آیا چرخه قاعدگی بر قدرت و توان ورزشکاران زن نخبه فوتبالیست تأثیر می گذارد؟

آیا چرخه قاعدگی بر قدرت و توان ورزشکاران زن نخبه فوتبالیست تأثیر می گذارد؟

چرخه قاعدگی زنان با نوسانات هورمونی در طول مراحل مختلف آن مشخص می شود که می تواند بر قدرت و توانایی های استقامت تأثیر بگذارد. با این حال، تحقیقات در مورد اثرات آن بر عملکرد در ورزشکاران نخبه کمیاب است و در برخی موارد، یافته ها متناقض هستند.

در این زمینه، مطالعه “تأثیر چرخه های قاعدگی زنان بر پارامترهای قدرت و توان در ورزشکاران تیمی زن سطح بالا (مارکوس اس. داسا و همکاران، 2021)” ایجاد شد که اهداف آن عبارت بودند از:

بررسی تأثیر چرخه قاعدگی زنان بر عملکرد قدرتی و توانی در ورزشکاران تیمی زن سطح بالا.
برای بررسی اینکه آیا شرکت کنندگان (قاعدگی طبیعی) با نوسانات طبیعی هورمونی در مقایسه با شرکت کنندگانی که از داروهای ضد بارداری هورمونی استفاده می کردند، عملکرد بهتری در فاز فولیکولی در مقابل فاز لوتئال نشان دادند.
مشخصات ورزشکار و پروتکل ارزیابی
در مجموع 29 ورزشکار زن (8 شرکت کننده اومنوره و 21 نفر از داروهای ضد بارداری هورمونی) متعلق به 6 تیم فوتبال، هندبال و والیبال از شهرستان هوردالند (نروژ)، مطالعه را پس از یک دوره 6 هفته ای تکمیل کردند.

پروتکل ارزیابی بر اساس چندین آزمون بود:

حداکثر قدرت گرفتن ایزومتریک ارادی دست غالب (برای اندازه گیری حداکثر نیروی ارادی اعمال شده در زمانی که مقاومت غیرقابل عبور است).
دوی 20 متر (برای تعیین حداکثر توان هوازی).
پرش متقابل (برای اندازه گیری قدرت پایین تنه و قدرت اندام تحتانی).
پرس پا (برای اندازه گیری حداکثر توان نسبی).
بر اساس گزارش خود از مصرف داروهای ضد بارداری هورمونی، شرکت کنندگان به دو گروه ضد بارداری غیر هورمونی و ضد بارداری هورمونی تقسیم شدند.

فاز فولیکولی (از روز اول قاعدگی تا مرحله تخمک گذاری) و فاز لوتئال (شروع پس از تخمک گذاری و ادامه آن تا زمان قاعدگی جدید) با تجزیه و تحلیل هورمونی در گروه ضد بارداری غیر هورمونی تایید شد تا از انتساب صحیح گروه اطمینان حاصل شود. اعتبار مرحله قاعدگی خود گزارش شده در گروه ضد بارداری هورمونی، شروع قاعدگی گزارش شده توسط خود برای تعیین فاز فولیکولی و لوتئال استفاده شد.

نتایج اصلی
هیچ تغییر آماری معنی داری برای دو مرحله مختلف چرخه قاعدگی، از نظر عملکرد فیزیکی برای کل گروه وجود نداشت.
تفاوت معنی داری بین گروه ها در طول چرخه قاعدگی در هیچ یک از تست ها وجود نداشت، به جز پرش متقابل، که تغییرات هفتگی جزئی غیر قابل توجهی را در گروه ضد بارداری غیر هورمونی در طول چرخه قاعدگی نشان داد.

ملاحظات نهایی:

همانطور که در مطالعات قبلی مشخص شد، روش‌های مختلف پیشگیری از بارداری هورمونی می‌توانند اثرات مختلفی بر عملکرد داشته باشند. و با این حال، طبق دانش ما، مطالعه‌ای برای بررسی تأثیر روش‌های مختلف پیشگیری از بارداری بر عملکرد ورزشی در ورزشکاران رقابتی سطح بالا وجود ندارد. بنابراین، این می تواند یک خط تحقیقاتی جالب برای پیگیری در مطالعات آینده، با جداسازی روش های مختلف پیشگیری از بارداری هورمونی مورد استفاده در گروه ها باشد.

از سوی دیگر، شایان ذکر است که برخی از محدودیت‌های احتمالی مطالعه در اینجا خلاصه می‌شود: اگرچه تفاوت آماری بین دو گروه مشاهده نشد، اما در هر دو گروه تنوع بین فردی وجود داشت. علاوه بر این، حجم نمونه نهایی کوچک بود. و اگرچه آزمون ها در ابتدا برای در نظر گرفتن تغییرات شبانه روزی برای یک روز در طول دوره برنامه ریزی شده بودند، به دلیل تعهدات تیم ملی و برنامه های تمرین/مسابقه که در پیش فصل نوسان دارند، برخی از شرکت کنندگان خارج از زمان مشخص شده مورد آزمایش قرار گرفتند. این می‌تواند بر نتایج تأثیر بگذارد، زیرا نشان داده شده است که ریتم شبانه‌روزی بر عملکرد در تلاش‌های قدرت و توان تأثیر می‌گذارد.

در هر صورت، نتیجه اصلی مطالعه نشان می دهد که چرخه قاعدگی عملکرد حاد قدرت و توان را در ورزشکاران زن سطح بالا تغییر نمی دهد.

با این حال، مهم است که توجه داشته باشید که نتایج باید با احتیاط تفسیر شوند، به دلیل محدودیت های ذکر شده در مطالعه.

باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز، تلاش دارد تا همگام با تمرینات بهترین آکادمی های فوتبال دنیا جلو رفته و استعدادهای بهتری را به فوتبال ملی و باشگاهی ایران معرفی کند. شما نیز می توانید عضو باشگاه درفک البرز شده و در مسیر حرفه ای شدن قدم بردارید.

مدرسه فوتبال در کرج

بهترین مدرسه فوتبال در گوهردشت کرج

بهترین مدرسه فوتبال در عظیمیه کرج

بهترین مدرسه فوتبال در باغستان کرج

پاسخ دهید