صنعت داده های فوتبال به کجا می رود؟ سه روندی که آینده تجزیه و تحلیل داده ها را در سال های آینده شکل خواهد داد

صنعت داده های فوتبال به کجا می رود؟ سه روندی که آینده تجزیه و تحلیل داده ها را در سال های آینده شکل خواهد داد.

تقریبا 25 سال از زمانی که برخی از شرکت ها موفق شدند درهای رختکن را باز کنند تا تراشه ها را در بازیکنان قرار دهند، می گذرد. آنها جلیقه هایی با GPS داخلی بودند. نمونه های اولیه که به سختی امکان اندازه گیری مسافت طی شده، حداکثر سرعت به دست آمده، لحظات شتاب را داشتند. انقلاب بود. تنها در یک دهه، طرفداران در سراسر جهان شروع به تعجب کردند که آن سوتین که توسط بازیکنان با علائم تکنولوژیکی روی سینه‌هایشان پوشیده شده است، چیست؟ آن لوگوهای راهبردی قابل مشاهده استارتاپ یکی از چالش هایی بود که امروزه فناوری در فوتبال همچنان با آن مواجه است: دموکراتیک کردن استفاده از آن.  جلیقه ها بیش از یک دهه پیش در مقیاس گسترده وارد فوتبال شدند.

جلیقه‌های جی‌پی‌اس فوتبال از نخبگان گرفته تا آماتورها به عنوان یک وسیله ضروری برای باشگاه‌های سراسر جهان به مخروط‌ها اضافه شدند. در سال 2015، هیئت بین المللی فوتبال (IFAB) استفاده از آنها را در مسابقات مجاز کرد. جام جهانی زنان در کانادا بستر آزمون بود. ده سال می گذرد و روند اندازه گیری و تجزیه و تحلیل داده ها در فوتبال چالش های جدیدی را پیش رو دارد: “دموکراسی سازی استفاده از آن، استانداردسازی داده ها و شخصی سازی“. آلبرت موندت، مدیر مرکز نوآوری بارسا معتقد است که این سه نقطه عمودی پایه و اساس فناوری آینده هستند.

ثبت نام فوتبال در کرج

دموکراتیزاسیون:

“در حال حاضر تنش تکنولوژیکی بین دو نوع فناوری اندازه گیری با مزایا و معایب وجود دارد، نوری (از طریق ویدئو) و آن مبتنی بر ابزارهای پوشیدنی. اولین مورد به شما امکان می دهد تا از طریق برچسب گذاری رویدادهای مسابقه یا ردیابی موقعیت بازیکنان هر دو تیم و توپ در زمین، داده های تاکتیکی را به روشی غیرتهاجمی داشته باشید. و دومی برای مربیان بدنی مفیدتر است تا استرس مشروط هر بازیکن در طول مسابقه را به دقت اندازه گیری کنند.» موندت خلاصه می کند. فناوری ردیابی نوری مبتنی بر نصب دوربین در استادیوم و تشخیص موقعیت از طریق کنتراست رنگ پیکسل ها است. این هنوز یک فناوری گران قیمت است زیرا 100٪ خودکار نیست. همچنین به دلیل متغیر بودن زمینه ها و اشیاء که بخشی از جلسات آموزشی هستند، اعمال آن در جلسات آموزشی دشوار است.

در مورد لالیگا در اسپانیا، باشگاه ها به Mediacoach، یک راه حل لالیگا برای ارائه اطلاعات تاکتیکی از منبع ویدیو، تکیه می کنند.

ردیابی رویداد چیزی است که توسط شرکت‌های آمار استفاده می‌شود، مخصوصاً برای جستجو مفید است و نه چندان برای تجزیه و تحلیل تاکتیکی که مربیان به دنبال آن هستند. «مشکل ردیابی موقعیتی برای دیده‌بانی این است که همه‌جای رویداد را ندارد. یعنی در دسته دوم برزیل سیستم ردیابی موقعیتی برای مثال وجود ندارد، اگرچه آنها استفاده از دوربین های خود تولید را برای این موارد پیشرفته کرده اند.

انواع دیگر دستگاه‌ها در جلیقه‌ها به حسگرها اجازه می‌دهند تا داده‌های زیادی را به دست آورند، مخصوصاً برای مربیان بدنی مفید است تا استرس مکانیکی که بازیکنان در طول مسابقات تحت آن قرار می‌گیرند را اندازه‌گیری کنند. مشکل دستگاه ها این است که می توانند برای بازیکنان ناراحت کننده باشند و همچنین هر باشگاه از یک پوشیدنی متفاوت استفاده می کند. بنابراین روند بالقوه این است که لیگ دستگاه را برای همه باشگاه ها استاندارد کند. آیا قبلاً نمونه هایی وجود دارد؟ بله، کل لیگ مکزیک از پوشیدنی Real Track Systems استفاده می کند، یک شرکت اسپانیایی که در لیگ های اول، دوم و بانوان استفاده می شود. خوبی این سیستم این است که می توانید نتایج مسابقه را با تمرین مقایسه کنید.

پیشرفت غیرقابل توقف در توسعه این فناوری، امکان ارائه راه حل های اقتصادی تری را برای فوتبال نیمه حرفه ای و آماتور فراهم کرده است. این مورد OLIVER است، شرکتی که Bihub در آن سهام دارد، که با هزینه ای در حدود 3000 یورو در سال به بسیاری از باشگاه ها نظارت بر بازیکنان خود را در تمام طول سال ارائه می دهد. Ezequiel توضیح می دهد: “از زمانی که ما شروع به ایجاد ردیاب خود کردیم، یک هدف در ذهن داشتیم: ایجاد یک فناوری در دسترس نه تنها از نظر قیمت بلکه از نظر سهولت استفاده به طوری که همه بازیکنان فوتبال در سراسر جهان بتوانند بازی خود را اندازه گیری کنند.” تورتی، CTO و یکی از بنیانگذاران OLIVER. باشگاه هایی مانند بارسا از سیستم های پوشیدنی حرفه ای استفاده می کنند که هزینه ای بین 30000 تا 50000 یورو در سال برای هر تیم دارد. آموزش تجزیه و تحلیل تاکتیکی داده ها نیز در پیشنهاد آکادمیک برای مربیان آینده مانند دوره های تجزیه و تحلیل تاکتیکی Bihub دموکراتیزه شده است.

توسعه فناوری در یک سیستم واحد فیفا به همراه بارسلونا یک سیستم منحصر به فرد برای اندازه گیری داده های فوتبالیست ها ایجاد کرده اند. در دسترس بودن روزافزون منابع اطلاعاتی و نیاز به متمرکز سازی داده ها، همگام شدن با سرعت رو به رشد این صنعت را برای باشگاه ها با توجه به نیاز به یکپارچگی مداوم و قابلیت نگهداری داده ها بسیار دشوار می کند. فیفا توضیح می‌دهد که ماهیت ویژه فرمت‌های ارائه‌شده، ادغام اطلاعات از منابع مختلف را دشوارتر می‌کند و پیشرفت در این زمینه را کندتر می‌کند.»

موندت توضیح می‌دهد: «قبل از این اقدام، اگر باشگاهی ارائه‌دهنده را تغییر دهد، داده‌های تاریخی را از دست می‌دهد. بیایید تصور کنیم که می دانیم زمانی که بازیکنی مجبور به بازی در یک سمت می شود، در خطر آسیب دیدگی قرار دارد، زیرا حریف می تواند بازی را به این سمت بارگذاری کند تا به او آسیب برساند. این اطلاعات حساس است.» ترجمه آینده این سیستم یکپارچه به ویژه برای پیگیری تاریخچه بازیکنان هنگام تغییر تیم مفید خواهد بود. بازیکنان باشگاه‌ها را با داده‌های خود تغییر می‌دهند تا باشگاه‌ها بتوانند این اطلاعات را به منظور شخصی‌سازی تمرینات و پیشگیری از آسیب‌دیدگی ترکیب کنند.

سفارشی سازی:

نظر بازیکن در هر پیشرفت تکنولوژیکی در فوتبال کلیدی است و یکی از چالش‌هایی که باید حل شود، جلوگیری از تهاجمی بودن سیستم‌ها است. به همین دلیل است که دستگاه هایی مانند OLIVER که به جای جلیقه در جوراب ردیابی می کنند بسیار جذاب هستند. خوزه گونزالس روزو، مدیر عامل و یکی از بنیانگذاران OLIVER می‌افزاید: «قرار دادن روی پا نه تنها برای افزودن یک لایه متریک از تعامل با توپ، بلکه به عنوان راه‌حلی کمتر تهاجمی و راحت‌تر برای بازیکنان به وجود آمد. همین امر در مورد آخرین روندی که صنعت فناوری در فوتبال به آن نگاه می کند، شخصی سازی داده های خارجی بازیکن با داده های داخلی نیز رخ می دهد. فیزیولوژی یک ورزشکار وقتی در تلاش کامل است چگونه تغییر می کند؟ وقتی بازیکن مصدوم می شود، پنالتی می گیرد، به سمت دروازه شوت می زند یا ضدحمله انجام می دهد، چه اتفاقی در بدن او می افتد؟ در یک بازی علمی تخیلی، آرزوی صنعت این است که بتواند در زمان واقعی تمام ارزش های بیومتریک بازیکنان فوتبال را در طول یک مسابقه ببیند. این به دستگاه های جمع آوری داده در خون بازیکن نیاز دارد. بدون رفتن به این حد، پوشیدنی ها می توانند ضربان قلب را به روشی ساده اندازه گیری کنند.

موندت توضیح می دهد: “زمانی که 16 سال پیش تراژدی آنتونیو پوئرتا اتفاق افتاد، بسیاری از شرکت ها برای تشخیص بیماری قلبی در بازیکنان به جلو حرکت کردند.” و این صنعت در حال آزمایش روش هایی برای اندازه گیری فیزیولوژی بازیکنان بدون حمله به بدن آنها است. چگونه؟ با اندازه گیری عرق ONALABS آن را خلاصه می کند: “ما تنها شرکتی هستیم که قادر به خواندن، اندازه گیری و نظارت بر پارامترهای کلیدی فیزیولوژیکی از طریق عرق به طور مداوم و غیر تهاجمی هستیم. فناوری ONALABS عرق را به یک سیال زیستی هوشمند و پوست را به یک بستر داده تبدیل می کند. داده هایی که این پروژه با آنها کار می کند عبارتند از: فشار خون، اشباع اکسیژن، ضربان قلب، دمای پوست و فعالیت و سقوط های احتمالی.

دستگاه هایی که امکان به دست آوردن چنین داده هایی را فراهم می کنند، در حال حاضر در بخش سلامت و نه فقط در ورزش فعال هستند. «امکانات در این زمینه بسیار زیاد است. در اندازه‌گیری داده‌های تنش شرطی، چیزی که ما آن را بار خارجی می‌نامیم، پیشرفت‌های زیادی در حال حاضر انجام شده است. به عنوان مثال، ما در حال ترویج یک پروژه تحقیق و توسعه هستیم که امکان انطباق آموزش با زمان‌های فصلی را فراهم می‌کند که این بارهای مکانیکی بیشترین فشار را به بدن وارد می‌کنند. پاسخ فیزیولوژیکی کمی وجود دارد. مدیر Bihub توضیح می‌دهد که معاینات پزشکی برای به حداقل رساندن خطرات وجود دارد، اما ما می‌توانیم در به دست آوردن اطلاعات بهتر برای رفتار با هر بازیکن به روشی بسیار شخصی‌تر از طریق داده‌های بیومتریک پیشرفت زیادی داشته باشیم.

به طرز متناقضی، در فوتبال زنان است که گام های پیشرفته تری نسبت به فوتبال مردان برای جمع آوری این نوع داده ها برداشته می شود. همانطور که دکتر اوا فرر توضیح می دهد، Bihub از طریق تیم های زنان، در تلاش است تا از طریق تجزیه و تحلیل فیزیولوژیکی در طول مسابقات و جلسات تمرین، چگونگی عملکرد بدن زنان در طول چرخه قاعدگی را توضیح دهد. چالش این است که تغییرات هورمونی تولید شده توسط مراحل مختلف چرخه قاعدگی و ارتباط آن با آسیب ها یا عملکرد را اندازه گیری کنیم.

باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز، به عنوان بهترین مدرسه فوتبال کرج تلاش دارد تا همگام با تمرینات بهترین آکادمی های فوتبال دنیا جلو رفته و استعدادهای بهتری را به فوتبال ملی و باشگاهی ایران معرفی کند. شما نیز می توانید عضو باشگاه درفک البرز شده و در مسیر حرفه ای شدن قدم بردارید.

پاسخ دهید