زنجیره ها در بازاریابی و تبلیغات

تعداد زیادی از تبلیغات تلویزیونی، مجلات و روزنامه ها و فیلم هایی که در آپارات و یوتیوب آپلود می شوند، موفق از آب در نمی آیند. اما بوده فیلم ها و تبلیغاتی که بالای 10 میلیون بازدید کننده داشته یا مردم آنها را در تلویزیون و رادیو دیده و شنیده اند و در همان چند روز اول خوب فروخته اند.

اما چرا این تبلیغات، چرا این فیلم ها به صورت مداوم در ذهن ما انسان ها جای نمی گیرد.

خانم جونابرگر در کتاب مسری خود به این موضوع با عنوان زنجیره ها می پردازد. به اعتقاد وی ما برای اینکه محصولات و خدمات خودمان را در طی مدت زمان بیشتری در اذهان نگه داریم، باید از زنجیره ها استفاده کنیم.

زنجیره ها یعنی عبارت های تبلیغاتی را باید با مفهوم مشترک یا زمینه ی مشترک ترکیب کنیم و آن پیام بازاریابی را به بازار هدف انتقال بدیم.

بیایید در مورد مثال های زنجیره ها با هم مواردی را مرور کنیم.

 [stextbox id=”grey” bgcolor=”42FF42″]

آهنگی از یک دختر 13 ساله

[/stextbox]

دختری 13 ساله که اسمش خیلی مهم نیست، بعد از چندین آهنگ ناموفق، آهنگ دیگری را با بودجه ی پدر و مادرش و البته هزینه ی بالای آن به بازار عرضه می کند. در نگاه اول این آهنگ نیز مثل خیلی از آهنگ های قبلی ناموفق بود، اما چون در دل آهنگ از زنجیره ها استفاده شده بود، توسط مردم استقبال شد، و چیزی در حدود 11 میلیون بار مورد بازدیدکنندگان یوتیوب قرار گرفت. در این آهنگ دختر 13 ساله ی ما از خواب بیدار میشود و شروع به خواندن شعری می کند که پر است از کلمه جمعه. بسیاری از مردم روزهای تعطیل این آهنگ را بخاطر می آورند و بازدید می کردند.

 [stextbox id=”grey” bgcolor=”7AFF4A”]

شاید شما هم اسم شکلات مارس را شنیده باشید

[/stextbox]

فروش شکلات مارس به یکباره افزوده می شود. مدیران شرکت و مدیران بازاریابی از اینکه فروششان بدون هر گونه افزایش هزینه های تبلیغاتی، افزایش یافته بود، متعجب شدند. بعد از چندی به این مورد رسیدند که آزمایشات ناسا برای فرستادن فضانوردان به سیاره مارس(مریخ) نظر خیلی ها را به خود جلب کرده و همین عامل باعث شده تا اسم مارس برای مردم جالب باشد و آنها را یاد آزمایشات فضایی ناسا برای رفتن به مریخ ( مارس) بیاندازد.

 [stextbox id=”grey” bgcolor=”91FF59″]

انتخابات ریاست جمهوری و ترفندهایی که می توان به کار برد

[/stextbox]

انتخابات ریاست جمهوری کشورمان نزدیک است. من هم مثل دوره ی قبل حتما به رئیس جمهوری رای می دهم که میدانم تاثیرات مثبت خود را گذاشته است. برخی از زنجیره ها برای رای دادن نیز بسیار خوب عمل می کنند.

مثلا فرض کنید کاندید ریاست جمهوری در استانی به بخش آموزش و مدارس بسیار توجه میکند، احتمالا وجود صندوق های رای در مدارس، افرادی را که در این محل رای خود را می دهند را به یاد صحبت ها و طرح های آن رئیس جمهور می اندازد.

یا کاندید ریاست جمهوری که در جملات خود از مبارزه با فساد می گوید، فساد اخلاقی و جنسی را نهی می کند، بانکداری اسلامی ایران را زیر سوال می برد، احتمالا در هنگام رای  دادن مردم، اگر صندوق های رای در محیط مساجد باشد، شانس بیشتری از رای مردم برخوردار خواهد بود.

 [stextbox id=”grey” bgcolor=”53FF38″]

کیت کت و قهوه

[/stextbox]

فروش شکلات های کیت کت کاهش یافته بود. از فردی خواستند که میزان فروش این محصول را در میان تعداد زیادی از شکلات ها، افزایش دهند. این فرد از زنجیره ها استفاده کرد تا مردم بیشتر به فکر کیت کت باشند. در تمام تبلیغات، شکلات کیت کت را در کنار قهوه قرار دادند تا مردم که به محض پیدا شدن زمان خالی، قهوه میل می کنند، به کیت کت به عنوان یک گزینه توجه داشته باشند.

فروش این محصول افزایش یافت. چرا که از زنجیره ها استفاده شده بود. شکلات کیت کت را در کنار قهوه میل کنید.

 [stextbox id=”grey” bgcolor=”3DFF5D”]

مبارزه علیه دخانیات

[/stextbox]

در ادبیات بازاریابی ما عبارتی داریم به نام پارازیت های سمی، این پارازیت ها راهی هستند برای مقابله با تبلیغات گسترده شرکت های تولید کننده سیگار و دخانیات.

یا در تبلیغات نوشابه ها از این پارازیت های سمی استفاده می کنند تا نظر مردم را به خطرات استفاده از این محصولات جلب نمایند.

در تبلیغی از بطری نوشابه ای استفاده شد که به جای نوشابه، داخل آن چربی بود. فرد به همان حالتی که نوشابه را سر می کشد، چربی را سر می کشید. پیام این تبلیغ این بود که شما با هر بار خوردن نوشابه، چربی های زیادی را وارد بدن خود می کنید، پس از یک ماه چیزی در حدود 4.5 کیلو به وزن بدن خود اضافه می کنید.

در این تبلیغ نوشابه و چربی بعنوان زنجیری عمل می کردند که با خوردن هر بار نوشابه، به یاد  چربی بیافتیم.

با فوراستادی همراه باشید تا در مقالات کوتاه بعدی به نقش احساسات در بازاریابی بپردازیم.

[huge_it_slider id=”3″][huge_it_slider id=”3″]

پاسخ دهید