آنالیز تاکتیک های فرانچسکو فاریولی مربی فوتبال: سبک بازی و تاکتیک

فرانچسکو فاریولی: سبک بازی و تاکتیک

فرانچسکو فاریولی

باشگاه نیس، 2023

توسط سعید رنجبر مربی و استعدادیاب فوتبال

شاگرد سابق روبرتو دزربی، فرانچسکو فاریولی بخشی از مدرسه مربیگری جدید ایتالیا است. فاریولی قبل از اینکه در 34 سالگی سرمربی نیس شود، مربی دروازه بان های دزربی در باشگاه های ایتالیایی بنونتو و ساسولو بود. این رابطه ای بود که به شیوه ای کمی غیر متعارف آغاز شد. فاریولی در مصاحبه با L’Équipe توضیح داد: “من مقاله ای در مورد فوجیا در یک وب سایت Wyscout نوشتم.” مدتی بعد، یک پیام تبریک از یکی از اعضای کادر مربیگری دزربی دریافت کردم.

ما یک سال و نیم بعد شروع به کار با هم کردیم… ما 24 ساعت شبانه روز روی فوتبال تمرکز کردیم. گاهی اوقات تا ساعت 2 بامداد با کامپیوتر کار می کردیم. آن زمان های خوبی بود.»

از زمان دریافت آن زمین، فاریولی به سرعت در رده های مربیگری ارتقا یافته است. او در سن 31 سالگی هدایت تیم ترکیه ای فاتح کاراگومروک را بر عهده گرفت و سپس به آلانیا اسپور رفت. در آنجا، او در فصل 2021/22 ترکیه به مقام چشمگیر پنجم  دست یافت.

انتقال او به لیگ 1 در تابستان 2023 انجام شد، در باشگاهی که قبلاً به عنوان سکوی پرتاب مربیان جدید از جمله پاتریک ویرا بوده است. فاریولی پس از 20 بازی در اولین فصل خود، نیس را به مقام دوم جدول لیگ 1 رساند و تنها پشت سر پاری سن ژرمن، قهرمان همیشگی، قرار گرفت.

در ادامه، سبک بازی فاریولی را تجزیه و تحلیل کرده ایم و جنبه های کلیدی رویکرد تاکتیکی او در چند ماه اول حضورش در نیس را برجسته کردیم.

ساخت با 2-3-2
تیم فاریولی نیس با استفاده از ساختار 2-3-2، روش متمایز و جسورانه ای را برای تقویت از عقب به کار گرفته است. خط اول این 2-3-2 توسط دو مدافع میانی تشکیل می شود که در یک ارتفاع عمل می کنند، با یک پیوت و مدافعان کناری جلو. در جلو، شماره هشت ها در مرکز، در پشت خط اول پرس تیم مقابل (زیر) قرار گرفته اند.

مارسین بولکا، دروازه بان، دانته و ژان کلیر تودیبو، مدافعان میانی، و یوسف ندایشیمیه، مدافع میانی، یوسف ندایشیمیه، هنگام ساختن در محوطه خود بار اضافی ایجاد می کنند.

زمانی که بولکا به یک مدافع میانی پاس داد، دانته، تودیبو و ندایشیمیه در موقعیت قرار می‌گیرند تا حریف را داخل محوطه جریمه بکشند و سپس از فاصله پشت مهاجمان حریف استفاده کنند. این فضا – در پشت خط اول پرس تیم مقابل – به نیس اجازه می دهد تا با یکی از شماره هشت خود ارتباط برقرار کند.

برای ایجاد این پیوند، یک مدافع کناری (ملوین بارد، در زیر) یک فرار انفرادی در داخل انجام می دهد. در همین حال، بازیکن پست هشت تیم نیس در همان سمت (مورگان سانسون، پایین)، یک حرکت حمایتی ایجاد می کنند که در آن می توانند با بازی ارتباط برقرار کنند. با استفاده از این ساختار و حرکت 2-3-2، نیس به طور معمول توانسته است به صورت روان به خط هافبک پیشرفت کند.


مدافعان کناری و وینگرها با هم کار می کنند:

در مالکیت توپ، فاریولی به رابطه و حرکت بازیکنان کناری و گسترده خود اهمیت می دهد. مدافعان کناری و وینگرها در یک کانال قرار دارند، اگرچه از اشغال فضاهای مشابه اجتناب می کنند. در نیمه حریف، مدافعان کناری خطوط داخلی یا فضای مرکزی را اشغال می کنند، جایی که نیس قصد دارد اضافه بار داشته باشد. در همین حال، وینگرها به دنبال 1v1 هستند، با فضایی برای حمله پشت حریف مستقیم خود (در زیر).

وجود مدافعان کناری در داخل یک خط عبور ایجاد می کند، زیرا آنها یک نشانگر را با خود می کشند. همچنین در صورت انتقال دفاعی، مدافعان کناری را نزدیک به بازی قرار می‌دهد، جایی که آنها می‌توانند بلافاصله پس از  دست دادن توپ پرس کنند. موقعیت دفاع کناری دیگر در داخل می تواند وینگر دیگر را در سمت کور نشانگر خود آزاد کند و در صورت نیاز امکان تعویض بازی را فراهم کند.

حمله با پنج بازیکن در تیم های فاریولی:

در فاز هجومی، فاریولی دوست دارد تا پنج بازیکن را پشت خط دوم پرس حریف ببیند. این معمولا مهاجمان، وینگرها و شماره هشت ها هستند که خطوط دفاعی و هافبک تیم مقابل را سنجاق می کنند.

این پنج بازیکن با هم کار می کنند تا کانال داخلی را باز کنند و به مدافع میانی زمان و فضا می دهند تا با مهاجم ارتباط برقرار کند (در زیر). قرار گرفتن این پنج نفر، در پشت خط دوم حریف، می تواند به ایجاد شکاف بین دفاع کناری و دفاع میانی حریف کمک کند، که تیم فاریولی برای صعود به یک سوم نهایی به آنها حمله می کند.

هنگامی که ترکیب دفاعی حریف کشیده می شود، با فضاهای داخل و پشت خط هافبک حریف، شماره هشت های فاریولی به دنبال ایجاد خطوط عبور با محور هستند. در اینجا، وینگرها و مهاجمان عمق و عرض را هدف قرار می‌دهند و فضایی را برای حامل توپ ایجاد می‌کنند تا به جلو (در پایین) حرکت کند و یکی از مدافعان میانی حریف را مجبور به پریدن به بیرون کند. این به نوبه خود می تواند موقعیت های 3v3 ایجاد کند.


پرسینگ شدید در خط هافبک:

کار سختی در پرس خود می کنند تا از آن به عنوان وسیله ای برای راه اندازی ضد حملات استفاده کنند، به خصوص زمانی که توپ در خط هافبک شکار می شود. پس از به دست آوردن مالکیت توپ در این منطقه، آنها همیشه به دنبال ارسال اولین پاس خود به جلو (زیر) هستند.

پس از انجام این اولین پاس، بازیکنان مهاجم دوی سرعتی با شدت بالا به سمت یک سوم نهایی انجام می دهند تا از فضاهای اضافی که اغلب در انتقال حمله یافت می شود، استفاده کنند.

در جعبه، هدف این است که قبل از تیراندازی تا حد امکان پاس های کمتری انجام دهید.

مدرسه فوتبال در کرج

بهترین مدرسه فوتبال در گوهردشت کرج

بهترین مدرسه فوتبال در عظیمیه کرج

بهترین مدرسه فوتبال در باغستان کرج

به طور معمول، شماره هشت سانسون از خط دوم می آید تا به فضای بین دفاع میانی و دفاع راست حریف حمله کند. او سپس به دنبال ارتباط با مهاجم است، که باید از نشانگر خود با یک دویدن جدا از کانال سمت راست فرار می کرد تا به پایان برسد

سازمان دفاعی تیم های فاریولی:

پس از 20 بازی در فصل 2023/24 لیگ 1، نیس فاریولی تنها 11 گل دریافت کرده بود که به راحتی بهترین رکورد در این بخش بود. این توانایی تدافعی ناشی از سازماندهی مربی ایتالیایی آنها بود.

در خارج از مالکیت، در حالی که حریف شروع به تقویت خود می کند، مثلث هجومی نیس به صورت انفرادی خط اول را مشخص می کنند و هدفشان این است که بازی را به صورت گسترده انجام دهند. خط دوم – جردن لوتومبا، پابلو روزاریو و سانسون در مثال زیر – هافبک های حریف را بسته اند، در حالی که یک مدافع میانی به نیمه حریف پرید و دریافت کننده احتمالی را پیش بینی کرد (در زیر).


اگر حریف توپ را پیش برد و مالکیت توپ را حفظ کرد، نیس یک بلوک پایین را برای کاهش فضاها و شکاف های مرکزی (زیر) اتخاذ کرده است. با داشتن فضایی بیشتر، حریف اغلب مجبور به پاس‌های مربعی می‌شود. در نتیجه، نیس نیازی به عجله در اقدامات دفاعی نداشته است و در عوض می‌تواند برای مجبور کردن اشتباهات حریف تلاش کند.


در واقع، فاریولی سبک مربیگری خود را با این جمله خلاصه کرده است: “این جزئیات کوچک است که به ما کمک می کند تا تفاوت را ایجاد کنیم.” مطمئناً این رویکردی است که به سرعت برای باشگاهی که قبلاً هرگز به مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا راه نیافته بود، تفاوت ایجاد کرد. این یکی از جزئیاتی است که فاریولی آنها را در موقعیتی برای تغییر قرار داده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تاکتیک های فوتبال و کسب بینش از مربیان در بالاترین سطح، سایت های فوراستادی 4STUDY.IR و وبلاگ باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز را  مطالعه کنید.

باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز، به عنوان بهترین مدرسه فوتبال کرج تلاش دارد تا همگام با تمرینات بهترین آکادمی های فوتبال دنیا جلو رفته و استعدادهای بهتررا به فوتبال ملی و باشگاهی ایران معرفی کند. شما نیز می توانید عضو باشگاه درفک البرز شده و در مسیر حرفه ای شدن قدم بردارید.

پاسخ دهید