نحوه ایجاد یک برنامه توسعه فردی برای بازیکنان فوتبال (Individual Development Plan)
نحوه ایجاد یک برنامه توسعه فردی برای بازیکنان فوتبال
IDP Individual Development Plan
برنامه توسعه فردی ابزار مهمی برای کمک به بازیکنان فوتبال برای بهبود و قدردانی از پیشرفت خود است. بهعنوان مربی، میتوانیم از برنامههای فردی برای کمک به بچهها استفاده کنیم تا نقاط قوت و ضعف خود را بشناسند، چیزهایی را که میخواهند در آنها بهبود ببخشند شناسایی کنند و بفهمند که چگونه میتوانند این کار را انجام دهند.
با همکاری در کنار بازیکنان برای ایجاد برنامههای یادگیری مؤثر، میتوانیم بازاندیشی خود را تسهیل کنیم، آنها را تشویق کنیم تا مالکیت سفر خود را در بازی به دست بگیرند و مهمتر از همه، به آنها کمک کنیم تا هم به عنوان بازیکن و هم بهعنوان فرد عادی جامعه رشد کنند.
در این مقاله آقای سعید رنجبر مربی آکادمی فوتبال درفک البرز، مواردی را برای کمک به مربیان سراسر کشور ارائه داده است که هم مربیان و هم خانواده و بازیکنان فوتبال می توانند از این مقاله استفاده کنند. لطفا اگر فکر میکنید این مطلب مفید بوده است، آن را در اختیار دیگران نیز قرار دهید.
چرا از برنامه های توسعه فردی استفاده می کنیم؟
چگونه یک برنامه توسعه فردی ایجاد کنید و از آن در آموزش خود استفاده کنید
به طور مداوم بازیکنان خود را ارزیابی کنید و خود اندیشی را تشویق کنید
ایجاد یک برنامه توسعه فردی: نکات کلیدی
دوره جدید: شرایط بدنی برای فوتبال
به طور قابل توجهی دانش خود را در مورد آمادگی در فوتبال افزایش دهید تا به رشد فیزیکی بازیکنان جوان کمک کنید.
چرا از برنامه های توسعه فردی استفاده می کنیم؟
وقتی صحبت از کوچینگ می شود، تعداد فزاینده ای از متخصصان بر اهمیت رشد فرد تاکید می کنند. آرتور برامر سرمربی سابق فولام اف سی و نیویورک سیتی اف سی توضیح می دهد: «ما باید درک کنیم که هر بازیکنی متفاوت است و مطمئن شویم که رویکرد خود را به بازیکنان به روش های مختلف متمایز می کنیم. “رویکرد واحدی برای همه وجود ندارد.”
اتخاذ یک رویکرد بازیکن محور به معنای قرار دادن هر بازیکن در مرکز محیط مربیگری ما و اطمینان از برآورده شدن تمام نیازهای رشدی آنهاست. برنامه های توسعه فردی بخشی جدایی ناپذیر از این فرآیند است و چارچوبی را برای ما فراهم می کند تا نیازهای بازیکنان خود را درک کنیم، پیشرفت آنها را زیر نظر داشته باشیم و برای دستیابی به اهداف خود با آنها کار کنیم.
چگونه یک برنامه توسعه فردی ایجاد کنید و از آن در آموزش خود استفاده کنید:
اولین قدم برای ایجاد یک برنامه توسعه فردی، درک بازیکن است. هیچ دو برنامه آموزشی شبیه به هم نیستند، و بسیار مهم است که قبل از ایجاد برنامه ای برای کمک به یادگیری، بازیکنان را به عنوان فردی فراتر از فوتبال بشناسیم. این نه تنها ما را قادر می سازد قبل از صحبت با بچه ها در مورد نقاط قوت و ضعف آنها، اعتماد ایجاد کنیم و با آنها ارتباط برقرار کنیم، بلکه به ما فرصت می دهد تا در مورد شخصیت آنها، زندگی دور از فوتبال و مجموعه ای از محدودیت های اجتماعی-فرهنگی دیگر بیاموزیم. بر نوع محیط آموزشی مورد نیاز آنها تأثیر خواهد گذاشت.
محدودیتهای اجتماعی-فرهنگی اساساً عوامل محیطی هستند که بر یک بازیکن در هر روز تأثیر میگذارند. به عنوان مثال:
آیا آنها روز سختی در مدرسه داشته اند؟
آیا آنها در گروه سنی خود دیرتر به دنیا آمده اند و آیا تأثیر سنی نسبی برای آنها عاملی است؟
آیا آنها شرایط پزشکی دارند؟
آیا زندگی خانگی آنها شاد است؟
این نوع مولفههای محیطی بر چیزهایی مانند خلق و خو، دیدگاه، سطح انرژی، وضعیت عاطفی، توانایی دریافت اطلاعات جدید و حتی توانایی فنی آنها تأثیر میگذارد و ما باید تلاش کنیم تا جایی که ممکن است آنها را در نظر بگیریم.
سعید رنجبر توضیح می دهد: «این به درک افراد و تمام پیچیدگی هایی که انسان ها دارند برمی گردد. این به شما بستری را می دهد تا بفهمید بازیکن چقدر می تواند یاد بگیرد یا اینکه آیا می خواهد یاد بگیرد. ما همچنین باید به خاطر داشته باشیم که هیچ مسیر خطی برای توسعه وجود ندارد و همیشه در نظر داشته باشیم که بازیکنان در کجای سفر خود قرار دارند. به عنوان مثال، یک کودک 10 ساله می تواند پنج سال تجربه در فوتبال سازمان یافته داشته باشد در حالی که دیگری ممکن است فقط برای چند ماه در مدرسه فوتبال کار کرده باشد. «با چشمان شما، این دو بازیکن ممکن است بسیار شبیه به هم به نظر برسند، اما در واقع آنها کاملاً متفاوت هستند.»
در نهایت، به شناخت پیچیدگی محیط توسعه بازیکن کمک می کند. «ما در مورد سیستم های پیچیده در توسعه بازیکنان فوتبال و این ایده که بازیکن در مرکز آن قرار دارد، صحبت کرده ایم. آنها به طور بالقوه دارای یک فرهنگ خانوادگی در اطراف خود هستند، سپس شما فرهنگ تیمی، فرهنگ باشگاه، فرهنگ ملی ورزشی، و حتی فرهنگ ملی گسترده تر را دارید… آنها قطعاً بر میزان یادگیری بازیکن و موقعیت بازیکن تأثیر می گذارند. آن سفر غیر خطی است.»
به عنوان مربی، ما باید سعی کنیم تا حد امکان این عوامل مختلف را درک کنیم. این امر درک ما را از بازیکنانمان افزایش میدهد و ما را قادر میسازد تا مربیگری خود را به گونهای که بهترین کار را برای آنها داشته باشد، فردی کنیم.
اهداف مناسب را مشخص کنید:
زمانی که بازیکنان خود را بشناسیم، قدم بعدی شناسایی اهداف مناسب برای آنهاست. باز هم، هیچ رویکردی برای همه وجود ندارد. ممکن است تصمیم بگیریم یک مهارت خاص را برای تمرکز بر آنها انتخاب کنیم. ممکن است از مدل چهار گوشه فدراسیون فوتبال استفاده کنیم و سعی کنیم یک منطقه را در هر چهار گوشه تقویت کنیم. یا شاید آن را به فلسفه باشگاه خود پیوند دهیم.
اما هر قدر که اهداف بالقوه یک بازیکن را شناسایی کنیم، باید مراقب باشیم که آنها را بیش از حد پیچیده نکنیم. رویکرد “کمتر بیشتر است” تا حد زیادی پیش می رود. دن میکیچه، سرمربی تیم زیر 15/16 باشگاه آرسنال، میگوید: «گاهی اوقات احساس میکنم بازیکنان بیش از حد فشار آوردهاند. “من دیده ام که بازیکنان برای یک بازی تا پنج هدف آموزشی داده اند … این موردی است که چیزهای زیادی را در ذهن یک بازیکن قرار می دهند. گاهی ممکن است پنج هدف برای او در پنج سال کافی باشد.
به بازیکنان فوتبال مالکیت بدهید:
«تا آنجا که میتوانید، نسبت به سن بازیکن، باید به آنها نوعی مالکیت در مورد آنچه میخواهند به دست آورند، بدهید. سپس، اگر شما با بازیکن مشورت کنید، شاید والدین نیز در این امر دخیل باشند، شما به عنوان یک گروه در مورد آنچه که بازیکن در تلاش برای رسیدن به آن است، شفافیت دارید. اگر ما این فرآیند را بیشتر توسط بازیکن هدایت کنیم، بازیکنان سرمایه گذاری بیشتری خواهند داشت و تمایل بیشتری برای تلاش در جهت اهداف خود و تأمل در پیشرفت خود خواهند داشت.
با مشورت با بازیکنان و والدین، همچنین میتوانیم موفقیت را به گونهای بازتعریف کنیم که پیشرفت و توسعه بازیکنان را بر نتایج یا جدولهای لیگ در اولویت قرار دهد، و یک چشمانداز مشترک ایجاد کنیم که به آنها کمک میکند تا در فرآیند یادگیری شرکت کنند.
جوانترین بازیکنان ممکن است دانش لازم برای ارائه ایدههای خود را در مورد جنبههای فنی نداشته باشند، اما اغلب از اینکه چقدر با یادگیری خود و چیزهایی که مایلند روی آنها کار میکنند هماهنگ هستند، شگفتزده میشوید. این البته از فردی به فرد دیگر متفاوت است، اما وظیفه ما به عنوان مربی این است که آنها را در این فرآیند مشارکت دهیم و سپس در صورت لزوم گفتگو را هدایت کنیم.
ثبت نام فوتبال در کرج
به این ترتیب، ما میتوانیم برنامههای توسعه فردی را ایجاد کنیم که بازیکن ما علاقه داشته باشد و آنها را به سفر توسعهای خود علاقهمند کنیم.
رشد روانی و اجتماعی را به خاطر بسپارید:
به عنوان مربی، ما اغلب بر جنبه های فنی، تاکتیکی و فیزیکی رشد بازیکنان و طراحی جلسات تمرکز می کنیم، اما باید مراقب باشیم که از مولفه های روانی و اجتماعی رشد کودکان غافل نشویم، زیرا همه این عناصر در تعامل هستند و روانشناسی نیز در این امر نقش دارد.
لینک مرتبط: فوتبال بیشتر روانشناسی است یا تاکتیک؟
امتحان کنید
“هیچ گوشه ای به صورت مجزا عمل نمی کند. اگرچه مدل چهار گوشه این تأثیرات و عوامل را بهعنوان «گوشهها» نشان میدهد، اما همه آنها به هم مرتبط هستند و نمیتوان آنها را بهصورت مجزا آموزش داد.
به چالش کشیدن کودکان در زمینه روانشناختی و اجتماعی می تواند مزایای بلندمدت زیادی برای رشد کلی آنها داشته باشد و به سایر زمینه های بازی آنها کمک کند. برای مثال، آموزش انعطافپذیری به بچهها – اینکه تا زمانی که اشتباه کنند و به تلاش ادامه دهند اشکالی ندارد – آنها را تشویق میکند که در هنگام مواجهه با مشکلات به تمرین ادامه دهند و این منجر به پیشرفت فنی میشود.
راه های مختلفی وجود دارد که می توانیم به کودکان کمک کنیم تا این نوع ویژگی های شخصیتی را پرورش دهند. یک شعار ساده «ما مکان را بهتر از آنچه پیدا کردهایم ترک میکنیم» میتواند برای آموزش مسئولیتپذیری به بچهها استفاده شود. یا میتوانیم با اجازه دادن به بازیکنان برای در اختیار گرفتن تمرینهای گرم کردن، رهبری را تشویق کنیم. فوتبال فرصت های زیادی را برای رشد شخصیت های مثبت فراهم می کند، و ما باید این را در هنگام ایجاد برنامه های توسعه فردی برای بازیکنان خود در نظر داشته باشیم.
الزامات موقعیتی را در نظر بگیرید:
ما همچنین میتوانیم از هر شرایط موقعیتی که ممکن است بازیکنانمان داشته باشند برای شکل دادن به برنامههای توسعه فردی خود استفاده کنیم. برای مثال، اگر بازیکنی داریم که باید روی پاسهای رو به جلو کار کند، ممکن است با او در دفاع کناری بازی کنیم و فرصتهای زیادی برای پاس دادن و دویدن به جلو به او بدهیم. اگر بازیکنی نیاز به تمرین دریافت توپ در فضاهای تنگ داشته باشد، می توانیم در مرکز خط میانی به او زمان بدهیم و از زوایای مختلف تحت فشارهای مختلف دریافت کند.
«فقط سعی کنید باهوش باشید، تا مطمئن شوید بازیکنان کشش مورد نیاز خود را به دست میآورند و از موقعیتها به عنوان ابزار توسعه برای کار روی آن جنبههای فنی یا فیزیکی استفاده میکنند». چه به این معنی باشد که کودک را در موقعیتی بازی کنیم که فکر می کنیم ممکن است بعداً در سفر در آن بازی کند یا اینکه او را در جای دیگری بازی کنیم زیرا فکر می کنیم این تجربه برای رشد طولانی مدت آنها مفید خواهد بود، روش های مختلفی وجود دارد که می توانیم موقعیت ها را دستکاری کنیم تا روی آنها کار کنیم.
به کودکان کمک کنید تا روی نقاط قوت خود کار کنند:
هنگام ایجاد برنامههای توسعه فردی، تشویق بچهها به کار روی نقاط قوت و همچنین ضعفهایشان مهم است و به آنها کمک میکند تا منطقهای از تسلط را در دست بگیرند و آن را حتی قویتر کنند. «من عاشق اصطلاح «فوق العاده قوی» هستم. سعی کنید از بازیکنان خود بپرسید که “در چه چیزی خوب هستید و آیا می توانید آن را به یک قدرت فوق العاده تبدیل کنید؟”
من فکر میکنم به عنوان یک مربی شجاعت میخواهد که به بازیکنی که متخصص 1v1 است بگوییم “هر بار 1v1 برو”، یا برای آنها هدفی قرار دهیم [مثل] “آیا میتوانی در این بازی 12 بار 1 در 1 کسی را شکست بدهی؟” آنها را انجام دهید
با تعیین اهداف بازیکنان در رابطه با نقاط قوت آنها، می توانیم به آنها کمک کنیم تا به توانایی کلی خود اعتماد کنند. و در حالی که روی آن نقاط قوت کار میکنند، همچنان میتوانند نقاط ضعف را در پسزمینه مرتب کنند بدون اینکه آن نقاط ضعف به نقطه کانونی تبدیل شوند. «از دیدگاه روانشناسی مثبت، فکر میکنم این ایده بسیار مهمی است.
به این فکر کنید که چه چیزی می تواند مانع آنها شود:
در نهایت، در مورد نقاط ضعفی که ممکن است بازیکنان شما را در صورت عدم رسیدگی به آنها باز دارد فکر کنید. «همه ما نقاط ضعفی داریم، اما شاید بتوان آن چیزهایی را که ما را از رقابت در سطحی که میخواهیم باز میدارند، دور کنیم.»
با کمک به بازیکنانمان برای رفع نقاط ضعفی که ممکن است آنها را از دستیابی به اهدافشان در ورزش باز دارد – چه بهبود و لذت بردن از بازی با دوستانشان باشد و چه اینکه روزی بازی را به صورت حرفه ای انجام دهند – می توانیم تعامل و لذت آنها را افزایش دهیم.
بازیکنان خود را ارزیابی کنید و خود را تشویق کنید:
آخرین مرحله در استفاده از برنامه های توسعه فردی، ارزیابی است. هنگامی که با بازیکنان خود برای تعیین اهداف کار کردیم، باید دائماً پیشرفت آنها را زیر نظر داشته باشیم و آماده باشیم تا در صورت نیاز، پشتیبانی ارائه دهیم و اهداف آنها را اصلاح کنیم. توجه به این نکته مهم است که ارزشیابی در مورد ارائه یک نمره نیست، بلکه در مورد درک مشترک، گفتگوهای صادقانه، تأملات و اطمینان از مناسب بودن اهداف تعیین شده برای فرد است.
اما ما باید در نحوه ارتباط با بازیکنان مراقب باشیم. هنگام کار با کودکان، همیشه باید به خاطر داشته باشیم که نسبت به احساسات آنها حساس باشیم و از مقایسه اجتماعی خودداری کنیم. در عوض با مقایسه جایی که آنها در گذشته بودند، اکنون کجا هستند و به کجا میخواهند برسند، میتوانیم کودکان را به چالش بکشیم تا پیشرفت کنند و در عین حال تمرکز مثبتی روی پیشرفتهایی که قبلا انجام دادهاند حفظ کنیم.
به این ترتیب، ما باید خود اندیشی را در بازیکنان خود تشویق کنیم و تلاش کنیم تا آنها را در فرآیند ارزیابی مشارکت دهیم. «بازتاب و بازخورد دادن به بازیکنان فوتبال کمک می کند عملکرد خود را ارزیابی کنند و از خود آگاه تر شوند. نشان داده شده است که بازیکنانی که خودآگاهی بیشتری دارند، کنترل برانگیختگی مؤثرتری را نشان میدهند، اعتماد به نفس خود را بهبود میبخشند، در تعیین هدف موفقتر هستند و خودشکوفایی را بهبود میبخشند.»
«تعمل در مورد آن [نتیجهها یا عملکرد] با سؤالات روشن یا سؤالات باز، بخش کلیدی تسهیل توسعه از دیدگاه مربیگری است. “اگر بتوانید یک بحث صادقانه را با سوالات صادقانه تسهیل کنید و به موضوعات جذاب مربی به بازیکن نگاه کنید، می تواند مفید باشد.” همچنین باید به یاد داشته باشیم که هر کودکی متفاوت است و در حالی که برخی از اندازه گیری خود و پیشرفت خود لذت می برند، برخی دیگر علاقه کمتری خواهند داشت. و اگرچه فرآیند یادگیری مهم است، اما باید اطمینان حاصل کنیم که بچهها درگیر هستند و همچنان از بازی کردن لذت میبرند.
عنصر انسانی اغلب در ورزش جوانان فراموش می شود، با استفاده از معیارها و تثبیت بر دستاوردهای حاشیه ای که از محیط های عملکردی نفوذ می کند. ما باید مراقب باشیم که پیچیدگی های انسانی رشد بازیکن را فراموش نکنیم و مهمتر از همه، به یاد داشته باشیم که ما در حال مربیگری کودکان هستیم.
بهترین کلاس فوتبال در کرج
این مستلزم آن است که از بازیکنان خود حمایت کنیم و پیشرفت آنها را ارزیابی کنیم. اگر میتوانیم ببینیم که بازیکنی در حال پیشرفت است و کار را انجام میدهد، میتوانیم به او بگوییم که آن را دیدهایم. اما اگر در حال تقلا هستند و سرشان پایین آمده است، نمیتوانیم آنها را به دلیل داشتن «نگرش اشتباه» کنار بگذاریم – باید با آنها کار کنیم تا بفهمیم چه چیزی باعث این مشکل شده است و به آنها کمک کنیم بر آن غلبه کنند.
همچنین ممکن است دریابیم که مقایسه کردن با بازیکنان در بازی نخبگان مفید است – به شرطی که زمینه مناسب باشد. «فکر میکنم، از نظر آرزو، بچهها باید به بتها و مربیان خود علاقه داشته باشند. فکر میکنم این به آنها چیزی میدهد که برای آن تلاش کنند، و هیچ ایرادی ندارد که این هدف را داشته باشید تا بهترین چیزی باشید که ممکن است باشید. اینکه بخواهید مانند مسی دریبل کنید، یا مانند رونالدو به توپ ضربه بزنید، تجزیه و تحلیل کنید که چگونه این کار را انجام می دهند و قدردانی از تلاش آنها برای بهبود این مهارت، مزایایی دارد. این رویکرد ممکن است برای یک محیط پایه ابتدایی که در آن بچه ها هنوز در حال یادگیری بازی هستند، کارساز نباشد، اما می تواند راهی موثر برای ایجاد انگیزه و الهام بخشیدن به بازیکنان در محیط صحیح باشد.
ثبت نام در بهترین مدرسه فوتبال کرج
یکی از قدرتمندترین کارهایی که میتوان بهعنوان یک مربی انجام داد این است که بگوییم «این عالی است، اما اگر بارسلونا یا بایرن مونیخ این کار را انجام میدادند چه شکلی بود؟» و سپس بچهها فقط میگویند «سریعتر است» یا «با لمس کمتری بازی میکنیم» یا هر چیزی که باشد… اگر آرزوی رسیدن به یک سطح را دارید، فکر کردن به اینکه «آن سطح چگونه به نظر میرسد کمک میکند؟» اگر تیم شما راحت است و به دنبال پیشرفت است، این تکنیک می تواند برای پیشرفت به سطح بعدی مفید باشد.
ایجاد یک برنامه توسعه فردی برای بازیکنان فوتبال: نکات کلیدی
ما باید تلاش کنیم تا یک رویکرد فردی به مربیگری داشته باشیم، بازیکنان خود را به عنوان افراد بشناسیم و جلسات خود را با نیازهای خاص آنها تنظیم کنیم. برنامه های توسعه فردی بخش مهمی از این رویکرد است.
اولین قدم برای ایجاد یک برنامه یادگیری فردی، درک بازیکنان ما است. این به این معنی است که آنها را خارج از فوتبال بشناسیم و در مورد مجموعه ای از محدودیت های فرهنگی-اجتماعی که مشخص می کند آنها به چه نوع محیط یادگیری از ما نیاز دارند، بیاموزیم.
به بازیکنان مالکیت اهداف توسعه ای خود را بدهید. با بچهها کار کنید تا زمینههای بالقوه برای بهبود را شناسایی کنید، به آنها مالکیت بدهید و به آنها کمک کنید تا در فرآیند مشارکت بیشتری داشته باشند.
مولفه های روانی و اجتماعی رشد را فراموش نکنید. آنها نه تنها در زمینه های پیشرفت فنی و تاکتیکی تغذیه می کنند، بلکه برای رشد طولانی مدت کودکان خارج از ورزش نیز مهم هستند.
به بچه ها کمک کنید تا روی نقاط قوت خود کار کنند، نه فقط روی نقاط ضعفشان. با تشویق آنها به تبدیل نقاط قوت خود به «فوققوتها»، میتوانیم بهبود را به گونهای تنظیم کنیم که نقاط ضعف آنها به نقطه کانونی تبدیل نشود، و در عین حال به آنها کمک کنیم تا بهتر شوند، اعتماد به نفس آنها را افزایش دهیم.
زمانی که برنامههای توسعه فردی را ایجاد کردیم، باید دائماً پیشرفت بازیکنان خود را زیر نظر داشته باشیم و در صورت مشکل از آنها حمایت کنیم یا در صورت لزوم اهداف خود را تنظیم کنیم.
خوداندیشی را تشویق کنید. با تشویق بازیکنان به ارزیابی پیشرفت و عملکرد خود، میتوانیم به آنها کمک کنیم تا خودآگاهتر، اعتماد به نفس بیشتری داشته باشند و در تعیین اهداف خود بهتر شوند.
به یاد داشته باشید که هر کودکی متفاوت است. در حالی که برخی از بچه ها از اندازه گیری پیشرفت خود لذت می برند، برخی دیگر علاقه کمتری خواهند داشت. ما باید تلاش کنیم تا همه بازیکنانی را که مربیگری شان میکنیم درگیر کنیم و اطمینان حاصل کنیم که آنها از بازی فوتبال لذت میبرند.
باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز، به عنوان بهترین مدرسه فوتبال کرج تلاش دارد تا همگام با تمرینات بهترین آکادمی های فوتبال دنیا جلو رفته و استعدادهای بهتری را به فوتبال ملی و باشگاهی ایران معرفی کند. شما نیز می توانید عضو باشگاه درفک البرز شده و در مسیر حرفه ای شدن قدم بردارید.
پاسخ دهید
برای ارسال نظر باید وارد شوید.