چرخش ها در فوتبال و نقش آنها در مالکیت و روبه جلو رفتن تیم های فوتبال | درفک البرز

چرخش ها و گردش بازیکنان در فوتبال چیست؟

چرخش ها حرکات هماهنگی هستند که حداقل دو بازیکن در یک تیم در اختیار دارند. به طور کلی، بازیکنانی که در حال چرخش هستند، با هدف دریافت توپ در فضا یا دستکاری شکل حریف، به فضاهایی که معمولاً توسط بازیکنی در موقعیت دیگری اشغال می شود، حرکت می کنند.

مربیان فوتبال چگونه از چرخش ها استفاده می کنند؟

چرخش ها برای سوار کردن بازیکنان روی توپ در مناطقی استفاده می شود که به پیشرفت تیم در زمین کمک می کند. حرکات به گونه‌ای انجام می‌شوند که افراد بتوانند نشانگر یا بازیکن یارگیر خود را از دست بدهند، و وقتی یک حرکت با حرکت هم تیمی همراه شود، شانس بیشتری برای برهم زدن شکل حریف وجود دارد. چرخش‌ها می‌توانند به‌ویژه در برابر سیستم نشانه‌گذاری نفر به نفر  مؤثر باشند، زیرا مدافعان خاص می‌توانند به مناطقی کشیده شوند که نمی‌توانند از دروازه خود محافظت کنند. آنها همچنین به احتمال زیاد به بازیکنی در تیم مالکیت کمک می کنند تا فضایی برای دریافت داشته باشند.

مربیان می توانند از چرخش برای کمک به تیم خود برای هدف قرار دادن مناطق کلیدی زمین استفاده کنند که فکر می کنند حریفان در آنها آسیب پذیر هستند. چرخش‌ها می‌توانند به بیرون کشیدن بازیکنان کلیدی از مناطق خاصی از زمین کمک کنند و به مربی کمک کنند تا خطرناک‌ترین بازیکنان خود را وارد مناطقی کند که می‌توانند دروازه را تهدید کنند.

بهترین مدرسه فوتبال کرج

مربیان همچنین می توانند تیم خود را طوری تنظیم کنند که از چرخش هایی استفاده کند که به بازیکنان خاصی نقش های متفاوتی در حمله و دفاع می دهد. به عنوان مثال، یک مدافع کناری که در هنگام دفاع بخشی از خط دفاعی است، می‌تواند در هنگام حمله در بالای زمین بازی کند، در نتیجه یک چرخش از پیش برنامه‌ریزی‌شده در محوطه وسیع از زمین فوتبال.

کدام چرخش بیشتر در فوتبال رایج است؟ کدام موقعیت ها در فوتبال بیشتر می چرخند؟


حرکات مخالف رایج ترین و ساده ترین چرخش هستند، که در آن دو بازیکن اساساً فقط موقعیت های خود را عوض می کنند. این نوع چرخش معمولا در فضاهای مرکزی، هافبک یا حمله استفاده می شود. یک مثال می تواند یک مهاجم وسط برای دریافت رو به عقب حرکت کند و یک هم تیمی عمیق تر که فراتر از فوروارد می دود.

چرخش رایج دیگر شامل حرکت یک وینگر به داخل، دفاع کناری است که یک دویدن همپوشانی انجام می‌دهد و یک هافبک میانی در موقعیتی پهن رفته تا زیر دفاع کناری پیشرو را بپوشاند (همانطور که توسط لوئیس دیاز، اندی رابرتسون و جردن هندرسون در تصویر بالا نشان داده شده است. ). این امر به ویژه در تیم هایی که از شکل 4-2-3-1 یا 4-3-3 استفاده می کنند رایج است.

بازیکنانی که در یک واحد میانی وسط قرار دارند می‌توانند با تعویض موقعیت‌ها حریف مستقیم خود را از دست بدهند. این امر به ویژه زمانی مفید است که یک تیم در مقابل حریف با تعداد بازیکنان یکسان در هافبک مرکزی قرار می گیرد.  وسط هافبک وسط که به طور روان می چرخد می تواند به تیم کمک کند تا از عمق بسازد و تا یک سوم نهایی بازی کند.

چرخش نفر سوم نیز بسیار رایج است و می تواند در هر نقطه از زمین انجام شود. این چرخش معمولا شامل سه بازیکن است و با یک حرکت نفوذی خارج از توپ برای دریافت در پشت خط یا واحد مقابل به پایان می رسد.

مزایای استفاده از چرخش در فوتبال چیست؟

هنگامی که چرخش ها به خوبی انجام شوند، ردیابی و دفاع در برابر چرخش ها بسیار دشوار است. اگر حرکات به خوبی هماهنگ شده باشند – چه از قبل برنامه ریزی شده یا بداهه – می توانند یک مزیت بزرگ و بسیار فوری به یک تیم بدهند. یک مربی می تواند با یک چرخش از پیش برنامه ریزی شده روی جذب بازیکنان خاص به یک مکان خاص کار کند، اما چرخش های تمرینی به طور کلی به بازیکنان کمک می کند تا سازگاری و حل مشکلات را در بازی یاد بگیرند. مقابله با چرخش های بداهه برای مخالفان حتی دشوارتر است.

یک مزیت قابل توجه چرخش ها این است که می توانند توسط هر گروهی از بازیکنان در هر موقعیت و در هر آرایشی انجام شوند و همچنین می توانند در طول مسابقه تکامل یابند. آنها را می توان برای رویارویی با یک فرد یا تیم خاص یا برای به دست آوردن بیشترین استفاده از قدرت خاص تیم خود طراحی کرد.

معایب استفاده از چرخش در فوتبال چیست؟

درک چرخش‌ها می‌تواند پیچیده و دشوار باشد، به‌ویژه از نظر زمان – و همچنین برای بازیکنان مهم است که بفهمند چرا چرخش انجام می‌شود. اگر به طور موثر اجرا نشوند، شانس کمی برای پیشرفت بازی، دستکاری ساختار حریف یا ایجاد موقعیت دارند. چرخش فقط به خاطر چرخش باعث هدر رفتن انرژی بازیکنان می شود.

بنابراین چرخش‌ها باید بازی تهاجمی یک تیم را تقویت کنند و خطرناک‌ترین بازیکنان هجومی را در موقعیتی کمتر تهدیدآمیز نسبت به آنچه مربی می‌خواهد منتج نشوند. حرکات بیهوده می تواند ساختار مهاجم یک طرف را تضعیف کند، اما در صورت چرخاندن توپ، شکاف هایی در ساختار خود یا بازیکنان مهاجم در قسمت اشتباه زمین ایجاد می کند.

کدام مربیان از چرخش بازیکنان در زمین فوتبال به خوبی استفاده می کنند؟

مارسلو بیلسا
چرخش های گسترده بیلسا در لیدز غیرقابل پیش بینی و موثر بود، اما این حرکات هافبک مرکزی بود که پایه و اساس بهترین بازی هجومی تیمش را فراهم کرد. بیلسا هنگام رویارویی با هافبک مرکزی سه نفره دیگر، اطمینان حاصل کرد که سه هافبک او مرتباً موقعیت‌های خود را عوض می‌کنند تا به لیدز کمک کند تا با اعداد به جلو حرکت کند و ساختار حریف را مختل کند.

پپ گواردیولا
با بارسلونا، بایرن مونیخ و منچسترسیتی، گواردیولا به طور مشهور از تعدادی چرخش خاص برای کمک به حمله تیمش استفاده کرده است. استفاده از لیونل مسی به عنوان یک نه کاذب به این معنی بود که وقتی وینگرها و گاهی یک هافبک میانی به فضایی که آرژانتینی خالی گذاشته بود، می دوید. گواردیولا همچنین به طور مداوم از مدافعان کناری معکوس استفاده می کرد، فیلیپ لام، کایل واکر و ژائو کانسلو از جمله بازیکنانی بودند که در پست دفاع کناری بازی می کردند اما به هافبک مرکزی منتقل شدند. این امر سپس به هافبک‌های میانی اجازه داد تا به موقعیت‌های پیشرفته‌تر حرکت کنند و شماره هشت‌ها، مانند داوید سیلوا، ایلکای گوندوگان یا کوین دی بروین، به یک سوم نهایی نفوذ کنند.

یورگن کلوپ
چرخش های گسترده بخش مهمی از موفقیت کلوپ با لیورپول بوده است. تیم او هم در انتقال هجومی و هم در دوره‌های مداوم مالکیت توپ، به طور موثری به بیرون می‌چرخد. یک وینگر – بازیکنانی مانند سادیو مانه، مو صلاح و دیوگو جوتا – در حالی که روبرتو فیرمینو، مهاجم وسط، به طرز ماهرانه‌ای وارد خط میانی می‌شود، وارد میدان شد. مدافعان کناری اندی رابرتسون و ترنت الکساندر-آرنولد سپس با شماره هشت های همه کاره و پرانرژی، مانند جورجینیو واینالدوم، جیمز میلنر یا جردن هندرسون، پهنای هجومی تیم را فراهم می کنند که پوشش و پشتیبانی زیر توپ را فراهم می کنند.

بازیکنان برای چرخش خوب موقعیت ها در فوتبال به چه مهارت ها یا نقاط قوتی نیاز دارند؟

بازیکنان باید از هر چهار مرجع در بازی – فضا، توپ، هم تیمی ها و حریفان آگاه باشند. از دست دادن بینایی یکی از این موارد می تواند تأثیر قابل توجهی بر میزان مؤثر بودن چرخش داشته باشد و منجر به شکست حرکت شود.

دیدن با بینایی متفاوت است

بینایی و بینش یعنی فراتر از دیدن

درک اینکه چگونه زمان حرکت آنها می تواند بر چرخش تأثیر بگذارد نیز کلیدی است، بنابراین برای بازیکنان مهم است که باهوش باشند و در اجرای دستورات مربی خود خوب عمل کنند. چرخش خیلی زود می تواند به این معنی باشد که بازیکن به راحتی ردیابی می شود، در حالی که چرخش خیلی دیر می تواند به حریف زمان بدهد تا شکافی را که بازیکن می خواست دریافت کند، بپوشاند.

بازیکنان همچنین باید ویژگی های فنی خوبی برای دریافت در حرکت داشته باشند و با سر بالا بازی کنند تا با سرعت حرکت تیم خود همگام شوند.

تیمی که با چرخش موقعیت در فوتبال مواجه است چگونه باید با آنها برخورد کند؟

اگر مدافعان به خوبی ارتباط برقرار می‌کنند و وقتی هم تیمی از موقعیت خارج می‌شود، یکدیگر را پوشش می‌دهند، پس دنبال کردن مستقیم افراد می‌تواند به خنثی کردن چرخش حریف کمک کند. روش دیگر، یک رویکرد منطقه‌ای سازمان‌یافته می‌تواند به طور موثر با چرخش مقابله کند، با مدافعان که موقعیت‌های خود را حفظ می‌کنند و ساختار اصلی خود را حفظ می‌کنند در حالی که مخالفان در مقابل آنها می‌چرخند.

اگر مدافعی نزدیک شود یا حامل توپ را تحت فشار قرار دهد و در عین حال مانع عبور یکی از بازیکنان در حال چرخش شود، می توان چرخش را متوقف کرد. پاس های غربالگری می تواند پیشرفت حریف را به تأخیر بیندازد و به هم تیمی ها اجازه می دهد تا با چرخش خود فضایی را که حریف هدف قرار می دهد پوشش دهند و در عین حال بازیکن را روی توپ تحت فشار قرار دهند.

باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز، تلاش دارد تا همگام با تمرینات بهترین آکادمی های فوتبال دنیا جلو رفته و استعدادهای بهتری را به فوتبال ملی و باشگاهی ایران معرفی کند. شما نیز می توانید عضو باشگاه درفک البرز شده و در مسیر حرفه ای شدن قدم بردارید.

پاسخ دهید