پیشگیری از آسیب ها و بهبود مراقبت های پزشکی در ورزشکاران با فرآیند کاوی

در ورزش حرفه ای، پیشگیری از آسیب یک تعهد برای حفظ سلامت ورزشکاران، طول عمر حرفه آنها و عملکرد آنها است. همچنین یک ضرورت استراتژیک برای دستیابی به نتایج مطلوب ورزشی و یک ضرورت اقتصادی برای محافظت از سرمایه گذاری های مورد نیاز برای ایجاد یک تیم رقابتی است.

مدل‌های پیش‌بینی برای به حداقل رساندن خطر آسیب با تجزیه و تحلیل بار خارجی و داخلی، نشانگرهای ژنتیکی و متابولومیک، و حتی همه آن‌ها ادغام شده در یک مدل ایجاد شده‌اند که در فوتبال زنان باشگاه بارسلونا آغاز شد. این مدل‌ها از یک استراتژی برنامه‌ریزی پیروی می‌کنند تا فعالانه یا با پیش‌بینی عمل کنند. با این حال، نگاه کردن به گذشته همچنین می تواند اطلاعات ارزشمندی برای درک زمان، چگونگی و مکان وقوع آسیب ها به طور مکرر ارائه دهد. برای این کار می توان از فرآیند کاوی استفاده کرد.

 

اهمیت پیشگیری از آسیب:

این روشی است که از طریق آن سازمان ها می توانند داده ها را از سوابق سیستم خود استخراج کنند تا اطلاعاتی را به دست آورند که به آنها امکان می دهد عملکرد فرآیندهای خود را بهتر درک کنند و عوامل خطر بالقوه و زمینه های بهبود را شناسایی کنند. رامون پی-روسینول و گیل روداس فونت از حوزه پزشکی بارسا نوآوری هاب، با همکاری اورت ورهاگن از مرکز پزشکی دانشگاه آمستردام و میریام بلان از مشاوره ITEREM BPM، ارزش فرآیند کاوی را در زمینه پزشکی FC مورد مطالعه قرار داده اند. بارسلونا در تحقیقی با عنوان «فرایندکاوی برای بررسی رابطه بین سوابق بالینی و شدت خطر آسیب و بازگشت به بازی در ورزش های حرفه ای» در BMJ Open Sport & Exercise Medicine منتشر شد.

روش استخراج فرآیندی
داده ها تجزیه و تحلیل شد
این تحقیق داده‌های پزشکی را که بین ژانویه 2008 و مارس 2020، یعنی زمانی که همه‌گیری شروع شد، ایجاد کرد. پایگاه داده 21981 رکورد برای 2559 مورد فردی از دوازده ورزش مختلف داشت. با استفاده از الگوریتم نرم افزار Fluxicon Disco و استفاده از داده کاوی در نوع «Discovery» آن، تمام این اطلاعات برای شناسایی الگوهای آسیب و جریان فیلتر شده است.

الگوریتم ها و ابزارهای مورد استفاده:

قبلاً، نمونه به دو دسته ورزشکارانی که در معاینات پزشکی آنها (Pre-Participation Medical Evaluation PPME) هیچ سابقه بالینی تشخیص داده نشده بود و ورزشکارانی که انجام داده بودند تقسیم شد. این دو گروه ایجاد کرد: سالم (HS) با 2511 آسیب در 624 ورزشکار و پاتولوژیک (PG) با 2877 آسیب در 815.

از آنجا، داده های تولید شده توسط هر دو گروه برای بررسی رابطه بین سوابق بالینی با خطر آسیب بعدی، شدت و دوره های بهبود یا بازگشت به بازی (RTP) تجزیه و تحلیل شد.

نتایج مطالعه
الگوهای آسیب
تجزیه و تحلیل بر روی شایع ترین مکان های آناتومیک آسیب – ران، زانو، پا و مچ پا – همراه با چهار نوع شایع آسیب شناسی – عضله، تاندون، هماتوم، و مفصل/رباط- متمرکز شد و به عنوان یک آسیب عود کننده تعریف شد. دو ماه پس از RTP از همان نوع و در همان محل آناتومیکی آسیب قبلی رخ داد. همچنین در نظر گرفته شد که آیا آسیب‌ها باعث غیبت ورزشی (از دست دادن زمان) شده یا اجازه ادامه تمرین و رقابت (توجه پزشکی) را می‌دهد.

به عنوان نتایج کلیدی این مطالعه، می‌توان نتیجه گرفت که رابطه واضحی بین آسیب‌های عضلانی ران و پیچ خوردگی مفصل مچ پا به صورت اختیاری وجود دارد.

از آنجا، هنگام استفاده از داده کاوی، آسیب های مرتبط مختلف پیدا شد. از 1944 آسیب عضلانی در ران، دو “جریان” اصلی وجود داشت: 821 مورد آسیب مکرر در همان محل و 239 مورد آسیب به مفصل مچ پا. یعنی نیمی از آسیب‌های عضلانی ران منجر به آسیب‌های عضلانی مکرر شد، در حالی که یک پنجم آسیب‌های بعدی به مچ پا منجر شد. برعکس، از 1271 آسیب مفصل مچ پا، 322 آسیب مکرر و 236 مورد مربوط به آسیب های بعدی ران بود.

تاثیر بر سلامت ورزشکاران
هیچ تفاوت قابل توجهی بین گروه بازیکنان بدون آسیب شناسی قبلی پس از استخدام و بازیکنانی که با توجه به مصدومیت های بعدی در باشگاه وجود دارد، وجود ندارد. با توجه به عود ورزشکاران با سوابق بالینی قبل از PPME، در طول اقامت ورزشکاران در FC بارسلونا، مسیر آسیب بین HS و PG تفاوتی نداشت، و این نشان می دهد که فرآیندهای مراقبتی که در حال حاضر در باشگاه انجام می شود برای وضعیت هر دو گروه های ورزشکاران کافی است.

تیم پزشکی، فیزیوتراپ ها، مربیان بدنی و مربیان بارسا ممکن است نقش مهمی در حفظ سلامت ورزشکاران و کاهش خطر آسیب داشته باشند.

این تحقیق کاربرد و ارزش فرآیند کاوی را در روش های مراقبت های بهداشتی حرفه ای ورزشی نشان داده است. در این مورد، به عنوان یک ابزار ارزشمند برای استخراج دانش قابل توجه از انباشت انبوه و آشفته داده ها آشکار شده است. نتایج نشان می‌دهد که در باشگاه بارسلونا، هر دو ورزشکار که به عنوان پاتولوژیک و سالم در بدو ورود به باشگاه شناخته می‌شوند، افزایش نمی‌یابند.

خطر آسیب، و به نظر می رسد همه چیز نشان می دهد که تصمیم گیری در مدیریت پزشکی موقعیت های خاص آنها کافی بوده است.

هنگامی که یک ورزشکار برای FC Barcelona امضا می‌کند، در صورتی که سوابق بالینی در PPME شناسایی شود، توجه فردی به او جلب می‌شود. فرآیند کاوی برای آزمایش تصمیم گیری و عملکرد ساختارهای یک سازمان است. نتیجه گیری در این مورد این است که تیم پزشکی، فیزیوتراپیست ها، مربیان بدنی و مربیان ممکن است نقش مهمی در حفظ سلامت ورزشکاران و کاهش خطر آسیب داشته باشند. با وجود همه اینها، باشگاه باید به تکامل و پیاده سازی ابزارهای جدید در PPME خود ادامه دهد.

توصیه ها
لازم به ذکر است که نتایج این مطالعه ممکن است در زمینه‌های دیگر متفاوت باشد و قابل تعمیم به سایر باشگاه‌ها نیست، زیرا کاملاً مشروط به پروتکل‌های نظارت بر سلامت ورزشکاران باشگاه بارسلونا و استراتژی‌های پیشگیری از آسیب باشگاه است. فرآیند کاوی تنها به عنوان ابزاری برای بهبود مراقبت های بالینی در ورزش حرفه ای تایید شده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تاکتیک های فوتبال و کسب بینش از مربیان در بالاترین سطح، سایت های فوراستادی 4STUDY.IR و وبلاگ باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز را  مطالعه کنید.

باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز، به عنوان بهترین مدرسه فوتبال کرج تلاش دارد تا همگام با تمرینات بهترین آکادمی های فوتبال دنیا جلو رفته و استعدادهای بهتررا به فوتبال ملی و باشگاهی ایران معرفی کند. شما نیز می توانید عضو باشگاه درفک البرز شده و در مسیر حرفه ای شدن قدم بردارید.

پاسخ دهید