آرایش 9 نفره در فوتبال (ترکیب : 3-4-1 در فوتبال)

آرایش 9 نفره در فوتبال (ترکیب : 3-4-1 در فوتبال)

مشاوره مربیگری
توسط سعید رنجبر

جوانب مثبت این آرایش فوتبال
معایب این آرایش فوتبال
امکان مالکیت خوب در مرحله بازیسازی را فراهم می کند
فقدان تعداد در یک سوم پایانی می تواند رسیدن به توپ و استفاده از آن را در زمان رسیدن به آن دشوار کند.
وقتی توپ را در اختیار دارید چندین گزینه وجود دارد
می تواند در انتقال مثبت ضعف داشته باشد
تعداد زیادی اعداد پشت توپ هنگام دفاع

 3-4-1 – در 9 مقابل 9

مزایای در اختیار داشتن توپ:

از آنجایی که این ترکیب به شدت به سمت واحدهای دفاعی و هافبک دارای وزن مناسب می باشد، این فرصت را برای تیم فراهم می کند تا در مرحله بازیسازی نکات خوبی داشته باشد.
ممکن است در یک سوم پایانی اعداد وجود نداشته باشد و رسیدن توپ به این منطقه از زمین را دشوار می کند. وقتی توپ به آنجا می رسد، حفظ آن و ایجاد موقعیت های گلزنی می تواند سخت باشد.
حفظ توپ و انتقال آن از یک سوم دفاعی به یک سوم مرکزی به دلیل تعداد هم تیمی هایی که بازیکن روی توپ برای پاس دادن در اختیار دارد، آسان تر می شود.

تعداد بازیکنانی که در یک سوم دفاعی و مرکزی قرار می گیرند به این معنی است که حریف برای بستن همه گزینه های مختلف مشکل خواهد داشت.

فقدان بازیکنان فوروارد فرصتی را برای تعدادی از بازیکنان فراهم می کند تا توانایی خود را برای حمایت کردن توسعه دهند.

اعداد اضافی در واحدهای دفاعی و هافبک به بازیکنان کمک می کند تا اعتماد به نفس خود را برای دریافت توپ در مناطق پرخطر زمین تقویت کنند.

دروازه بان

بازیکنان اضافی در واحدهای دفاعی و هافبک بازیکنان را تشویق می‌کند تا  صبر و حوصله خود را تقویت کنند. بنابراین به احتمال زیاد دروازه بان نقش مهمی در این امر ایفا خواهد کرد.

برای استفاده کامل از بازیکنان اضافی، توپ باید از یک طرف زمین به طرف دیگر جابجا شود. دروازه بان اغلب در این فرآیند شرکت می کند.

برای انجام این کار، دروازه بان باید دائماً موقعیت خود را تنظیم کند تا در مکان مناسب برای دریافت توپ از هم تیمی که تحت فشار است و به دنبال گزینه ایمن برای بازی برگشت توپ است، قرار بگیرد.

برخی از جزئیات کلیدی بسیار مهم هستند، مانند اطمینان از واضح بودن خط پاس برای حرکت توپ و در صورت امکان، قرار گرفتن در کنار دروازه به جای داخل دروازه – زیرا هرگونه کنترل نادرست می تواند منجر به گل شدن شود.

دروازه بان علاوه بر قرار گرفتن در موقعیت صحیح، باید بتواند توپ را به طور موثر کنترل کند تا بتواند به سرعت به سمت دیگر زمین منتقل شود. این اجازه می دهد تا از فضای موجود قبل از ناپدید شدن استفاده شود.

دروازه‌بانی که توپ را روی پای عقب دریافت می‌کند و توپ را از پای خود به سمت بازیکنی که می‌خواهد آن را به او پاس دهد، باید اجازه دهد که کل عمل در دو لمس کامل شود.

اگرچه این یک اقدام ساده به نظر می رسد، اما نیاز به انجام بی عیب و نقص هر بار در حالی که تحت فشار هستید یک چالش واقعی است و تنها زمان و تمرین به دروازه بان کمک می کند تا آن را کامل کند.

مدافع میانی در آرایش 3-4-1 فوتبال و بازی 9 نفره

هنگامی که تیم توپ را در اختیار دارد، مدافع میانی نقش کلیدی در این ترکیب دارد.

با تقویت زمین، بین دو هافبک میانی و دو مدافع کناری، آنها اساسا از یک مدافع میانی به یک هافبک نگهدارنده تبدیل می‌شوند.

در این پست، آنها به دنبال پیوند بازی بین واحدهای دفاعی و هافبک خواهند بود. یک ویژگی کلیدی برای این، سطوح بالای آگاهی است – آنها باید بدانند چه چیزی در اطرافشان است، جلوتر و پشت سرشان.

آنها همچنین باید روی بازی حمایتی و موقعیت یابی خود کار کنند. علیرغم بازی در پست مرکزی، آنها باید در تمام عرض زمین زمانی که تیم توپ را در اختیار دارند، عمل کنند. این امر به ویژه در زمانی که توپ به سمت واحد میانی حرکت می کند، اهمیت دارد.

در هر تیمی، گاهی اوقات بازی کردن پاس های رو به جلو برای هافبک ها دشوار است، زیرا هر چه در زمین جلوتر بروید، فضای کمتری در دسترس است.

بنابراین، برای حفظ مالکیت توپ، هافبک‌ها اغلب به دنبال بازی معکوس به هم تیمی خود در موقعیت مناسب پشت سرشان هستند.

در این ترکیب، این هم تیمی بیشتر مدافع میانی خواهد بود که به نقش هافبک منتقل شده است. آنها باید موقعیت خود را تنظیم کنند، در حالی که توپ از یک طرف به طرف دیگر منتقل می شود، در سراسر زمین حرکت کنند.

بازیکنان گسترده اطمینان حاصل می کنند که تیم دارای عرض است و به ایجاد نفوذ در آینده کمک می کند
مهاجم اغلب نیاز دارد که توپ را تا رسیدن پشتیبانی نگه دارد
مدافعان کناری تر گزینه های زیادی برای پاس دارند و باید گزینه صحیح را انتخاب کنند
هافبک های مرکزی بالا و مرکزی می مانند تا از مهاجم حمایت کنند
دروازه بان باید دائماً موقعیت خود را تغییر دهد تا در مکان مناسبی برای دریافت توپ از هم تیمی قرار گیرد
مدافع میانی قدم می گذارد تا بازی را بین واحدهای دفاعی و هافبک پیوند دهد.
مدافعان کناری باید تعدادی گزینه پاس در اختیار داشته باشند: مدافع میانی، هافبک های میانی و دروازه بان.

کلید این موقعیت، در هنگام مالکیت، در انتخاب پاس صحیح است. انجام این کار به پیشرفت سریع تیم کمک می کند و توپ را از مناطق خطرناک زمین دور می کند.

اگر پاس اشتباهی را انتخاب کنند، می تواند پیشرفت تیم را در زمین به تاخیر بیاندازد که به حریف فرصت های بیشتری برای کسب توپ نزدیک به دروازه ما می دهد.

بدتر از آن، پاس اشتباه می تواند منجر به واگذاری مستقیم توپ شود و تیم را در موقعیتی واقعا سخت و خطرناک قرار دهد.

بخش دیگری از این فرآیند انتخاب پاس، شناسایی مکان هایی است که بازیکن دریافت کننده توپ می خواهد آن را دریافت کند.

این احتمال وجود دارد که اکثر بازیکنان از نزدیک توسط حریف مشخص شوند. بنابراین، حتی یک پاس دقیق به آنها می تواند منجر به از دست دادن مالکیت آنها شود.

برای جلوگیری از این امر، بازیکنی که توپ را پاس می دهد باید مشخص کند که هم تیمی‌اش دقیقاً کجا می‌خواهد آن را دریافت کند تا بتواند مالکیت توپ را حفظ کند و اقدام بعدی خود را سریع و کارآمد انجام دهد.

“ترکیب شدن با هم تیمی به بازیکن گسترده اجازه می دهد تا در زمین پیشرفت کند…”

به عنوان مثال، اگر بازیکنی تحت فشار حریفی باشد که از سمت راست او نزدیک می شود، توپ را می توان به سمت چپ بازی کرد.

سپس به بازیکن این امکان را می دهد که از حریف خود دور شود در حالی که با قرار گرفتن بین توپ و حریف از توپ محافظت می کند.

بازیکنان گسترده و کناری در آرایش 3-4-1 و بازی 9 نفره فوتبال

از آنجایی که این ترکیب تعدادی از بازیکنان را تشویق می کند تا در مناطق مرکزی بازی کنند، بازیکنان پهن برای اطمینان از عرض تیم بسیار مهم هستند.

آنها همچنین باید اطمینان حاصل کنند که دائماً برای پاس در دسترس هستند تا به تیم اجازه دهند در صورت لزوم توپ را از مناطق مرکزی شلوغ دور کنند. این همچنین می تواند به شکل سوئیچ بازی باشد.

هنگامی که یک بازیکن گسترده توپ را دریافت می کند، آنها چندین موقعیت مختلف در دسترس دارند – بیشتر از زمانی که در یک موقعیت مشابه در ترکیب هفت نفره یا حتی در ترکیب های 9 نفره دیگر قرار بگیرند.

این گزینه‌ها به بازیکن اجازه می‌دهد یکی از اصول کلیدی در مالکیت را ارائه دهد: نفوذ.

ترکیب با هم تیمی، مانند بازی یک و دو، به بازیکن گسترده اجازه می دهد تا در زمین پیشرفت کند و از حریف فراتر رود.

با ماندن در یک موقعیت گسترده، این احتمال وجود دارد که هنگام دریافت توپ به دقت یارگیری نشوند، اما سپس به سرعت از طرف حریفی که به دنبال بستن فضای خود است تحت فشار قرار می گیرند.

بنابراین فرصتی برای استفاده از این حرکت بازیکن حریف با انتقال توپ به داخل از جایی که از آنجا آمده است وجود دارد.

از آنجایی که پاس در داخل بازی می شود، طبیعی است که این مدافع توپ را تماشا کند و به بازیکن پهن این فرصت را بدهد که از پشت آنها فرار کند و پاس برگشت را جمع کند.

برای انجام موثر این کار، مهم است که بازیکن پهن با دقت و وزن صحیح، پاس را به هم تیمی خود برساند.

سپس، پس از انجام این کار، لحظه مناسب حرکت برای دریافت پاس برگشتی را تشخیص می دهند.

هافبک های مرکزی در آرایش 3-4-1 در بازی 9 نفره فوتبال

با ورود مدافع میانی به خط هافبک، و بازیکنان پهنی که به تیم عرض می دهند، دو هافبک میانی باید اطمینان حاصل کنند که بالا و مرکز باقی می مانند.

نقش اصلی آنها حمایت از مهاجم است که بدون آن منزوی می شود.

برای انجام موثر این کار، آنها باید بفهمند که مهاجم دقیقاً کجا به حمایت نیاز دارد و در بازی خود به جای واکنش نشان دادن، فعال باشند.

از نظر اینکه در کجا از مهاجم حمایت کنند، بازیکنان می‌توانند به دنبال شاخص‌های ساده باشند، مثلاً زمانی که توپ را در اختیار دارند، به کدام سمت می‌روند؟

به عنوان مثال، اگر مهاجم مقابل مهاجمان قرار بگیرد، آنها می خواهند پشتوانه ای از آنها جلوتر باشد. اگر آنها پشت به دروازه داشته باشند، می خواهند توپ را به سمت عقب برای بازیکنان حمایت کننده بازی کنند.

هافبک های مرکزی باید اطمینان حاصل کنند که این حمایت به سرعت انجام می شود، زیرا مهاجم فقط می تواند برای مدت کوتاهی مالکیت توپ را حفظ کند. بنابراین آنها باید اطمینان حاصل کنند که همیشه در موقعیتی هستند که بتوانند در صورت لزوم حمایت کنند.

با این حال، هافبک ها نیز باید از این فراتر بروند. آنها باید تلاش کنند و پیش بینی کنند که چه اتفاقی می افتد، به خصوص که دو مورد از آنها وجود دارد.

به عنوان مثال، اگرچه مهاجم ممکن است پشت به دروازه داشته باشد و نیاز به هم تیمی خود داشته باشد که در موقعیتی قرار بگیرد تا پاس رو به عقب دریافت کند، اما برای انجام این کار تنها به یک بازیکن نیاز است. هافبک مرکزی دیگر باید تشخیص دهد که وقتی توپ به عقب باز می شود، همکار هافبک آنها رو به جلو است و می خواهد توپ را در آن جهت بازی کند.

دو هافبک میانی باید بتوانند با هم کار کنند تا موقعیت های یکسانی را در اختیار نگیرند و گزینه مشابهی برای شریک خود ارائه دهند.

هافبک های مرکزی باید اطمینان حاصل کنند که به سرعت از مهاجم پشتیبانی می شود…

مهاجم تیم در آرایش 3-4-1 در بازی 9 نفره

کاملاً منزوی بودن به این معنی است که فرد پیشرو تنها اغلب مجبور است خود توپ را حفظ کند.

مهم این است که تک مهاجم، نظم و انضباط خوبی داشته باشد و فقط توپ را در طول خط دفاعی حریف تعقیب نکند.

با نزدیک‌تر شدن بازی به نسخه ۱۱ نفره، اکنون مناسب است که بازیکنان را با برخی تاکتیک‌ها و استراتژی‌ها آشنا کنیم.

می‌توانیم از مهاجم بخواهیم وظایف خاصی را انجام دهد، نه اینکه فقط توپ را فشار دهد. اینکه این وظایف چه هستند بستگی به این دارد که شما در تلاش برای رسیدن به آن هستید.

به عنوان مثال، ممکن است بخواهید تیم شما سعی کند حریف را مجبور به بازی در مناطق مرکزی کند، یا ممکن است بخواهید آنها را از انتقال توپ از یک طرف زمین به سمت دیگر منع کنید.

هر کاری که می خواهید انجام دهند، مهاجم باید هدف را به خاطر بسپارد و منظم بماند و در مقابل وسوسه تلاش برای بردن توپ مقاومت کند و در عوض روی وظیفه ای که تعیین کرده است تمرکز کند.

هر کار خاصی که باشد، تکمیل آن عمدتاً شامل انجام همان کار خواهد بود: قطع گزینه‌های خاصی برای بازیکن روی توپ.

برای انجام این کار، آنها باید روی رویکرد خود کار کنند. به جای نزدیک شدن به بازیکن روی توپ با طی کردن کمترین فاصله، آنها باید در مسیری حرکت کنند که خط پاس را به بازیکنی که نمی خواهند توپ به آن برسد بسته می شود.

اگرچه این ممکن است چالش‌برانگیزترین کار نباشد، اما مشکل برای بازیکنان این است که انجام آن را به خاطر بسپارند.

اگر مهاجم فراموش کند این کار را انجام دهد – حتی اگر فقط برای یک ثانیه – به حریف صاحب توپ این فرصت را می دهد تا به هم تیمی خود پاس بدهد که ترجیح می دهد به سمت او نرود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تاکتیک های فوتبال و کسب بینش از مربیان در بالاترین سطح، سایت های فوراستادی 4STUDY.IR و وبلاگ باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز را  مطالعه کنید.

باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز، به عنوان بهترین مدرسه فوتبال کرج تلاش دارد تا همگام با تمرینات بهترین آکادمی های فوتبال دنیا جلو رفته و استعدادهای بهتررا به فوتبال ملی و باشگاهی ایران معرفی کند. شما نیز می توانید عضو باشگاه درفک البرز شده و در مسیر حرفه ای شدن قدم بردارید.

پاسخ دهید