نقش جدید مربی دروازه بان ها در فوتبال مدرن | درفک البرز

مربی دروازه بانان بریستول رورز، آدریان تاکر، در مورد مسئولیت های هفتگی مربی دروازه بان های مدرن در آماده شدن برای یک مسابقه صحبت می کند.

مربی دروازه بان های مدرن و آینده چیزی بیش از “مردی است که دروازه بان های باشگاه را آماده می کند”. در بازی امروز، او باید نقش بیشتری در روند آماده سازی قبل از بازی داشته باشد، به ویژه در قسمت ضربات ایستگاهی، جایی که باید با سایر اعضای کادرفنی در ارتباط باشد و با سرمربی یا مدیر کار کند.

برقراری ارتباط با سایر اعضای کارکنان خارج از “دروازه بانان” اکنون ضروری است. نقش مربی دروازه‌بان در حال تغییر است و مسئولیت‌های بیشتری برای این نقش دنبال می‌شود که در نهایت نه تنها به نفع مربی دروازه‌بان‌ها، بلکه برای دروازه‌بان، تیم و کل باشگاه خواهد بود. فقط فرآیند بر عهده گرفتن مسئولیت بیشتر در محل کار اغلب به کسب احترام بیشتر از همه زمینه ها در محل کار کمک می کند، و نقش مربی دروازه بان نیز از این قاعده مستثنی نیست. پیشرفت نقش می تواند به پیشرفت شخصی مربی کمک کند و او را از منطقه راحتی خود خارج کند، اما فراتر از آن، مزایای واقعی وجود دارد.

مربی دروازه بان چگونه با سایر اعضای کادر فنی کار می کند و روند تغییر را هدایت می کند؟ در اینجا من روی هفته ای تمرکز می کنم که در آن یک مربی تیم را برای ضربات ایستگاهی آماده می کند.

ضربات ایستگاهی یک عنصر کلیدی از بازی است، چه ضربات ایستگاهی برای تیم گرفته شود و چه در مقابل آن، و بخش مهمی از روند قبل از بازی است که هر هفته انجام می شود. برخی از مربیان دقایقی را صرف این کار می کنند، برخی ساعت ها و برخی دیگر روزها را به آماده سازی خود اختصاص می دهند. به هر شکلی که باشد، کیفیت آماده سازی حیاتی است و در اینجا نقش کلیدی که یک مربی دروازه بان می تواند در آماده سازی تیم برای آنچه ممکن است در پیش داشته باشد را برجسته می کنم.

آمادگی برای روز مسابقه
در اوایل هفته، روند تجزیه و تحلیل بازی با شناسایی روند روز مسابقه حریفان آغاز می شود. تعدادی از کلیپ ها برای برجسته کردن نقاط قوت و نقاط ضعف پیشنهادی موقعیت یابی، که عموماً از سرویس های پیشاهنگی و تجزیه و تحلیل بازی مانند Wyscout یا Instat تهیه شده اند، دنبال می شوند.

در مرحله بعد، با مربی تیم اول صحبت می شود و یادداشت هایی در آماده سازی برای تدوین تعدادی ایده عملی انجام می شود. همچنین بحث‌های بیشتری با بازیکنان در یک گروه فرعی کوچک وجود دارد که به آنها ایده می‌دهد که در آخر هفته چه چیزی ارائه می‌شود و بنابراین تصویری از آنچه لازم است برای آنها ترسیم می‌کند. این همچنین به آنها احساس مالکیت روند آینده را می دهد.

هنگامی که این ایده ها به درستی فرموله شدند، مربی دروازه بان باید ایده های عملی خود را برای آماده سازی ارائه دهد و دلیل پشت برنامه خود را توضیح دهد. سپس او باید با دقت گوش دهد! امیدوارم بازخوردها مثبت باشد و بتوان زمانی را برنامه ریزی کرد که در آن این افکار و ایده ها برای زمینه آموزشی به خوبی تنظیم شوند و بتوان در مورد چگونگی و زمان ارائه همه آنها بحث کرد.

زمان اختصاص داده شده شما، روشی که مدیر می‌خواهد برنامه ارائه شود و قالبی که از آن پیروی می‌کند، بخشی از برنامه‌ریزی برای روز مسابقه می‌شود. در برخی موارد، نشان دادن و بحث در مورد این طرح با بازیکنان و کادر مربیان در اتاق جلسه ممکن است کمک کند تا مجدداً به همه طرف‌ها جزئیات بیشتری داده شود تا قبل از اجرای طرح هضم شوند. به عنوان یک مربی دروازه بان که در یک تیم فنی کار می کنم، همیشه به دنبال این هستم که سایر اعضای تیم مربی را در روند آماده سازی برای عناصر خارج از زمین قرار دهم. فرصت هایی برای زیر سوال بردن عناصر برنامه وجود دارد، اما باز ماندن در هر فرآیندی باعث ایجاد احترام بیشتر بین همه افراد در فرآیند تصمیم گیری می شود.

اجرای طرح
تا روز مسابقه، امیدواریم که سرمربی تیم را انتخاب کرده باشد و مربی دروازه بان بتواند سازماندهی تاکتیکی هر بخش بازی پیشنهادی را، چه برای تیم باشد و چه در مقابل آن، فرموله کند. عناصر فنی مورد نیاز از بازیکنان نیز ارائه شده است، مانند نوع دریافت، زمان حرکت، موقعیت بازیکنان و سرعت حرکات آنها. زمینه های موفقیت و زمینه هایی که ممکن است تیم را با چالش مواجه کند نیز برجسته شده است.

سپس می توان نمونه های عملی را ارائه کرد. در همه زمان‌ها، فرآیند تحویل با نظارت مدیر بر فرآیند کامل انجام می‌شود و دائماً به او این فرصت داده می‌شود تا برای تقویت و شفاف‌سازی افکاری که ممکن است در مورد نحوه پیش‌روی کارها داشته باشند، پیش قدم شود.

دلیل این مقاله برجسته کردن اهمیت پیشرفت شخصی مربی دروازه بان در چارچوب خواسته های محیط کاری فعلی است. ممکن است فرصت هایی برای کار در خارج از منطقه آسایش یک مربی وجود داشته باشد یا نباشد، اما به عنوان یک مربی باتجربه دروازه بان ها و مربی مربی یوفا، معتقدم مربیان دروازه بان امروزی باید برای پاسخگویی به خواسته های محیط مدرن آماده باشند و قادر به برقراری ارتباط باشند.

باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز، به عنوان بهترین مدرسه فوتبال کرج تلاش دارد تا همگام با تمرینات بهترین آکادمی های فوتبال دنیا جلو رفته و استعدادهای بهتری را به فوتبال ملی و باشگاهی ایران معرفی کند. شما نیز می توانید عضو باشگاه درفک البرز شده و در مسیر حرفه ای شدن قدم بردارید.

پاسخ دهید