود به شدت به دو محوری متکی است. دابل پیوت، به علاوه سه تا از چهار عقب در پوشش، اغلب دفاع استراحت او را تشکیل می دهند. با چرخش های مختلف در طول بازی، دفاع استراحت دزربی از نظر نفرات متفاوت خواهد بود، اما شکل 2-3 باقی می ماند. آخرین خط او بسیار تهاجمی است و دائماً به دنبال فشار به نیمه حریف است. آنها به ندرت در خط میانی دفاع می کنند، در عوض به دنبال فشار دادن به فضاهای فراتر از دایره مرکزی (زیر) هستند.

مزایای یک رست دفنس rest defence یا دفاع استراحت خوب چیست؟

مزیت اصلی یک دفاع استراحت خوب این است که ضد حملات رقیبان را متوقف می کند. با موقعیت یابی هوشمندانه، دوئل تهاجمی و قاطعانه، پرس، مهار و بازیابی کلی، می توان پتانسیل ضد حمله را از بین برد. اگر ضد حملات یک مخالف خاص خروجی اصلی حمله آنها باشد، این ایده آل است.

از آنجایی که فوتبال یک بازی تهاجمی است، یک دفاع استراحت موثر نیز به حبس کردن حریف در نیمه خود برای مدت طولانی‌تری کمک می‌کند. این به کنترل منطقه ای مسابقه کمک می کند و به تیم مهاجم اجازه می دهد برای مدت های طولانی تر مسلط شود. حتی اگر تیم مدافع در هنگام محافظت از دروازه خود قوی باشد، قفل کردن آنها برای مدت طولانی از طریق یک رست دفنس rest defence دفاع استراحت موثر به فرسودگی ذهنی آنها کمک می کند. همچنین می‌تواند خطاها و اشتباهات احتمالی مانند آنچه برای گل سوم منچسترسیتی به منچستریونایتد در مارس 2024 مجبور کند.

گاهی اوقات اثربخشی دفاع استراحت به طور قابل توجهی می تواند به مدیریت، نوسان یا تغییر کامل حرکت یک مسابقه کمک کند. این می تواند تفاوت بین یک ضد حمله تعیین کننده مسابقه یا شکستن یک بلوک فشرده توسط حریف باشد.

از قضا، دفاع استراحت یک تیم می تواند به گلزنی در ادامه خط کمک کند. هنگامی که یک تیم برای مدت قابل توجهی در یک بلوک دفاع می کند، گاهی اوقات می تواند در زمان ها یا مناطق اشتباه افزایش یابد. این معمولاً به دلیل ناامیدی یا عدم نظم دفاعی است، و به خصوص اگر آنها مدتی توپ را در اختیار نداشته باشند.

در صورتی که دفاع بقیه در جایی که بازیکنان حریف از نقش دفاعی خود خارج می شوند و در تلاش برای ضدحمله هستند، دوباره مالکیت توپ را بدست می آورند، تیم در حمله انتقال می تواند از فضاهای جدیدی که لحظاتی قبل در دسترس نبودند، بهره برداری کند، مجازات کند و امتیاز بگیرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تاکتیک های فوتبال و کسب بینش از مربیان در بالاترین سطح، سایت های فوراستادی 4STUDY.IR و وبلاگ باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز را  مطالعه کنید.

باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز، به عنوان بهترین مدرسه فوتبال کرج تلاش دارد تا همگام با تمرینات بهترین آکادمی های فوتبال دنیا جلو رفته و استعدادهای بهتررا به فوتبال ملی و باشگاهی ایران معرفی کند. شما نیز می توانید عضو باشگاه درفک البرز شده و در مسیر حرفه ای شدن قدم بردارید.

پاسخ دهید