نقش محرک و اقدام در بازاریابی نوین

عادت ها چی هستند؟ زمانی که ما بصورت ناخودآگاه کاری را انجام میدهیم.

در صورتیکه فکر و اندیشه برای انجام کاری لازم باشد، دیگر اینجا عادت شکل نگرفته است.

تا حالا به خودتون و رفتارهای خودتان توجه کردین که به چه چیزهایی در زندگی عادت دارید؟

من سعید رنجبر  به نوشتن، کتاب خواندن، عکس گرفتن عادت کرده ام. گاهی بی اختیار، و بصورت ناخودآگاه کتاب بر میدارم و چیزی در حدود 2 تا 3 ساعت کتاب می خوانم.

دوستانی دارم به شبکه های اجتماعی عادت دارند، تنها برای دیدن عکس های جدید وارد میشوند و بی اختیار زمان از دستشان در می رود و تا ساعت ها در شبکه های اجتماعی هستند.

 کتاب خواندن و نوشتن که به آن بر می گردیم، روی صحبت من با شبکه های اجتماعی و سایت ها است که تلاش می کنند، ما به آنها عادت کنیم.

بی اختیار اینستاگرام و توئیتر را باز کنیم. برخی از محرک ها برای عادت سازی ما، محرک های درونی هستند. همان احساسات و شور و شوق و هیجانی که از انجام عملی بدست می آوریم. مثلا برخی از ما عادت داریم که خبرهای مهم و عجیب را برای دیگران ارسال کنیم، چون این خبرها برای ما اعتبار اجتماعی می آورد. یا ما از اینستاگرام استفاده می کنیم چرا که هر بار تصاویر و فیلم های کوتاه یک دقیقه ای برای نمایش دارد و ما شوق داریم تا عکس دوستان وآدم های معروف را ببینیم.

برخی از محرک ها نیز، محرک های بیرونی هستند، تا به حال برای خیلی از ما اتفاق افتاده که بلافاصله پس از نصب یک اپلیکیشن علاوه بر ظاهر شدن آن در صفحه گوشی های موبایل، پس از لایک شدن تصاویر در اینستاگرام، افزودن مطلب جدیدی در تلگرام، این نشانه ها بر روی موبایل شما ظاهر می شود. به نوعی این محرک ها، بیرونی هستند و تلاش می کنند شما را به اقدام خاصی وادارند.

حتما تجربه این را دارید که ایمیل های تبلیغاتی که موثر واقع می شوند از این محرک های بیرونی استفاده می کنند، اما تعداد این محرک های بیرونی بسیار کم است، چرا که توجه به تعداد زیادی از محرک های بیرونی، قدرت نفوذ را کاهش می دهد.

پس از این نوشته های ابتدایی که چیز خارق العاده ای نداشت، بهتر است برویم سراغ اقدام ها در بازاریابی و تبلیغات، که نقش بسیار پر رنگی در موفقیت شرکتهای نوپا دارد.

قبلا که وارد سایتی می شدیم، در بخش ثبت نام سایت از ما می خواست که علاوه بر وارد کردن نام نام خانوادگی، شماره تلفن، آدرس ایمیل را نیز وارد کنیم.

همین الان نگاهی بیاندازید به بخش ثبت نام دیجی کالا، که فقط نام کاربری می خواهد و آدرس ایمیل، چرا انقدر ساده؟ برای اینکه می خواهد شما اقدام کنید. مراحل ثبت نام هر چه کوتاه تر و ساده تر باشد، شما رغبت بیشتری برای عضویت در سایت دارید.

برخی از سایت ها مراحل ثبت نام را حتی ساده تر کرده اند و شما می توانید با اکانت فیس بوک  یا گوگل خود وارد شوید.

لحظه ای به موتور جستجوی گوگل نگاه کنید، یک فضای کاملا ساده. سادگی شما را از سردرگمی نجات می دهد. کمک می کند تا اقدام به جستجو کنید.

یک کلیپ زیبا چند سال قبل در مورد کارکرد و چگونگی کار با گوگل ساخته شده بود که دوست دارم شما هم آن را ببینید.

توئیتر را ببینید، براحتی می توانید پست بگذارید. بسیاری انتقاد می کردند که ریزبلاگ نویسی محدودیتی برای کاربران ایجاد کرده است. مثلا می گفتند که 140 کاراکتر اصلا خوب نیست، اما همین محدودیت 140 کاراکتری باعث شده تا بیش از 400 میلیون نفر از این شبکه ی اجتماعی استفاده کنند.

حتما توجه دارید که یکی از مهمترین قابلیت های این شبکه های اجتماعی که باعث موفقیت آنها شده است. غیر قابل پیش بینی بودن و در کنار آن پاداش دادن ( لایک) است.

وارد رستورانی می شوید، به شما کارتی می دهند که شامل ده تا جای مهر است. به شما می گویند که ما دو مهر را برایتان زده ایم و در ازای هشت مهر دیگر میتوانید غذای رایگان میل کنید.

پستی در اینستاگرام می گذاریم و یک ساعت و دو ساعت و تا شب برمی گردیم تا پاداش های خود را دریافت کنیم.

این شبکه ها از پاداش ها نیز برای اقدام کردن ما استفاده می کنند.

پاداش های متغیر که هر بار سر میزنیم از دفعه ی قبل متفاوت تر است.

در ادامه فوراستادی به بررسی بیشتر پاداش های متغیر و سرمایه گذاری کاربران خواهد پرداخت.

[huge_it_slider id=”4″]

پاسخ دهید