آنالیز هر تکه ای از یک مدافع کناری مدرن در فوتبال (لیف دیویس بازیکن لیگ انگلیس)

آنالیز هر تکه ای از یک مدافع کناری مدرن در فوتبال (لیف دیویس بازیکن لیگ انگلیس)

اگر صعود ایپسویچ تاون از لیگ یک به لیگ برتر در فصول متوالی قابل توجه بود، پیشرفت موازی لیف دیویس نیز قابل مشاهده است. هر ذره ای مدافع کناری مدرن، بازی او در کمپین های ترفیع ایپسویچ، جایگاهی را برای او در تیم های فصل لیگ یک و چمپیونشیپ به ارمغان آورد – البته این شانس را نداریم که نشان دهد در لیگ برتر چه کاری می تواند انجام دهد.

دیویس دو بازی در لیگ برتر برای لیدز یونایتد در فصل 2020/21 انجام داد و اولین بازی خود را به عنوان بازیکن 20 ساله مقابل منچسترسیتی انجام داد. با این حال، پس از یک دوره قرضی با بورنموث در چمپیونشیپ، انتقال او به ایپسویچ در سال 2022 بود که با هدایت کایران مک کنا شروع به کار او کرد.

در زیر، مربیان دارای مجوز یوفا، بازی فنی و موقعیتی او را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده اند.

تحلیل فنی و موقعیتی:

لیف دیویس یک مدافع چپ پا است که به عنوان یک دفاع چپ در یک دفاع چهار دفاعی یا یک مدافع چپ در یک دفاع پنج دفاعی بازی کرده است. او در درجه اول یک مدافع کناری تهاجمی است و بیشترین پاس گل (18) را در فصل 2023/24 قهرمانی EFL ثبت کرده است. او در فصل 2022/23 لیگ یک نیز همین کار را کرده بود (با 14 گل).

دیویس یک ورزشکار پویا است که برای سوء استفاده از فضا در موقعیت‌های هجومی و انتقال‌ها به جلو حرکت می‌کند و برای دریافت پاس‌ها در بیرون و پشت مدافعان شتاب می‌گیرد. این به این معنی است که او می تواند در موقعیتی قرار بگیرد که بتواند از پشت خط دفاعی عبور کند یا برای هم تیمی های حمایت کننده ای که از عمق بیشتری می آیند یک کات بک ارائه دهد.

او همچنین دارای هوشی است که می‌تواند اهداف خود را در این موقعیت‌های پیشرفته پنهان کند، بدن خود را به گونه‌ای شکل دهد که قبل از ضربه زدن به مدافعان داخلی، به صورت ضربدری شکل دهد – به خصوص اگر هیچ گزینه‌ای در داخل محوطه وجود نداشته باشد، یا اگر مدافعان بیش از حد متعهد به دفاع از فضای بیرونی باشند. او از یک انفجار شتاب برای سفر به موقعیت های خطرناک در داخل نیمه فضا استفاده می کند.

عبور و خلاقیت:

دیویس دید فوق العاده ای را در یک سوم پایانی نشان می دهد. او در فصل قهرمانی 2023/24 بیشتر از 33 پاس کلیدی به ثبت رساند. او قادر است حرکات هجومی هم تیمی ها را در داخل محوطه جریمه شناسایی و پیش بینی کند تا آنها را در موقعیت های گلزنی بیابد. وقتی مدافعان بیش از حد متعهد به دفاع از او در بیرون می‌شوند – در تلاش برای محدود کردن سانترهای سنتی بیشتر در منطقه – او در استفاده از فضا برای بازی کات‌بک در ناحیه بین جعبه شش قدم و لبه محوطه مهارت دارد. در اینجا، وزن پاس او به هم تیمی ها دعوت می کند تا به توپ برسند و با یک لمس تمام کنند. در واقع، رابطه او با کانر چاپلین (در زیر) برای صعود ایپسویچ به لیگ برتر ضروری بود.


دیویس همچنین در موقعیت های عبور سنتی تر برتری دارد. هنگامی که مدافعانی که سعی می کنند عبور او را محدود کنند، محکم درگیر می شود، وزن بدنش را به داخل می اندازد. با انجام این کار، او به طور لحظه ای مدافع را از تعادل خارج می کند و او را قادر می سازد تا با بیرون پای چپ خود تماس کوتاهی داشته باشد تا فضا را برای عبور از خارج از خط مدافع و داخل محوطه جریمه باز کند. این لمس کوتاه او را قادر می سازد تا از مدافع به عنوان راهنما برای سانتر خود استفاده کند و مانع از ریکاوری مدافع برای مهار آن می شود.

علیرغم اینکه سرعت و مهارت زیادی برای رویارویی با مدافعان 1-1 ندارد، تیزبینی دیویس در تغییر جهت در این شرایط ارزشمند است. توانایی او در انتخاب هم تیمی ها با تغییر قد و وزن بسیار چشمگیر است.

 

خارج از مالکیت توپ:

بدون توپ، دیویس می‌تواند با فشار تهاجمی، فضای دریافت و بازی رو به جلو را برای حریف بسته کند. ورزشکاری او تضمین می کند که در صورت لزوم می تواند از فواصل بزرگتر به سمت مدافعان کناری یا کناری حریف بپرد. او محرک ها را به خوبی تشخیص می دهد.

با استفاده از یک پرس مستقیم، او به سرعت زمین را در تلاش برای به دست آوردن مجدد مالکیت پوشاند. او همچنین هوش خود را نشان داده است که دویدن های پرسینگ خود را منحنی کند – چه از داخل به بیرون یا چه بیرون به داخل، به ترتیب بازی را در داخل یا خارج محدود کند – بسته به رویکرد تاکتیکی ایپسویچ.

در یک سوم دفاعی، او زمانی بهترین عملکرد را دارد که بتواند بدن خود را شکل دهد تا مهاجمان را به سمت بیرونش مجبور کند. دیویس همچنین از بدن خود برای قرار گرفتن بین مهاجم و توپ استفاده می کند و در هنگام تلاش برای سوء استفاده از فضای پشت او، از حرکت آنها جلوگیری می کند.

او می تواند در برابر بازیکنان پویایی که چندین بار تغییر مسیر می دهند مبارزه کند. در برابر این نوع حریف، او به زودی متعهد به تکل می‌شود و حرکات بزرگ‌تری انجام می‌دهد که وزن بدن او را ثابت می‌کند و او را در برابر تغییرات سریع جهت آسیب‌پذیر می‌کند.

انعطاف پذیری تاکتیکی

نقطه قوت دیویس – و به ویژه مفید برای کایران مک کنا – سازگاری او با نقش ها و موقعیت های مختلف تاکتیکی است. ایپسویچ اغلب با چهار عقب و دو محور عمیق سام مورسی و ماسیمو لونگو ساخته شده است. آنها برای دریافت در موقعیت های باریک مرکزی و ترکیب با مدافعان میانی و مدافعان کناری برای بازی در فوروارد مورد اعتماد بوده اند. در این موقعیت‌ها، دیویس می‌تواند در موقعیتی عمیق و عریض قرار بگیرد، عرض را به حداکثر برساند و فشار حریف را برای محدود کردن همه گزینه‌های پاس در دسترس (در زیر) سخت‌تر کند.


دیویس پس از دریافت در این موقعیت، تحت فشار عملکرد خوبی دارد و باسن و شانه های خود را برای دریافت روی پای عقب باز می کند. این به او این دید را می‌دهد که پاس‌های بیرون و پایین خط را شکل دهد، در صورتی که در تلاش برای قفل کردن او در مقابل خط لمسی فشار داده شود. دیویس مانند زمانی که در مناطق هجومی است، می‌تواند پاس‌های بیرون را پنهان کند و در داخل زمین بازی کند – یا بازی کند، زمانی که حریف به دنبال قطع کردن بیرون است یا افراد با سرعت زیاد او را فشار می‌دهند.

دیویس همچنین توانایی بازی در پست دفاع را دارد. در اینجا، او همچنان موقعیت‌های پیشرفته‌تری را در خط آخر در اختیار می‌گیرد، درست مانند زمانی که به عنوان دفاع کناری حمله می‌کند. این انعطاف‌پذیری می‌تواند از منظر خارج از مالکیت در برابر حریفان قدرتمندتر نیز مفید باشد. یک مثال زمانی است که ایپسویچ در دومین بازی خود در فصل 2024/25 در مقابل منچسترسیتی با فرم 5-4-1 سازگار شد (در زیر).


دیویس در سومین فصل حضورش در ایپسویچ است و در این مدت در سه دسته لیگ مختلف بازی کرده است. با این حال، شواهد این است که او در سن 24 سالگی ممکن است حالا برای چند سال آینده بازیکن لیگ برتر باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تاکتیک های فوتبال و کسب بینش از مربیان در بالاترین سطح، سایت های فوراستادی 4STUDY.IR و وبلاگ باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز را  مطالعه کنید.

باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز، به عنوان بهترین مدرسه فوتبال کرج تلاش دارد تا همگام با تمرینات بهترین آکادمی های فوتبال دنیا جلو رفته و استعدادهای بهتررا به فوتبال ملی و باشگاهی ایران معرفی کند. شما نیز می توانید عضو باشگاه درفک البرز شده و در مسیر حرفه ای شدن قدم بردارید.

 

پاسخ دهید