چرا 1v1 در فوتبال مهم است – و چگونه برای آنها تمرین می کنید

چرا 1v1 مهم است – و چگونه برای آنها تمرین می کنید
مشاوره مربیگری
توسط سعید رنجبر
فوتبال یک بازی تیمی است – اما پیروزها کسانی هستند که می توانند در نبردهای فردی خود پیروز شوند. سعید رنجبر مربی آکادمی فوتبال درفک البرز توضیح می‌دهد که چگونه می‌توانید مهارت‌های بازی‌ خود را به بهترین شکل توسعه دهید.

مدافعی که در مقابل مهاجم قرار می گیرد، تنها موقعیت 1 به 1 در طول مسابقه نیست – همه موارد دیگر را در برنامه ریزی جلسات خود در نظر بگیرید.

سر الکس فرگوسن یک بار گفت: “فقط به این بستگی دارد که چه کسی بیشترین 1در مقابل 1 را می برد. این تعیین می کند که چه کسی برنده مسابقه است.”

لینک مرتبط:8 مزیت استفاده از تمرینات یک در مقابل یک برای مهاجمان در فوتبال

منصفانه است که بگوییم سرمربی سابق منچستریونایتد یک یا دو چیز را در مورد پیروزی می دانست، همانطور که کابینه جام های سنگین او نشان می دهد.

به طور کلی، من معتقدم که فعالیت های آموزشی 1v1 دارای مزایای شگفت انگیزی هستند – فنی، تاکتیکی، فیزیکی و روانی.

ما آنقدر در باشگاه خود به آنها اعتقاد داریم، به طوری که اکثر برنامه های درسی زیر هشت سال و زیر 9 سال ما به تمرینات 1 به 1 اختصاص دارد. همه گروه های سنی دیگر – درست تا سنین دبیرستان – نوعی بلوک آموزشی 1v1 در برنامه درسی سالانه خود دارند.

چند موقعیت مختلف 1v1 برای ما به عنوان مربی وجود دارد که به زودی آنها را توضیح خواهم داد. یکی از اشتباهات بزرگی که معتقدم بسیاری از مربیان مرتکب می شوند این است که آنها فقط برای یکی از این لحظات تمرین می کنند – اشتباه آشکاری که مدافع در مقابل مهاجم قرار می گیرد.

لینک مرتبط: نکات موقعیت یک برابر یک تهاجمی در فوتبال | FCDORFAK

اما ما باید توانایی های بازیکنان خود را در هر چهار موقعیت مختلف 1v1 توسعه دهیم:

مدافع در مقابل مهاجم
همانطور که اشاره کردم، این تصویری است که معمولاً یک 1v1 تداعی می‌کند – مهاجمی که با مدافع روبرو می‌شود و آنها را به عهده می‌گیرد.

ما تمایل داریم که این تصور را داشته باشیم که یک وینگر در کنار یک مدافع تنها می دود، اما این وضعیت در همه مناطق زمین اتفاق می افتد.

مهارت های کلیدی برای توسعه: تغییر سرعت و جهت، حرکات برای شکست دادن بازیکن.

مدافع پشت مهاجم
این ممکن است برخی را شگفت زده کند، اما من آماری را دیده ام که نشان می دهد 75٪ از موقعیت های 1v1 در فوتبال از این نوع هستند. هر بازیکنی که جلوتر از توپ قرار بگیرد به طور بالقوه در این موقعیت قرار می گیرد.

مهارت های کلیدی برای توسعه: بررسی شانه خود برای آگاهی از فاصله و زاویه دقیق یک مدافع. استفاده از تجسم بدن برای فریب مدافع. باز کردن بدن برای دریافت سمت توپ. زاویه، فاصله و محل اولین لمس.

مدافع در کنار
این وضعیت معمولاً زمانی به وجود می آید که مهاجم در مالکیت توپ، بدن خود را بین مدافع و توپ قرار داده باشد.

در این شرایط، مهاجم نه تنها باید از توپ محافظت کند، بلکه باید با یافتن فضایی برای دریبل زدن از مدافع یا پاس دادن و حفظ توپ برای تیم، راه حلی پیدا کند.

مهارت های کلیدی برای توسعه: حفظ فرم بدنی خوب (به پهلو، نه پشت به مدافع) برای محافظت از توپ. زانوهای خم شده برای قدرت و تعادل؛ دور نگه داشتن توپ روی پای بیرونی از مدافع؛ استفاده از فشار و حرکت مدافع علیه آنها برای چرخش در جهت مخالف. برای ایجاد فضا به سمت تظاهر و چرخش در جهت مخالف حرکت می کند.

مدافع در یک زاویه
این وضعیت یا زمانی اتفاق می‌افتد که مهاجم یک بازیکن را شکست داده باشد و بازیکن پوشش دهنده دوم برای دفاع به طرف مقابل می‌آید، یا زمانی که توپ درست در مقابل بازیکن مهاجم در فضا قرار می‌گیرد و یک مدافع با زاویه‌ای برای فشار یا تکل نزدیک می‌شود.

مهارت های کلیدی برای توسعه: اولین لمس خوب به فضای درست در پشت مدافع نزدیک، یا حتی پشت سر آنها، تا با استفاده از حرکت آنها در برابر آنها، آنها را از بین ببرید.

با توجه به اهمیت 1vs1 یک در مقابل یک برای نتیجه مسابقات، بهبود مهارت های بازیکنان در همه موقعیت ها، توسعه هر یک به صورت جامع تر در این زمینه و در نظر گرفتن همه سناریوها در برنامه ریزی جلسه بسیار مهم است.

باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز، به عنوان بهترین مدرسه فوتبال کرج تلاش دارد تا همگام با تمرینات بهترین آکادمی های فوتبال دنیا جلو رفته و استعدادهای بهتری را به فوتبال ملی و باشگاهی ایران معرفی کند. شما نیز می توانید عضو باشگاه درفک البرز شده و در مسیر حرفه ای شدن قدم بردارید.

 

پاسخ دهید