زن باشیم یا مرد؟شما هم از استریوتایپ و اثر هاله ای برای درک خودتون از محیط استفاده میکنید؟  

ترکیب جنسیتی سازمانها دچار تغییرات زیادی شده است.امروز خانم های زیادی در سازمان ها وجود دارند که در پست های مهم سازمان قرار گرفته اند.اثر بخشی آنها نسبت به گذشته بیشتر شده است.

الگوهای رفتاری ما در طی سال های اخیر دچار تغییرات سریعی شده است.

به نحوه ی خوابیدن خودمان نگاه کنیم.سالهای قبل در رختخواب افراد با خواندن کتاب ،یا شمارش ستاره ها یا شمارش گوسفندان خوابشان میبرد.

امروز ما با چک کردن تلگرام،اینستاگرام خوابمان میبرد.

امروز ما باید فرقی قائل شویم میان جنس و جنسیت.جنس(مذکر و مونث)،جنسیت(ممکن است من مذکر باشم،اما رفتارهای زنانه داشته باشم).

تا حالا توجه کردید امروز اولین ارتباط دخترها و پسرها  با جنس مخالف ،نه با پسر و دختر همسایه بلکه با فردی در دنیای مجازی برقرار و تجربه میکنند.

تا حالا توجه کردید که یک نفر را بلافاصله در یک طبقه بندی قرار میدهید تا بتوانید آنرا قضاوت کنید.اصفهانی ها خسیس هستند،شیرازی ها تنبل هستند و هفته ی آنها از روز یکشنبه شروع میشود.یا در خیابان رانندگی میکنید و به یکباره ماشینی را در حال پارک دوبل میبینید،و بدون دیدن راننده اش،سریع میگویید نگاه کن کی به این خانم ها گواهینامه میده.این ها استریوتایپ هستند،و ما رفتارهای دیگران را به خاطر قرار گرفتن در یک گروه(مرد یا زن بودن)(اصفهانی یا شیرازی بودن)مورد قضاوت قرار میدهیم.

تا حالا توجه کردید که وقتی استاد دانشگاه در مورد درسی منابع زیادی معرفی میکند،سخت گیر است،در کلاس خشک است.دانشجویانش در هنگام صحبت بایکدیگر براحتی اخلاق و شخصیت استادشان را قضاوت میکنند و برچسب میزنند که فلانی عجب اخلاق مزخرفی دارد،اصلا تا حالا تو زندگیش خندیده،چه جوری همسرش باهاش زندگی میکنه.اینها اثر هاله ای است،شما با دیدن یک رفتار از استادتان،آنرا به کل شخصیتش تعمیم میدهید.

مرد بودن و زن بودن نیز همین گونه است.با حضور بیشتر خانم ها در سازمانها ،اهمیت این موضوع بهتر قابل درک است.

همه ی ما میدانیم که مردان و زنان تفاوت های زیادی دارند.مردان حداقل 7 سال کمتر از زنان عمر میکنند،گوررنگی بیشتری دارند(خودمم کوررنگی دارم)،زنان بو را بهتر میفهند،چربی بدنشان بیشتر است و تفاوت های دیگر.اما آیا این تفاوت های فیزیکی باید باعث قضاوت مدیران در مورد زن بودن یا مرد بودن شود؟جواب منفی است.

ما در مورد الگوهای رفتاری مردانه و زنانه صحبت میکنیم، و نه در مورد مرد بودن و زن بودن.همانطور که در بالا نیز اشاره کردم،یک مدیر خانم میتواند الگوهای رفتاری مردانه داشته باشد،همچنانکه یک مدیر آقا نیز میتواند ،الگوی رفتاری زنانه داشته باشد.

در پایان این درس الگوهای رفتاری زنانه و مردانه را خیلی سریع مرور می کنیم:

                                                       الگوی رفتاری زنانه                                       الگوی رفتاری مردانه

پاسخ دهید