رسانه های اجتماعی و نقش آنها در بازاریابی و فروش

 کمتر کسی در ایران وجود دارد که تا به حال از شبکه های اجتماعی استفاده نکرده باشد.

بهر حال امروز شاهد فعالیت وسیع هموطنان عزیزمان در تلگرام و اینستاگرام و توییتر هستیم.

هر روز هم این شبکه های اجتماعی لطف می کنند قابلیت های خودشون را بالا میبرند و ما هم که عاشق این قابلیت ها، همچنان بدون درک درست از آنها، بیشتر از قبل زمانمان را به آنها اختصاص می دهیم. به همین دلیل در این بخش مقدماتی از رسانه های اجتماعی و بخصوص شبکه های اجتماعی کمی بیشتر راجع به آنها خواهیم آموخت.

از هزاران سال قبل ما برای فروش محصولاتمان فریاد می زدیم، از بالای کوه ها فریاد می زدیم که گوشت تازه داریم. امروز هم فریاد می زنیم، اما نوع فریاد زدنمان متفاوت شده است.

رسانه های اجتماعی و نقش آنها هر روز در حال تغییر است. تلویزیون و رادیو و روزنامه و بیلبورد، هر روز سهم کمتری از قبل در زندگی ما دارند.

به جای آنها شاهد وبلاگ و ریزبلاگ نویسی و فیس بوک و اینستاگرام و تلگرام و اس ای اُ و اس ای ام هستیم.

تفاوت ها باعث آن شده است تا ما به سمت دیگری حرکت کنیم. احتمالا خواننده ی عزیزی که این مطلب را می خواند با سلسله مراتب نیازهای مازلو آشنا است. سلسله مراتبی که می گوید تا نیازهای ابتدایی ما برطرف نشود ما به سمت ارضای سایر نیاز ها نخواهیم رفت. نیازهای فیزیولوژی و ایمنی و اجتماعی دقیقا منظور من را می رساند.

ما بلافاصله پس از اینکه نیاز به غذا و پوشاک و سرپناه را برطرف کردیم، نیاز مهمتری به نام نیاز های اجتماعی داریم. نیازهای اجتماعی ما را به سمت شبکه های اجتماعی سوق می دهد، چرا که داریم به یک نیازی پاسخ می دهیم که از بدو تولد انسان تا تکامل او در طی چند قرن بعد از آن، همچنان همراه ما بوده است.

نوع رسانه ها تغییر کرده است، چرا که ما تعامل دو طرفه را دوست داریم و از ارتباط یک سویه لذتی نمی بریم.

شاید اکنون بهتر بتوانم در مورد شبکه های اجتماعی بحث کنم. ما از دیدن عکس ها دیگران لذت می بریم به همین دلیل است که فلیکر و اینستاگرام و پینترست برای ما جذاب شدند.

ما از تماشای فیلم ها یا گذاشتن فیلمی از خود لذت می بریم، به همین دلیل است که یوتیوب در هر 60 ثانیه شاهد آپلود 44 ساعت فیلم است.

جالب است که توییتر با امکان افزودن تنها 140 کاراکتر انقدر محبوب شده است. چون به نیاز اجتماعی و ریزبلاگ نویسی ما پاسخ می دهد. اگر شما مطلب مفیدی را در توییتر منتشر کنید و البته قبل از آن تعدادی از رهبران ایده را فالو و دنبال کنید، احتمال اینکه مطالب مفید شما بعدها بعنوان رهبر ایده مطرح شود، وجود دارد.

مطلب خوب گذاشتن عکس غذای سوخته و جوراب گمشده و دیر رسیدن به خونه نیست، بلکه با پرسیدن این پرسش که این مطلب چه کمکی به مخاطب می تواند بکند، محتوایی را قرار می دهیم.

در کنار مزایای بالا قدرت ریتوییت شدن را باید اضافه کرد. اگر مطلب شما مفید و جذاب باشد، احتمال اینکه توسط فالوور های شما ریتوییت شود، وجود دارد.

هزینه های پایین این شبکه های اجتماعی البته از لحاظ مالی، باعث شده تا شرکت ها جذب آن شوند. اما بایستی برای هر یک از این شبکه ها برنامه داشت و زمان اختصاص داد و بر اساس بازخورد گرفتن از مخاطب بهترین شبکه ی اجتماعی را انتخاب کرد. نکته ی مهم این است که می بایست از کپی و پیست کردن بین شبکه های خودمان پرهیز کنیم.

یکی از موفق ترین شکل رسانه های اجتماعی نوین که هر روز شاهد گسترش بیش از پیش آن هستیم، افزایش قدرت و کیفیت بازی هاست. بازی هایی که اتفاقا امکان تبلیغات اثرگذار را فراهم کرده اند. فرض کنید در حال بازی کرافت هستید و در طول یکساعت بازی شما، بیلبوردهایی در بازی، با برند دیجی کالا یا تخفیفان ظاهر می شود. به نظرتون جالب تر نیست؟

یکی از جالب ترین رسانه ی اجتماعی نوین، زندگی دوم است که البته امکان استفاده ازآن در ایران مهیا نیست. شرکت های جهانی که تعداد زیادی از افراد آن در نقاط مختلف دنیا کار و زندگی می کنند، معمولا دچار مشکل بودند تا جلسات خود را با هزینه های کمی برگزار کنند. اما امروز زندگی دوم باعث شده است تا شما به راحتی جلسات خود را برگزار کنید و به کارکنان اجازه دهید تا براحتی با یکدیگر بحث و گفتگو کنند. نکته ی زندگی دوم این است که شما می توانید براحتی کارکنان خود را تشخیص دهید، هر آواتاری مختص به یک فرد است که هنگام صحبت کردن، نام آن در بالای سرش ظاهر می شود.

توضیح بیشتر در مورد زندگی دوم از ویکی پدیا:

زندگی دیگر یا زندگی دوم (انگلیسی: Second Life) نام یک جهان اینترنتی خیالی است که در این جهان کاربران کامپیوتر می‌توانند یک «خود دوم» بسازند و زندگی دیگری را تجربه کنند. شرکتلیندن لب سانفرانسیسکو در سال ۲۰۰۳ این بازی را ساخت. برای اجرای این بازی کاربران باید عضو سایت زندگی دوم شده و یک تصویر الکترونیکی یا کارتونی معروف به «آواتار» از خود بسازند. بعضی از افراد آواتار را شبیه به خود واقعیشان می‌سازند و بعضی کاملاً متفاوت از خود واقعیشان، مثلاً با جنسیت متفاوت و حتی موجودی خیالی و افسانه‌ای.

هنگامی که آواتار خود را ساختید به جمع ساکنان این سرزمین خیالی می‌پیوندید و می‌توانید در تعاملات آنها شرکت نمایید. از بعضی جهات این جهان شبیه به جهان واقعی است با خیابانها، فروشگاههایی که آواتار شما می‌تواند در آنجا پرسه بزند. آواتار شما می‌تواند با آواتارهای دیگر دوست شده، به دانشگاه رفته، کار وکاسبی راه انداخته و حتی ازدواج کند؛ اما می‌توانید کارهایی کنید که در جهان واقعی ممکن نیست مثلاً می‌توانید به جای قدم زدن به پارک کنار خانه‌تان اگر خواستید می‌توانید به آنجا پرواز کنید.

عصو شدن در این سایت مجانی است اما برای خرید زمین باید پول بپردازید. این جهان مجازی دارای واحد پولی خودش یعنی «لیندن دلار» است که این پول مجازی دارای ارزش واقعی است. هر دلار آمریکا برابر ۲۵۰ لیندن دلار است. شما می‌توانید با کار کردن در این سرزمین تخیلی پول در آورده و به خریدهای مجازی مانند خرید لباس، املاک، تفریح و. . . بپردازید. بسیاری از دانشگاهها و فروشگاهها در این وب‌گاه حضور دارند. این سایت حدود ۱۳ میلیون عضو از بیش از ۱۰۰کشور گوناگون دارد.

در ادامه بیشتر با شبکه های اجتماعی آشنا خواهیم شد.

پاسخ دهید