کتاب روش شناسی بدنسازی فوتبال (رویکرد علمی و مدرن به تمرینات آماده سازی، سرعت و چابکی و پیشگیری از مصدومیت)

کتاب روش شناسی بدنسازی فوتبال (رویکرد علمی و مدرن به تمرینات آماده سازی، سرعت و چابکی و پیشگیری از مصدومیت) یکی از بهترین کتاب های مربیگری فوتبال به خصوص برای مربیان بدنساز فوتبال است.

در این کتاب آقای دکتر آدام اون با جمع آوری مقالات روز مربیگری فوتبال، کتاب فوق العاده خوبی را تالیف کرده اند و به همت انتشارات توپ و دکتر بهزاد نوشادی در ایران ترجمه و چاپ شده است.

باید گفت که این کتاب هم ترجمه مناسبی داره و هم صفحه آرایی کتاب نسبت به سایر کتب انتشارات توپ بهبود پیدا کرده است. کاش در انتهای کتاب منابع اصلی و رفرنس مقالات آورده میشد تا اگر خواننده ای تمایل به دسترسی برای مقاله اصلی را دارد، از این منبع استفاده می کرد.

همچنین به نظر ما میشد با QR code برای تمرینات بدنی فیلم هایی را تهیه کرد تا شکل صحیح انجام این حرکات توسط مربیان آموخته و درست به بازیکنان انتقال داده میشد.

در هر صورت این مطلب تلاش دارد تا برخی از جملات کتاب روش شناسی بدنسازی فوتبال (رویکرد علمی و مدرن به تمرینات آماده سازی، سرعت و چابکی و پیشگیری از مصدومیت) با شما مربیان فوتبال ایران به اشتراک بگذارد تا در صورت تمایل این کتاب را تهیه نمایید.

برای خرید آنلاین کتاب می توانید از لینک زیر اقدام نمایید.

خرید آنلاین کتاب روش شناسی بدنسازی فوتبال از کتابخانه مربیان فوتبال ایران

 

به طور کلی فوتبالیست های حرفه ای حدود 9 تا 12 کیلومتر را در هر مسابقه پوشش می دهند.

Total Distance Covered کل مسافت طی شده که یکی از پارامترهای شدت و بار تمرین است.

در انگلستان سرعت مسافت های کوتاه بیشتر است و در اسپانیا سرعت حرکت توپ در زمان مالکیت توپ


فوتبال یک ورزش تناوبی است یعنی ورزشی که دارای توقف و شروع های فراوان است. به دلیل همین تناوبی بودن و به دلیل تغییر جهت های زیاد در طول بازی فوتبال، دویدن های شاتل ران که با تغییر جهت 180 درجه ای همراه است، تاثیرات فیزیولوژیکی این تغییر جهت ها بر روی متابولیسم بی هوازی مثبت بوده و نسبت به دوهای مستقیم باعث بهبود عملکرد بازیکنان فوتبال می شود.

بنابراین با استفاده از تمرینات بازی در زمین های کوچک SSG می توانید برای متابولیسم بی هوازی بهره بیشتر از دویدن های سنتی اینتروال بگیرید، چرا که تمرینات در زمین های کوچک تغییر جهت های بسیاری دارد.

حرکات چرخشی، شتاب، کاهش شتاب، باید به عنوان بخشی از تمرینات و فرآیند بدنسازی فوتبال مورد توجه قرار بگیرد.

از تمرینات اضافه بار برونگرا یا اکسنتریک قبل از تمرینات و مسابقات رقابتی استفاده کنید چرا که مقالات تایید کرده اند که اضافه بار برونگرا مثل اسکات نیمه یویو باعث بهبود تغییر جهت و سرعت و پرش بازیکنان فوتبال شده است.

تحقیقات در زمینه نیازهای موقعیتی بازیکنان فوتبال نشان داده است که بازیکنان خط میانی و مدافعان کناری به طور قابل توجهی مسافت بیشتری را نسبت به مدافعان میانی پوشش می دهند.


دفاع های میانی مسافت کمتری می دوند، حرکت به پشت و عقب زیادی دارند که باید تمرین روبه عقب برای آنها در نظر گرفت

هافبک های میانی دویدن های نرم دارند پس تمرینات هوازی برای آن ها مورد نیاز است

مهاجم ها دویدن های با سرعت بالای زیادی دارند

مقدار کار پر شدت برای هر موقعیت متفاوت است، بنابراین تمرینات مربوط به موقعیت های مختلف نیز باید متفاوت باشد.

تغییر در استفاده از ترکیب های مختلف، نیازهای جسمانی و تکنیکی مختلفی را در بین بازیکنان بوجود می آورد. وقتی تیمی با آرایش 3-3-4 بازی می کند مهاجمین نیازهای سرعتی و استارت های سرعتی بیشتری را خواهند داشت.

اگر تیمی درک تاکتیکی بالاتری داشته باشند، اتلاف انرژی کمتری و مسافت غیرضروری کمتری خواهند داشت.

ساعت بیولوژیک بازیکنان فوتبال که در این ساعات بهترین عملکرد خودشان را داشتند بین ساعت های 16 تا 20 می باشد. در این ساعات نه تنها عملکرد تکنیکی بهتر بلکه عملکرد جسمانی بازیکنان فوتبال در بهترین شرایط قرار دارد. به همین لیگ های برتر اروپایی بسیاری از بازی های رسمی خود را در این ساعات برگزار می کنند.


VO2 MAX مقدار حداکثر یا بهینه ای است که قلب، ریه ها و عضلات می توانند از اکسیژن هر هنگام ورزش به طور موثر استفاده کنند که این راهی است برای اندازه گیری ظرفیت هوازی یک فرد.

سیستم هوازی در فوتبال حرفه ای مشخص کرده اند که VO2 max کلید تعیین کننده عامل قلبی و ریوی در تمرینات استقامتی است.

برای بازیکنان حرفه ای فوتبال VO2 max بالاتر از 60 میلی لیتر در کیلوگرم در دقیقه است. مثلا یک بازیکن نخبه فوتبال که 75 کیلوگرم وزن دارد، حدود 5600 کیلوژول را برای او تخمین می زنند. اگر بازیکنان فوتبال در زیر این آستانه باشند، بعید است بتوانند ویژگی های فیزیولوژیکی برای موفقیت در فوتبال نخبگان را کسب کنند.


خیلی جالب است بدانید که تیم هایی با VO2 max بالاتر جایگاه های بهتری در جدول رده بندی لیگ های خود بدست می آورند.

وقتی بازیکنان فوتبال ظرفیت استقامتی بالاتری داشته باشند، مصرف گلیکوژن در آنها کاهش پیدا می کند و زمانیکه مصرف گلیکوژن پایین تری داشته باشند، به همان نسبت میزان خستگی کمتری خواهند داشت.

مصرف کربوهیدارت بالا قبل از تمرینات استقامتی می تواند باعث بهبود و اجرای مناسب عملکرد را به همراه داشته باشد.

باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز، به عنوان بهترین مدرسه فوتبال کرج تلاش دارد تا همگام با تمرینات بهترین آکادمی های فوتبال دنیا جلو رفته و استعدادهای بهتری را به فوتبال ملی و باشگاهی ایران معرفی کند. شما نیز می توانید عضو باشگاه درفک البرز شده و در مسیر حرفه ای شدن قدم بردارید.

پاسخ دهید