روانشناسی در فوتبال | درفک البرز

بسیاری از مردم می گویند که فوتبال ربطی به زندگی ندارد. نمی‌دانم آنها چقدر از زندگی می‌دانند، اما از فوتبال چیزی نمی‌دانند.» اینگونه بود که آنخل دی ماریا، وینگر آرژانتینی، یک پست انعکاسی در شبکه های اجتماعی را که فراتر از دنبال کنندگان او بود، پایان داد. پیام او دقیق بود. ما فوتبالیستی مانند دی ماریا را به عنوان یک ورزشکار خدادادی می بینیم، اما هر اتفاقی را که او را به نخبگان این ورزش آورده است، فراموش کنیم.

دی ماریا به موارد زیادی اشاره کرد که دیوانه بازی فوتبال بوده، یا زمانی که در خیابان های آرژانتین می دوید تا به موقع برای تمرین حاضر شود زیرا به اتوبوس نرسیده بود.

تأثیر اجتماعی و اقتصادی بسیار زیادی در فوتبال وجود دارد. ابعاد این ورزش به قدری قوی است که گاهی اوقات از آن به عنوان یک سلاح ژئوپلیتیک استفاده می شود. با این حال، در پشت این همه قدرت، یک جنبه آسیب پذیر وجود دارد که گاهی اوقات فراموش می کنیم. پشت یک پیراهن و یک جفت کفش فوتبال، فردی با خصوصیات مشابه با هر انسان دیگری وجود دارد.

فوتبال بیش از یک ترسیم تاکتیکی یا موقعیت‌های توپ، ورزشی است که با رفتار ذهنی تغذیه می شود. یک بازیکن مطابق با احساسات خود عمل می کند. در نتیجه، فوتبال روانشناسی است.

شروع روانشناسی ورزش به دوره اول قرن بیستم برمی گردد و در سال 1965 رسمیت بین المللی پیدا کرد. دخالت آن در فوتبال اساسی است. مطالعه ای که توسط مجله رفتار ورزشی منتشر شد نشان داد که استفاده از مهارت های روانشناختی در طول مسابقه باعث بهبود عملکرد هافبک ها در پاس دادن، اولین لمس و تکل آنها می شود.

روانشناسی در فوتبال از سخنرانی های الهام بخش و درمان به تجزیه و تحلیل تأثیر رسانه ها، مخاطبان و توانبخشی آسیب تکامل یافته است.

به گفته مارتا هردیا، هماهنگ‌کننده سابق دانشگاه ملی اتونوما مکزیک (UNAM)، ابعاد روانی-اجتماعی متعددی برای کمک به یک تیم فوتبال وجود دارد. هردیا در مقاله خود “روانشناسی ورزشی و فوتبال” جنبه های مختلفی از جمله “رهبری، ارتباط گروهی، تاثیرات تماشاگران در بازی های خارج از خانه، تاثیرات رسانه های جمعی، عزت نفس و عملکرد ورزشی، توانبخشی بدنی، تاکتیک های انگیزشی، و آمادگی برای بازنشستگی.» در مجموع، این عوامل نمونه ای از حوزه روانشناختی فردی و گروهی در فوتبال هستند.

طبقه‌بندی روش‌شناختی روان‌شناسی ورزشی نشان می‌دهد که فوتبال به ورزشکارانش جنبه‌های مهمی به عنوان مهارت‌های زندگی می‌دهد. ویژگی هایی مانند تفکر تاکتیکی، توزیع توجه، هماهنگی روانی-حرکتی، همدلی گروهی، و کنترل هیجانی و اضطرابی به تکامل بازیکنان فوتبال در خارج از زمین کمک می کند.

با این وجود، ویژگی‌های بیشتری وجود دارد که بازیکنان زمانی که در بازی‌ها یا تمرین‌ها بحث نمی‌کنند، به آن‌ها دست می‌یابند. انطباق بازیکنان خارجی با عادات یک کشور جدید نشان دهنده نقش بسیار مهمی در حرفه یک فوتبالیست است.

در دسامبر 2016، کارلوس توز مهاجم آرژانتینی برای شانگهای شنهوا قرارداد امضا کرد. باشگاه چینی سالانه 40 میلیون دلار به توز پیشنهاد داد و به پردرآمدترین بازیکن تاریخ تبدیل شد. با این حال، اندی استرانگ، کارشناس فوتبال چینی و مدیر ورزشی آژانس ارتباطات دیجیتال میلمن، مهاجم آرژانتینی را صدا زد. همانطور که او به آژانس خبری بین المللی Agencia EFE گفت، استرانگ از “نگرشی که توز نشان داد” ناامید شد.

استرانگ توز را با هالک مهاجم برزیلی مقایسه کرد، که “تلاش، اشتیاق و مشغله بسیار بیشتری برای تیم و بازی در چین نشان داد.” توز درگیر جراحات مرموز، اضافه وزن بود و به خاطر عادات غذایی اش مورد انتقاد قرار گرفت. عدم انطباق با شیوه جدید زندگی و فضای کار وجود داشت. همانطور که Agencia EFE گزارش داد، توز نتوانست یک قرارداد دو ساله را تکمیل کند، حتی زمانی که 19 عضو خانواده را به چین برد تا بتواند با ماجراجویی جدید خود سازگار شود.

در مصاحبه ای با روانشناس و بازیکن حرفه ای سابق دیگو مدینا، او توضیح داد که داشتن وابستگی عمیق به فرهنگ میهن نمی تواند برای بازیکن مفید باشد. این می تواند باعث فقدان جو مثبت در ماجراجویی خارج از کشور شود و نیاز اساسی برای روانشناختی یا مربیگری برای بازیکن جدید به عنوان کانال توسعه با جو ناشناخته ایجاد کند.

مدینا اظهار داشت: “گاهی اوقات فوتبالیست ها دلتنگ غذاهای محلی، آب نبات ها، مکان ها و حتی فعالیت هایی می شوند که اصلاً در خانه انجام نمی دادند.” “فوتبالیست ها نیاز به باز بودن داوطلبانه با خود دارند. آنها نیاز به کنجکاوی برای تعامل با عناصر جدید دارند. فردی که این ویژگی ها را نادیده می گیرد، می تواند بر عملکرد آنها تأثیر منفی بگذارد.

باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز، به عنوان بهترین مدرسه فوتبال کرج تلاش دارد تا همگام با تمرینات بهترین آکادمی های فوتبال دنیا جلو رفته و استعدادهای بهتری را به فوتبال ملی و باشگاهی ایران معرفی کند. شما نیز می توانید عضو باشگاه درفک البرز شده و در مسیر حرفه ای شدن قدم بردارید.

پاسخ دهید