ایده هایی که ماندگار می شوند

شاید شما هم مثل خیلی از انسان های روی زمین ایده هایی داشته باشید و آن را برای دیگران مطرح کرده باشید. ممکن است در سمت دیگر طیف نیز قرار گرفته و به ایده های طرف مقابلتان گوش داده اید.

چرا زمانیکه ما ایده ای را مطرح می کنیم، ایده ی ما آنچنان بازخورد خوبی از طرف مقابل ندارد. چرا ایده های ما زود از سوی دیگران فراموش می شوند.

چرا وقتی ما به ایده ی دیگران گوش میکنیم، خیلی زود آن را از یاد می بریم. 

چرا برخی از ایده ها ماندگار می شوند و بازار را تحت تاثیر و سیطره خود قرار میدهند. این چراها را میتوان در کتاب فوق العاده ایده عالی مستدام جستجو کرد. کتابی که برادران هیث آن را نوشته اند و در ایران توسط انتشارات آریانا قلم منتشر شده است.

نویسندگان این کتاب را با داستانی از یک باند تبهکار اعضای بدن انسان شروع می کنند. فردی که در رستوران بود و به یکباره خود را در داخل وان حمامی پر از خون و یخ و لوله ای که پشت بدنش بیرون زده است.

در ادامه با یک چالش اجتماعی و موفقیت ایده ای که سینماهای بزرگ امریکا را مجبور ساخت تا دست از روغن نارگیل برای پخت ذرت بردارند و به نوعی باعث شد تا افرادی که در سینماها ذرت پفکی میخورند و هیچ اطلاعی از میزان کلسترولی که در هر پاکت ذرت پفکی وارد بدن خود می کنند، از این کار دست بردارند.

نویسندگان کتاب اعتقاد دارند برای اینکه ایده ای ماندگار شود باید دارای عناصر زیر باشد. ( در این نوشته ما صرفا به عناصر میپردازیم و هیچ توضیح اضافه ای نخواهیم داد و توضیحات مربوط به آن عناصر را به درس های مختص به خود اختصاص خواهیم داد)

شش اصل ایده های ماندگار:

made-to-stick
عناصر شش گانه ماندگاری ایده ها (کتاب ایده عالی مستدام)
  • سادگی یا Simplicity
  • غیر منتظره بودن یا Unexpectedness
  • ملموس بودن یا Concreteness
  • معتبر بودن یا Credibility
  • احساسی بودن یا Emotions
  • داستانی بودن یا Stories

در درس های آینده ی فوراستادی ضمن بررسی هر کدام از عناصر شش گانه ماندگاری ایده ها، مثال هایی را عنوان خواهیم کرد و فیلم ها و تبلیغاتی که ماندگار شده اند را با هم می بینیم.

 

 

پاسخ دهید