یک مدافع میانی مدرن در فوتبال کیست و چه ویژگی هایی دارد؟ | درفک البرز

یک مدافع میانی مدرن، یک مدافع میانی است که وظایفی مشابه یک مدافع میانی سنتی داشته و اهمیت بیشتری بر روی حرکات در اختیار دارد. مانند هر مدافع میانی، آنها بیشتر با مهاجمان وسط حریف یا مهاجمان کناری که به داخل حرکت می کنند سروکار دارند. با این حال، مدافعان میانی مدرن نیز به دنبال شروع حملات با بازیسازی و شکستن پرس، اطراف یا بالای بلوک حریف یا پرس با پاس‌های نفوذی یا دریبل‌ها هستند.

نقش مدافع میانی در طول زمان چگونه تغییر کرده است؟

واژه دفاع میانی  از توسعه دفاع چهار نفره به عنوان رایج‌ترین شکل دفاعی در فوتبال سرچشمه می‌گیرد. چیزی که در ساختار پرکاربرد W-M یک خط از سه مدافع کناری بود، با حرکت به عقب یک هافبک به خط دفاعی به یک خط دفاعی چهار نفره تبدیل شد. تصور می شود که این ایده در برزیل و در واکنش به شکست آنها در فینال جام جهانی 1950 مقابل اروگوئه سرچشمه گرفته است. هدف، قابل درک، ایجاد امنیت بیشتر دفاعی آنها بود.

با پیشرفت این نقش در طول زمان، مدافع میانی مدرن بسیار فراتر از یک مدافع بود. آنها هنوز هم در مناطق مرکزی محافظت دفاعی و پوشش می‌دهند، اما مدافعان میانی در حال حاضر زمانی که تیمشان مالکیت توپ را در اختیار دارد، بسیار بیشتر درگیر هستند.

وظایف یک مدافع میانی مدرن چیست؟

مدافعان میانی مدرن اغلب برای سوار شدن بر توپ در موقعیت‌هایی با برتری عددی در برابر مهاجمان میانی حریف تنظیم می‌شوند. بنابراین، یک مسئولیت کلیدی این است که زمانی که آنها فضای لازم برای انجام این کار را دارند، با توپ به جلو حرکت کنند. هنگام بازیسازی از عقب، دروازه بان همچنین می تواند به اضافه بار بر تیم مدافع کمک کند. اگر مهاجمی دروازه بان را ببندد، فضای بیشتری برای دفاع میانی ایجاد می کند تا با توپ جلو بیاید. هنگامی که مدافع میانی با توپ به جلو رفت، باید به دنبال پاس رو به جلو برای حفظ حرکت باشد.

بنابراین، مدافعان میانی مدرن نیز مسئول شکستن خطوط با پاس هستند. این‌ها اغلب در طول بازی‌های آماده‌سازی عمیق‌تر دیده می‌شوند، اما اگر در وسط زمین دریبل کنند، می‌توانند جلوتر هم بیایند. پاس‌های مبدلی که در داخل یا خارج باز می‌شوند نیز می‌توانند به پیشرفت از طریق یا اطراف بلوک مقابل کمک کنند.

تعویض بازی یا پاس های طولانی تر نیز بخش مهمی از بازی مدافع میانی مدرن فوتبال است. پاس‌های مورب به سمت وینگر کناری یا پاس‌های مستقیم‌تر با هدف دویدن از پشت، ارزش زیادی دارند.

مدافعان میانی مدرن همچنین باید حرکات مکرر در زیر توپ انجام دهند و در زمانی که یک حرکت تهاجمی باید از طریق دفاع تنظیم شود، از هم تیمی های هافبک حمایت کنند.

مسئولیت های خارج از مالکیت یک مدافع میانی مدرن چیست؟

بیرون از توپ، یک مدافع میانی مدرن باید تقریباً همان وظیفه دفاع میانی سنتی را انجام دهد. این شامل سازماندهی خط دفاعی، برقراری ارتباط با هم تیمی ها و پیشتازی در ضربات ایستگاهی دفاعی است.

به عنوان یک فرد، آنها از مناطق مرکزی مقابل دروازه دفاع خواهند کرد. مسئولیت های کلیدی عبارتند از مهار ضربات، انجام تکل، مهار و فاصله گذاری، و رقابت برای توپ به صورت هوایی و زمینی.

با این حال، از آنجایی که بازی برای تشویق مدافعان کناری به حمله هر چه بیشتر توسعه یافته است، مدافعان میانی مدرن باید به اندازه کافی چابک باشند تا در مناطق وسیع پوشش ارائه دهند. آنها همچنین باید بتوانند ضد حملات حریف را در زمانی که هم تیمی ها به موقعیت خود باز می گردند به تعویق بیاندازند و به اندازه کافی جسورانه برای فشار دادن و حمایت از یک پرس بالا جسارت داشته باشند. انجام این کار باعث می شود زمین بازی برای حریف کوچکتر شود.

بهترین مدافعان میانی مدرن چه کسانی هستند؟

ویرجیل فن دایک، لیورپول
فن دایک یک مدافع میانی فرمانده است. او در هوا قوی است، هنگام دفاع تک به تک، خونسرد و کنترل شده است، و بدون توجه به حریف، از نظر فیزیکی تحمیلی است. او یک رهبر در زمین است، به طور منظم با هم تیمی های خود ارتباط برقرار می کند و سازماندهی می کند. روی توپ، او با پاس های خود خطوط را می شکند و مهارت خاصی در تغییر بازی دارد. پاس های او از مدافع میانی چپ برای یافتن محمد صلاح در جناح راست بسیار موثر است.

روبن دیاس، منچسترسیتی
دیاس بازی را خیلی خوب می خواند و به لطف پیش بینی استثنایی اش، توپ های مکرری را دفع میکند. او هنگام درگیر شدن با حریف در دوئل انفرادی آرام است. او اغلب از پهلو به حریف خود نزدیک می شود و هدفش این است که بدون خطا، توپ را به بیرون براند. زمانی که سیتی مالکیت توپ را در اختیار دارد، یکی از مدافعان کناری پپ گواردیولا اغلب به هافبک مرکزی می رود. در اینجا، دیاس از موقعیت دفاع میانی خود جابجا می شود تا به تشکیل یک دفاع سه نفره کمک کند. او از سمت چپ وسط یا سمت چپ این سه مدافع، به راحتی می تواند در زمانی که فرصت داشته باشد وارد خط میانی شود. از آنجا، او پاس‌های کوتاهی را به هافبک مرکزی می‌دهد – جایی که سیتی معمولاً پس از انتقال مدافع کناری فوق به آن منطقه، بار اضافی دارد.

سرخیو راموس، رئال مادرید و پاری سن ژرمن
راموس همیشه توانایی چشمگیری در دوئل های تک به تک و همچنین پرخاشگری و تمایل به پریدن از خط دفاعی برای مهار کردن از خود نشان داده است.

زمانی که احساس می‌کند بیرون آمدن ایده خوبی است، در نواحی مرکزی زمین قرار می‌گیرد، اما می‌تواند هر زمان که طرف دفاع مرکزی او موقعیت بهتری برای درگیری با حامل توپ داشته باشد، به عنوان مدافع پوششی عمل کند. روی توپ، او یک پاس دهنده جسور است که می تواند هنگام شروع حملات کوتاه یا بلند حرکت کند. او همچنین به طور موثر دریبل‌های جلو می‌زند، و اغلب یک تکل موفقیت‌آمیز را برای تحریک ضدحمله دنبال می‌کند.

لئوناردو بونوچی، یوونتوس
بونوچی که بیشتر به عنوان مدافع میانی در خط دفاعی سه نفره بازی می کند، تقریباً یک مدافع میانی مدرن است. او می تواند حریفان را به شدت تحت فشار قرار دهد و در دوئل های انفرادی با مهاجمان وسط یا با هافبک هایی که فراتر از مهاجمان خود هستند رقابت کند. او می تواند حرکت حریفان را به تعویق بیندازد. به طور تهاجمی پرس می کند و برای بردن توپ تلاش می کند و همچنین در هوا قوی است. در مالکیت توپ، او می تواند توپ را به سمت هر دو جناح پخش کند یا با یک پاس مستقیم به دنبال دویدن در پشت حریف باشد. او همچنین قبل از اینکه به دنبال یافتن سریع هافبک های تهاجمی باشد، زمانی که فضا داشته باشد وارد خط میانی می شود.

کدام بازیکنان دیگر نمونه ای از مدافعان میانی مدرن هستند؟

پائولو مالدینی، آث میلان
ریو فردیناند، منچستریونایتد
جرارد پیکه، بارسلونا
متس هوملز، بوروسیا دورتموند و بایرن مونیخ.
کالیدو کولیبالی، ناپولی

مزایای بازی با یک مدافع میانی مدرن چیست؟

یک مدافع میانی مدرن، گزینه‌های کنترل و پاس را در زمان بازیسازی ارائه می‌دهد، که به تیم کمک می‌کند بر مالکیت توپ مسلط شود و موقعیت‌های بیشتری خلق کند. با تغییر قانون ضربات شروع بازی توسط دروازه بان در آستانه فصل 2019/20، مدافعان میانی که در توپ خوب هستند، اکنون می توانند در محوطه جریمه خود از دروازه بان خود پاس دریافت کنند.

یک مدافع میانی با دامنه پاس خوب می تواند به اتصال سریع و به روش های مختلف به بازیکنان مهاجم کمک کند. بهترین مدافعان میانی می‌توانند پاس‌های خود را بسته به استراتژی دفاعی حریف تطبیق دهند، چه فشار بیاورند و چه در یک بلوک عقب بنشینند. یک مدافع میانی که با توپ به جلو می رود، می تواند بارهای عددی را نیز در خط میانی ایجاد کند. این به نوبه خود می تواند به آزادسازی هم تیمی های خود در جلوتر کمک کند.

معایب بازی با یک مدافع میانی مدرن چیست؟

اشتباهات یا خطاهای فردی هنگام بازی از پشت می تواند به موقعیت های بزرگی برای حریف منجر شود. هر چه حریف توپ را به گل نزدیک‌تر کند، موقعیت‌های بهتری ایجاد می‌کند.

نقش مدافع میانی مدرن به بازیکنانی همه کاره نیاز دارد که می توانند از راه های مختلفی بر بازی تأثیر بگذارند. اگر آنها نتوانند تمام جنبه های نقش مورد نیاز خود را با استانداردهای بالا – چه در داخل و چه خارج از مالکیت – انجام دهند، رویکرد تیم ممکن است آسیب ببیند.

باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز، به عنوان بهترین مدرسه فوتبال کرج تلاش دارد تا همگام با تمرینات بهترین آکادمی های فوتبال دنیا جلو رفته و استعدادهای بهتری را به فوتبال ملی و باشگاهی ایران معرفی کند. شما نیز می توانید عضو باشگاه درفک البرز شده و در مسیر حرفه ای شدن قدم بردارید.

پاسخ دهید