فضاها در فوتبال | درفک البرز

فضاها در فوتبال از منظر کمی
مشاوره مربیگری
توسط سعید رنجبر مربی آکادمی و مدرسه فوتبال درفک البرز

به قول یوهان کرایف، «بازیکنان در واقع به طور متوسط 3 دقیقه توپ را در اختیار دارند. بنابراین، مهمترین چیز این است: در آن 87 دقیقه که توپ را در اختیار ندارید، چه می کنید؟ این چیزی است که تعیین می کند شما بازیکن خوبی هستید یا نه.”

توسعه بازی از طریق مالکیت توپ، فرضیه تیم های مورد مطالعه و تحلیل شده در سال های اخیر است. فراتر از ایده اصلی «کنترل توپ برای هر زمانی که می‌توانید»، این موقعیت‌های بازی شامل مجموعه طولانی و مهمی از اقدامات با و بدون مالکیت توپ برای ایجاد فرصت‌های بهتر برای گلزنی است.

به عنوان مثال: ایجاد انواع برتری، ایجاد بی نظمی در دفاع از طریق حرکات خاص، شروع بازی از دروازه بان و غیره. با همه این اقدامات، دو مفهوم اساسی وجود دارد: ایجاد و اشغال فضا.

ثبت نام فوتبال در کرج

این دو مفهوم همیشه موضوعی تکراری برای تحلیل تاکتیکی بوده اند. با این حال، این تجزیه و تحلیل همیشه از طریق مشاهده ذهنی توسط مربیان و تحلیلگران، بدون کاوش عمیق از دیدگاه کمی انجام شده است. خاویر فرناندز (دانشمند و پژوهشگر ارشد داده برای باشگاه بارسلونا) و لوک بورن (از دانشگاه سیمون فریزر، ساکرامنتو کینگز) مقاله ای را در ‘دوازدهمین کنفرانس سالانه MIT Sloan Sports Analytics’ ارائه کردند که در 23 تا 24 فوریه 2018 در بوستون آنها مدلی را برای تعیین کمیت اشغال و ایجاد فضای ارزشمند در حین بازی باز پیشنهاد می کنند.

در مقاله، اشغال فضای زمین بازی به عنوان موقعیت مداوم بازیکن در یک منطقه خاص تعریف شده است. در عین حال، مقدار این فضای اشغال شده با موقعیت نسبت به توپ، نزدیکی هدف به حریف، و به طور خاص، سطح مالکیت فضا نسبت به تعداد حریفان تعیین می شود.

بهترین کلاس فوتبال در کرج

یک منطقه داده شده از سوی دیگر، “فضا آفرینی” به عنوان اقدام دور کردن مخالفان از مناطق خاص برای ایجاد در دسترس بودن فضایی در مناطقی از میدان که قبلاً پوشش داده شده بودند تعریف می شود. با این دو معیار، نویسندگان تجدید نظر در مفهوم کنترل زمین بازی را پیشنهاد می کنند. در ادبیات تاکنون، این مفهوم همیشه از نظر تقسیم فضا در Voronoi Tessellations مورد بحث قرار گرفته است که موقعیت همه بازیکنان در زمین را در نظر می گیرد و نزدیک ترین بازیکن را به هر نقطه از فضا محاسبه می کند و سلول های غالب برای هر یک را پیدا می کند.

با این حال، این تمرکز در نظر نمی گیرد که فاصله بین بازیکنان و توپ نیز تحت تأثیر موقعیت نسبی و درجه کنترل فضا است – به ویژه در ورزش هایی با زمین بزرگ، مانند فوتبال. مدل کنترل میدان ارائه شده توسط فرناندز و بورن بر اساس تعریف سطوح مختلف نفوذ هر بازیکن در فضا بر اساس موقعیت و سرعت آنها در رابطه با توپ است.

وقتی بازیکنی به توپ نزدیک است اما توپ از موقعیت خود دور می شود، احتمال اینکه بازیکن به آن برسد کمتر است. در مقابل، اگر بازیکن از توپ دور باشد، اما توپ در جهت او حرکت کند، سطح نفوذ آنها بالاتر خواهد بود. به نوبه خود، سرعت بازیکن نقش مهمی در تعیین منطقه نفوذ دارد. بازیکنی که می تواند به سرعت های بالا برسد، در مقایسه با بازیکنانی که در حال پیاده روی یا دویدن هستند، تأثیر بیشتری روی یک منطقه دارد. برای تعریف کنترل زمین هر تیم، نویسندگان تأثیر هر بازیکن را در هر نقطه از فضا در نظر می گیرند و یک مقدار کنترل را در نتیجه همه این تأثیرات فردی تعیین می کنند. کنترل فضا یک عنصر اساسی برای شناسایی اشغال و ایجاد فضا است.

با این حال، ما هنوز بخش دیگری از معادله را از دست می دهیم: مقدار فضا. به راحتی می توان استدلال کرد که همه فضاهای موجود در فیلد ارزش یکسانی ندارند. یک روش ساده برای تعیین ارزش یک فضا، فاصله از هدف مقابل است. به طور پیشینی، فضاهایی که نزدیک به هدف هستند، با توجه به مزیتی که اگر کنترل شوند، از ارزش بیشتری برخوردارند. اما به دلیل پویایی منحصر به فرد فوتبال، ارزش یک فضا به طور مداوم بسته به عوامل متعددی مانند موقعیت توپ و بازیکنان تغییر می کند.

مزیت اشغال فضا

با توجه به ماهیت پویای فوتبال، بازیکنان درگیر یک روند مداوم از دست دادن و از دست دادن فضا هستند. هنگامی که مدافعان نزدیک توپ را در حالی که از بازیکن دور می‌شود دنبال می‌کنند و باعث می‌شود بازیکن کنترل بیشتری بر فضا داشته باشد، افزایش کمی در فضا ایجاد می‌شود. با این حال، همین امر می تواند بین یک مهاجم و یک مدافع در شرایط دویدن با سرعت بالا رخ دهد، جایی که مهاجم کمی سریعتر حرکت می کند. در یک مورد دیگر، زمانی که بازیکن به سمت فضای آزاد حرکت می کند، افزایش فضای متوسط یا زیاد می تواند رخ دهد. به همین دلیل، سطح افزایش فضا باید از این نظر تعریف شود که آیا فضای به دست آمده را می توان یک مزیت واقعی شغلی در نظر گرفت.

باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز، به عنوان بهترین مدرسه فوتبال کرج تلاش دارد تا همگام با تمرینات بهترین آکادمی های فوتبال دنیا جلو رفته و استعدادهای بهتری را به فوتبال ملی و باشگاهی ایران معرفی کند. شما نیز می توانید عضو باشگاه درفک البرز شده و در مسیر حرفه ای شدن قدم بردارید.

پاسخ دهید