چگونه بازیکنان فوتبال پایه یاد می گیرند – و چگونه می توانید به آنها به عنوان مربی فوتبال کمک کنید
چگونه جوانان یاد می گیرند – و چگونه می توانید به آنها کمک کنید
مشاوره مربیگری
توسط سعید رنجبر مربی آکادمی فوتبال درفک البرز
ما با تجربیاتمان تعریف نمیشویم، بلکه آنچه از آنها میآموزیم.
مغز نمی تواند آینده را ببیند. این بر اساس تجربه و حافظه در دنیایی کار میکند که هیچچیز بیش از یک بار دقیقاً به یک شکل اتفاق نمیافتد، اما بسیاری از چیزهای بسیار مشابه زیاد اتفاق میافتند.
رانندگی به محل کار و برگشتن آن نمونه خوبی از این موضوع است. مسیر و آنچه که هر روز اتفاق می افتد بسیار شبیه است اما هرگز دقیقاً یکسان نخواهد بود.
ممکن است روزی ترافیک بیشتری وجود داشته باشد، شرایط آب و هوایی متفاوت یا کارهایی انجام شود که باعث انحراف شود. رانندگان ملزم به استفاده از تجربه خود برای مذاکره ایمن در مسیر هستند.
هرچه مسیر را بیشتر میرانند، باتجربهتر میشوند و احتمالاً تصمیماتشان در طول مسیر بهتر خواهد بود.
چهار مرحله یادگیری
ناخودآگاه ناتوان
یک فرد نمی داند که نمی تواند کاری را انجام دهد، زیرا از وجود آن اطلاعی ندارد. برای مثال، یک سرباز رومی نمیداند که نمیتواند ماشینی را رانندگی کند، زیرا هرگز آن را ندیده است.
آگاهانه ناتوان
یک فرد می داند چیزی وجود دارد و می داند که نمی تواند آن را انجام دهد. به عنوان مثال، شخصی می داند که یک ماشین وجود دارد اما هرگز درسی را ندیده است و می داند که نمی تواند آن را رانندگی کند.
آگاهانه صلاحیت دارد
یک فرد می تواند کاری انجام دهد اما باید در حین انجام آن به آن فکر کند. برای مثال، شخصی میتواند رانندگی کند، اما باید به این فکر کند که در حین حرکت ماشین چه میکند.
ناخودآگاه توانمند
یک فرد می تواند کاری را انجام دهد بدون اینکه نیازی به فکر کردن به نحوه انجام آن باشد. به عنوان مثال، یک نفر می تواند بدون فکر ماشین را رانندگی کند. مهارت ها خودکار شده اند و راننده می تواند کاملاً روی تصمیماتی که باید گرفته شود تمرکز کند.
هنگامی که آنها می توانند به توپ ضربه بزنند و به اطراف بدوند، بیشتر بازیکنان وقت خود را صرف حرکت بین مراحل آگاهانه و ناخودآگاه شایستگی یادگیری می کنند، زیرا چیزهای جدید یاد می گیرند و بیشتر تمرین می کنند.
پس از بازتاب و بررسی، بازیکنان:
دانش جدید و روش های جدید انجام کارها را به حافظه بسپارید
تغییراتی در رفتار یا نحوه رفتار آنها در مورد چیزها ایجاد کنید
پیوندها را با چیزهایی که قبلاً می دانند و می توانند انجام دهند دائمی تر کنید
اکنون، تصمیمات بازیکنان می تواند آگاهانه تر باشد، آنها می توانند کارهای بیشتری انجام دهند و موثرتر، کارآمدتر و قابل اعتمادتر باشند.
آنها مهارتهای پیشبینی بهتری در مورد اتفاقاتی که ممکن است اتفاق بیفتد، با مشاهده شروع موقعیتها خواهند داشت. آنها در برخورد با آنچه که می تواند توسعه یابد، باتجربه تر می شوند.
یادگیری در مورد آزمون و خطا است، سپس آزمون و موفقیت. همچنین در مورد انعکاس و بازنگری در مورد آنچه خوب بوده است، چه چیزی می تواند بهتر باشد و چه چیزی باید تغییر کند.
با آنچه یاد می گیرید چه کاری انجام دهید
هنگامی که افراد می دانند چه کاری باید انجام دهند، در مراحل آگاهانه یا ناخودآگاه شایستگی قرار می گیرند و انگیزه های دیگری می توانند بر آنها مسلط شوند.
آیا آنها از اینکه به سادگی می توانند کاری را انجام دهند خوشحال هستند یا می خواهند بهترین باشند؟
به عنوان مثال، هنگامی که شخصی می تواند دوچرخه سواری کند، ممکن است به سادگی خوشحال باشد که راه کارآمدی برای رسیدن از A به B پیدا کرده است. یا ممکن است آرزو داشته باشد که یک دوچرخه سوار حرفه ای یا قهرمان المپیک باشد.
اگر اولی باشد، آنها می توانند با علم به این که هرگز دوچرخه سواری را فراموش نمی کنند، ایمن باشند. آنها می توانند هفته ای یک بار روی آن بپرند و با اطمینان به مغازه ها بروند.
با این حال، اگر این مورد دوم است، آنها باید بسیار تمرین کنند، به روشی متمرکز و آگاهانه، تا بتوانند تغییرات لازم را در مجموعه مهارتها و دانش تاکتیکی خود انجام دهند و به پیشرفت ادامه دهند.
تمرین چیست؟
تمرین کاری است که زمانی انجام می دهید که بدانید چه کاری باید انجام دهید و می خواهید بهتر شوید.
اگر نمی دانید چه کاری انجام دهید، نمی توانید تمرین کنید. به شطرنج، طراحی، ریاضیات، آجرکاری، اسب سواری، رانندگی ماشین، دوچرخه سواری، هر ورزش یا بازی فکر کنید. در واقع، اصلاً هر چیزی. همه چیز مستلزم آن است که قبل از تمرین یاد بگیرید.
تا زمانی که تمرین متمرکز و عمدی باشد، به سرعت همه چیز را بهبود می بخشد. اینجاست که معلم یا مربی و دانش آنها وارد معادله می شود.
تمرین باعث ماندگاری می شود. بهترین معلمان و مربیان – و آنها عملاً یکسان هستند – برای شناخت شاگردان یا بازیکنان خود و اینکه آنها برای بهتر شدن چه کاری باید انجام دهند، زمان می گذارند.
کوچینگ خوب چیست؟
مربیان خوب دارای ویژگی های زیر هستند:
دانش عمیق از موضوع خود
درک چگونگی کارکرد یادگیری و تمرین با هم و مکمل یکدیگر
این دانش که یادگیری و تمرین به طور همزمان در سه سطح کار می کند
بازیکنان در حال یادگیری نحوه انجام کارها هستند. تمرین نحوه استفاده از چیزها؛ و ایجاد عادات ذهنی لازم برای ادامه راه
درک چگونگی ترکیب یادگیری و تمرین در کار خود با بازیکنان
آنها با الگوبرداری از رفتارهایی که پیشرفت بیش از کمال را تشویق می کنند، عادات خوب را ترویج می کنند
آگاهی از این که اگر قرار است یادگیری و تمرین مؤثر صورت گیرد، یک محیط مثبت بسیار مهم است. این شامل صبر، بردباری، درک و حمایت 100% بازیکنان در حین حرکت در سفر اکتشاف است.
شخصی سازی یادگیری و تمرین تا حد امکان. جوانان وقتی به آنها فکر می کنند دوست دارند، بنابراین اگر مربی بتواند افراد را به طور موثر در تمرین و بازی به چالش بکشد، این به اطلاعات کمک می کند تا دقیق تر و بر نیازهای بازیکن متمرکز شوند.
راهبردهای مداخلهای متنوعی در اختیار داشته باشند، از جمله پرسیدن سؤالات مناسب بهصورت باز، آموزش دادن، ارائه نمایش، ارائه چالشها، شرایط و محدودیتها – همه اینها یادگیری را پرورش میدهند و تمرین را متمرکز و عمدی میکنند.
کوچینگ خوب در عمل – روش کل، قسمت، کل
هر چه بازیکنان جوانتر یا کمتر با تجربه باشند، پیوندها و انجمن های بیشتری برای ایجاد تجربه و پیشرفت نیاز دارند.
برای این منظور، یک روش آموزشی معروف به کل-جزئی-کل یا بازی-تمرین-بازی می تواند مفید باشد.
قسمت 1 – کل
این روش شامل شروع تمرین با انجام یک بازی متمرکز است، جایی که بازیکنان شروع به درک مکان چیزی در بازی می کنند.
فرض کنید تمرکز جلسه دریافت و چرخش است. در داخل بازی، چالش برای گروه میتواند شامل این باشد که بازیکنان اجازه میدهند توپ روی بدنشان بدود و به عنوان اولین اقدام به جلو بازی کنند.
به این ترتیب، بازیکنان شروع میکنند به درک اینکه دریافت و چرخش در بازی کجاست و شروع به ایجاد پیوندهایی میکنند که کجا باید انجام شود و کجا نباید انجام شود، کجا کار میکند و کجا نیست.
این چالش همچنین به تمرکز مربی بر روی تلاش ها، مبارزات و موفقیت های بازیکنان کمک می کند و در صورت لزوم راه را برای کمک باز می کند.
قسمت 2
سپس مربی میتواند کار را به بخش تمرینی تقسیم کند که عمدیتر است، برای مثال بر چرخش بدون لمس، یک لمس یا چند لمس متمرکز است.
در تمرین قسمت 2، بازیکنان فرصت بیشتری برای تمرین تکنیک های چرخش به دست می آورند.
از آنجا که آنها از قبل بازی کرده اند، بازیکنان می توانند مرتبط بودن کار را تشخیص دهند. آنها می دانند که کجا و چگونه انواع مختلف چرخش ممکن است به آنها در بازی کمک کند. این امکان انتقال موثرتر به موقعیت های بازی را فراهم می کند.
قسمت 3 – کل
در نهایت، بازیکنان بازی دیگری را انجام میدهند و چالش اصلی را مجدداً بررسی میکنند، یا اگر بازیکنان آماده هستند تا چیزها فردی شوند یا سطحی بالاتر بروند، آن را تغییر دهند.
استفاده از روش کل بخش-کل نه تنها به بازیکنان کمک می کند تا مهارت فنی خود را توسعه دهند، بلکه به آنها کمک می کند تا در درازمدت ماهرتر شوند. آنها نه تنها یاد میگیرند و تمرین میکنند که چگونه کاری را انجام دهند، بلکه در چه زمانی باید آن را در خود بازی انجام دهند.
نتیجه
حقیقت مربیگری این است که پیچیده و کمی تصادفی است. این به نیاز بازیکنان، مهارت آنها، اندازه و روحیه گروه، فرهنگ باشگاه، شخصیت مربی و مهمتر از همه به هدف کار بستگی دارد.
نحوه مربیگری شما بستگی به این دارد که به چه کسی آموزش می دهید و برای چه چیزی به آنها آموزش می دهید. یک سایز به هیچکس نمی خورد.
درک نحوه یادگیری بازیکنان و برخی از مفاهیم پشت یادگیری و تمرین می تواند کمک زیادی به مربیان برای انجام بهترین عملکرد توسط بازیکنان خود کند.
باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز، به عنوان بهترین مدرسه فوتبال کرج تلاش دارد تا همگام با تمرینات بهترین آکادمی های فوتبال دنیا جلو رفته و استعدادهای بهتری را به فوتبال ملی و باشگاهی ایران معرفی کند. شما نیز می توانید عضو باشگاه درفک البرز شده و در مسیر حرفه ای شدن قدم بردارید.
- بهترین مدرسه فوتبال کرج کجاست؟ (بهترین آکادمی فوتبال در کرج)
- بهترین باشگاه و مدرسه فوتبال در کرج (مدرسه فوتبال خوب در کرج)
- بهترین مدرسه فوتبال کرج
- مدرسه فوتبال کودکان در کرج
- استعدادیابی فوتبال در کرج
پاسخ دهید
برای ارسال نظر باید وارد شوید.