اسکن کردن در فوتبال (آگاهی محیطی گرفتن در فوتبال)

اسکن در فوتبال – چرا مهم است و چگونه خودتان آن را آموزش دهید

اگر می‌خواهید یک فوتبالیست نخبه شوید، نگاه کردن به کسانی که در سطح نخبه به موفقیت رسیده‌اند کمک می‌کند. هر بازیکنی ویژگی‌های فنی، فیزیکی و شناختی منحصربه‌فرد خود را دارد، اما برخی از زمینه‌های کلیدی بازی که مشترک هستند چیست؟ در دو دهه گذشته، تعداد زیادی از تحقیقات، ارتباط مستقیمی بین اسکن و اجرای فنی در فوتبال نخبگان پیدا کرده‌اند.

اسکن چیست؟ به گفته پروفسور Geir Jordet، محقق برجسته در نقش ادراک بصری در فوتبال، اسکن را می توان اینگونه تعریف کرد: «حرکت سر که در آن صورت بازیکن به طور موقت از توپ دور می شود تا اطلاعاتی را برای آماده شدن برای درگیری بعدی با توپ جمع آوری کند». هنگامی که مربیان به بازیکنان دستور می‌دهند قبل از دریافت پاس، «شانه‌شان را چک کنند»، عملاً به آن‌ها می‌گویند «اسکن» کنند.

چرا اسکن کردن و آگاهی محیطی گرفتن در فوتبال مهم است؟

با اسکن، یک بازیکن می تواند گزینه های خود را قبل از دریافت پاس بررسی کند. آن‌ها می‌توانند اطلاعات چند ثانیه‌ای در مورد حرکت هم تیمی‌های خود و موقعیت مدافعان خود جمع‌آوری کنند. این امر سرعت تصمیم گیری و اجرای آنها را بهبود می بخشد. در تحقیق جوردت، معیار اولیه جمع‌آوری‌شده اسکن در ثانیه یا «فرکانس اسکن» است. در دو دهه گذشته، او اطلاعات 250 بازیکن حرفه ای و 200 بازیکن جوان نخبه را در مورد تعداد دفعات اسکن آنها در ده ثانیه قبل از دریافت پاس جمع آوری کرده است. برخی از بازیکنانی که بالاترین امتیاز را در مجموعه داده‌ها کسب کرده‌اند شامل ژاوی (0.83 اسکن در ثانیه)، سسک فابرگاس (0.76 اسکن در ثانیه)، ایلکای گوندغان (0.66 اسکن در ثانیه) و فرانک لمپارد (0.62 اسکن در ثانیه) هستند.

اسکن مکرر گزینه های بیشتری را برای بازیکنی که روی توپ قرار می گیرد باز می کند. مک گوکیان و همکاران دریافتند که فرکانس اسکن بالاتر «به احتمال بیشتری برای چرخش با توپ، پخش یک پاس در جهت حمله، و پخش یک پاس به ناحیه‌ای که مخالف آن است، منجر می‌شود». تصمیم گیری بهتر اغلب منجر به اجرای بهتر می شود. Jordet، Bloomfield و Heijmerkx دریافتند که فرکانس اسکن با درصد پاس و درصد پاس به جلو در بازیکنان نخبه فوتبال همبستگی مثبت دارد.

سریع فکر کنید، به دنبال فضا باشید. این کاری است که من انجام می دهم: به دنبال فضاها باشید. تمام روز. من همیشه در حال جستجو هستم. تمام روز، تمام روز. ” ژاوی

چگونه اسکن کردن و آگاهی محیطی گرفتن را در فوتبال آموزش دهیم؟

Jordet دریافت که اسکن را می توان به طور موثر در بازیکنان حرفه ای و آکادمی فوتبال آموزش داد تا نه تنها فرکانس اسکن، بلکه درک واقعی و قابلیت های اجرا را بهبود بخشد. سپس این سوال مطرح می شود که چگونه یک بازیکن می تواند روی اسکن کار کند؟ مرحله 1 – سناریوهای بازی مهندسی معکوس :همانطور که یوهان کرایف بزرگ گفت: «تمرین، تمرین سناریوهایی است که اغلب در بازی اتفاق می‌افتد.» با فکر کردن به لحظات یا اقداماتی که در طول بازی انجام می دهید شروع کنید و تمرینات خود را از آنجا مهندسی معکوس کنید.

موارد کلیدی که باید در مورد آنها فکر کنید عبارتند از: موقعیت یابی در زمین جهتی که می خواهید اسکن کنید گزینه ها/تصمیماتی که در موقعیت می گیرید (پاس دادن، دریبل زدن، شوت زدن و غیره) مرحله 2 ادراک، شناخت و عمل را با هم ترکیب کنید. اسکن فقط نگاه کردن به یک جهت خاص نیست، شما باید اطلاعات را پردازش کنید. برای تکرار این، نشانه های تصادفی خارجی را در ناحیه ای که باید اسکن کنید ترکیب کنید و هر نشانه را با تصمیمی که می گیرید مرتبط کنید. مرحله 3پیشرفت سرعت و شدت بازی :سرعت و شدت تمرینات خود را افزایش دهید تا خود را برای بازی های زنده آماده کنید. به یاد داشته باشید که نحوه تمرین شما نحوه بازی شماست.

بهبود این بخش از بازی شما می‌تواند بلافاصله به بهبود دقت پاس‌های شما و توانایی شما برای انجام بازی‌های پیشروتر و تعیین‌کننده‌تر در طول مسابقه منجر شود.

 

پاسخ دهید